Hoe hielden Duitse soldaten zich onder vijandelijk vuur!?

De gevechten en operaties tijdens WOII
Plaats reactie
stg 44
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 feb 2008, 14:50

Hoe hielden Duitse soldaten zich onder vijandelijk vuur!?

Bericht door stg 44 »

Weet iemand meer te vertellen of heeft informatie over, hoe de Duitse soldat bekend stond bij de tegenstander!?

Vaker goed geholpen hier...top site!
_/-\o_ 8)
thx
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Hoe hielden Duitse soldaten zich onder vijandelijk vuur!?

Bericht door coco »

Als stoere gasten die niet laf waren en vochten voor hun land (dacht ik)

mvg,

coco
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Hoe hielden Duitse soldaten zich onder vijandelijk vuur!?

Bericht door Peter »

De Duitse soldaat hield zich onder vijandelijk vuur zoals mensen dat doen. Angstig misschien, maar bereid tot vechten. Omdat dat nu eenmaal moest. Zoals bij mensen het geval is kon dat van persoon tot persoon verschillen, de één was een lijntrekker en deed alleen wat moest, de ander was fanatieker. Er zijn heel wat boeken en romans geschreven over hoe iemand reageert op extreme situaties, waaronder oorlogshandelingen. De Duitse soldaat was ook maar gewoon een mens ( los van alle politiek gezien ) die het ook van angst in de broek kon doen als er een artilleriebarrage over z,n hoofd vloog...
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
Sgt. Gallée
Lid
Berichten: 376
Lid geworden op: 29 apr 2006, 21:43

Re: Hoe hielden Duitse soldaten zich onder vijandelijk vuur!?

Bericht door Sgt. Gallée »

Peter schreef:De Duitse soldaat hield zich onder vijandelijk vuur zoals mensen dat doen. Angstig misschien, maar bereid tot vechten. Omdat dat nu eenmaal moest. Zoals bij mensen het geval is kon dat van persoon tot persoon verschillen, de één was een lijntrekker en deed alleen wat moest, de ander was fanatieker. Er zijn heel wat boeken en romans geschreven over hoe iemand reageert op extreme situaties, waaronder oorlogshandelingen. De Duitse soldaat was ook maar gewoon een mens ( los van alle politiek gezien ) die het ook van angst in de broek kon doen als er een artilleriebarrage over z,n hoofd vloog...
Ik sluit me aan bij Peter. Ik denk niet dat er verschil was tussen de 'Duitse-' en 'Geallieerde' soldaat.
Gezocht: Patches 104th Infantry Division 'Timberwolf' en US Uniformen (Ike jackets, M-1943 en Sercive Officer Dress)
Gebruikersavatar
arneken
Lid
Berichten: 769
Lid geworden op: 02 mar 2007, 20:28
Locatie: wevelgem
Contacteer:

Re: Hoe hielden Duitse soldaten zich onder vijandelijk vuur!?

Bericht door arneken »

hetgeen je je dan wel weer kan afvragen is hoe het nu zat met de volkssturm en de Hitlerjugend op het einde van de oorlog. Zo'n jonge knapen en meisjes deden soms wel dingen die een gewone soldaat (met of zonder frontervaring)mischien niet zouden hebben gedaan. (Denk ik maar aan die scene uit der untergang) alhoewel daar ook moet rekening gehouden worden met de manipulatie van Hitler en de onderlinge verschillen. En dan de volkssturm. Oude mannen die een familie hadden en/of al zonen/dochters/naasten verloren hadden. Hoe dachten zij?

lijkt me wl interessant om over na te denken

groet Arne
it's not how many you write but what you write in the books of history
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Re: Hoe hielden Duitse soldaten zich onder vijandelijk vuur!?

Bericht door Dodo »

stg 44 schreef:Weet iemand meer te vertellen of heeft informatie over, hoe de Duitse soldat bekend stond bij de tegenstander!?

Vaker goed geholpen hier...top site!
_/-\o_ 8)
thx
Hehe, die is opzich vrij makkelijk. De militair gaat echt niet, in ieder geval tijdens de oorlog, denken dat de Duitse militair een moedige man was die vocht voor eer, zijn eigen land, familie etc. Dat hoor je in de verhalen van een select groepje enkele jaren na de oorlog.
Tijdens de oorlog was het heel simpel. De Duitse soldaat was een klootzak die je maten kapot schoot, iemand die, wanneer 'ie in je schootsveld kwam, neer moest leggen omdat de kans behoorlijk groot was dat jij anders het zakje was. Al die geromantiseerde verhalen van wederzijds respect van de soldaten is een broodje aap verhaal.

