Het Ardennenoffensief.

De gevechten en operaties tijdens WOII
Moengoman
Lid

Re: Het Ardennenofficief.

Bericht door Moengoman »

Sturmkreuz schreef:Het uiteindelijke verlies werd geleverd toen de mist wegtrok en het goed weer werd.
Dus als alles wat in de soep liep goed was gekomen - Bastogne en Luik ingenomen, de Duitsers geraken over de Maas - dan was het Ardennenoffensief toch mislukt. Dat was dan ook precies wat Von Rundstedt voorspelde. Een goed strateeg laat het resultaat van zijn operatie niet afhangen van de weersomstandigheden.
Katusha heeft gelijk - de betekenis van het Ardennenoffensief is zwaar overschat. Eigenlijk is alleen de heroïsche verdediging van Bastogne interessant.
Ruimteaapje
Lid
Lid

Bericht door Ruimteaapje »

Wat ook altijd zwaar wordt overschat zijn de prestaties van Kampgruppe Peiper in de Ardennen. Al met al brak die door zwakke Amerikaanse linies, vermoordde een heleboel krijgsgevangenen en burgers, maakte een tactische blunder door Stavelot pas na de nacht aan te vallen, liep vast op de stugge Amerikaanse verdediging van de 82nd Airborne en de 30th Infantry en moest het opgeven met achterlating van al zijn zware materieel ver van zijn doel de Maas. Kansloze mislukking en ik snap niet dat hij en zijn mannen daar een partij ridderkruizen en andere hoge onderscheidingen voor kregen.
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
von Manteuffel
Lid

Bericht door von Manteuffel »

Moengoman schreef:
Sturmkreuz schreef:Het uiteindelijke verlies werd geleverd toen de mist wegtrok en het goed weer werd.
Dus als alles wat in de soep liep goed was gekomen - Bastogne en Luik ingenomen, de Duitsers geraken over de Maas - dan was het Ardennenoffensief toch mislukt. Dat was dan ook precies wat Von Rundstedt voorspelde. Een goed strateeg laat het resultaat van zijn operatie niet afhangen van de weersomstandigheden.
Katusha heeft gelijk - de betekenis van het Ardennenoffensief is zwaar overschat. Eigenlijk is alleen de heroïsche verdediging van Bastogne interessant.
Het "Ardennenofficief" - zoals dat blijkbaar heet tegenwoordig - heeft wel belang als je weet dat de Duitsers hierbij hun laatste (gepantserde) reserves verspeelden. Heeft dus zeker zijn weerslag gehad op het januari-offensief aan de Weichsel.
Moengoman
Lid

Bericht door Moengoman »

Ja OK. Als de Duitse legerleiding (lees Hitler) rationeel was geweest, dan had de Weermacht al half juni alle eenheden van West-Europa naar Rusland overgeplaatst. Dan moet ik operatie Bagration nog zien lukken. Begin augustus zitten de Amerikanen natuurlijk wel in Berlijn en Adolf moet een paar maanden eerder zijn pilletje slikken. Maar de huidige EU was dan al in 1950 een feit geweest.
Dit klinkt belachelijker dan het in feite is. Hitler speculeerde op een zwakte in de geallieerde coalitie. Een open deur strategie in Frankrijk had er best voor kunnen zorgen dat de coalitie uit elkaar viel - denk aan Stalin's paranoia. En het schijnt - ik heb het nog niet bevestigd gezien - dat Von Rundstedt in juni 1944 voorstander van overgave was.
Om even terug te keren tot het Ardennenoffensief: ik zie het als een consequent onderdeel van de idiote Hitleriaanse strategie om tot op het laatst een agressieve tweefrontenoorlog te voeren. Dat was in 1944 al hopeloos. Dus zelfs de negatieve invloed op het Russische offensief aan de Weichsel begin 1945 is maar betrekkelijk.
Katusha
Lid

Bericht door Katusha »

