Gezocht: Informatie rond
- Sturmkreuz
- Lid
Gezocht: Informatie rond
Geachte leden
Ik zoek informatie omtrendt deze veldslagen:
"Kesselschlacht" om Bialystok
Veldslag(en) aan de Desna
"Kesselschlacht" om Vjazma
"Kesselschlacht" om Brjansk
Operatie "Hannover"
Bedankt
Ik zoek informatie omtrendt deze veldslagen:
"Kesselschlacht" om Bialystok
Veldslag(en) aan de Desna
"Kesselschlacht" om Vjazma
"Kesselschlacht" om Brjansk
Operatie "Hannover"
Bedankt
- Katusha
- Lid
Re: Gezocht: Informatie rond
Welke Vjazma bedoel je? Die na gorte tegen offensive bij Moksau plaats vond?
She ne wmerla Ukraina ni slawa ni wolja she Wam Brattja Ukrainci posmihnetsja dolja!!!
- Sturmkreuz
- Lid
- Katusha
- Lid
Maar wat je eigenlijk wilt is info over de Leger Groep centrum. Onderweg naar Moskau(zo te lezen)
En wat weet je allemaal al? Is handiger om dan info te plaatsen die je niet weet.
En wat weet je allemaal al? Is handiger om dan info te plaatsen die je niet weet.
She ne wmerla Ukraina ni slawa ni wolja she Wam Brattja Ukrainci posmihnetsja dolja!!!
- Katusha
- Lid
Anyways. Nu even niet moelijk doen.
Wat ik je even snel kan geven is dit.
Byalostok. Het was onderdeel van de 'Strategische verdigings Operatie in Wit-Rusland'
Westen Front. Die bestond uit:
24 schuttersdivisies(infantrie)
2 cavelerie divisies
6 gemotoreseerde divisies
12 tank divisies
3 paraschutisten brigades
8 gefortifiseerde regios.
625000 man sterk.
Verliezen.
Permanenten(dood vermist krijgsgevangen) 341012
Gehospitaliseerde 76717.
Materiele verliezen
4799 tanks
5806 artellerie eenheden
1777 gevechtsvliegtuigen.
Voor veld slagen om desna. En brjansk. Neem ik even cijfers van Brjansk Front tijdens.
'Strategische verdegings Operatie van Moskau'
25 schuttersdivisies
4 caverlerie divisies
1 Tank divisie
2 tank brigades
244000 man sterk
Verliezen:
Permanenten 103378
Gehospitaliseerde 6537(zo aan verliezen te zien was het idd een Kesselslacht. Gezien lage aantal mensen die in hospital opgenomen zijn en terug konden gaan naar de front)
Over materieel verliezen kan ik weinig zeggen. Heb alleen informatie over de verliezen bij het gehele operatie van alle 4 Fronten (West, Reserv Branjsk en Kalinin Front)
Wat ik je even snel kan geven is dit.
Byalostok. Het was onderdeel van de 'Strategische verdigings Operatie in Wit-Rusland'
Westen Front. Die bestond uit:
24 schuttersdivisies(infantrie)
2 cavelerie divisies
6 gemotoreseerde divisies
12 tank divisies
3 paraschutisten brigades
8 gefortifiseerde regios.
625000 man sterk.
Verliezen.
Permanenten(dood vermist krijgsgevangen) 341012
Gehospitaliseerde 76717.
Materiele verliezen
4799 tanks
5806 artellerie eenheden
1777 gevechtsvliegtuigen.
Voor veld slagen om desna. En brjansk. Neem ik even cijfers van Brjansk Front tijdens.
