Grote razzia 10 okt. 1944 (veluwe)

De gevechten en operaties tijdens WOII
Plaats reactie
koen
Lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 05 sep 2004, 14:22

Grote razzia 10 okt. 1944 (veluwe)

Bericht door koen »

Op 10 okt 1944 is er in de vierhoek:

-Wiessel
-Elspeet
-Vierhouten
-Epe
-Emst

Eem grote razzia geweest tegen het verzet, in dit gebied was een groot gedeelte van de manschappen en de staf van de Kp ondergebracht.

Was het verraad of heeft men met de peilwagen de zender gevonden die in de Wiesselsche bossen was ondergebracht?
In iedergeval mogen we concluderen dat de duitsers wisten wat er gebeurden in de Veluwse bossen. Zeker gezie het ingezette aantal Wh en SS mannen: 40.000( naar schatting).

Deze razzia is een zware slag geweest voor het veluwse verzet, maar helaas kan ik er niet veel meer informatie over vinden, dan wat hier boven snel en grof getypt is.( afkomstig uit het boek: Ik draag U op).

tevens heb ik een brief uit 1948 inmijn bezit, waar wat over de razzia in staat. In deze brief staat ook dat er een koffer met papieren gevonden is met namen van 200-300 verzetsmannen en vrouwen, waarvan sommige met gehele naam en toenaam en adres!!!
Tevens zaten tussen order die uitmoesten worden gevoerd, en berichten dat deze orders uitgevoerd waren....


Mijn vraag, weet iemand wat meer over deze razzia? Mischien weet iemand de informatie in een archief te vinden of dergelijk.
Alle hulp is nuttig.
Laatst gewijzigd door koen op 28 apr 2008, 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Doornewaard
Lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 08 mei 2007, 17:17
Locatie: Oosterwolde

Re: Grote razzia 10 okt. 1944 (veluwe)

Bericht door Doornewaard »

Ik heb me er ook wel eens in verdiept, maar er is niet zo veel info over te vinden. je zou toch naar de mensen uit de buurt na toe gaan.
koen
Lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 05 sep 2004, 14:22

Re: Grote razzia 10 okt. 1944 (veluwe)

Bericht door koen »

bedankt voor je reactie Doornewaard, er moet toch nog wel iets over te vinden zijn hoop ik. Het zouden nederlandse SS'ers zijn geweest mischien een aanknopings punt voor verder onderzoek?

Er staat overige nog een klein stukje over de razzia in het boek "Het grote gebod" deel 1, blz 497.
Doornewaard
Lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 08 mei 2007, 17:17
Locatie: Oosterwolde

Re: Grote razzia 10 okt. 1944 (veluwe)

Bericht door Doornewaard »

Op de veluwe zaten veel onderduikers en verzetmannen. Ik weet niet als je het " verscholen dorp" in vierhouten kent?
Zo als de naam zegt zat er een compleet dorp onder de grond gebouwd. Alles is nagemaakt na de oorlog. Best wel de moeite waard om er te kijken.
koen
Lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 05 sep 2004, 14:22

Re: Grote razzia 10 okt. 1944 (veluwe)

Bericht door koen »

Doornewaard schreef:Op de veluwe zaten veel onderduikers en verzetmannen. Ik weet niet als je het " verscholen dorp" in vierhouten kent?
Zo als de naam zegt zat er een compleet dorp onder de grond gebouwd. Alles is nagemaakt na de oorlog. Best wel de moeite waard om er te kijken.
Ben er zelf nooit geweest, dorp werd ook wel eens pas op kamp genoemd, naar het nabij gelegen pad. Ben er laatst toevallig nog een aantal verslagen van intervieuws over dit "dorp" tegen gekomen in de NIOD.
koen
Lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 05 sep 2004, 14:22

Re: Grote razzia 10 okt. 1944 (veluwe)

Bericht door koen »

Mocht je onderzoek naar dat verscholen dorp gaan doen, ik kwam het stukje tegen in het niod:

Toegangsnummer: 251A
Inventarisnummer: AE
MARKET GARDEN
Lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 12 aug 2005, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: Grote razzia 10 okt. 1944 (veluwe)

Bericht door MARKET GARDEN »

koen schreef:Op 10 okt 1944 is er in de vierhoek:

gezie het ingezette aantal Wh en SS mannen: 40.000( naar schatting).
.

40.000 :?

Dat is naar de Duitse maatstaven van die tijd 4 complete divies!

Wat is je bron voor die 40.000 man?
De waarheid komt met de jaren
koen
Lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 05 sep 2004, 14:22

Re: Grote razzia 10 okt. 1944 (veluwe)

Bericht door koen »

MARKET GARDEN schreef:
koen schreef:Op 10 okt 1944 is er in de vierhoek:

gezie het ingezette aantal Wh en SS mannen: 40.000( naar schatting).
.

40.000 :?

Dat is naar de Duitse maatstaven van die tijd 4 complete divies!

