Wie heeft er voorbeelden van Geallieerde oorlogsmisdaden?

De gevechten en operaties tijdens WOII
Plaats reactie
Isaf13
Lid

Re: Wie heeft er voorbeelden van Geallieerde oorlogsmisdaden?

Bericht door Isaf13 »

Standbeeld van Bomber Harris
Bijlagen
BomberHarris1.jpg
In oorlogstijd dient de waarheid altijd omringd te worden door een lijfwacht van leugens.
Jim
Lid
Ontvangen: 28 keer

Bericht door Jim »

In eigen gelederen had Harris de bijnaam "Butcher" maar ik denk eerder vanwege de hoge verliezen aan RAF aircrew.
Hoe controversieel Harris ook mag zijn. (Ook in Groot-Brittanië.) En veel controversionele acties vaak een voortvloeing waren van tegenacties.
Dat standbeeld staat niet ter discussie lijkt mij. En wat ze met Roosevelt, Churchil, Eisenhouwer, Harris, LeMay, Arnold en andere geallieerde leiders en officieren moeten doen volgens sommigen (ophangen is de stemming) valt ook niet onder het topic en redelijk uitgekauwd. Heeft ook geen zin of nut want de meesten zijn dood.
Het lijkt wel of sommigen zo'n hekel hebben aan bepaalde geallieerde figuren dat ze het liever hadden gezien dat ze de oorlog hadden verloren. Ik blij ben dat ze die oorlog hebben gewonnen.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Peter
Lid
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Bovendien werden door alle partijen oorlogsmisdaden begaan, er is een verschil tussen oorlogsmisdaden en misdaden tegen de menselijkheid en aan de laatste maakten de Duitsers zich op grote schaal schuldig. Af en toe heb ik het idee dat er op het forum lieden posts plaatsen die de Duitse misdaden proberen te bagatelliseren, wat ik tamelijk tenenkrommend vind. Let wel: in elke oorlog worden misdaden begaan, ook door de geallieerde soldaten ( die er ook door de eigen bevelhebbers voor gestraft zijn, in Normandië zijn enkele GI's geëxecuteerd voor verkrachting. )! Maar dat is een heel ander verhaal dan misdaden tegen de menselijkheid, zoals begaan door de Einsatztruppen aan het Oostfront om maar eens een voorbeeld te noemen.
Daar is 'ie weer!
MARKET GARDEN
Lid

Bericht door MARKET GARDEN »

Peter schreef:Bovendien werden door alle partijen oorlogsmisdaden begaan, er is een verschil tussen oorlogsmisdaden en misdaden tegen de menselijkheid en aan de laatste maakten de Duitsers zich op grote schaal schuldig. Af en toe heb ik het idee dat er op het forum lieden posts plaatsen die de Duitse misdaden proberen te bagatelliseren, wat ik tamelijk tenenkrommend vind. Let wel: in elke oorlog worden misdaden begaan, ook door de geallieerde soldaten ( die er ook door de eigen bevelhebbers voor gestraft zijn, in Normandië zijn enkele GI's geëxecuteerd voor verkrachtinggeëxecuteerd voor verkrachting. )! Maar dat is een heel ander verhaal dan misdaden tegen de menselijkheid, zoals begaan door de Einsatztruppen aan het Oostfront om maar eens een voorbeeld te noemen.
Voor misdaden tegen de menselijkheid zijn andere draden op dit forum.

Deze draad is speciaal geopend omdat er in een andere draad de vraag kwam "noem eens voorbeelden van Geallieerde misdaden"

Dat er GI's zijn geëxecuteerd voor verkrachting weet ik maar alleen als het slachtoffer daarbij werd vermoord.
In Engeland zijn hier wat voorbeelden van.
Graag zou ik je bronnen weten van de geëxecuteerde GI's in Normandie.
De waarheid komt met de jaren
koos24
Lid

Bericht door koos24 »

Uit een getuigenverslag van Sergeant Sampson 82ste US airborne divisie

"Sergeant Sampson zag hoe een van zijn onderofficieren met zijn BAR aan het schieten was.
Hij was de enige man die vuurde.
Na een kort onderzoek ontdekte hij dat de man aan het vuren was op zojuist ontwapende gevangenen (Duits)
die met hun handen omhoog in een greppel stonden.
De GI schoot er lustig op los"

(Bron:van D-Day tot Berlijn van Stephene.Ambrose)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
staf
Lid

Bericht door staf »

1944, Antwerpse ZOO

Hier werden personen die verdacht werden van collaboratie met de Duitsers zonder onderzoek of proces opgesloten, nadat ze willekeurig door de partizanen of Witte Brigade leden opgepakt werden.
Een afschuwelijk voorbeeld van een oorlogsmisdaad, is een jonge vrouw die tijdens de oorlog lid was van D.M.S en opgesloten zat in een kooi van de Antwerpse ZOO.
Op een dag werd ze geslagen en gefolterd door de helden van de Witte Brigade en nadien werd ze door een stuk of zeven Engelse soldaten verkracht.
Ze overleed enkele dagen later aan haar verwondingen.
Bron: haar zus !!!!
Ruimteaapje
Lid
Lid

Bericht door Ruimteaapje »

Zijn er meer feitelijke bronnen over wat zich in de Antwerpse zoo afspeelde?
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
MARKET GARDEN
Lid

