rataplan schreef:
Als ex-militair was ik in een opleidingsperiode om ingezet te worden als blauwhelm in ex-yougoslavië toen daar nog de crisis aan de gang was ...
Op het einde van de vier maanden opleiding was er een evaluatieoefening, waarbij personen van het eigen battalion vijandelijke acties uitvoerden ...
De situatie spitste zich zodanig toe, dat personen van mijn peloton met het leven bedreigd werden (gespeeld) ...
Ik richtte mijn wapen op het hoofd van een persoon (een goede vriend) die iemand van mijn manschappen bedreigde en ik vuurde (met een blankpatroon /losse flodder) ...
Op hetzelfde moment realiseerde ik me eigenlijk pas dat mijn adrenalinespiegel zo hoog stond, dat ik hetzelfde had gedaan, moest ik scherpe munitie op mijn wapen gehad hebben ... meer nog ... ik had geen enkel besef meer van enig andere actie rondom mij (er werd ook op mij gevuurd) !!!
Hiermee wil ik maar duidelijk maken dat naargelang van de intensiteit van de opleiding of naargelang de omstandigheden, iedereen zijn verstand op "nul" kan zetten zonder het op dat ogenblik te beseffen ...
Hiermee wil ik maar duidelijk maken dat naargelang van de intensiteit van de opleiding of naargelang de omstandigheden, iedereen zijn verstand op "nul" kan zetten zonder het op dat ogenblik te beseffen ...
De indoctrinatie en opleidingsniveaus van de Duitse militairen lag volgens mij ook zodanig hoog dat de doorsnee militair gewoon handelde zonder erbij na te denken dat zijn eigen leven in gevaar was, wat hem uitserst effectief maakte
Als dat de uitkomst is van een opleiding, dan ben je zeer slecht, verkeerd en of te weinig opgeleid!
Het is zeker NIET de bedoeling van te werken met je verstand op nul en geen besef meer te hebben van je omgeving zodat jij en iedereen onnodig gevaar lopen, verkeerd handelen etc etc. Dood of een situatie niet meer onder controle hebben....daar heeft uw Leiding niks aan.
Dat is gewoonweg onprofessioneel.
Het is wél de bedoeling dat men u een zekere automatisme aanleert zodat je onder zware stressvolle omstandigheden je job INSTINCTIEF correct en juist uitvoert.
Daarom dat men u situatie's en scenario's en vooral de juiste handelingen daarop, keer op keer op keer moet laten inoefenen zodat je dan een automatisme krijgt, juist om situatie's als wat u beschrijft te vermijden, das niet echt met verstand op nul werken, das getraind zijn.
Stress angst, men bevriest meestal en handelt verkeert, automatisme's is het wapen hiertegen.
Ik denk niet dat een Duitse gevechtssoldaat op uw manier werd opgeleid.
Wat niet wil zeggen dat hij nooit dol draait want iedereen heeft zijn grens...En om die grens te vermijden gaan ze u juist trainen.