Stalingrad

De gevechten en operaties tijdens WOII
Sturmkreuz
Lid

Stalingrad

Bericht door Sturmkreuz »

Stalingrad - De Bloedigste Slag Van De Mensheid

Hitler was een zeer ongeduldig persoon, alles moest snel gaan en luisteren naar de raad die zijn Generaals gaven was niet nodig. Zijn Generaals gaven duidelijk de raad Stalingrad links te laten liggen, maar Hitler was koppig en wou "Stalin" uit de stadsnaam krijgen, kosten wat kost! Stalin wou dan weer de stad kosten wat kost zien te verdedigen alweer vanwege zijn naam in de stadsnaam. De "Slag om Stalingrad" was geen slag om militaire reden maar uit pure hebzucht. Waar uiteindelijk 2,000,000 soldaten en burgers het leven voor hebben moeten geven.

Friedrich Paulus was een gewone officier die meestal achter een bureau zat. Hij was niet het persoon dat samen met zijn troepen ging vechten. Alhoewel Friedrich Paulus wel gevoelig was als het om de welzijn van zijn soldaten ging. Friedrich Paulus had intussen zijn hoofdkwartier verplaatst naar Charkov.

De temperatuur was -30° maar het 6de Leger hield stand tot de laatste man (waar Paulus niet echt gerust op was). Hitler had inmiddels bevolen dat het 6de Leger moest vechten tot de dood. Op het thuisfront riep Hitler al dat Stalingrad van hem was wat dus niet waar was.

Hitler vond dat het niet snel genoeg ging en splitste de Heeresgruppe Süd in twee delen op. Hierdoor kreeg Paulus zijn 6de Leger bijna geen brandstof meer en dit leidde tot brandstoftekorten.

Op 13 september volgde een nieuw groot offensief. Het 6de Leger had grootste verliezen maar nam 2/3 van de stad in.

Op 19 november starte Operatie Uranus - niet door de Duitsers maar door de Sovjet-Unie - door deze Operatie was Stalingrad bijna omsingeld.
Op de 23ste van dezelfde maand was Stalingrad compleet omsingeld en er was geen weg meer terug. Het thuisfront kreeg dit ook te horen en Hermann Göring zag hierin alweer mooi zijn kans om de Luftwaffe te laten uitblinken. De Generaals waarschuwden dat het niet mogelijk was iedereen te bevoorraden wegens het te slechte weer, de russen die de vliegtuigen neerschoten, de te grote afstanden en er waren gewoonweg te veel troepen. Hitler zocht naar een ander alternatief.

Erich von Manstein moest het 6de Leger zien te bevrijden uit Stalingrad. Paulus kreeg de raad van Manstein om bij zijn bevrijdingsleger aan te sluiten en dus moest proberen uit te breken. Deze raad volgde hij niet op, Manstein moest het maar zien te klaren. Erich von Manstein zijn offensief lukte voor een deel - door verschillende reden - liep het toch al gauw mis en kwam hij snel tot stilstand. Het 6de Leger had inmiddels in Stalingrad hadden hun dikke winterjassen al in het vuur gesmeten omdat men zei: "Met een gewoon uniform loop je sneller". Velen deden dit zodat ze snel konden lopen en zo sneller uit de 'kessel' waren.

Op 8 januari kreeg Friedrich Paulus een ultimatum voorgeschoteld van de Sovjets. Waarin stond dat Friedrich Paulus zich eervol kon overgeven oftewel totale vernietiging zou beloofd worden. Hitler zijn antwoord was dat het 6de Leger nog steeds tot de laatste man moest vechten.

Na alweer zijn hoofdkwartier verplaatst te hebben was op 30 januari het warenhuis - Paulus zijn hoofdkwartier was de kelder van dit warenhuis genaamd 'Univermag' - omsingeld. Friedrich Paulus werd door Adolf Hitler bevorderd tot 'Generelfeldmarschall' omdat Adolf Hitler wist dat een Generalfeldmarschall zich nog nooit levend had overgegeven aan een vijand en verwachte natuurlijk dus dat zijn trouwe Generaal Friedrich Paulus vocht tot de dood of zelfmoord pleegde. Maar Friedrich Paulus was nog altijd gevoelig aan het welzijn van zijn manschappen en wist dat als hij dood was toch vervangen ging worden en waarschijnlijk zou dit leiden tot de vernietiging van het 6de Leger. Friedrich Paulus luisterde ditmaal niet naar Hitler.

Op 31 januari kwam een Russische Luitenant, Feldor Jeltsjenkon, - nadat een Duitse tolk gezegt had dat het 6de Leger zich zou overgeven - met twee soldaten de kelder binnen. Friedrich Paulus lag stil op bed te roken.

