Hoe hielden Duitse soldaten zich onder vijandelijk vuur!?

De gevechten en operaties tijdens WOII
fritz derochebrune
Lid

Re: Hoe hielden Duitse soldaten zich onder vijandelijk vuur!?

Bericht door fritz derochebrune »

Als we gaan praten over de beginjaren van de oorlog, kan iedereen het erover eens zijn dat de Duitse soldaat superieur was op (bijna) alle vlakken. Alle Duitse soldaten kenden sinds oudsher een grootse loyaliteit tot de leidingevende macht, en omdat het leger na WO1 niet groter mocht zijn dan een bepaald aantal soldaten, werden alleen de beste mannen uitgekozen om soldaat te worden. Daarnaast werd in de training gedrilld op zelfstandigheid, initiatief en probleemoplossend denken. Officiers kregen ook in de gevechten een grote vrijheid: ze hadden hun troepen, en hun doel, hoe ze het bereikten maakte niks uit, als ze het maar deden. Zou de leidingevende officier gedood worden, dan nam de de persoon met de hoogste rang automatisch het bevel over.

Later in de oorlog werd deze training natuurlijk verminderd, en ook de vrijheid die de officieren kregen. Desondanks wisten de Duitsers fanatisme, ervaring en mankracht bijeen te zetten, waardoor de Duitse soldaat nog steeds vrij gevreesd werd. Bij het grote geallieerde publiek stond de Duitse soldaat bekend als een robot die niet kon denken, maar alleen bevelen kon opvolgen. Daarnaast werd er de "Opa's en jongens"-mythe vrij populair, en hoewel hij op tot een bepaald niveau klopte, wisten de meeste geallieerde soldaten dat de Duitse soldaat "een taaie biefstuk was".
In persecutione extrema S.R.E. sedebit Petrus Romanus, qui pascet oves in multis tribulationibus: quibus transactis civitas septicollis diruetur, et Iudex tremendus iudicabit populum. Finis.
Moengoman
Lid

Bericht door Moengoman »

fritz derochebrune schreef:Als we gaan praten over de beginjaren van de oorlog, kan iedereen het erover eens zijn dat de Duitse soldaat superieur was op (bijna) alle vlakken.
Ik sla de Finse soldaat op (bijna) alle vlakken hoger aan.
Charly1975
Lid

Bericht door Charly1975 »

Hoe hielden Duitse soldaten zich onder vijandelijk vuur!?
stg 44 schreef:Weet iemand meer te vertellen of heeft informatie over, hoe de Duitse soldat bekend stond bij de tegenstander!?

Vaker goed geholpen hier...top site!
_/-\o_ 8)
thx
De titel van het onderwerp en de werkelijke vraag wijken af. Is de vraag nu hoe de Duitse soldaten zich onder vijandelijk vuur hielden of hoe er door de geallieerde soldaten over de Duitse soldaat werd gedacht ???
We're fools to make war
On our brothers in arms

(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
fritz derochebrune
Lid

Bericht door fritz derochebrune »

Moengoman schreef: Ik sla de Finse soldaat op (bijna) alle vlakken hoger aan.
Erm... ik niet nee. (Nu gebruik ik lekker net zo veel argumentatie als jou :P )
In persecutione extrema S.R.E. sedebit Petrus Romanus, qui pascet oves in multis tribulationibus: quibus transactis civitas septicollis diruetur, et Iudex tremendus iudicabit populum. Finis.
Ruimteaapje
Lid
Lid

Bericht door Ruimteaapje »

fritz derochebrune schreef:Als we gaan praten over de beginjaren van de oorlog, kan iedereen het erover eens zijn dat de Duitse soldaat superieur was op (bijna) alle vlakken. Alle Duitse soldaten kenden sinds oudsher een grootse loyaliteit tot de leidingevende macht, en omdat het leger na WO1 niet groter mocht zijn dan een bepaald aantal soldaten, werden alleen de beste mannen uitgekozen om soldaat te worden. Daarnaast werd in de training gedrilld op zelfstandigheid, initiatief en probleemoplossend denken. Officiers kregen ook in de gevechten een grote vrijheid: ze hadden hun troepen, en hun doel, hoe ze het bereikten maakte niks uit, als ze het maar deden. Zou de leidingevende officier gedood worden, dan nam de de persoon met de hoogste rang automatisch het bevel over.
Dan heb je het a) over de voor- en vroegoorlogse Heer en niet over het gestuntel van de Waffen-SS en b) vergeet je dat na de overgang van Reichswehr naar Heer het door jou genoemde kader heel snel werd uitgebreid met miljoenen soldaten die wel een gedegen training kregen maar toch al een stuk minder dan die van voor 1935/36. Ik ben het met Moengoman eens dat de Finse troepen in dezelfde periode door training en vooral gevechtservaring een geduchte tegenstander was waar de heer (nog) niet aan kon tippen en die de Waffen-SS al helemaal in de schaduw zette.
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
502
Lid

