Bombardement Thérouanne (N.FRANKRIJK)

De gevechten en operaties tijdens WOII
Plaats reactie
nolly49
Lid

Bombardement Thérouanne (N.FRANKRIJK)

Bericht door nolly49 »

Graag zou ik informatie verkrijgen over een bombardement dat plaatsvond op 22 mei 1940 in de noord Franse plaats Thérouanne in de omgeving van St de Omer.
Op die dag werden de vluchtelingen in de straten van dat plaatsje aangevallen door Stuka's met hun verschrikkelijk loeiende sirenes joegen ze de talloze vluchtelingen in de hoofdstraat de stuipen op het lijf. Even later zouden ze hun bommen laten vallen met het gevolg dat honderden mensen de dood vonden. De enige militairen die daar stierven waren 10 Duitsers. Duitsers omdat ongeveer gelijk met het bombardement een voorPost met enkele geblindeerde wagens en motoren met zijspan waren gearriveerd. Door het uitrollen van een doek met daarop het hakenkruis- en het afschieten van vuurpijlen- stopten de Stuka-s hun bombardement. Te laat voor de vele burgers EN HUN EIGEN MANNEN.
In een artikel meen ik gelezen te hebben dat de Stuka's opgestegen waren in Pike (?).

hoe kan ik in duitse teksten lezen wat zich hier heeft afgespeeld. Want deze grove (dubbele) fout 1 vluchtende mensen aanvallen 2 eigen mannen om het leven brengen door een verbindingsfout.
Jim
Lid
Ontvangen: 25 keer

Re: Bombardement Thérouanne (N.FRANKRIJK)

Bericht door Jim »

nolly49 schreef: Want deze grove (dubbele) fout 1 vluchtende mensen aanvallen 2 eigen mannen om het leven brengen door een verbindingsfout.
Dubbele fout? Het was geplande takiek om vluchtende mensen aanvallen. Vluchtende mensen verstopten de verbindingswegen zodat hun tegenstanders daarvan de problemen ondervonden.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Plaats reactie