Hey
Omdat mijn familie binnenkort naar Rhodos op vakantie gaat, ben ik eens gaan kijken naar het verleden van het eiland. Toen ben ik erachter gekomen dat op Rhodos de "Dodecaneese Campagne" is uitgevochten, waarbij zelfs een speciaal gevormde Duitse "Sturm-Division Rhodos" aan mee deed, en een van de laatste overwinningen voor Duitsland in WO2 was. Mijn vraag is of er op het eiland nog resten van deze campagne/ de Italliaans/Duitse bezetting te vinden zijn, zoals bunkers e.d.? Daarnaast zou het mooi zijn als jullie me een paar plaatsen kunt zeggen waar souveniers m.b.t. de campagne te vinden zijn, misschien zijn er op Rhodos bepaalde antiekhandelaars die in aanmerking komen? Alvast bedankt!
gr,
Fritz
"Dodecanese Campaign"
- fritz derochebrune
- Lid
"Dodecanese Campaign"
In persecutione extrema S.R.E. sedebit Petrus Romanus, qui pascet oves in multis tribulationibus: quibus transactis civitas septicollis diruetur, et Iudex tremendus iudicabit populum. Finis.
- Veltro
- Lid
Re: "Dodecanese Campaign"
Rhodos, of beter gezegd Rodi zoals het gedurende WO2 heette, was niet bezet door de Italianen. Rodi samen met de rest van de Dodecanesos was officieel erkent als Italiaans grondgebied, bekrachtigd door het Verdrag van Lausanne in 1923.
Rodi was een belangrijke strategische post in het oosten van de Middelandse Zee voor de Italianen en was daarom versterkt met militaire installaties, bunkers en vliegbases.
Daarnaast hebben de Italianen tussen 1923 en de start van WO2 flink gewerkt aan de infrastructuur, openbare voorzieningen en woningbouw.
Ik ben zelf slechts 1 keer op Rhodos geweest en was toen niet bezig met W02, maar in het centrum zou je nog veel Fascistische architectuur moeten vinden en aan de kust bunkers. Hoe er rekening mee dat de Grieken het niet wenselijk vinden wanneer je militaire apparatuur bezoekt/fotografeerd.
Veltro
Rodi was een belangrijke strategische post in het oosten van de Middelandse Zee voor de Italianen en was daarom versterkt met militaire installaties, bunkers en vliegbases.
Daarnaast hebben de Italianen tussen 1923 en de start van WO2 flink gewerkt aan de infrastructuur, openbare voorzieningen en woningbouw.
Ik ben zelf slechts 1 keer op Rhodos geweest en was toen niet bezig met W02, maar in het centrum zou je nog veel Fascistische architectuur moeten vinden en aan de kust bunkers. Hoe er rekening mee dat de Grieken het niet wenselijk vinden wanneer je militaire apparatuur bezoekt/fotografeerd.
Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
- fritz derochebrune
- Lid
Nou, eigelijk werd het in 1912 op het Ottomaanse Rijk veroverd door de Itallianen. En ook al werd het officeel erkend, de Itallianen zijn nou niet precies de "native people", er zijn veel cultuurverschillen. Daarnaast werd ook erkend dat Tsjechië en Oostenrijk bij Duitsland hoorden... Dus eigelijk kan er wel van een soort bezetting gesproken worden, hoewel geen officiele.
Ik vind het echter vreemd dat de Grieken het niet fijn vinden als iemand wat oude bunkers gaat bezoeken? Ik bedoel, als ze er zo tegen zijn, dan zou de Italliaans/Duitse onderzeeër/Schnellbootbasis op het eiland Alimia toch niet zomaar verlaten zijn achtergelaten? Daarbij heb ik dit filmpje gevonden op youtube: http://www.youtube.com/watch?v=623jfB-0aIc , en zie ik nergens een verbod. De installaties worden toch niet nog door het Griekse leger gebruikt?
In ieder geval: heel erg bedankt voor je antwoord!
Gr,
Fritz
Ik vind het echter vreemd dat de Grieken het niet fijn vinden als iemand wat oude bunkers gaat bezoeken? Ik bedoel, als ze er zo tegen zijn, dan zou de Italliaans/Duitse onderzeeër/Schnellbootbasis op het eiland Alimia toch niet zomaar verlaten zijn achtergelaten? Daarbij heb ik dit filmpje gevonden op youtube: http://www.youtube.com/watch?v=623jfB-0aIc , en zie ik nergens een verbod. De installaties worden toch niet nog door het Griekse leger gebruikt?
