de britten tijdens de slag om bastogne
-
- Lid
de britten tijdens de slag om bastogne
je kent vast wel de slg om bastogne. de amerikanan hadden het er heel druk mee. ik heb er elf een heel mooi boek over gelezen. 800 trucks met groot licht achter elkaar voor met militairen naar bastone... en dan de grote verliezen van de amerikanen. ik heb zelf erg veel respect voor de amerikanen tijdens de slag om bastogne. maar mijn vraag is: wat deden de briten in die tijd? volgnsmij waren ze rgens in nederland ofzo.
-
- Lid
- Gegeven: 4 keer
- Ontvangen: 4 keer
- Contacteer:
-
- Lid
Die Johan toch...altijd even enthousiast en ook altijd even sceptisch....
misschien is de vraagstelling een beetje vaagjes, maar verder is het een normale vraaag waar een normaal antwoord op gegeven kan worden. Misschien is dit nieuwe lid nog erg jong...stimuleer deze mensen, zodat later de verhalen en informatie ook nog blijft bestaan (naast de media).
Accepteer nou eens dat niet iedereen zoveel ervaring heeft als jou (en ja ik weet dat je een erg goed en veelwetend lid bent), maar probeer ook jonge mensen dit te laten worden, ergens moet begonnen worden...
of wordt je manier van antwoorden wederom beinvloed door je 'band of brothers'-wrok?
misschien is de vraagstelling een beetje vaagjes, maar verder is het een normale vraaag waar een normaal antwoord op gegeven kan worden. Misschien is dit nieuwe lid nog erg jong...stimuleer deze mensen, zodat later de verhalen en informatie ook nog blijft bestaan (naast de media).
Accepteer nou eens dat niet iedereen zoveel ervaring heeft als jou (en ja ik weet dat je een erg goed en veelwetend lid bent), maar probeer ook jonge mensen dit te laten worden, ergens moet begonnen worden...
of wordt je manier van antwoorden wederom beinvloed door je 'band of brothers'-wrok?
- arneken
- Lid
- Contacteer:
enkele linkjes:
http://www.isidore-of-seville.com/bulge/8.html
het Britse xxx-corps was er ook:
http://www.army.mil/cmh/books/wwii/7-8/ ... apVIII.jpg
dit heb ik ook nog gevonden
ik hoop dat ik je wat vooruit heb geholpen. ik hoop ook dat je het engels verstaat. de britten hadden een kleiner aandeel in de slag om de ardennen dan de amerikanen maar bekijk ook eens het gehele plaatje over de gehele oorlog
vriendelijke groet arne(ken)
http://www.isidore-of-seville.com/bulge/8.html
het Britse xxx-corps was er ook:
ook hier valt wel wat info te rapen:Ardennes
During the Battle of the Bulge, units of XXX Corps moved to secure the bridges over the Meuse. On 27 December the Corps pushed the 2nd Panzer Division out of Celles. On 31 December they captured Rochefort at the western end of the salient.
http://www.army.mil/cmh/books/wwii/7-8/ ... apVIII.jpg
dit heb ik ook nog gevonden
30/12/1944 The Germans launch a heavy attack on the Bastogne corridor in the Ardennes. The British attack on Houffalize is halted by bitter German resistance.
11/01/1945 British troops capture Laroche, 20 miles Northwest of Bastogne.
de verliescijfers:16/01/1945 The British Second Army attacks the Germans East of Maas, as the U.S. First and Third Armies meet at Houffalize. The German offensive in the Ardennes is on its last legs.
De verliezen aan geallieerde zijde waren groot. Hoewel de Britten ook hebben meegestreden in de Slag om de Ardennen, was hun rol beperkt. Ze verloren 1.408 manschappen, waarvan 200 doden.
ik hoop dat ik je wat vooruit heb geholpen. ik hoop ook dat je het engels verstaat. de britten hadden een kleiner aandeel in de slag om de ardennen dan de amerikanen maar bekijk ook eens het gehele plaatje over de gehele oorlog
vriendelijke groet arne(ken)
it's not how many you write but what you write in the books of history
- broeloe
- Lid
band of brothers: Mag ik mischien weten welk boek je hebt gelezen?
Mischien wel leuk om te weten:
Het algemene beeld van Bastogne is de heroische gevechten van de lichtbewapende paratroepers tegenover een enorme Duitse overmacht.
Gelukkig voor bob en zijn vrienden was de overmacht slechts 3 tegen 2 (30317 Duitse soldaten tegenover 20441 Amerikaanse soldaten)
En met iedere dag die verstreek werd de overmacht steeds minder.