Hoe zou jij reageren als een mede-soldaat van je naar je toekwam en een verhaal ging ophangen dat de Duitse soldaten moedig zijn, voor hun land vechten en dus eigenlijk net zo veel respect verdienen als de eigen troepen. Dit terwijl je weet dat een dag daarvoor iemand naast je is afgevoerd zonder benen en waarschijnlijk niet meer ademt. Sorry, maar als ik aan de Afghanistan-veteraan zou gaan vertelen dat Jan Taliban net zo veel respect verdient als dat zij van mij krijgen omdat zij ook voor hun overtuiging vechten, dan is het gesprek vrij snel afgelopen.

Denk logisch na: diegene die je maten kapot maakt, is een rotzak. Heeft niets te maken met respect, eer en de hele rambam. Oorlog is een vies spelletje, en mensen worden ook vies.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
stg 44
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 feb 2008, 14:50

Re: Hoe hielden Duitse soldaten zich onder vijandelijk vuur!?

Bericht door stg 44 »

Ik snap dat een aantal zeggen, dat duitse soldaten gewoon als de tegenstander werd gezien die je moest uitschakelen, een soldaat die net zo bang was onder vuur als ieder mens...klopt allemaal!

Maar ik hoor/lees ook verhalen dat de de duitse soldaat erg veel initatief had ook wanneer zijn leidinggevende er niet meer was( gewond/gesneuveld).

Iets wat bv niet in de aard lag van de britse soldaat deze verloor initatief wanneer leiding wegviel.....maar meesters in verdedigen!

Ook was de duitse soldaat gewend en getraind om onmiddelijk een tegenaanval te organiseren en uit tevoeren!
Wat hem geducht maakte! Coordinatie snelheid en juiste reactie was een sterke kant van duitse eenheden!
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Re: Hoe hielden Duitse soldaten zich onder vijandelijk vuur!?

Bericht door Dodo »

De Duitsers zijn gekomen met de "Auftragstaktik", dit betekend in het Nederlands "opdrachtgerichte commandovoering". Dit houd in dat de uit te voeren opdrachten door het lagere of het midden kader zelf ingevuld mag worden.
Er komt dus niet een uitgekauwd stappenplan voor de sergeant (bijvoorbeeld), maar hij mag naar eigen initiatief handelen. Dit initiatief wordt getrained in zijn opleiding. Naarmate de opleidingen aan het eind van de oorlog steeds korter werden, was de commandovoering van dit kader ook steeds slechter. Zoals zo vaak bij de Duitsers, aan het eind was er vrij weinig over van wat in het begin zulke mooie resultaten leverde.

Ik verwacht, maar weet niet zeker, dat de commandanten van de geallieerden dit op het front ook wel toepasten.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
502
Lid
Berichten: 269
Lid geworden op: 04 okt 2007, 19:25

Re: Hoe hielden Duitse soldaten zich onder vijandelijk vuur!?

Bericht door 502 »

Ik denk ook dat de catogorie van soldaten zeg maar, erg veel te maken heeft met de gang van zaken in een dergelijke situatie.
Vele SSers, Fallschirmjager, Hitlerjugend en bepaalde Weermacht divisies stonden bekend om hun vastberadenheid en fanatisme. Zij vochten vaak voorbij alle hoop. In mijn mening, zeker nadat de Duitsers de zware klappen kregen, verblikten of verbloosden deze mannen niet onder vijandelijk vuur. Daar hadden ze goed maling aan.
Dat is mijn conclusie en wat ik denk tenminste...
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Re: Hoe hielden Duitse soldaten zich onder vijandelijk vuur!?

Bericht door Moengoman »

stg 44 schreef:Weet iemand meer te vertellen of heeft informatie over, hoe de Duitse soldat bekend stond bij de tegenstander!?
Ik heb ooit eens gelezen dat Stalin op de conferentie van Jalta (of een andere) tegen Roosevelt en Churchill heeft lopen bomen over de kwaliteiten van de verschillende soldaten. De Russische soldaat was de beste ter wereld, daarna de Duitse en als derde noemde hij de Poolse.
Maar ik weet echt niet meer waar ik dat vandaan heb.
Gebruikersavatar
Sturmkreuz
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 nov 2007, 20:12

Re: Hoe hielden Duitse soldaten zich onder vijandelijk vuur!?

Bericht door Sturmkreuz »

Dodo schreef:De Duitsers zijn gekomen met de "Auftragstaktik", dit betekend in het Nederlands "opdrachtgerichte commandovoering". Dit houd in dat de uit te voeren opdrachten door het lagere of het midden kader zelf ingevuld mag worden.
Er komt dus niet een uitgekauwd stappenplan voor de sergeant (bijvoorbeeld), maar hij mag naar eigen initiatief handelen. Dit initiatief wordt getrained in zijn opleiding. Naarmate de opleidingen aan het eind van de oorlog steeds korter werden, was de commandovoering van dit kader ook steeds slechter. Zoals zo vaak bij de Duitsers, aan het eind was er vrij weinig over van wat in het begin zulke mooie resultaten leverde.