Bericht door 502 »

Moengoman schreef:
fritz derochebrune schreef:Als we gaan praten over de beginjaren van de oorlog, kan iedereen het erover eens zijn dat de Duitse soldaat superieur was op (bijna) alle vlakken.
Ik sla de Finse soldaat op (bijna) alle vlakken hoger aan.
1000% mee eens! Wat een oorlog hebben die bosgeesten gevoerd tegen de Russen. Las een boek erover een paar maanden geleden.Dat was gewoon een guerilla strijd. Het is gewoon spectaculair om te weten dat de Finnen die zo sterk in de minderheid waren, het zo lang uithielden en met zoveel vechtlust vochten.

Las net dat sturmtiger schreef dat de Weermacht zelf ook een hekel hadden aan de SS. Dan hadden ze zelf ook een beter voorbeeld moeten stellen. Aan het hele Oostfront deed iedereen gestoorde dingen, ook het gewone Duitse leger. In het westen na D-day, waren er ook een hele hoop Fallschrimjäger die zich buiten hun boekje gingen.
Ruimteaapje
Lid
Lid

Bericht door Ruimteaapje »

De meeste Wehrmacht (Heer) soldaten hadden vooral na de oorlog een hekel aan de SS. Handig om de schuld voor alles wat fout was aan nazisme op af te schuiven.
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
Moengoman
Lid

Bericht door Moengoman »

502 schreef:1000% mee eens! Wat een oorlog hebben die bosgeesten gevoerd tegen de Russen. Las een boek erover een paar maanden geleden.Dat was gewoon een guerilla strijd. Het is gewoon spectaculair om te weten dat de Finnen die zo sterk in de minderheid waren, het zo lang uithielden en met zoveel vechtlust vochten.
Zie ook http://www.go2war2.nl/artikel/554/8

Dat niet alleen - de Finnen wisten in 1944 nog drie veldslagen te winnen van het Rode Leger en daarmee een Russische bezetting te voorkomen en hun democratische rechtsstaat te redden.
Charly1975
Lid

Gaat het hier nu om de Finnen of over het topic ?? Iets wat mij trouwens nog steeds niet helder is wat het topic nu werkelijk is....zie mijn eerdere bericht.
We're fools to make war
On our brothers in arms

502
Lid

Bericht door 502 »

Moengoman schreef:
502 schreef:1000% mee eens! Wat een oorlog hebben die bosgeesten gevoerd tegen de Russen. Las een boek erover een paar maanden geleden.Dat was gewoon een guerilla strijd. Het is gewoon spectaculair om te weten dat de Finnen die zo sterk in de minderheid waren, het zo lang uithielden en met zoveel vechtlust vochten.
Zie ook http://www.go2war2.nl/artikel/554/8

Dat niet alleen - de Finnen wisten in 1944 nog drie veldslagen te winnen van het Rode Leger en daarmee een Russische bezetting te voorkomen en hun democratische rechtsstaat te redden.
Thx voor de link!

Sorry voor de offtopic replies..
Moengoman
Lid

Bericht door Moengoman »

Charly1975 schreef:Gaat het hier nu om de Finnen of over het topic ?? Iets wat mij trouwens nog steeds niet helder is wat het topic nu werkelijk is....zie mijn eerdere bericht.
Vervang "Duitse" door "Finse" en we zijn geheel on-topic. Een antwoord op de vraag zou dus kunnen zijn: Duitse soldaten hielden zich onder vijandelijk vuur niet zo goed als Finse. :P En dat is het laatste (iig voorlopig) wat ik hier over Finnen schrijf.
Charly1975
Lid

:/ Ik geef het op....
We're fools to make war
On our brothers in arms

marcston
Lid

Bericht door marcston »

stg 44 schreef:
Maar ik hoor/lees ook verhalen dat de de duitse soldaat erg veel initatief had ook wanneer zijn leidinggevende er niet meer was( gewond/gesneuveld).