Uiteindelijk op een houten boerderij omgeven door fotografen begroette Sjoemilov, Friedrich Paulus en Schmidt en vroeg hij hen zich te identificeren. Voor de overgave wou Friedrich Paulus wel de garantie dat zijn manschappen goed opgevangen zouden worden en van de nodige middelen zouden worden voorzien zoals eten & drinken en medische zorg. Sjoemilov stelde Schmidt en Paulus gerust. Paulus werd ook gevraagd de nog doorvechtende troepen in de Noordelijke Kessel het bevel tot overgave zou geven maar Paulus beweerde dat hij deze troepen geen bevelen kon geven omdat hij zich nooit bij deze troepen heeft bevonden. Uiteindelijk gaf het 6de Leger gaf zich volledig over.

Uiteindelijk vochten er nog wat volhouders, zoals het 11de Legerkorps dat onder bevel van General der Infantrie Karl Strecker stond. Op 1 februari gaf Adolf Hitler het bevel aan Karl Strecker te vechten tot de laatste man. Rokossovsky gaf de artillerie van het Don Front het bevel om het 11de Legerkorps tot totale vernietiging te brengen. Op de nacht van 1 en 2 februari stuurde Karl Strecker nog een laatste bericht naar Hitler: "XI. Armeekorps en haar divisies hebben tot de laatste man gevochten tegen een gigantische overmacht. Lang leve Duitsland!".

Toen het artillerievuur ophield liepen duizenden Sovjet troepen op de kelders en bunkers van de overgebleven soldaten af. Omdat de Sovjet troepen zo razend op de soldaten waren sloegen ze de overgebleven bont en blauw of dood. Maar op 2 februari om 10.00 gaf Karl Strecke zich over.

Op 3 februari waren er nog schoten maar deze waren van soldaten die niets af wisten van de capitulatie of nog probeerde uit te breken.

De "Slag van Stalingrad" duurde van 23 Augustus 1942 tot 2 februari 1943.

-----------------------------------------------------------------------------
Wij danken Friedrich Paulus voor het redden van Circa 91,000 Duitse soldaten levens.

Van de de Circa 91.000 gevangen kwamen maar 5,000 terug thuis. De laatsten kwamen thuis in 1955!

Volgens Brittannica:

Dodental: 1.900,000
Axis: 800.000
Sovjets: 1.100.000

Officieel dodental geschat tussen 1.500.000 en 2.100.000

Geschreven door Bart (Sturmkreuz)

Kijk gerust eens naar de video:

Gedenk Stalingrad! Eines Helden Gedenken! SECHSTE ARMEE!
http://www.youtube.com/watch?v=ik77-yE8CZQ

http://www.sturmkreuz.webs.com

Sites/bronnen voor meer van Stalingrad:

http://www.stalingradbattle.nl
http://www.go2war2.nl/artikel/1133/Slag ... ingrad.htm
http://proto.thinkquest.nl/~llb282/geschiedenis.htm
http://users.pandora.be/stalingrad/
http://www.stalingrad-info.com/

Ik hoop hiermee ook een deel informatie door te geven aan jullie en ik hoop dat ik hier mee geholpen heb. Als de staff van Forum.Wo2 dit kan gebruiken mag dit altijd! Mogen de posts met Stalingrad te maken hebben. Ik bedank Michiel01 voor het helpen verbeteren van schrijffouten!

Auke is bedankt, voor zijn nuttige informatie.
Laatst gewijzigd door Sturmkreuz op 19 nov 2007, 16:01, 14 keer totaal gewijzigd.
HMS Renown
Lid

Bericht door HMS Renown »

Als je een nauwkeurig overzicht van de slag om Stalingrad wil check je deze maar eens na http://www.stalingradbattle.nl/
Sturmkreuz
Lid

HMS Renown.... Ik heb een kort verslag geschreven, waar juist alles instaat wat je moet weten. Juist genoeg. En ook goed voor degene die meer willen weten. Daarom noemen we het een verslag. Daarvoor moet je niet afkomen met één of andere site...

Iemand die er veel van af weet enzoverder.. Kom niet af met dit of met dat, het is voor degene die meer willen weten.
viny
Lid

Bericht door viny »

Volgens mij bedoelt hij er verder nix meer hoor, hij zegt tock ook, dat als je een nauwkeurig overzicht wilt hebben. De jouwe is nix mis mee, maar in vogelvlucht, inderdaad een verslag.
'War is delightful for those who have not experienced it'
Sturmkreuz
Lid

viny schreef:Volgens mij bedoelt hij er verder nix meer hoor, hij zegt tock ook, dat als je een nauwkeurig overzicht wilt hebben. De jouwe is nix mis mee, maar in vogelvlucht, inderdaad een verslag.
Voor het geval als ik niets van Stalingrad af wist zou ik het niet maken.

Heb toch niets verkeerd gezegt, zei alleen dat je niet met sites moet afkomen, sinds ik hier verslagen aan het maken zijn die kort en bondig zijn. Iemand die echt alles wilt weten doet "Google" "Stalingrad" en dan "Google zoeken". Dus daarom ook niet slechts bedoeld hiermee.

Maar mogen de volgende posts met het verslag/Stalingrad te maken hebben !!

