Belgen in de Luftwaffe

De gevechten en operaties tijdens WOII
Plaats reactie
lambert
Lid

Belgen in de Luftwaffe

Bericht door lambert »

Hallo allemaal,

deze thread: http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=19143 heeft me de vraag doen rijzen of er ook Belgische piloten deel uitmaakten van de Luftwaffe...

Bedankt

Lambert
502
Lid

Bericht door 502 »

Vast wel. Waarom niet? Als er grondtroepen bestaan met verschillende nationaliteiten zullen er ook wel piloten zijn die bij de Luftwaffe vlogen.
lambert
Lid

Bericht door lambert »

Dan is het wel eigenaardig dat er nog nooit iets over verschenen is...
Maarja, er zijn nog wel meer van die dingen die "eigenaardig" lijken en die "well kept secret" blijven.
Rednas
Lid

Bericht door Rednas »

502 schreef:Vast wel. Waarom niet? Als er grondtroepen bestaan met verschillende nationaliteiten zullen er ook wel piloten zijn die bij de Luftwaffe vlogen.
Zo logisch is dat eigenlijk niet, de Duitsers waren niet zo vrijgevig met de vliegtuigen aan buitenlanders. Van de 1600 Nederlanders in de Luftwaffe hadden 200 een rol in de vliegtuigen (bv boordschutter), en maar 22 van hen hadden een eigen kist (en waren dus gevechtspiloot).
Dit aantal was al hoog in vergelijking met andere landen, dus je kan je voorstellen dat er niet veel Belgen (als ze er al waren) die piloot waren.
lambert
Lid

Bericht door lambert »

Tja, maar hoe kom je die dan op het spoor...

The million dollar question ?
Rednas
Lid

Bericht door Rednas »

Zal er niet wat over staan in 1 van de boeken van de reeks Vlaanderen in uniform (van Jan Vincx)? (er gaat iig een gedeelte over de Luftwaffe). Misschien dat iemand op dit of een ander forum de reeks heeft?
Jaap Woortman
Lid

Bericht door Jaap Woortman »

Rednas schreef:
502 schreef:Vast wel. Waarom niet? Als er grondtroepen bestaan met verschillende nationaliteiten zullen er ook wel piloten zijn die bij de Luftwaffe vlogen.
Zo logisch is dat eigenlijk niet, de Duitsers waren niet zo vrijgevig met de vliegtuigen aan buitenlanders. Van de 1600 Nederlanders in de Luftwaffe hadden 200 een rol in de vliegtuigen (bv boordschutter), en maar 22 van hen hadden een eigen kist (en waren dus gevechtspiloot).
Dit aantal was al hoog in vergelijking met andere landen, dus je kan je voorstellen dat er niet veel Belgen (als ze er al waren) die piloot waren.
Interessant is de stelling dat er 1600 Nederlanders in de Luftwaffe waren.
Na een studie van 8 jaar ben nu nog niet verder dan dat er hooguit zo'n 250 tot 300 Nederlanders als Luftwaffe Angehörige in dienst van de Luftwaffe zijn geweest.
Ik ben nieuwsgierig naar uw bronnen.

Jaap Woortman
Secr. Studiegroep Luchtoorlog 1939-1945
Rednas
Lid

Bericht door Rednas »

Ik heb wat informatie op mijn andere computer staan, dit zal ik zsm erbij pakken. Maar is die 250-300 niet aan de lage kant? Of zit daar niet al het luftwaffe personeel bij (waaronder FLAK helpers e.d).
Jaap Woortman
Lid

Beste Rednas,

Zoals ik al zei, alleen Luftwaffe Angehörige geen Luftwaffe Gefolge.
Als je zou praten over Luftwaffe Gefolge, dus hulptroepen, dan zou je tot zo'n 9 à 10.000 komen. Dat zijn Lw-Helfer en Helferinnen, Lw Baubatallionen, maar ook mensen die zijn opgepakt bij razzia's en gedwongen om als Flaksoldaten te vechten, enz. Maar dat zijn niet de echte 'vecht' soldaten om het zo maar eens te noemen.
Daarvan zijn er niet meer dan 1000 bij de Wehrmacht in dienst geweest. 700 Bij de Kriegsmarine en 300 bij het Heer en Luftwaffe.
Stand 1 juli 1944. Daarna is veel overtollig Lw personeel overgeplaatst naar het Heer en Waffen-SS. Dus dat getal van zo'n 1000 man klopt wel.

Mocht er behoefte bestaan voor tips mbt Belgen in de Lw dan kan ik die wel geven. Ben alleen vanaf morgen een weekje uit de running.

Jaap
Rednas
Lid

Bericht door Rednas »

Dan zat ik er dus zelfs eronder. Jij bedoel dus in totaal 10.000 man die bij de Luftwaffe zat (waar ik 1600 zei) en 250-300 soldaten (ipv mijn 200). Heb jij overigens toevallig het boek Nederlandse vrijwilligers in europese krijgsdienst nummer 4 in je bezit?
Jaap Woortman
Lid

Zo, na een weekje Ameland, ben ik weer terug.

Uit de vergelijking van de aantallen, blijkt dat het een kwestie van definitie is.
Voor mij zijn alleen de 'Luftwaffe Angehörige' van belang.
De overige catagorieën zijn leuk om te weten, maar verder niet echt van belang geweest. Maar dat is mijn mening.

De vier boeken van Vinkx en Schotanus heb ik niet, wel gelezen en zeker deel vier. Uiteraard wel enige kopieën gemaakt. Ze geven echter geen echte nieuwe informatie over Nederlanders in de Lw.

Veel geschreven bronnen over dit onderwerp zijn er niet. Je moet dus zelf onderzoek doen en daar ben ik dan ook mee bezig.

Jaap
Plaats reactie