Wie heeft er voorbeelden van Geallieerde oorlogsmisdaden?

De gevechten en operaties tijdens WOII
Plaats reactie
LEO
Lid
Berichten: 646
Lid geworden op: 30 apr 2005, 16:17
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Wie heeft er voorbeelden van Geallieerde oorlogsmisdaden

Bericht door LEO »

Ik ga jullie niet aanraden om het boek " Die Grosse Flucht " van Jurgen Thorwald te lezen. Het is te afgrijselijk. De opmars van de Russen tot in Berlijn en door de Balkanlanden.

Ik kan alleen maar zeggen dat (in mijn ogen) vanaf Stalingrad een bende moordenaars en verkrachters naar het westen zijn afgezakt. Over Praag staat er een apart stuk in.

" Duitse burgers, vrouwen, kinderen en oude mannen werden met tientallen aan elkaar gebundeld met prikkeldraad tot ze een vast kluwen vormden. Daarna werden ze levend in de Elbe gerold ". Deze dode mensenbundels passeerden onder de ogen van de Amerikanen aan de Elbe in Duitsland. De Russen verkrachten Tchechische vrouwen, de Tchechische mannen verkrachten Duitse vrouwen en meisjes. Lukraak moorden en brandstichten was de dagelijkse bezigheid van zowel Russen als Tchechen. Afschuwelijk.

Eerst nam ik het met een korreltje zout wat ik las, maar als ik later vaststelde dat gereputeerde schrijvers als Antony Beevor en Cornelius Ryan naar Thorwald's boek verwijzen zal het toch niet ver van de werkelijkheid zijn.

Het zette voor mij wel een domper op het respect voor de Russische troepen bij het verslaan van het Hitler-regime.
Gebruikersavatar
Stafford
Lid
Berichten: 178
Lid geworden op: 07 okt 2011, 10:27
Locatie: 0223

Re: Wie heeft er voorbeelden van Geallieerde oorlogsmisdaden

Bericht door Stafford »

OK.. ik dacht dat het een amerikaanse vrachtwagen was .... maakt het niet minder ernstig..
Man schlägt jemanden mit der Faust und nicht mit gespreizten Fingern. Heinz Guderian (June 17, 1888 – May 14, 1954)
honved
Lid
Berichten: 146
Lid geworden op: 04 jul 2011, 23:18

Re: Wie heeft er voorbeelden van Geallieerde oorlogsmisdaden

Bericht door honved »

LEO schreef:Ik ga jullie niet aanraden om het boek " Die Grosse Flucht " van Jurgen Thorwald te lezen. Het is te afgrijselijk. De opmars van de Russen tot in Berlijn en door de Balkanlanden.

Ik kan alleen maar zeggen dat (in mijn ogen) vanaf Stalingrad een bende moordenaars en verkrachters naar het westen zijn afgezakt. Over Praag staat er een apart stuk in.

" Duitse burgers, vrouwen, kinderen en oude mannen werden met tientallen aan elkaar gebundeld met prikkeldraad tot ze een vast kluwen vormden. Daarna werden ze levend in de Elbe gerold ". Deze dode mensenbundels passeerden onder de ogen van de Amerikanen aan de Elbe in Duitsland. De Russen verkrachten Tchechische vrouwen, de Tchechische mannen verkrachten Duitse vrouwen en meisjes. Lukraak moorden en brandstichten was de dagelijkse bezigheid van zowel Russen als Tchechen. Afschuwelijk.

Eerst nam ik het met een korreltje zout wat ik las, maar als ik later vaststelde dat gereputeerde schrijvers als Antony Beevor en Cornelius Ryan naar Thorwald's boek verwijzen zal het toch niet ver van de werkelijkheid zijn.

Het zette voor mij wel een domper op het respect voor de Russische troepen bij het verslaan van het Hitler-regime.

