Het Ardennenoffensief.
- Nuts44
- Lid
Het Ardennenoffensief.
Hallo Medeforumdeelnemers.
Zojuist heb ik via MSN een discussie gehad met Arjen, Hier beter bekent als ''101st airborne'' Ik stelde hem de vraag waarvoor het ardennenofficief bedoeld was.. Hij zei hierop het volgende '' De duitsers wilden bastogne want die hadden ze nodig voor de wegen omdat dit nodig was voor de tanks'' @arjen, Correct me if i'm wrong!
Ik ben zelf van mening dat hitler het ardennenofficief was begonnen omdat hij de havens van Antwerpen zou willen hebben, En de meest noordelijk gelegerde geallieerde troepen te vernietigen.
Wat is nou waar?
.
Graag reacties!
Roy
Zojuist heb ik via MSN een discussie gehad met Arjen, Hier beter bekent als ''101st airborne'' Ik stelde hem de vraag waarvoor het ardennenofficief bedoeld was.. Hij zei hierop het volgende '' De duitsers wilden bastogne want die hadden ze nodig voor de wegen omdat dit nodig was voor de tanks'' @arjen, Correct me if i'm wrong!
Ik ben zelf van mening dat hitler het ardennenofficief was begonnen omdat hij de havens van Antwerpen zou willen hebben, En de meest noordelijk gelegerde geallieerde troepen te vernietigen.
Wat is nou waar?
.
Graag reacties!
Roy
Laatst gewijzigd door Nuts44 op 12 mar 2008, 16:06, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Lid
Re: Het Ardennenofficief.
Nuts44 schreef:Hallo Medeforumdeelnemers.
Ik ben zelf van mening dat hitler het ardennenofficief was begonnen omdat hij de havens van Antwerpen zou willen hebben, En de meest noordelijk gelegerde geallieerde troepen te vernietigen. Het was bedoeld om de meest noordelijk gelegen geallieerde troepenmacht af te snijden van de andere geallieerde troepen omdat deze maar mondjesmaat bevoorraad werden.
Wat is nou waar?
Verder kreeg ik meerdere rare antwoorden van arjen toen ik heb corrigerende zoals... '' Wat kan mij het nou schelen dan die datums het gaat mij om de uniformen''
Het valt mij steeds meer op dat de nieuwe verzamelaars steeds meer voor de show verzamelen en niet meer lezen/geintreseren voor de oorlog.
Graag reacties!
Roy
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Lid
het innemen van bastogne (strategisch punt niet een doel) omdat hier de zeven belangrijkste uitvalswegen op samenkwamen , eenmaal dit veroverd kon hij antwerpen weer bezetten omdat daar een van de grootste munitie opslagplaatsen was van de geallieerde troepen ,
enzo de verbinding tussen de geallieerde troepen in belgie en rest van eurpa af te snijden.
enzo de verbinding tussen de geallieerde troepen in belgie en rest van eurpa af te snijden.
Laatst gewijzigd door fallschirmjager op 17 mar 2008, 17:30, 4 keer totaal gewijzigd.
- koos24
- Lid
Zover ik weet was het doel van het Ardennen offensief;
A) Het in doorsnijden van de geallieerde aanval, het deel in Nederland afsnijden van het deel in Franrijk en Belgie
B) Het terugveroveren van Antwerpen als belangrijkste aanvoerhaven van de geallieerden.
A) Het in doorsnijden van de geallieerde aanval, het deel in Nederland afsnijden van het deel in Franrijk en Belgie
B) Het terugveroveren van Antwerpen als belangrijkste aanvoerhaven van de geallieerden.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Hetgeen koos24 zegt is het meest juiste.
Hitler zijn doel was Antwerpen bereiken (de haven was belangrijk voor zowel de Duitsers als de Geallieerden) en doordat hij Antwerpen zou bereiken, sneed hij de Geallieerde linie in 2, waardoor hij hoopte de Britten af te snijden van de Amerikanen en zo een overgave zou kunnen afdwingen van het Britse leger.