Bijv: Wat vond je van de video erbij? Wat vind je van de "Slag om Stalingrad" ?
michiel01
Lid

Bericht door michiel01 »

Sturmkreuz schreef:HMS Renown.... Ik heb een kort verslag geschreven, waar juist alles instaat wat je moet weten. Juist genoeg. En ook goed voor degene die meer willen weten. Daarom noemen we het een verslag. Daarvoor moet je niet afkomen met één of andere site...

Iemand die er veel van af weet enzoverder.. Kom niet af met dit of met dat, het is voor degene die meer willen weten.
Je mag wel iets dankbaarder reageren op de aanvulling van HMS Renown. De site die hij opgeeft bespaard mensen juist gebruik te hoeven maken van het ellendige fenomeen "google". Tevens geeft zijn site een duidelijk overzicht van zaken die in jouw verhaaltje niet staan (en zonder spelfouten).

Als je niet van dit soort aanvulling (zoals van HMS Renown) wenst, geef dit dan in je post aan. Geef het doel van je post dan duidelijker aan.
viny
Lid

Bericht door viny »

Volgens mij voelt Sturmkreuz zich aangevallen. Maar het is inderdaad een aanvulling. Mooie site trouwens HMS Renown!
'War is delightful for those who have not experienced it'
Sturmkreuz
Lid

Ik voel me niet aangevallen viny (ken de site trouwens), het is alleen als hij dat wou zeggen kon hij PB sturen en zeggen dat ik de site er gerust bij heb kunnen zetten. Anders kun je bij elk bericht dat hier word gepost zeggen dat je op "deze" site of "die" site meer kunt vinden en dan is de kous af (als je me begrijpt).

@Michiel op dat van "als je niet van dit soort...." mijn post er boven zegt namelijk dat de volgende posts met stalingrad te maken moeten hebben. En als je schrijffouten ziet staan (bedankt, wil je ze ineens zeggen dan kan ik ze eruit halen). Ik zal ineens wat sites in de post zetten.

Alweer mogen de volgende post iets met STALINGRAD te maken hebben.
Lucky-Angel
Lid

Bericht door Lucky-Angel »

Mooi verhaal, en mooi filmpje,

Maar is je leeftijd echt 15?
Gezocht; Amerikaans klein spul ( Ook Bajonetten )
Sturmkreuz
Lid

Lucky-Angel, Ja!

Bedankt voor de goede commentaar.
Lucky-Angel
Lid

Bericht door Lucky-Angel »

Sturmkreuz schreef:Lucky-Angel, Ja!

Bedankt voor de goede commentaar.
Nou complimenten hoor, ik zie je in verschillende topics erg deskundig reageren voor een leeftijd van 15.
Waar haal je het vandaan, als ik vragen mag?
Gezocht; Amerikaans klein spul ( Ook Bajonetten )
Sturmkreuz
Lid

Documentaires, onderzoek en boeken.

Wat je altijd moet doen is bij boeken - en andere dingens - altijd met elkaar vergelijken zodat je niet alles uit één boek haalt wat zeer slecht is. Want soms staat het daar zo en daar zo.. Dus altijd boeken lezen en met elkaar vergelijken. Bijv: Gebouwen.. Soms staat hetzelfde gebouw in dat boek op de juiste locatie en zie je in een ander boek het totaal ergens anders staan. Wat doe je dan? Kijken naar documentaires (zoverre het gaat) en zien of het gebouw er wel degelijk stond. Dit is wel een voorbeeld.

Documentaires kijken en goed opletten en niet alleen naar het schieten of de doden zien.

En je een klein beetje inleven - niet zoals sommige te overdrijven - zodat je weet hoe het was ( ongeveer, want we weten dat we niet niet kunnen ).

Alweer bedankt voor je compliment.
karell
Lid

Bericht door karell »

moet eerlijjk bekennen nog niet helemaal te hebben gelezen, ben hard aan de studie maar heb een beetje last van studie-ontwijkend gedrag. Maar de intentie van zo'n verslag is gewoon goed! Mensen die niet zoveel van een bepaalde slag afweten maar wel mee willen discussieren of mee willen lezen met discussies kunnen goed gebruik maken van dit soort verslagen. Ik weet zelf niet zo veel van deze slag af, dus de kwaliteit kan ik niet beoordelen, maar je beschrijft hoe je te werk bent gegaan, en dat is zeker een goede manier! en eventueel kan je, zoals je ook al doet, links, titels van boeken, artikelen en documentaires erbij geven wanneer mensen zich na het lezen van het verslag willen verdiepen. Ik vind het zeker een goed opzet!

ps. kijk even naar het volgeende:
Officiëel dodental geschat tussen 1,5000,000 en 2,100,000
Sturmkreuz
Lid

Vervangen door punten (de komma's) en dat trema wegdoen.

Karell bedankt voor je post.
gamer0004
Lid
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

Sturmkreuz gebruikt gewoon de Amerikaanse manier ;)
Iedereen zal het wel begrijpen denk ik.
Plaats reactie