Wat is je bron voor die 40.000 man?
Staat zo vermeld in het boek : Ik draag U op ;)
Gebruikersavatar
mark
Lid
Berichten: 266
Lid geworden op: 09 jan 2005, 03:44

Re: Grote razzia 10 okt. 1944 (veluwe)

Bericht door mark »

40.000 lijkt me wat veel ja.
Razzia zal ook wel gehouden zijn ivm de 'pegasus' crossings of waren die pas later?
'signatures are like assholes, everybody's got one'
Cas
Lid
Berichten: 975
Lid geworden op: 31 aug 2005, 13:09
Locatie: Margraten

Re: Grote razzia 10 okt. 1944 (veluwe)

Bericht door Cas »

Er zullen ook nog wel andere redenen geweest zijn om een razzia van zo'n grote omvang te laten plaatsvinden. Is de zaak niet op een of andere manier verraden ?
Adoptant van:
T/5 Raymond Leon Miller 327th Glider Infantry Regiment 101st Airborn Division
Sgt Kurt Franzman 28th Inf. Reg 8th Infantry Division
John S. Williams 120th Inf. Reg 30th Infantry Division
Harrold Rogers 119th Inf. Reg 30th Infantry Division
Paulhar
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 okt 2011, 13:58

Re: Grote razzia 10 okt. 1944 (veluwe)

Bericht door Paulhar »

Op 10 oktober 1944 zijn er in Vierhouten drie mensen doodgeschoten en wel Klaas en Auke Zeilstra, en Willem Roebeling , oa door commande Schober uit Enschede. de volgende personen van Duitse zijde waren daar bij , Knopp, Hadler, Schober, Gernoht, Homann, Leggert, Dankelmann, Blattgerste, Sasse, Mensink, Oude Egberink, Keizer en Brabander alles betrokken of lid van de SD Enschede.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Grote razzia 10 okt. 1944 (veluwe)

Bericht door Erik »

mark schreef:40.000 lijkt me wat veel ja.
Razzia zal ook wel gehouden zijn ivm de 'pegasus' crossings of waren die pas later?
Nee.
PEGASUS I was van 22-23 oktober, PEGASUS II in de nacht van 18 op 19 november, beide dus na de razzia's van 10 oktober. Alleen PEGASUS II omvatte een groep die van de hele Veluwe afkomstig was, de mannen (en verzetslui) van PEGASUS I kwamen uit onderduikadressen in de directe omgeving van Renkum.

De reden voor de razzia was gelegen in het feit dat de Duitsers de IJssellinie wilden aanleggen. Daarvoor had zij arbeidskrachten nodig. E.e.a. is te lezen op de site http://www.mijngelderland.nl maar ook waarschijnlijk terug te vinden in de archieven van o.a. het streekmuseum te Oldebroek.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Frog585
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 apr 2010, 22:43

Re: Grote razzia 10 okt. 1944 (veluwe)

Bericht door Frog585 »

Hoi allemaal,

Tijd van ruw geschat, 10 tot 15 oktober is er in Nunspeet ook een razzia geweest.
dit was voor de arbeidseinzatz.
Mijn opa is toen gevlucht in de bossen en tegengehouden door mensen die zeiden dat als hij verder de bossen inging, hij niet terug kon komen.
Hij was in de buurt van het verscholen dorp, achteraf gezien.
"Schaadt het niet, dan baat het niet" citaat The Frog
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Grote razzia 10 okt. 1944 (veluwe)

Bericht door Erik »

Frog585 schreef:Hij was in de buurt van het verscholen dorp, achteraf gezien.
Wat is "in de buurt"? De grootte van Nunspeet in acht nemend in die tijd was het anderhalf uur lopen (tempo 4,5 kM/uur) naar het verscholen dorp, als je tenminste rechtstreeks ging. In het bos loop je minder snel dan 4,5 kM, dus kan het ook wel eens langer geduurd hebben. En je moet evenwijdig aan de Nunspeterweg naar Epe lopen, niet echt een aanrader als je wilt vluchten.
Ik denk eerder dat je grootvader, de bossen kennende, tussen de grote wegen het bos is ingegaan met het gevaar op landgoed "het Ronde Huis" te komen, waar in die tijd inderdaad een Duitse bezetting zat (werkkamp Nederl. arbeidsdienst) Daar zal de waarschuwing van de mensen ook voor geweest zijn.
Het verscholen dorp werd pas op 29 oktober ontdekt.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Frog585
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 apr 2010, 22:43

Re: Grote razzia 10 okt. 1944 (veluwe)

Bericht door Frog585 »

Erik schreef:
Frog585 schreef:Hij was in de buurt van het verscholen dorp, achteraf gezien.
Wat is "in de buurt"? De grootte van Nunspeet in acht nemend in die tijd was het anderhalf uur lopen (tempo 4,5 kM/uur) naar het verscholen dorp, als je tenminste rechtstreeks ging. In het bos loop je minder snel dan 4,5 kM, dus kan het ook wel eens langer geduurd hebben. En je moet evenwijdig aan de Nunspeterweg naar Epe lopen, niet echt een aanrader als je wilt vluchten.
Ik denk eerder dat je grootvader, de bossen kennende, tussen de grote wegen het bos is ingegaan met het gevaar op landgoed "het Ronde Huis" te komen, waar in die tijd inderdaad een Duitse bezetting zat (werkkamp Nederl. arbeidsdienst) Daar zal de waarschuwing van de mensen ook voor geweest zijn.
Het verscholen dorp werd pas op 29 oktober ontdekt.
Klopt, maar hij woonde toen in Doornspijk aan de Schootbruggeweg, dit is aan de bosrand en niet in de buurt van het ronde huis.
"Schaadt het niet, dan baat het niet" citaat The Frog
Plaats reactie