In ieder geval: heel erg bedankt voor je antwoord!
Gr,
Fritz
In persecutione extrema S.R.E. sedebit Petrus Romanus, qui pascet oves in multis tribulationibus: quibus transactis civitas septicollis diruetur, et Iudex tremendus iudicabit populum. Finis.
- Veltro
- Lid
Het Koninkrijk Italie veroverde de Dodecanesos op het Ottomaanse Rijk gedurende de Guerra di Libia of beter bekend als de Italiaans-Turkse oorlog van 29 September 1911 tot 18 Oktober 1912. Van Oktober 1912 tot tot aan het einde van W01 bezette Italie inderdaad de eilanden. Na W01 moest Italie de eilanden overdragen aan Griekenland vanwege de nieuwe Griekse invloed vastgesteld in het Verdrag van Sevres behalve Rodi. Rodi was al vastgesteld als Italiaans grondgebied en na het verlies van Griekenland tegen Turkije werd de gehele Dodecanesos als Italiaans bestempeld en zo ook aanvaard door de internationale gemeenschap.
Italianen zijn inderdaad niet de oorspronkelijke bewoners, maar wie waren dat wel? Rodi was bezet door de Ottomanen vanaf 23 December 1522 tot 18 Oktober 1912!!! Daarvoor waren het de St John Ridders, de Genoanen, de Venitianen het Byzantijnse Rijk en het Romijnse Rijk etc. Kijkend naar de geschiedenis hebben de Italianen/Romeinen er het langst gezeten dus hun nazaten waren zeker aanwezig toen Italie het gebied in haar rijk opnam.
Mijn ervaring is dat Grieken het niet op prijs stellen wanneer je militaire instalaties bezoekt. Natuurlijk zal niemand moeilijk doen over een verlaten bunker, maar veel WO2 defensie werken staan in de buurt van hedendaagse. Immers een verdedigingswerk is geplaats op een gunstige plek en vaak is die plek nu dezelfde als 60 jaar geleden.
Ik spreek uit ervaring: als er een bordje staat verboden te fotograferen doe het dan ook niet.
Veltro
Italianen zijn inderdaad niet de oorspronkelijke bewoners, maar wie waren dat wel? Rodi was bezet door de Ottomanen vanaf 23 December 1522 tot 18 Oktober 1912!!! Daarvoor waren het de St John Ridders, de Genoanen, de Venitianen het Byzantijnse Rijk en het Romijnse Rijk etc. Kijkend naar de geschiedenis hebben de Italianen/Romeinen er het langst gezeten dus hun nazaten waren zeker aanwezig toen Italie het gebied in haar rijk opnam.
Mijn ervaring is dat Grieken het niet op prijs stellen wanneer je militaire instalaties bezoekt. Natuurlijk zal niemand moeilijk doen over een verlaten bunker, maar veel WO2 defensie werken staan in de buurt van hedendaagse. Immers een verdedigingswerk is geplaats op een gunstige plek en vaak is die plek nu dezelfde als 60 jaar geleden.
Ik spreek uit ervaring: als er een bordje staat verboden te fotograferen doe het dan ook niet.
Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
- fritz derochebrune
- Lid
Ja, je hebt inderdaad gelijk, het is eigelijk net zoiets als Israel lijkt 't wel... Het zal altijd een vraag blijven bij wie het nu precies hoort, maarja.
Bedankt voor je advies! Ik ben inderdaad niet van plan om foto's te laten maken in de buurt van hedendaagse verdedigingswerken... 't is nog een beetje vroeg voor een WO3, niet ?
Vooral bedankt voor de tip van de fascistische architectuur, zal zeker van pas komen!
Bedankt voor je advies! Ik ben inderdaad niet van plan om foto's te laten maken in de buurt van hedendaagse verdedigingswerken... 't is nog een beetje vroeg voor een WO3, niet ?

Vooral bedankt voor de tip van de fascistische architectuur, zal zeker van pas komen!
- de korte golf
- Lid
- Contacteer:
daar heb ik mijn vader voor.Veltro schreef:Mijn ervaring is dat Grieken het niet op prijs stellen wanneer je militaire instalaties bezoekt.

I'm not Colorblind, I know the world is just Black and White...
- de korte golf
- Lid
- Contacteer:
ps. als iemand nog een keer naar athene gaat. daar ergens is(of was) een soort zwarte markt, waar erg veel te halen valt. ik weet niet precies waar het is.
I'm not Colorblind, I know the world is just Black and White...