Hoe hielden Duitse soldaten zich onder vijandelijk vuur!?

De gevechten en operaties tijdens WOII
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Re: Hoe hielden Duitse soldaten zich onder vijandelijk vuur!?

Bericht door PPL »

Moengoman schreef:Misschien moet moderator PPL eens deze draad splitsen, want er lopen teveel onderwerpen door elkaar.
Dan stel ik voor om over je gewenste onderwerp een nieuw topic te beginnen.
Dan kan alhier het gesprek beperkr blijven tot "Hoe hielden Duitse soldaten zich onder vijandelijk vuur!?"

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
rataplan
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 mar 2008, 15:17

Re: Hoe hielden Duitse soldaten zich onder vijandelijk vuur!?

Bericht door rataplan »

Ik denk dat de Duitse militair zich niet anders gedragen heeft dan elke andere militair, naargelang de opleiding en de situatie ...

Het is bekend dat de Duitse militair nogal intensief en aggressieg opgeleid werd, wat zijn verbetenheid op het terrein verklaard !

Meer nog ... ik beweer dat men elke persoon tot aggressief of zelfs buitensporig gedrag kan aanzetten, mits de nodige opleiding ( mentale vorming)

een kleine annekdote ter illustratie:

Als ex-militair was ik in een opleidingsperiode om ingezet te worden als blauwhelm in ex-yougoslavië toen daar nog de crisis aan de gang was ...
Op het einde van de vier maanden opleiding was er een evaluatieoefening, waarbij personen van het eigen battalion vijandelijke acties uitvoerden ...
De situatie spitste zich zodanig toe, dat personen van mijn peloton met het leven bedreigd werden (gespeeld) ...
Ik richtte mijn wapen op het hoofd van een persoon (een goede vriend) die iemand van mijn manschappen bedreigde en ik vuurde (met een blankpatroon /losse flodder) ...
Op hetzelfde moment realiseerde ik me eigenlijk pas dat mijn adrenalinespiegel zo hoog stond, dat ik hetzelfde had gedaan, moest ik scherpe munitie op mijn wapen gehad hebben ... meer nog ... ik had geen enkel besef meer van enig andere actie rondom mij (er werd ook op mij gevuurd) !!!

Hiermee wil ik maar duidelijk maken dat naargelang van de intensiteit van de opleiding of naargelang de omstandigheden, iedereen zijn verstand op "nul" kan zetten zonder het op dat ogenblik te beseffen ...

De indoctrinatie en opleidingsniveaus van de Duitse militairen lag volgens mij ook zodanig hoog dat de doorsnee militair gewoon handelde zonder erbij na te denken dat zijn eigen leven in gevaar was, wat hem uitserst effectief maakte
Gebruikersavatar
Ruimteaapje
Lid
Lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:29

Re: Hoe hielden Duitse soldaten zich onder vijandelijk vuur!?

Bericht door Ruimteaapje »

Ik blijf erbij dat "de Duitse militair" niet bestond. Er waren 11 miljoen Duitse militairen, allemaal met hun eigen karaktereigenschappen, verschillende opleiding (afhankelijk van lichting, opleiders, officieren, kameraden, front, jaartal, legeronderdeel, enz., enz., enz.)
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4839
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 62 keer

Re: Hoe hielden Duitse soldaten zich onder vijandelijk vuur!?

Bericht door patrickh »

Ruimteaapje schreef:Ik blijf erbij dat "de Duitse militair" niet bestond. Er waren 11 miljoen Duitse militairen, allemaal met hun eigen karaktereigenschappen, verschillende opleiding (afhankelijk van lichting, opleiders, officieren, kameraden, front, jaartal, legeronderdeel, enz., enz., enz.)
Precies!En wat te denken van de einde oorlog opgeroepene,oudjes en jongelingen,ZONDER gedegen opleiding!Wou eerst helemaal niet reageren,omdat dit topic naar mijn mening nergens op slaat,maar kon t toch niet laten :?
LEO
Lid
Berichten: 646
Lid geworden op: 30 apr 2005, 16:17
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Hoe hielden Duitse soldaten zich onder vijandelijk vuur!?

Bericht door LEO »

Een Duitse militair ? Ik veronderstel dat hier de gevechtsoldaat wordt bedoelt, niet de kok, schrijver of chauffeur.

Ik veronderstel dat de Duitse gevechtsoldaat die in mei '40 de Fransen onder de voet liep zich beter voelde en hield dan toen de Russische soldaten hem onder de voet liepen.

Het is in feite onbepaalbaar. Hangt af van plaats en tijd.
special air service
Lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 07 feb 2007, 14:14

Re: Hoe hielden Duitse soldaten zich onder vijandelijk vuur!?

Bericht door special air service »

In een docu over de woestijn oorlog (zou bij god niet weten welke). Vertelde een Duitse veteraan van het Afrika korps over bombardementen voor een aanval. Verschillende knapen/mannen waren dan zo bang dat ze zich ''bevuilden'' tijdens zo'n bombardement en was dat vrij normaal.

Het zal er aanliggen hoeveel je al meegemaakt hebt en hoe graag je uit wraak bijv. de vijand kapot wilt hebben.
Wilster
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 aug 2012, 11:15

Re: Hoe hielden Duitse soldaten zich onder vijandelijk vuur!

Bericht door Wilster »

Ik denk dat de duitse soldaat precies hetzelfde deed als alle andere soldaten in een dergelijke situatie:

Zolang je wint strijd je voor de eer en glorie van je land.
In verlies strijd je om je eigen leven te redden.

W.
Gebruikersavatar
one_O_five
Lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 16 jul 2011, 08:07
Locatie: Kelmis (Be)
Contacteer:

Re: Hoe hielden Duitse soldaten zich onder vijandelijk vuur!