In Bastogne was niet alleen de 101ste luchtlandingsdivisie, maar ook het 705ste Tank Destroyer bataljon, de 755ste Artillerie bataljon, de 771ste Artillerie bataljon, de 755ste Artillerie bataljon en de 969ste Artillerie bataljon. Te samen hadden de strijdkrachten in Bastogne de beschikking over 130 Artillerie stukken.
Van 21 tot 26 December verloren de Duitsers gemiddeld 277 man in het Bastogne gebied. De Amerikanen gemiddeld 341, ondanks dat zij in de verdediging waren. van echt wanhopige aanvallen aan Duitse kant is dus geen sprake.
De eerste Waffen SS eenheid die bij Bastogne arriveerde waren elementen van de 1ste SS Panzer divisie "Leibstandarte". Maar deze aariveerden vier dagen nadat het beleg door Patton's 3de leger was doorbroken.
Mischien wel leuk om te weten:
Het algemene beeld van Bastogne is de heroische gevechten van de lichtbewapende paratroepers tegenover een enorme Duitse overmacht.
Gelukkig voor bob en zijn vrienden was de overmacht slechts 3 tegen 2 (30317 Duitse soldaten tegenover 20441 Amerikaanse soldaten)
En met iedere dag die verstreek werd de overmacht steeds minder.
In Bastogne was niet alleen de 101ste luchtlandingsdivisie, maar ook het 705ste Tank Destroyer bataljon, de 755ste Artillerie bataljon, de 771ste Artillerie bataljon, de 755ste Artillerie bataljon en de 969ste Artillerie bataljon. Te samen hadden de strijdkrachten in Bastogne de beschikking over 130 Artillerie stukken.
Van 21 tot 26 December verloren de Duitsers gemiddeld 277 man in het Bastogne gebied. De Amerikanen gemiddeld 341, ondanks dat zij in de verdediging waren. van echt wanhopige aanvallen aan Duitse kant is dus geen sprake.
De eerste Waffen SS eenheid die bij Bastogne arriveerde waren elementen van de 1ste SS Panzer divisie "Leibstandarte". Maar deze aariveerden vier dagen nadat het beleg door Patton's 3de leger was doorbroken.
Wie vrede wil bereidt zich voor op oorlog
- SV Kenny
- Lid
- Contacteer:
Hij heeft toch gelijk.karell schreef:Die Johan toch...altijd even enthousiast en ook altijd even sceptisch....
Band of Brothers, in La Roche is een leuk museum, waar ook het Brits aandeel in het Ardennenoffensief behandeld wordt.
- broeloe
- Lid
Ervan uitgaand dat het een Nederlands boek betreft, kan hij uiteraard het boek "Band of Brothers" van SE Ambrosen gelezen hebben , maar hij kan ook "van D-day tot Berlijn" van SE Ambrose hebben gelezen.Rednas schreef:Moet je dat echt nog vragen?broeloe schreef:band of brothers: Mag ik mischien weten welk boek je hebt gelezen?
Of Burgett, zeven wegen naar de hel of "Het Ardennenoffensief" van Alex Kershaw, of "Biggest Brother" of één of ander goedkoop boek bij voordeelboeken of ... of....
Ik denk wel dat ik dat kan vragen
Wie vrede wil bereidt zich voor op oorlog
- Mr_Flibble
- Lid
- Contacteer:
En ik maar denkend dat de Amerikaanse 2nd Armored Division Celles ontzet had van de 2de Panzer.....ja okay, 2nd AD was gelieeerd aan het Britse 30th Corps.arneken schreef: het Britse xxx-corps was er ook:Ardennes
During the Battle of the Bulge, units of XXX Corps moved to secure the bridges over the Meuse. On 27 December the Corps pushed the 2nd Panzer Division out of Celles. On 31 December they captured Rochefort at the western end of the salient.
In Tabulas Argenteas Refero
-
- Lid
Zoekend naar wat info voor een foto-toertocht langs wat Ardennenoffensief-monumenten kwam ik het volgende beknopte maar toch heldere stuk tegen, waar ook het Britse aandeel in wordt beschreven:
http://www.belgiumtouristguide.be/pdf/NL/BAT60.PDF
http://www.belgiumtouristguide.be/pdf/NL/BAT60.PDF
- viny
- Lid
Inderdaad!karell schreef:Die Johan toch...altijd even enthousiast en ook altijd even sceptisch....
'War is delightful for those who have not experienced it'