Bastogne was niet het doel in deze operatie, het was een strategisch punt dat men moest veroveren om het eigenlijke doel te kunnen halen. Dat is een groot verschil.
En als de heer Arjen zegt (ik weet niet wat hier van waar is) dat Bastogne het hoofddoel was, dan raad ik hem aan eens 1 boek open te doen en te lezen. Dan zal hij veel wijzer worden. Oja, en niet voortgaan op Band of Brothers, dat is niet dé referentie hoor
Hitler zijn doel was Antwerpen bereiken (de haven was belangrijk voor zowel de Duitsers als de Geallieerden) en doordat hij Antwerpen zou bereiken, sneed hij de Geallieerde linie in 2, waardoor hij hoopte de Britten af te snijden van de Amerikanen en zo een overgave zou kunnen afdwingen van het Britse leger.
Bastogne was niet het doel in deze operatie, het was een strategisch punt dat men moest veroveren om het eigenlijke doel te kunnen halen. Dat is een groot verschil.
En als de heer Arjen zegt (ik weet niet wat hier van waar is) dat Bastogne het hoofddoel was, dan raad ik hem aan eens 1 boek open te doen en te lezen. Dan zal hij veel wijzer worden. Oja, en niet voortgaan op Band of Brothers, dat is niet dé referentie hoor
- Nuts44
- Lid
Ik dacht zelf ook te lezen gehebben dat ze de havens van antwerpen wilden hebben.
Goed bedankt allemaal!!!
Groetjes Roy
Goed bedankt allemaal!!!
Groetjes Roy
- battle of the Bulge
- Lid
Ze wilde inderdaad Amtwerpen heroveren. En daarmee de geallieerden die noordelijker zaten zo af te snijden. Bastogne was slechts een doel op de heenreis zonder Bastogne konden ze niet verder. Dus Bastogne was wel zeer belangrijk (dit besefte dus de geallieerden ten zeerste) maar het was niet het hoofddoel.
Saint Vith en Hürtgen: dat was de druppel die de Bloody Bucket deed overlopen.
- demian326
- Lid
- Contacteer:
Sowieso is Het Ardennenoffensief niet de correcte naam voor wat er gebeurde in de wintermaanden van 1944 in de Ardennen.
De Duitse legereenheiden starte op 16 december 1944 rond half 6 s'ochtends ''Operatie Herbstnebel'', dit is dus de officele naam, met als doel het terugnemen van de havens van Antwerpen. Veel mensen zijn bekend met het beleg van Bastogne omdat voornamelijk dit in de films voor uitgebeeld. De 7 wegen die door Bastogne liepen waren inderdaad van belang voor de Duitsers evenals het kruispunt bij Baraque de Fraiturre.
De reactie van Arjan slaat natuurlijk nergens op, waarschijnlijk een filmkijkende verzamelaar.
Op het moment dat iemand enkel en alleen verzamelt om de uniformen en dat datums hem
''niet kunnen boeien'' kan ik dat niet begrijpen, mischien wil Arjan zelf uitleggen
waarom hij enkelt en alleen de uniformen verzamelt en wat hem dan wel boeit.
De Duitse legereenheiden starte op 16 december 1944 rond half 6 s'ochtends ''Operatie Herbstnebel'', dit is dus de officele naam, met als doel het terugnemen van de havens van Antwerpen. Veel mensen zijn bekend met het beleg van Bastogne omdat voornamelijk dit in de films voor uitgebeeld. De 7 wegen die door Bastogne liepen waren inderdaad van belang voor de Duitsers evenals het kruispunt bij Baraque de Fraiturre.
De reactie van Arjan slaat natuurlijk nergens op, waarschijnlijk een filmkijkende verzamelaar.
Op het moment dat iemand enkel en alleen verzamelt om de uniformen en dat datums hem
''niet kunnen boeien'' kan ik dat niet begrijpen, mischien wil Arjan zelf uitleggen
waarom hij enkelt en alleen de uniformen verzamelt en wat hem dan wel boeit.