Iets wat bv niet in de aard lag van de britse soldaat deze verloor initatief wanneer leiding wegviel.....maar meesters in verdedigen!

Ook was de duitse soldaat gewend en getraind om onmiddelijk een tegenaanval te organiseren en uit tevoeren!
Wat hem geducht maakte! Coordinatie snelheid en juiste reactie was een sterke kant van duitse eenheden!
Het laatste heb ik juist niet gehoord van veteranen uit het 101ste. Zij vertelden me dat duitsers automotons waren.

Wanneer de leiding wegwas of het plan wegviel ging het mis. De taktiek bij Bastogne was dan ook de aanvallers door de linies te laten, de linies direct te
sluiten om de ondersteuning tegen te houden en degene die doorbraken af te slachten. Toen ze het contact met de leiding verloren gaven de Duitsers zich over.

Past denk ik wel bij de Duitse cultuur, de meeste mensen die bekend zijn met de Duitse cultuur verbaasd zich over de rangen standen titels en vooral het onvermogen om de
leiding te bekritiseren.

Marc
koos24
Lid

Bericht door koos24 »

marcston schreef:
stg 44 schreef:
Maar ik hoor/lees ook verhalen dat de de duitse soldaat erg veel initatief had ook wanneer zijn leidinggevende er niet meer was( gewond/gesneuveld).

Iets wat bv niet in de aard lag van de britse soldaat deze verloor initatief wanneer leiding wegviel.....maar meesters in verdedigen!

Ook was de duitse soldaat gewend en getraind om onmiddelijk een tegenaanval te organiseren en uit tevoeren!
Wat hem geducht maakte! Coordinatie snelheid en juiste reactie was een sterke kant van duitse eenheden!
Het laatste heb ik juist niet gehoord van veteranen uit het 101ste. Zij vertelden me dat duitsers automotons waren.

Wanneer de leiding wegwas of het plan wegviel ging het mis. De taktiek bij Bastogne was dan ook de aanvallers door de linies te laten, de linies direct te
sluiten om de ondersteuning tegen te houden en degene die doorbraken af te slachten. Toen ze het contact met de leiding verloren gaven de Duitsers zich over.

Past denk ik wel bij de Duitse cultuur, de meeste mensen die bekend zijn met de Duitse cultuur verbaasd zich over de rangen standen titels en vooral het onvermogen om de
leiding te bekritiseren.

Marc
Pure onzin.

Dat er bij Basogne misschien andere gebeurtenissen hebben plaatsgevonden kan zijn maar juist de Duitse soldaat
stond bekend om ijn vermogen daadkrachtig te blijven handelen bij het wegvallen van leiding.
Overigens ook een eigenschap van de Amerikaanse troepen.
Dat een veteraan van het 101ste een andere ervaring heeft wil nog niet zeggen dat dit geld voor de miljoenen
andere Duitsers die meevochten in WO 2
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Moengoman
Lid

Bericht door Moengoman »

koos24 schreef: juist de Duitse soldaat stond bekend om ijn vermogen daadkrachtig te blijven handelen bij het wegvallen van leiding.
Dit is inderdaad wat ik altijd lees over het DAK en het Oostfront. Roemrucht is natuurlijk de insubordinatie van Rommel, Guderian en Von Rundstedt tijdens de Slag om de Lage Landen. Rommel onttrok zich doodleuk aan elke controle door gebrekkige radioverbindingen te fingeren en Von Rundstedt gaf Guderian toestemming, tegen alle bevelen van hogerhand in, om op eigen houtje richting Abbeville te trekken. Ook Von Leeb en Von Bock vertoonden tijdens Barbarossa zulke eigenzinnige trekjes.
Ik vermoed dat de Befehl ist Befehl cultuur een Duitse mythe is, uitgevonden na de nederlaag en bedoeld om Oom Adolf overal de schuld van te kunnen geven.
Plaats reactie