Hahah gekkeng menseng :lol:
Het is idd waar dat Ardennen Offensive niet te onderschatten valt als domste zet die je maar kan doen.
Maar 'open deur beleid' in Frankrijk. Ik zie het geen één rationeel en niet rationeel denkt mens doen.
Ja we gaan gewoon van Engelsen en Amerikanen verliezen :S Beetje hopenloos iets he?
Je bent een krijgheer of je bent het niet. Je gaat niet opeens denken van. We geven aan die kant over. Want, ze zijn *liiiiv* . Want, je wilt je macht zo lang mogelijk behouden. Hitler en velen van zijn generaals gaan niet opeens aan EU denken :lol:
Maar wel leuk gedachte dat wel.
She ne wmerla Ukraina ni slawa ni wolja she Wam Brattja Ukrainci posmihnetsja dolja!!!
koos24
Lid

Bericht door koos24 »

Ruimteaapje schreef:Wat ook altijd zwaar wordt overschat zijn de prestaties van Kampgruppe Peiper in de Ardennen. Al met al brak die door zwakke Amerikaanse linies, vermoordde een heleboel krijgsgevangenen en burgers, maakte een tactische blunder door Stavelot pas na de nacht aan te vallen, liep vast op de stugge Amerikaanse verdediging van de 82nd Airborne en de 30th Infantry en moest het opgeven met achterlating van al zijn zware materieel ver van zijn doel de Maas. Kansloze mislukking en ik snap niet dat hij en zijn mannen daar een partij ridderkruizen en andere hoge onderscheidingen voor kregen.

Ach, het oude liedje, De SS trekt veel publiciteit, combineer dat met een "aansprekende" voorman / leider (Peiper) en samen met de moord op Baugnez, de omsingeling in La Gleize en de daaraan gekoppelde spectaculaire ontsnapping
maakt dat het verhaal na de oorlog veel publiciteit trok.

Waarom ze in de oorlog al veel onderscheidingen kregen weet ik niet :frownno:
Heeft iemand hier een idee :?
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
iknowdintoo
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door iknowdintoo »

Propaganda?
Katusha
Lid

Bericht door Katusha »

ja zo iets ja. Tijdens harde dagen, voor de nederlag. Of iets dergelijke. Regend het altijd met onderscheidingen. Je moet je moraal van de troepen ergens mee opkrikken. Als het niet met succesvolle operaties gebeurt. Dat is het wel met een ridderkruis voor het feit dat je zelf niet overgaf aan de vijand.. of zo :S
She ne wmerla Ukraina ni slawa ni wolja she Wam Brattja Ukrainci posmihnetsja dolja!!!
Ruimteaapje
Lid
Lid

Daarnaast was Peiper natuurlijk het absolute lievertje van de Reichsheini dus dat hij hoog onderscheiden uit het offensief kwam is wel te verklaren. En ik neem aan dat hij vanuit die positie ook vrij makkelijk onderscheidingen voor zijn favoriete officieren erdoor kon drukken bij de instanties die daar over gingen.
Isaf13
Lid

Bericht door Isaf13 »

De strategische betekenis van Sankt-Vith tijdens het ardennenoffensief.

Er is veel geschreven over de strategische betekenis van Bastogne, persoonlijk ben ik van mening dat de strategische betekenis van de stad Sankt-Vith zeker niet moet onderdoen.
Deze stad was voor het duitse leger een werkelijk onaangename “golfbreker”wat dan ook de geschiedenis heeft bewezen.
Het duits leger heeft veel tot de roem van Bastogne bijgedragen na de oorlog, door zich vast te klampen aan deze stad alhoewel deze voor hun geen enkele betekenis had.
Daarentegen was Sankt-Vith voor hun van stratigische belang.
Tijdens een conferencie in Watertown ( New York) zei Gen. Hasso von Manteuffel op 22. September 1964 het volgende:

Der Sieg in den Ardennen hing von drei Vorbedingungen ab:
1. vom Effekt der Überraschung.
2. von den Witterungsbedingungen, die jeglichen Einsatz der Luftstreitkräfte unmöglich machen.
3. von einer raschen Einnahme Sankt-Viths.
Die beiden ersten voraussetzungen konnten erfüllt werden.
Die dritte ging nicht in Erfüllung wegen des außergewönlich starken Widerstandes der 7 Armored Division.
Mein Zeitplan sah die Einnahme der Stadt am 17. December, um 18 Uhr vor.
Doch wir hatten diesen Sektor erst am 23. unter Kontrolle, nachdem sich die Combat Command B unter Bruce Clark in einem geordneten Rückzug formiert hatte.
Am Abend de 24. ließ ich Hitler mitteilen, uns bleibe nur noch der Rückzug hinter den Westwall.
Die von der 5.Panzerarmee bei Sankt-Vith verlorene Zeit war der Grund für unser Scheitern.
Hitler ließ meine Eiwände nicht gelten.

Hieruit kan je afleiden dat het Ardennenoffensief beslecht is in Sankt-Vith.
In oorlogstijd dient de waarheid altijd omringd te worden door een lijfwacht van leugens.
Moengoman
Lid

Re: Het Ardennenoffensief.

Bericht door Moengoman »

Tja, volgens Von Rundstedt was het Ardennenoffensief al beslecht voor het begonnen was en daar ben ik het wel mee eens. Alle eer aan de verdedigers van Sankt-Vith overigens.
band of brothers
Lid

Bericht door band of brothers »

Het was inderdaad de bedoeling om Antwerpen weer te heroveren. Dat is een belangrijke haven. Had je Antwerpen, dan komt Egenland er gelijk achter aan, dacht Hitler. Aan de Duitste grens begon het dan. De eerste hindernis was de Ardennen. Daar zaten veel Amerikaanse divisie's die nog niet veel oorlogs ervaring hadden. Het was de bedoeling om daar een bruggenhoofd in handen te krijgen én om belangrijke wegen in te nemen. Toen de Duitsers aanvalde onstond er complete verwarring. De elite troepen van de Amerikanen, de 101ste divisie ging er opaf. In een aantal uur waren ze van een legerbasis vlakbij Verdun (Moulemon-Le-Grand) naar Bastogne getrokken in meer dan 200 oven vrachtwagenss, bumper aan bumper. Een normale divisie deed over zo'n verplaatsing wel een hele week.

Dat laatste stukje was eigenlijk een beetje overbodig :P
Thomas V
Lid

Bericht door Thomas V »

band of brothers schreef:De elite troepen van de Amerikanen, de 101ste divisie ging er opaf. In een aantal uur waren ze van een legerbasis vlakbij Verdun (Moulemon-Le-Grand) naar Bastogne getrokken in meer dan 200 oven vrachtwagenss, bumper aan bumper. Een normale divisie deed over zo'n verplaatsing wel een hele week.

Dat laatste stukje was eigenlijk een beetje overbodig :P
Goed dat je het zelf beseft! Deze omschrijving heeft meer iets weer van een John Wayne film waar de Cavalery over de heuvels komt aangerend om de infanterie te bevrijden! Helaas was dit niet het geval!
Ruimteaapje
Lid
Lid

band of brothers schreef:Een normale divisie deed over zo'n verplaatsing wel een hele week.
Beetje nutteloos want je vergelijkt nu met een divisie die geen haast heeft.
band of brothers schreef: Had je Antwerpen, dan komt Egenland er gelijk achter aan, dacht Hitler. Aan de Duitste grens begon het dan. De eerste hindernis was de Ardennen.
Dat ontgaat mij ook. Naar mijn weten dacht Hitler de geallieerden vooral te treffen doordat hun aanvoerlijnen dan weer veel langer werden en hij hoopte dat ruzie tussen Britten en Amerikanen in zo'n crisis situatie het westfront zou destabiliseren.
Moengoman
Lid

Bericht door Moengoman »

Uiteindelijk net zo kansloos als een open-deur strategie, vind je niet?
Plaats reactie