graag wat info over de slag om holwierde

De gevechten en operaties tijdens WOII
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sturm tiger
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 apr 2008, 20:37

graag wat info over de slag om holwierde

Bericht door sturm tiger »

ik woon in holwierde en heb gehoord dat er echt keihard geknokt werd maar hoe verliep het werkelijk? ik heb ook gehoord dat de moffen als laatste wanhoops daad heel holwierde verwoest hebben waarna zij zich naar het eemskanaal trugtrokken klopt dit?
tja kan aleen bedenken dat de SS leuk spul heeft en dat ik het niet betalen kan duitse spullen onder 10 euro incl verzendsing geef ik koopgarantie russisch geef ik ook koopgarantie US en UK afhankelijk van object
Gebruikersavatar
Samuel.
Lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 17 nov 2007, 21:06

Re: graag wat info over de slag om holwierde

Bericht door Samuel. »

http://www.ertussenuit.com/plaatsen/1041.htm
Holwierde (=lage wierde) bestaat eigenlijk uit drie wierden: Katmis, Holwierde en Bansum. Het dorp raakte aan het eind van de Tweede Wereldoorlog zo zwaar beschadigd, dat het nu voornamelijk uit naoorlogse bebouwing bestaat. Niet ver van Holwierde liggen nog steeds zes bunkers als herinnering aan deze strijd. Bovendien is er een monument ter nagedachtenis aan het bloedige oorlogsgeweld
Bij het buurtschap Nansun, aan de Dollarddijk ter hoogte van Holwierde, bevond zich één van de geschutsbatterijen die de Duitse havenstad Emden moest beschermen. Deze werd bemand door de 2./M.Fl.A. 256. Drie andere batterijen lagen bij Delfzijl, Farmsum en Termunten.

Van M.Fl.B. Nansun resten alleen nog een Fl 246 (Munitionsauffüllraum) en een M 383 (Einheitsmaschinenraum). Beide bunkers zijn thans door schapen geconfisceerd.
http://www.ww2sites.com/index_nl.php?ac ... lholwierde

Heb je hier wat aan?
[Beschikbaar voor advertentie, bij interesse PB]
A lone wolf without a pack is either a survivor or a brute.
Gebruikersavatar
sturm tiger
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 apr 2008, 20:37

Re: graag wat info over de slag om holwierde

Bericht door sturm tiger »

zeker weten denk dat ik mijn metaal detector uit de kast tek ik woon daar en die bunkers zijn tegenwoordig bijna nooit schapen ik hang er vel rond vinmd ik leuk je kan er in ik ben nog op zoek naar ruimtes onder de grond heb altijd gehoord dat die er waren
tja kan aleen bedenken dat de SS leuk spul heeft en dat ik het niet betalen kan duitse spullen onder 10 euro incl verzendsing geef ik koopgarantie russisch geef ik ook koopgarantie US en UK afhankelijk van object
Gebruikersavatar
502
Lid
Berichten: 269
Lid geworden op: 04 okt 2007, 19:25

Re: graag wat info over de slag om holwierde

Bericht door 502 »

Ik heb ff het 1 en ander nagezocht en dit is wat ik vond:

Op 23 april voerden de Perthonians (1) vanuit het dorp Godlinze verkenningen uit naar Grote Nes,Krewerd, Holwierde en Oldenklooster. Op de 24ste ondervonden ze bij Holwierde zware tegenstand van waarschijnlijk restanten van Fallschirmjäger. Wasp en Stuart tanks van de Dragoons kwamen te hulp, maar niettemin sloegen de Duitsers alle aanvallen tegen holwierden af. De Canadezen verloren er 8 man en 23 aan gewonden. Laatsen vielen vooral slachtoffer aan het zware kustgeschut bij Nansum.
Ondanks deze tegenslag werd holwierden diezelfde dag nog om 10:15 bereikt en waarschijnlijk vrijgemaakt van vijand.

1:Dit regiment maakten deel uit van de 5de Can. Armoured Div. Voor het Perth regiment was de slag bij Delfzijl en omgeving, de zwaarste uit de oorlog...

Als je meer info wilt zou je naar het gemeentelijke archief(Delfzijl,Holwierde) moeten gaan en inzage vragen op bepaalde stukken. ik weet dat dat mogelijk is. Heb het zelf gedaan voor studie naar de gevechten in de omstreken van Amersfoort.

