Lille - 3 september 1944

De gevechten en operaties tijdens WOII
Plaats reactie
rataplan
Lid

Lille - 3 september 1944

Bericht door rataplan »

In het kader van genealogisch onderzoek ben ik in het bezit gekomen van het militiedossier van een broer van mijn grootvader.

Hierin vind ik volgende tekst:
" au cours d'une mission, Mort glorieusement pour la Patrie, á Lille le 3 septembre 1944"

Kan er me iemand op het spoor helpen over de omstandigheden. Welke veldslag, operatie of wat dan ook zou dit kunnen geweest zijn ?

alvast bedankt voor enige reactie,
groetjes

ps: ik heb ondertussen een website gevonden die schrijft dat de Brigade Piron op 3 september de franse grens overschreed !
Nochthans vind ik hierbij geen info of ze werkelijk te Lille waren ..
Was hij lid van de Brigade Piron, of was er iets anders ?
rataplan
Lid

Re: Lille - 3 september 1944

Bericht door rataplan »

Ik ben ondertussen aan meer info geraakt betreffende de persoon.

Zijn graad was Adjudant A.R.A.

Volgens mijn info betekent A.R.A.: Agent de Renseignement et d'Action.
In zijn dossier vind ik ook volgende tekst terug:
"... se mit sans hésitation á la disposition d'un Service de Renseignement et d'Action ...

Maar nu komt het ... voor deze titel of eenheid vind ik alleen info terug bij het Franse leger ...
dus logischerwijze diende hij op dat ogenblik bij de Fransen !

maar ....
In zijn dossier vind ik dan plots een blad opgesteld door SRA met volgende aanduiding terug:
"grade et position dans l'armée Belge: Adjudant A.R.A.

Ik vond ook info terug over een monument te Lille, waar zijn naam op vermeld staat.
Tevens is zijn overlijdensakte opgesteld door de Franse overheid.

Nu is de vraag volgende:
Hoe kan ik vaststellen in welk leger hij diende, het Franse of het Belgische, op het ogenblik dat hij sneuvelde ???

één zaak is zeker ... hij moet tijdens een spionageopdracht bezig geweest zijn met het registreren van getalsterktes en voertuigcollones van de Duitsers, vlak voor de invasietroepen de Frans/Belgische grens overschreden !
Plaats reactie