Ik verwacht, maar weet niet zeker, dat de commandanten van de geallieerden dit op het front ook wel toepasten.
Duitse veldkommandanten hadden een tactiekboekje bij hun wat te doen als ze onder vuur worden genomen. Of ze dit altijd gebruikten, weet ik niet.

@Arne, kinderen zijn de beste soldaten!
Kinderen zijn gehoorzaam, gedisciplineerd en vinden oorlog een spel. Een medaille krijgen of door hun fanatieke leider gehoord, gezien of herkend te worden is hetgeen dat ze willen (bereiken). Welk kind wil niet eens met een "mitrailleur" schieten?

Ik heb interviews gezien, van HJleden die in de Slag om Berlijn vochten, zij vertelden dat ze niets liever deden dan de Russen tegenhouden en erop te schieten. Dat ze integenstelling tot de oudere wel 'veel' vechtlust hadden, die zelfs nog dachten de oorlog te winnen.

Maar velen stierven of kregen toch een ander beeld toen ze weldegelijk al hun kameraden zagen sneuvelen, zwaar gewond werden enz.

@Moengoman, Stalin bewonderde ook de Finnen, ik dacht zelfs dat hij eens zij: "Als je moedige mannen wilt, moet je naar Finland gaan"
Gebruikersavatar
0202243
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 jun 2008, 14:16
Locatie: België

Re: Hoe hielden Duitse soldaten zich onder vijandelijk vuur!?

Bericht door 0202243 »

Duitse veldkommandanten hadden een tactiekboekje bij hun wat te doen als ze onder vuur worden genomen. Of ze dit altijd gebruikten, weet ik niet.
diegene die het gebruikten terwijl ze onder vuur lagen, die lagen waarschijnlijk als eerste onder de grond... meen je dat echt over dat 'taktiekboekje'?
De duitsers werketen onder een systeem waarin tamelijk veel initiatief vereist werd van de uitvoerders (dit in tegenstelling tot het politieke systeem) en duitse militairen werden deels klaargestoomd om de functie, die 1 tot 2 rangen hoger ligt, uit te voeren.
We are the pilgrims, master. We shall go
always a little further, it may be
beyond that last blue mountain barred with snow,
across that angry or that glimmering sea.
Gebruikersavatar
Sturmkreuz
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 nov 2007, 20:12

Re: Hoe hielden Duitse soldaten zich onder vijandelijk vuur!?

Bericht door Sturmkreuz »

0202243 schreef:
Duitse veldkommandanten hadden een tactiekboekje bij hun wat te doen als ze onder vuur worden genomen. Of ze dit altijd gebruikten, weet ik niet.
diegene die het gebruikten terwijl ze onder vuur lagen, die lagen waarschijnlijk als eerste onder de grond... meen je dat echt over dat 'taktiekboekje'?
De duitsers werketen onder een systeem waarin tamelijk veel initiatief vereist werd van de uitvoerders (dit in tegenstelling tot het politieke systeem) en duitse militairen werden deels klaargestoomd om de functie, die 1 tot 2 rangen hoger ligt, uit te voeren.
Uhm ja, heb het zelf al gezien.
En dat moesten ze wel van BUITENLEREN! en niet tijdens het gevecht doornemen..
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Re: Hoe hielden Duitse soldaten zich onder vijandelijk vuur!?

Bericht door Moengoman »

Dat had ik zo ook al begrepen, hoor. :wink:
Gebruikersavatar
sturm tiger
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 apr 2008, 20:37

Re: Hoe hielden Duitse soldaten zich onder vijandelijk vuur!?

Bericht door sturm tiger »

mijn opvating over duitse soldaten is dat ze veel meer discipline bezaten dan amerikanen omdat dat er tijdens de training keihard ingeramt is en dev duitsers moesten het van offensief hebben voornamelijk en ovewr dat van kinderen zijn de beste soldaten da komt omdat ze makkelijk gek te maken zijn een soldaat diegek is denkt niet aan verliezewn je kunt een kind ook makkelijk wijsmaken dat de slag hoop heeft terwijl de ervaren soldaat kan zien dat het verloren is de SS waren zweineneen fatsoenlijke soldaat ging niet naar de SS ik weet van een veteraan dat als een SS eenheid venietigt werd de gewone soldaten juicgten de SS had een slechte naam zowel bij vijanden burgers en gewone soldaten van hun eigen leger
tja kan aleen bedenken dat de SS leuk spul heeft en dat ik het niet betalen kan duitse spullen onder 10 euro incl verzendsing geef ik koopgarantie russisch geef ik ook koopgarantie US en UK afhankelijk van object
Plaats reactie