8) Groet 502
Delfzijlpocket1
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 aug 2008, 21:19
Locatie: Appingedam

Re: graag wat info over de slag om holwierde

Bericht door Delfzijlpocket1 »

Hierbij even een reactie over de slag om Holwierde. Er is inderdaad erg geknokt op Holwierde, het werd niet de slag om Holwierde genoemd. De Geallieerden noemden het de Battle for The Delfzijl - Pocket. De Duitsers waren allemaal samengestroomd richting Delfzijl, allemaal restjes van Divisies zoals Hitlerjugend, Luftwaffe personeel, SS etc. Hitler had Delfzijl tot een versting verklaard wat betekende dat er tot de laatste man gevochten moest worden. Dit ook om zo lang mogelijk de ontsnappingsroute richting Emden open te houden. Maar de manschappen hadden het wel gehad, en wouden het liefst stoppen met de oorlog en zich overgeven.

Toch hebben sommige eenheden zich nog fel verzet! De Duitsers hebben zelfs nog tegenaanvallen gedaan in de richting van Wagenborgen waardoor de Canadezen daar twee dagen geisoleerd waren van de andere troepen. Batterie Nansum werd gebruikt om landdoelen te beschieten, ze hadden alle boerderijen in kaart gebracht en alle kruispunten zodat ze alles goed konden beschieten. Ze hebben dan ook verschillende kruispunten beschoten zodat deze onbegaanbaar waren. De Canadese tanks konden niet goed gebruikt worden op dit terrein, wat betekende dat de Canadezen huis tot huis gevechten moesten leveren in Holwierde. Holwierde is zelfs nog een dag gesplitst geweest, de Duitsers hadden de brug over de Heekt opgeblazen waardoor Holwierde in tweeen was gedeeld. Bevrijd gebied en bezet gebied. De Duitsers werden een keer beschoten vanuit Cafe Doornbos, ze dachten aan partisanen. En ze hadden veel mannen uit Holwierde opgesloten in plaatselijk kerk, of verder terroritische daden te verkomen. Door de heftige beschietingen van Nansum op Holwierde zijn uiteindelijk de mannen vrij gelaten door de Duitsers.

Een man uit Holwierde had op een ogenblik de Canadezen bereikt vanuit Holwierde om aan te geven dat er een artillerieschip lag van de kriegsmarine in de Eems met een rode kruis vlag er op. Dit schip gebruikte de vlag als dekmantel en beschoot de Canadezen in opmars. De Canadezen hebben hierop gelijk de lopen gedraaid naar het schip en hebben het tot zinken gebracht.

In het regimentsboek van The Cape Breton Highlanders die Delfzijl deels hebben bevrijd gaf een Canadese soldaat de volgende verklaring:

The fight for Delfzijl was the worst Battle i'll ever been in...... Dit zegt wel genoeg denk ik....

Als je nog meer info wil pm me maar.
Naar alles op zoek over de slag om de 'Delfzijl- Pocket'
Gebruikersavatar
502
Lid
Berichten: 269
Lid geworden op: 04 okt 2007, 19:25

Re: graag wat info over de slag om holwierde

Bericht door 502 »

Bedankt voor de info. Waren de Duitse eenheden samenraapsels of kunnen er nog divisie namen uit getrokken worden?
Delfzijlpocket1
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 aug 2008, 21:19
Locatie: Appingedam

Re: graag wat info over de slag om holwierde

Bericht door Delfzijlpocket1 »

Divisienamen zijn er wel, maar dat moet ik graven in mijn archief. Er werden nog wel 'verse' kriegsmarine batalion's ingezet om een tegenaanval in te zetten tegen de Canadezen in Wagenborgen. Deze werden aangevoerd vanuit Emden. Op zich een een vreemde actie, de oorlog was feitelijk al afgelopen.

Rond Delfzijl was een samenraapsel van SS, Hitler Jugend en Luftwaffe personeel, NSDAP etc. Toch hebben sommige eenheden zich nog fel verzet. Vooral de Hitler Jugend, deze actie vond plaats rondom Holwierde. Doordat Hitler Delfzijl als vesting had verklaard werden veel gevluchte troepen weer ingezet tegen de Canadezen. Deze werden opgevangen rondom Holwierde en weer opnieuw bewapend en weer richting Groningen gestuurd. Er waren veel Duitsers die weigerden, deze kregen een keuze van sommige officieren. Weer terug naar Groningen of tegen de muur! De meeste kozen dan ook voor het eerste, wat eigenlijks compleet zinloos was. De meesten verstopten zich in boerderijen, en deden gewone burgerkleding aan. Ik zal even wat bladeren in het archief en dan zul je meer van de namen horen!
Naar alles op zoek over de slag om de 'Delfzijl- Pocket'
Harmpeter
Lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 25 mei 2006, 18:29
Locatie: Gelderland

Re: graag wat info over de slag om holwierde

Bericht door Harmpeter »

Zie boek Bierum in de Branding
Plaats reactie