Bericht door one_O_five »

Zit interview heb ik een jaar of negen geleden mogen opnemen, het Duits is eenvoudig en ook voor ons goed verstaanbaar.

Tiger502
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 jul 2011, 19:56

Re: Hoe hielden Duitse soldaten zich onder vijandelijk vuur!

Bericht door Tiger502 »

Sommige eenheden, zoals de 227ste infantrie divisie, stonden van begin af aan bekend om hun skills en vastberadenheid. Ik denk dat ervaring, leiding en situatie erg belangrijk zijn hier. Tot aan het eind op Koerland bleef deze divisie een geduchte tegenstander. Zo zijn er meer van.
Gebruikersavatar
Glenn
Lid
Berichten: 177
Lid geworden op: 12 jan 2012, 13:52
Locatie: Lier (België)

Re: Hoe hielden Duitse soldaten zich onder vijandelijk vuur!

Bericht door Glenn »

rataplan schreef: Als ex-militair was ik in een opleidingsperiode om ingezet te worden als blauwhelm in ex-yougoslavië toen daar nog de crisis aan de gang was ...
Op het einde van de vier maanden opleiding was er een evaluatieoefening, waarbij personen van het eigen battalion vijandelijke acties uitvoerden ...
De situatie spitste zich zodanig toe, dat personen van mijn peloton met het leven bedreigd werden (gespeeld) ...
Ik richtte mijn wapen op het hoofd van een persoon (een goede vriend) die iemand van mijn manschappen bedreigde en ik vuurde (met een blankpatroon /losse flodder) ...
Op hetzelfde moment realiseerde ik me eigenlijk pas dat mijn adrenalinespiegel zo hoog stond, dat ik hetzelfde had gedaan, moest ik scherpe munitie op mijn wapen gehad hebben ... meer nog ... ik had geen enkel besef meer van enig andere actie rondom mij (er werd ook op mij gevuurd) !!!

Hiermee wil ik maar duidelijk maken dat naargelang van de intensiteit van de opleiding of naargelang de omstandigheden, iedereen zijn verstand op "nul" kan zetten zonder het op dat ogenblik te beseffen ...
Hiermee wil ik maar duidelijk maken dat naargelang van de intensiteit van de opleiding of naargelang de omstandigheden, iedereen zijn verstand op "nul" kan zetten zonder het op dat ogenblik te beseffen ...

De indoctrinatie en opleidingsniveaus van de Duitse militairen lag volgens mij ook zodanig hoog dat de doorsnee militair gewoon handelde zonder erbij na te denken dat zijn eigen leven in gevaar was, wat hem uitserst effectief maakte
Als dat de uitkomst is van een opleiding, dan ben je zeer slecht, verkeerd en of te weinig opgeleid!
Het is zeker NIET de bedoeling van te werken met je verstand op nul en geen besef meer te hebben van je omgeving zodat jij en iedereen onnodig gevaar lopen, verkeerd handelen etc etc. Dood of een situatie niet meer onder controle hebben....daar heeft uw Leiding niks aan.
Dat is gewoonweg onprofessioneel.
Het is wél de bedoeling dat men u een zekere automatisme aanleert zodat je onder zware stressvolle omstandigheden je job INSTINCTIEF correct en juist uitvoert.
Daarom dat men u situatie's en scenario's en vooral de juiste handelingen daarop, keer op keer op keer moet laten inoefenen zodat je dan een automatisme krijgt, juist om situatie's als wat u beschrijft te vermijden, das niet echt met verstand op nul werken, das getraind zijn.
Stress angst, men bevriest meestal en handelt verkeert, automatisme's is het wapen hiertegen.

Ik denk niet dat een Duitse gevechtssoldaat op uw manier werd opgeleid.
Wat niet wil zeggen dat hij nooit dol draait want iedereen heeft zijn grens...En om die grens te vermijden gaan ze u juist trainen.
Gebruikersavatar
michaelbrinkmann
Lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 01 okt 2012, 01:29
Locatie: Evergem, België

Re: Hoe hielden Duitse soldaten zich onder vijandelijk vuur!

Bericht door michaelbrinkmann »

Inzake deze materie heb ik een boek aan te raden:

Titel: Soldaten - over vechten, doden en sterven
Schrijvers: Sönke Neitzel en Harald Welzer
Uitgever: Ambo
Uitgebracht: februari 2012
Pagina's: 486
ISBN: 9789026324567

Er worden verschillende thema's aangehaald zoals geweld, vrouwen, lafheid, enz.... Geeft een interessantie inkijk in de mindset die voor soldaten (in het algemeen) van toepassing is.

Ook wordt het verschil uitgelegd tussen Duitse, Russische, Italiaanse, Japanse,... soldaten.

Ik heb er 25 euro nieuwprijs voor betaald.

Groeten

Michael
Iedereen is welkom op: http://www.militaria-belgium.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Hoe hielden Duitse soldaten zich onder vijandelijk vuur!

Bericht door michiel01 »

michaelbrinkmann schreef:Inzake deze materie heb ik een boek aan te raden:

Titel: Soldaten - over vechten, doden en sterven
Schrijvers: Sönke Neitzel en Harald Welzer
Uitgever: Ambo
Uitgebracht: februari 2012
Pagina's: 486
ISBN: 9789026324567

Er worden verschillende thema's aangehaald zoals geweld, vrouwen, lafheid, enz.... Geeft een interessantie inkijk in de mindset die voor soldaten (in het algemeen) van toepassing is.

Ook wordt het verschil uitgelegd tussen Duitse, Russische, Italiaanse, Japanse,... soldaten.

Ik heb er 25 euro nieuwprijs voor betaald.

Groeten

Michael
Een aanrader!
Plaats reactie