Laatst gewijzigd door demian326 op 21 mei 2008, 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Oranje Zal Overwinnen!
-
- Lid
A klopt als een bus. Wat B betreft, Bastogne (ook bekend van Luik-Bastenaken-Luik) is nog een k***e eind van Antwerpen vandaan. Dus hoe belangrijk was Bastogne nou eigenlijk? Ik wil niets afdoen aan het dappere verzet van de Amerikanen, maar ik geloof er niets van dat de val van Bastogne automatisch tot de val van Antwerpen had geleid.koos24 schreef:Zover ik weet was het doel van het Ardennen offensief;
- demian326
- Lid
- Contacteer:
De kruispunten van Baraque du Fraiturre en Bastogne waren van strategisch belang, de Duitsers wouden deze kruispunten hebben o.a. voor hun tanks. Het waren dus wel degelijk belangrijke kruispunten.A klopt als een bus. Wat B betreft, Bastogne (ook bekend van Luik-Bastenaken-Luik) is nog een k***e eind van Antwerpen vandaan. Dus hoe belangrijk was Bastogne nou eigenlijk? Ik wil niets afdoen aan het dappere verzet van de Amerikanen, maar ik geloof er niets van dat de val van Bastogne automatisch tot de val van Antwerpen had geleid.
Oranje Zal Overwinnen!
- Gertos45
- Lid
De Duitsers moesten Bastogne gewoon passeren. Was enorm gemakkelijk geweest, maar zeslaagden er gewoon niet in, dus trokken ze er omheen, met als resultaat dat Bastogne een probleem bleef.
De Maasbruggen waren crusciaal, en de wegen daarnaartoe leidden oa via Bastogne....
De Maasbruggen waren crusciaal, en de wegen daarnaartoe leidden oa via Bastogne....
Pff!!demian326 schreef: De reactie van Arjan slaat natuurlijk nergens op, waarschijnlijk een filmkijkende verzamelaar.
Ik kijk films ja.
Volgens mij kijkt elke verzamelaar films.
- Nuts44
- Lid
Ik denk dat je bedoeld dat jij je meeste feiten op films basseert..
Heb je toevallig enige boeken die aanleiding geven tot het verzamelen van US matriaal?
Heb je toevallig enige boeken die aanleiding geven tot het verzamelen van US matriaal?
Ik heb genoeg boeken ja. Misschien moeten we even on-topic blijven!Nuts44 schreef:Ik denk dat je bedoeld dat jij je meeste feiten op films basseert..
- koos24
- Lid
Hier sluit ik me bij aan, Bastogne was een belangrijk kruispunt maar het NIET veroveren had niet meteenMoengoman schreef:A klopt als een bus. Wat B betreft, Bastogne (ook bekend van Luik-Bastenaken-Luik) is nog een k***e eind van Antwerpen vandaan. Dus hoe belangrijk was Bastogne nou eigenlijk? Ik wil niets afdoen aan het dappere verzet van de Amerikanen, maar ik geloof er niets van dat de val van Bastogne automatisch tot de val van Antwerpen had geleid.koos24 schreef:Zover ik weet was het doel van het Ardennen offensief;
tot het mislukken van het Ardennen offensief hoeven leiden.
Alles ging mis, KAMPFGRUPPE PEIPER liep helemaal vast voorbij La Gleize, de luchtlandingen mislukten, DE COMMANDO'S VAN OTTO SKORZENY zorgden welliswaar voor verwarring maar veroverden geen noodzakelijke bruggen, de brandstof raakte op, het weer werd beter dus de geallieerde luchtmacht aktiever enz. enz. enz.
Maar zelfs als bovenstaande zaken niet hadden gespeeld was het nog een riskante operatie, het was dacht ik Gerd von Rundstedt , tegenstander van het Ardennenoffensief, die zei "We mogen god op onze knieën danken als we de maas halen, laat staan Antwerpen"
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.