Dat dat nog niet bekend was bij het grote publiek !!
Hier dan nog enkele foto's van duitse burgers in Praag.
Toen de ROA troepen het tsjechische verzet te hulp schoten bij de opstand in Praag hebben deze de tsjechische leiders geklaagd over de houding cq behandeling van het tsjechische verzet en burgers ten opzichte van de duitse inwoners van Praag. Hun opmarsroutes in de stad waren bezaaid met lijken van duitse burgers !!
De ROA troepen van Vlassov werden na hun hulp door het tsjechische verzet verraden, in de zin van niet nagekomen beloftes. Toen de Sovjets Praag ''bevrijden'', wat eigenlijk al door het tsjechische verzet en de ROA troepen was gedaan, hebben die vervolgens alle nog gewonde ROA soldaten in de ziekenhuizen van Praag omgebracht. Verplegend personeel moest de ruimte verlaten en de gewonde soldaten werden eenvoudigweg in hun bed doodgeschoten.

Zowel de tsjechen als de sovjets hebben in Praag gruwelheden begaan, dat bewijst o.a. de film die koos24 plaatste.
En wat van de Polen ??
Daarover wordt uitvoerig gesproken in het boek ''Der Tod sprach polnisch". Het is een vervolg op het boek ''Dokumente polnischer Grausamkeiten" wat in duitsland in 1998 verboden werd. Alle oplagen moesten vernietigd worden. In verband met goede betrekkingen met de poolse staat mocht het verleden voor het grote publiek niet aan het licht komen.
Bijlagen
prag19451tg1 killed german civilians.jpg
prag19452lu1 german civilians in prague may 45.jpg
prag19452lu1 german civilians in prague may 45.jpg (15.87 KiB) 6959 keer bekeken
mordeninpragxd4 german civilians may 45.jpg
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Sovjet oorlogsmisdaden

Bericht door asjemenou »

De vrachtwagen in het filmpje is ook van Amerikaanse makelij. Amerika leverde in het kader van de "lent en lease" wet allerlei oorlogsmateriaal aan de Sovjet-Unie. Zelfs jeeps, M3 halftracks en Sherman tanks zijn aan de Sovjets geleverd. De chauffeur van de vrachtwagen zal als ik het goed heb verstaan een Sovjet militair zijn geweest.
Het filmpje laat maar weer eens duidelijk zien of hoe wreed oorlog is. Hoewel de Sovjet excessen in de door hun "bevrijde gebieden" omstreden zijn, zijn zij niet de enige die dit soort oorlogsmisdaden hebben begaan. Naar mijn mening hebben de Duitsers er alles aan gedaan om de woede van het Sovjet volk over zich af te roepen. Ik wil overigens met deze uitspraak de Sovjet WOII/GPO oorlogsmisdaden niet rechtvaardigen.
Het wrange van de oorlogsmisdaden begaan door Sovjet soldaten is dat zij zelfs door hun meerdere hiervoor werden aangespoord.
De haatcampagne van de Sovjet schrijver en journalist Ilya Grigoryevich Ehrenburg moet hierbij in het bijzonder worden genoemd.
Zelfs Stalin ondernam niets om de excessen begaan door zijn soldaten tegen te gaan. Stalin keek immers niet op een mensenleven meer of minder. Een Joegoslavische generaal klaagde tijdens een ontmoeting met Stalin over de vele verkrachtingen van Joegoslavische vrouwen begaan door Sovjet soldaten. Joegoslavië was immers een bondgenoot van de Sovjet-Unie. Stalin antwoordde dat de Sovjet soldaten een lange weg waren gegaan door vuur en dood en dat zij zich daarbij best mochten vermaken met een vrouw.
Het trieste van dit alles is doordat Stalin het Rode leger zijn gang liet gaan in de "bevrijde gebieden" hij de Sovjet soldaten min of meer hun roem van bevrijders had ontnomen. Worden de Sovjet WOII/GPO veteranen in eigen land nog vereerd, zo verguisd zijn ze in de Oost-Europese landen welke door hen zijn "bevrijd".
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
LEO
Lid
Berichten: 646
Lid geworden op: 30 apr 2005, 16:17
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Wie heeft er voorbeelden van Geallieerde oorlogsmisdaden

Bericht door LEO »

Het is een feit dat de gruwelen in de Balkan niet ( of toch weinig ) werden bedreven door de gevechtssoldaten. Die hadden wel wat anders aan hun hoofd.
De opvolgende troepen, de bezettingstroepen, gingen hun boekje te buiten daarbij geholpen door een haatdragende bevolking die de Duitse bezetting had moeten doorstaan.

