Ik heb het boek "De oorlog werd gewonnen door Zwitserland" en ik vind dit een zéér interessant boek/onderwerp. Hieruit blijkt namelijk dat er binnen het Duitse Opperbevel een tiental personen zaten die binnen 24uur alle informatie verstuurde naar een contact persoon in Zwitserland, genaamd Rudolf Roessler, en die speelde het weer door aan de desbetreffende landen, en dan voornamelijk aan Rusland.
Ik vraag me af hoeveel mensen hiervan weten, en wat en hier eigenlijk van denkt?
PS: ik kan momenteel niet uitgebreid op het onderwerp ingaan, maar zal morgen een uitgebreide post maken.
Spionage
Re: Spionage
De Sowjets hadden een goed werkend spionage apparaat in Duitsland. Die Rote Kapelle genaamd opgezet voor de oorlog begon.Leroy schreef:Ik vraag me af hoeveel mensen hiervan weten, en wat en hier eigenlijk van denkt?
Spionage is een normaal verschijnsel. Dus wat moet men er van denken?
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
- Leroy
- Lid
Ik heb het hier over een heel ander spionage netwerk. Die van Rudolf Roessler, codenaam "Lucy" die in Zwitserland zat en vele zeer nauwkeurige details via Zwitserland naar een contact persoon stuurde en die stuurde het dan naar Moskou. Deze inlichtingen waren zelfs zodanig nauwkeurig dat Moskou zelfs hun twijfels had, echter bleek dat er volledig te waarheid werd gesproken. Hierdoor wisten de Russen enorm veel, binnen 2dagen, waardoor ze zeer nauwkeurig geinformeerd waren.Jim schreef:De Sowjets hadden een goed werkend spionage apparaat in Duitsland. Die Rote Kapelle genaamd opgezet voor de oorlog begon.Leroy schreef:Ik vraag me af hoeveel mensen hiervan weten, en wat en hier eigenlijk van denkt?
Spionage is een normaal verschijnsel. Dus wat moet men er van denken?
Ik heb het hier dus niet over de Die Rote Kapelle, die hadden nl. niet zulke nauwkeurige inlichtingen als "Lucy". Ik vroeg me gewoon af of er meer mensen zijn die hier iets van weten, en dit willen delen.
-
- Lid
Bij mijn weten had R.Roessler zelf geen spionagenet. Hij stond wel in verbinding met de Duitse Abwerhr die inlichtingen doorspeelde naar hem.
Hij stuurde de inlichtingen door naar Leopold Trepper, die ze via de "Rote Kapelle"kanalen doorspeelde naar de Russen.
Hij stuurde de inlichtingen door naar Leopold Trepper, die ze via de "Rote Kapelle"kanalen doorspeelde naar de Russen.