Houthalen-Helchteren

De gevechten en operaties tijdens WOII
Plaats reactie
Virus of Life
Lid

Houthalen-Helchteren

Bericht door Virus of Life »

Hoe kan ik te weten komen wat voor acties er zijn ondernomen in een bepaalde streek? In dit geval mijn woonplaats Houthalen-Helchteren.
michiel01
Lid

Bericht door michiel01 »

http://60jahre.be/nl/liberation/maps/map2.html

als je het kaartje opslaat en vergroot kun je de US eenheden in je streek zien plus de Duitse. Aan de hand daarvan moet je wel opweg kunnen komen.
Virus of Life
Lid

Dat is een zeer nuttige kaart! Bedankt!
HMS Renown
Lid

Bericht door HMS Renown »

Wat wil je weten? Een van de voornaamste reden waarom er voor Helechtreren werd gevochten was om de linie aan het Albertkanaal te houden zoals Hitler had bevolen: operatie Herfststorm.

Een van de eenheden die hier gezeten heeft is het Fallschirmjager Muller. Deze eenheid vocht in Helechtreren, Wijchmaal ( Peer ), Hechtel en ze zijn later teruggetrokken naar het noorden via Bree.

Ik ken niet zoveel van de gevechten om Helechtreren meer over die van Hechtel maar als ik even zoek dan kan ik misschien wel wat voor je vinden.
Virus of Life
Lid

HMS Renown schreef:Wat wil je weten? Een van de voornaamste reden waarom er voor Helechtreren werd gevochten was om de linie aan het Albertkanaal te houden zoals Hitler had bevolen: operatie Herfststorm.

Een van de eenheden die hier gezeten heeft is het Fallschirmjager Muller. Deze eenheid vocht in Helechtreren, Wijchmaal ( Peer ), Hechtel en ze zijn later teruggetrokken naar het noorden via Bree.

Ik ken niet zoveel van de gevechten om Helechtreren meer over die van Hechtel maar als ik even zoek dan kan ik misschien wel wat voor je vinden.
De Slag om Hechtel is me bekend ja. ( is tevens het dorp waar ik 18jaar heb gewoond )
HMS Renown
Lid

Bericht door HMS Renown »

Klop dan eens aan bij de heemkundige kring of bij de bibliotheek in Eksel of Helechtreren. Deze zullen veel informatie hebben over de slag denk ik.

Ik kan je ook al vertellen dat in de preode van 3-5 september 1944 SS Landstorm in Helechtren gelegerd was. Op 6 september 1944 werden zij versterkt met het FJR.21 regiment van Loystved-Hardegg en een patrouille van de I.FJR.24 onder bevel van Hubner. De SS vocht echt in het dorp Helechtreren zelf de FJR onderdelen vochten op de weg tussen Helechtreren en Houthalen.
Plaats reactie