Bij de westerse geallieerden speelde de bevoorrading een grote rol. Er werdt ook voorzien dat de burgerbevolking van de minimale behoeften kon worden voorzien.

Bij de Sovjet troepen was dat anders. Alleen het militaire ( munitie, kanonnen, tanks) werdt aangevoerd. De Russische frontsoldaat moest leven van wat hij op het land vond onder de noemer "oorlogsbuit". Met alle gevolgen vandien (Ivans Oorlog/ C.Merridale).

Trouwens vele ervaren gevechtssoldaten ( frontoviki ) werden snel overgeplaatst ( zonder verlof ) naar Manchourije om te vechten tegen de Japanners in China.
Stalin wou immers een deel van de buit in de oorlog tegen Japan.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Sovjet oorlogsbuit

Bericht door asjemenou »

Voor wie inderdaad meer wil weten over de strijd- en denkwijze van de WOII Sovjet soldaat die kan daarover lezen in het boek "Ivans oorlog - leven en dood in het Rode leger 1939-1945" van Catherine Merridale.
Volgens onderzoek zijn de meeste verkrachtingen gepleegd door zogenaamde 2e lijns Sovjet soldaten. Zeg maar de soldaten die direct achter de frontsoldaten volgden. De frontsoldaten hadden door de constante gevechten e.d. hiervoor geen tijd. Volgens onderzoekers zouden soldaten die onder gevechtsstress staan hier ook geen behoefte aan hebben. Wel is gebleken dat de meeste verkrachtingen zg. groepsverkrachtingen waren.

Zoals Leo al terecht opmerkt zat de bevoorrading van het Sovjet leger anders in elkaar dan bij de westerse geallieerden. De Sovjet troepen moeten veelal leven van voedsel welke ze onderweg konden vinden. Een aardige anekdote hierover die Catherine Merridale beschrijft in haar boek is dat een ooggetuige zag hoe een Sovjet tank een appelboom achter zich aan sleepte.
Ook eiste het Rode leger van de plaatselijke bevolking dat ze voedsel aan haar afstond. In eigen land werden in de bevrijde steden en dorpen ook de mannen gerekruteerd voor het leger. Ze werden per direct aan het bevrijdende leger toegevoegd. Weigeren stond gelijk aan landverraad en werd bestaft met de kogel. Zo kwam het voor dat er zelfs mannen van 40 jaar voor het Rode leger werden gerekruteerd.
Eenmaal buiten de landsgrenzen gekomen, werd er door het Rode leger op grote schaal geplunderd. De Sovjet soldaten werden geconfronteerd met de welvaart welke in de Oost-Europese landen heerste. Iets wat ze in eigen land niet kenden. Populair waren de badkuipen en gloeilampen. Vele Sovjet soldaten dachten dat een gloeilamp vanzelf licht kon geven. Vele van hen kwamen van het Russische platteland alwaar de huizen geen elektriciteit hadden. Ze hadden dan ook geen besef van elektriciteit.
Door de collectivisering en de oorlog was er een grote schaarste in de Sovjet-Unie. De Sovjets compenseerden dit enigszins door op grote schaal de "oorlogsbuit" af te voeren naar eigen land. Dit varieerde van stukken zeep, horloges, fietsen, kunstobjecten tot en met fabriekinboedels compleet met personeel.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
LEO
Lid
Berichten: 646
Lid geworden op: 30 apr 2005, 16:17
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Wie heeft er voorbeelden van Geallieerde oorlogsmisdaden

Bericht door LEO »

Correcte aanvulling,, asjemenou. :wink:
Gebruikersavatar
kindzjal
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 feb 2010, 19:21

Re: Wie heeft er voorbeelden van Geallieerde oorlogsmisdaden

Bericht door kindzjal »

honved schreef: Alle oplagen moesten vernietigd worden. In verband met goede betrekkingen met de poolse staat mocht het verleden voor het grote publiek niet aan het licht komen.
En niet toevallig vanwege het feit dat dit boek in grote delen overgenomen was uit andere "boeken en brochures" die tijdens
de oorlog door Dr Joseph Goebbels uitgebracht waren en zodoende verboden Nazipropaganda zijn?
"In the End, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends. "
- Martin Luther King Jr.
Plaats reactie