Afrika Campagne

De gevechten en operaties tijdens WOII
Veltro
Lid

Bericht door Veltro »

@Moengoman; zijn we het daar weer over eens :)

Over de Duitse leiding; misschien ook voor het profielwerkstuk interresant. Ik zou daar een onderscheid in brengen.

Rommel was de leiding-gevende (on-officieel want officieel was hij ondergeschikt aan het Italiaanse Comando Supremo) op het gebied van de directe oorlogsvoering en het tactisch beleid.

Alle andere functies zoals logistiek, bureaucratie, etc. bleven onder Italiaans comando.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
LEO
Lid
Contacteer:

Bericht door LEO »

En niet te vergeten dat Rommel's grootste tegenstander in Noord-Afrika niet de Britten waren maar......Kesselring.

Deze lag goed bij het Commando Supremo en had toch enige inspraak bij Hitler ivm de bevoorading.
Veltro
Lid

Bericht door Veltro »

Kesselring was Opperbevelhebber Zuid inzake de Duitse strijdkrachten. Zijn taak was het om in samenspraak met het Italiaanse Comando Supremo, welke de leiding had in het Middelandse Zee theater, een strategie uit te werken en uit te voeren leidend tot een AS overwinning.

Rommel was het welke zich niet aan de leidraad van het Comando Supremo en Kesselring hield.
Is het dan niet Rommel welke het grootste struikelblok was voor een AS overwinning?

Veltro
HMS Renown
Lid

Bericht door HMS Renown »

Was het Rommel ook niet die een invasie op Malta tegen hield?
Veltro
Lid

Bericht door Veltro »

De invasie van Malta (Operatie Herkules) was een operatie voorbereid door het Comando Supremo en Kesselring.
Mussolini, een groot voorstander voor de invasie, werd omgepraat door Hitler, welke weer was beinvloed door Rommel. Deze laatste was overtuigd dat een doorstoot naar Egypte de definitieve vernietiging van het Britse leger daar zou betekenen.

Het liep anders. Het behouden door de Britten van Malta wordt gezien als 1 van de belangrijkste oorzaken van de AS nederlaag.

Dit is 1, maar wel het belangrijkste voorbeeld van het conflict tussen Rommel en het Comando Supremo & Kesselring

Veltro
HMS Renown
Lid

waar Kesselring achteraf zijn bijnaam ook voor kreeg: Herkules
Moengoman
Lid

Bericht door Moengoman »

Waarmee wel weer duidelijk is, waarom Veltro en ik Rommel niet als het grootste militaire genie van de periode 1939-1945 beschouwen. Ik ben het ook met Veltro eens, dat elk schrijven over de Noord-Afrikacampagne onvolledig is zonder een analyse van het gekissebis tussen Rommel en Kesselring/Commando Supremo .
Escalion
Lid

Bericht door Escalion »

Okee, dat kan ik dus opnemen in mijn deelvraag over Rommel.

Over de bronnen: enkele bronnen die ik gebruik zijn de standaard sites, wiki o.a. En enkele boeken over de Tweede Wereldoorlog en de Afrika Campagne. Ik weet zo niet van alle boeken de titels uit mijn hoofd (heb ze wel op een lijstje), maar een ervan is: "De opkomst en ondergang van het Derde Rijk."
Veltro
Lid

Bericht door Veltro »

Hmmm, alvast 1 bron welke ik niet graag hoor.

Over Wikipedia; deze bron mag gedurende academische studies niet worden gebruikt. Waarom niet: de informatie op de site kan door iedereen veranderd/geplaatst worden. De informatie is dus niet betrouwbaar, aangezien de werkelijke bron (=schrijver) niet te achterhalen is.
Ik zou je dus adviseren om niet van Wikipedia gebruik te maken, ook al mag het misschien nog wel voor je profielwerkstuk.

Veltro
gamer0004
Lid
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

Inderdaad. Gewoon boeken gebruiken. Zitten er vaak net zo erg naast als wikipedia, maar lijkt veel betrouwbaarder ;)
HMS Renown
Lid

Moengoman schreef:Waarmee wel weer duidelijk is, waarom Veltro en ik Rommel niet als het grootste militaire genie van de periode 1939-1945 beschouwen. Ik ben het ook met Veltro eens, dat elk schrijven over de Noord-Afrikacampagne onvolledig is zonder een analyse van het gekissebis tussen Rommel en Kesselring/Commando Supremo .
Kesselring en Rommel waren afzonderlijk misschien wel goede generaals maar niets dat je samen kon nemen. Klinkt het niet dan botst het...
LEO
Lid
Contacteer:

Bericht door LEO »

Met alle respect voor het Commandeo Supremo , maar uit wiens mouw kwamen de overwinningen ? Niet van de Italianen en niet van Kesselring.

De Italianen vochten dapper, maar onder Duits bevel. Rommel was de tacticus in Noord-Afrika.

Kesselring kreeg ook de pluim voor de vertragingsacties in Italië tijdens de geallieerde opmars. Maar daar was het Vietinghoff die de tactiek bepaalde.

Toen de As-troepen in Afrika verslagen werden, stond Italië en Kesselring nergens meer.
Moengoman
Lid

Bericht door Moengoman »

Nou, Kesselring heeft in Italië nog enkele opmerkelijke prestaties geleverd. En Rommel heeft El Alamein oa verloren, omdat hij niet naar het Commando Supremo wilde luisteren. Maar je krijgt mij niet voor een wedstrijdje wie was beter, Rommel of Kesselring.
Wat Wikipedia betreft, onder aan de verschillende webpagina's staan wel weer bronvermeldingen. Met een beetje geluk staat daar iets nuttigs tussen. Volgens mij mogen gesloten webpagina's wel weer gebruikt worden, dus een beetje surfen kan het nodige opleveren.
Escalion
Lid

Bericht door Escalion »

gamer0004 schreef:Inderdaad. Gewoon boeken gebruiken. Zitten er vaak net zo erg naast als wikipedia, maar lijkt veel betrouwbaarder ;)
lol, okee. Nog enkele aanraders dan nog m.b.t. mijn onderwerp?
gamer0004
Lid
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

Sorry, Noord-Afrika is niet echt mijn specialiteit ;) . Veltro kan je vast wel wat aanraden, hij weet er een hoop vanaf.
Leuke avatar trouwens.
Plaats reactie