'Strategische verdegings Operatie van Moskau'
25 schuttersdivisies
4 caverlerie divisies
1 Tank divisie
2 tank brigades
244000 man sterk
Verliezen:
Permanenten 103378
Gehospitaliseerde 6537(zo aan verliezen te zien was het idd een Kesselslacht. Gezien lage aantal mensen die in hospital opgenomen zijn en terug konden gaan naar de front)
Over materieel verliezen kan ik weinig zeggen. Heb alleen informatie over de verliezen bij het gehele operatie van alle 4 Fronten (West, Reserv Branjsk en Kalinin Front)
- Sturmkreuz
- Lid
Ik bestudeer nu het Duitse 9e Infanterieregiment. Deze ging op 11 maart 1941 naar Dobrin en begin juli aan de demarcatielijn naar Ostrov. Via Ostrov gingen ze naar de demarcatielijn aan Smolecky, uiteindelijke bereikte ze de Narew. Toen gingen ze naar Bialystok en vochten mee in de "Kesselschlacht". Na Bialystok gingen ze verder naar Slonim en Noordelijk van Baranavitsjy (aan de Beressina). Toen bereikte ze Mahiljow, staken ze de Dnjepr over (na dagen van gevechten). Marcheerde ze verder richting de Desna, veroverde het knooppunt Roslavl en bereikten ze uiteindelijk de Desna (2 oktober startte Operatie "Taifun"). Op 7 oktober 1941 kregen ze het bevel om naar het Noorden weg te draaien en zich toe te voegen aan de gevechten van "Kesselschlacht" Vjazma en "Kesselschlacht" Bransjk, ze bereikte deze gevechten via Trischino.
Nu stop ik even. Ik kan de datums en de rest (begin en einde) ook nog vertellen, indien geïnteresseerd.
De cijfers die u hebt gegeven, zijn dat Sovjet gegevens?
EDIT: Spellingsfouten
Nu stop ik even. Ik kan de datums en de rest (begin en einde) ook nog vertellen, indien geïnteresseerd.
De cijfers die u hebt gegeven, zijn dat Sovjet gegevens?
EDIT: Spellingsfouten
Laatst gewijzigd door Sturmkreuz op 18 jun 2008, 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
- Katusha
- Lid
Cijfers heb ik uit een Russische boek die de verliezen aan de hand van archief materiaal(uit Sovjet tijd) verzamelt heeft.
Dus noem het maar, Russische cijfers.
Dus noem het maar, Russische cijfers.
- Sturmkreuz
- Lid
Bedankt, als u meer weet, mag je het gerust meedelen!
Indien, je ook iets weet te vinden over de andere plaatsen, hetzelfde
Indien, je ook iets weet te vinden over de andere plaatsen, hetzelfde
- Katusha
- Lid
Graag gedaan
Operatie Hanover.
Daarvoor neem ik Pzhev Vjazma Strategische Offensive Operatie. 8 januarie- 20 april 1942
Westen Front
Hierbij werd er Vjzam luchtlanding operatie uitgevoerd waar bij 2 paratroeper brigades in werden gezet. Samen met Partizans. Waarbij de leger eenheden nooit de Paratroepers hebben berijkt.
Westen Front
Schutters divisies 45
cavelerie divisies 12
Tank divisies 1
schutters brigades 26
paratroeper brigades 2
tank brigades 14
Aantal man
713100
Permanente verliezen 148940 Gehospitaliseerden 286722
Operatie Hanover.
Daarvoor neem ik Pzhev Vjazma Strategische Offensive Operatie. 8 januarie- 20 april 1942
Westen Front
Hierbij werd er Vjzam luchtlanding operatie uitgevoerd waar bij 2 paratroeper brigades in werden gezet. Samen met Partizans. Waarbij de leger eenheden nooit de Paratroepers hebben berijkt.
Westen Front
Schutters divisies 45
cavelerie divisies 12
Tank divisies 1
schutters brigades 26
paratroeper brigades 2
tank brigades 14
Aantal man
713100
Permanente verliezen 148940 Gehospitaliseerden 286722
- Sturmkreuz
- Lid
Bij het 9e Infanterieregiment duurde het tot 21 juni ("Hannover"), "Hannover" was bedoeld om de Sovjet parachutisten en de partizanenverbanden te vernietigen, dit ten westen van de Ugra.
- Katusha
- Lid
Nee kan niks over vinden. Zal dan buiten operaties van de Stafka vallen.
Want de Paratroepers werden uiteindelijk onderdeel van Partizanen beweging. En hadden zeer weinig tot geen contact met de leger leiding.
Heb daar dus helaas geen informatie over. Dan is het meer die Kesselslacht rond Vjazma. Of is het dat ook niet?
Want de Paratroepers werden uiteindelijk onderdeel van Partizanen beweging. En hadden zeer weinig tot geen contact met de leger leiding.
Heb daar dus helaas geen informatie over. Dan is het meer die Kesselslacht rond Vjazma. Of is het dat ook niet?
- Sturmkreuz
- Lid
Ja, het regiment vocht verder in Vjazma, hieruit volgde Operatie "Hannover". Dus het heeft rond de "Kesselschlacht" plaats gevonden waarschijnlijk. Want op 27 juni hebben ze het front verlaten (voorlopig afgelost).Katusha schreef:Nee kan niks over vinden. Zal dan buiten operaties van de Stafka vallen.
- Katusha
- Lid
Zaten ze in 88 infantrie divisie?
Weet nu alleen nog dat ze tegen 4de luchtlanding corps vochten onderleiding van P.A. Belov
En er zouden ook kozaken bij beterokken zijn :S
Nu ben ik even een Russische site aan het afpluizen hoe het daar allemaal gegaan is. Maar heb alleen info over tot aan 28 februarie. Heb ook zelf een kaart. Maar daar zit 8ste Regiment niet bij.
Heb wel een kaart over de Operaties van de para's. En kan wel zeggen dat er maar weinig para's bij zaten. Of ze waren gedood/krijgs gevangen genomen. Of ze zijn doorgebroken naar de Sovjet Linies
Weet nu alleen nog dat ze tegen 4de luchtlanding corps vochten onderleiding van P.A. Belov
En er zouden ook kozaken bij beterokken zijn :S
Nu ben ik even een Russische site aan het afpluizen hoe het daar allemaal gegaan is. Maar heb alleen info over tot aan 28 februarie. Heb ook zelf een kaart. Maar daar zit 8ste Regiment niet bij.
Heb wel een kaart over de Operaties van de para's. En kan wel zeggen dat er maar weinig para's bij zaten. Of ze waren gedood/krijgs gevangen genomen. Of ze zijn doorgebroken naar de Sovjet Linies
- Katusha
- Lid
Heb info gevonden met betrekking tot 4de paratroeper corps. Tot aan de 24 mei toen ze bossen en generaal Belof(dus denk ik Partizanen leider??) hebben bereikt.
Met kaarten en al.
Helaas in het Russisch :p
Zal wel wat hoofdpunten vertalen. Misschien heb je er wat aan. Op de kaarten kon iig niks vinden over 8ste infantrie regiment.
Er waren iig 9de 8ste en 214 paratroepers brigades bij betrokken.
En toen ze de bossen hadden bereikt was het totale mannen sterkte niet eens 2000.
Met kaarten en al.
Helaas in het Russisch :p
Zal wel wat hoofdpunten vertalen. Misschien heb je er wat aan. Op de kaarten kon iig niks vinden over 8ste infantrie regiment.
Er waren iig 9de 8ste en 214 paratroepers brigades bij betrokken.
En toen ze de bossen hadden bereikt was het totale mannen sterkte niet eens 2000.
- Sturmkreuz
- Lid
9e Infanterieregiment niet 8e
In mei waren ze in Vjazma dus waarschijnlijk zoals je zegt zou het Russische 4de Parachutisten Corps er ook bij geweest zijn. De Operatie duurde tot 21 juni 1942. Het Regiment besteedde zijn Kerstmis in Sacharino en Waldischino, ik denk van af hieruit begonnen ze een 200km lange terugtocht tot aan Vjazma. In deze tijd zou het allemaal gebeurt moeten zijn. Het Regiment maakte deel uit van het 23ste Infanteriedivisie die ondergeschikt was in het 4de Leger (tijdens deze veldslagen).
In mei waren ze in Vjazma dus waarschijnlijk zoals je zegt zou het Russische 4de Parachutisten Corps er ook bij geweest zijn. De Operatie duurde tot 21 juni 1942. Het Regiment besteedde zijn Kerstmis in Sacharino en Waldischino, ik denk van af hieruit begonnen ze een 200km lange terugtocht tot aan Vjazma. In deze tijd zou het allemaal gebeurt moeten zijn. Het Regiment maakte deel uit van het 23ste Infanteriedivisie die ondergeschikt was in het 4de Leger (tijdens deze veldslagen).