Bericht door MARKET GARDEN »

staf schreef:1944, Antwerpse ZOO

Hier werden personen die verdacht werden van collaboratie met de Duitsers zonder onderzoek of proces opgesloten, nadat ze willekeurig door de partizanen of Witte Brigade leden opgepakt werden.
Een afschuwelijk voorbeeld van een oorlogsmisdaad, is een jonge vrouw die tijdens de oorlog lid was van D.M.S en opgesloten zat in een kooi van de Antwerpse ZOO.
Op een dag werd ze geslagen en gefolterd door de helden van de Witte Brigade en nadien werd ze door een stuk of zeven Engelse soldaten verkracht.
Laten we proberen de bron te vermelden, het menselijke geheugen is een prima bron maar de tand des tijds
speelt vaak parten, verder is het menselijk geheugen selectief.
Heb je het rechtstreeks van haar zus gehoord of via via?
Laatst gewijzigd door MARKET GARDEN op 16 okt 2008, 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.
De waarheid komt met de jaren
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 65 keer
Ontvangen: 113 keer

Bericht door asjemenou »

Hoewel dit topic eigenlijk over de geallieerde oorlogsmisdaden gaat, wil ik wel iets vermelden over wat zich heeft afgespeeld in september 1944, ten tijde van bijltjesdag in België (o.a. Antwerpse zoo). Het trieste van alles was, dat de vele mishandelingen die werden gepleegd op vermeende Belgische collaborateurs, werden begaan door mensen die veelal niet tot het Belgische verzet behoorden. Een ooggetuige vermelde dat onder de ‘oppakkers’ van de vermoedelijke collaborateurs, zich clandestiene slachters en smokkelaars bevonden die tijdens de bezetting grof geld hadden verdiend. Ik kan hier een hele waslijst op gaan noemen of wat zich heeft voorgedaan in die dagen maar ik beperk mij tot slechts één verhaal;

Martha Clement was tijdens de oorlog verpleegster bij het Duitse Rode Kruis. Toen ze voor verhoor naar de militaire rechtbank moest, werd ze tussen twee rijen van uitzinnige mensen gestuurd die gewapend waren met messen, stokken, ijzeren staven en emmers pek. Ze sloegen haar waar ze haar maar raken konden. Op het laatst had ze geen kleren meer aan haar lichaam, haar haar was met een broodmes afgesneden. Met pek had men op haar hoofd, rug en armen hakenkruizen beklad. Vervolgens werd zij op haar rug en op haar buik een paar keer over een grindweg getrokken. Eenmaal binnen werden brandende sigaretten op haar armen uitgedrukt en werd een hakenkruis op haar linkerborst ingebrand. Tenslotte werden potten inkt over haar hoofd uitgegoten.
In de Gentse gevangenis zaten vrouwen met vijftien in een cel. De nonnetjes aldaar, de Zusters van de liefde, waren voor de gedetineerden de Zusters van de Haat. Als men hen nodig had, luidde het antwoord: ‘Duitse hoeren, met jullie hebben we niets te maken.’Tegen een meisje van achttien jaar die barensweeën kreeg, riep een non: ‘Toen het erin is gegaan, Duitse hoer, heb je toen ook zo geschreeuwd?’
Na drie maanden werd Martha Clement over geplaatst naar een andere gevangenis. Bij het overbrengen van ketels soep naar deze gevangenis gebeurde het dat sommige Gentenaars hun toiletemmer in de soep leeggoten. Toch werd de soep opgegeten, omdat de gevangenen honger leden. Toen Martha Clement tenslotte naar de gevangenis van Dendermonde werd overgebracht, werd ze bewaakt door vrouwen die in een concentratiekamp hadden gezeten. Zij behandelden haar beter dan de Gentse nonnen. Misschien begrepen zij beter wat het betekende opgesloten te zijn.
(Bron, ‘De oorlogskranten’, deel 45)

Uiteraard hebben dit soort excessen zich niet alleen in België voorgedaan. In Nederland werden vlak na de bevrijding ook zo’n 100.000 vermoedelijke collaborateurs opgepakt. Hierbij zal het ook niet altijd even netjes zijn toe gegaan. Hoofden kaalscheren e.d. kwam in Nederland ook voor.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Peter
Lid
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

MARKET GARDEN schreef:
Peter schreef:Bovendien werden door alle partijen oorlogsmisdaden begaan, er is een verschil tussen oorlogsmisdaden en misdaden tegen de menselijkheid en aan de laatste maakten de Duitsers zich op grote schaal schuldig. Af en toe heb ik het idee dat er op het forum lieden posts plaatsen die de Duitse misdaden proberen te bagatelliseren, wat ik tamelijk tenenkrommend vind. Let wel: in elke oorlog worden misdaden begaan, ook door de geallieerde soldaten ( die er ook door de eigen bevelhebbers voor gestraft zijn, in Normandië zijn enkele GI's geëxecuteerd voor verkrachtinggeëxecuteerd voor verkrachting. )! Maar dat is een heel ander verhaal dan misdaden tegen de menselijkheid, zoals begaan door de Einsatztruppen aan het Oostfront om maar eens een voorbeeld te noemen.
Voor misdaden tegen de menselijkheid zijn andere draden op dit forum.

Deze draad is speciaal geopend omdat er in een andere draad de vraag kwam "noem eens voorbeelden van Geallieerde misdaden"

Dat er GI's zijn geëxecuteerd voor verkrachting weet ik maar alleen als het slachtoffer daarbij werd vermoord.
In Engeland zijn hier wat voorbeelden van.
Graag zou ik je bronnen weten van de geëxecuteerde GI's in Normandie.
De bron van de executies in Normandië is Toen en Nu '40-45 uit 1992, nummer moet ik even opzoeken.
Daar is 'ie weer!
Sturmkreuz
Lid

Bericht door Sturmkreuz »

Toch gebeurde dit en waarom je zorgen maken als die criminelen de helden, onze bevrijders zijn en zij de vijand?

V.N.V'ers, Alg. SS, Oostfronters... werden hier ook op de straten geëxecuteerd. Werd hulp verboden en martelden, vermoorden Belgische Soldaten de gearresteerden.

Ik denk dat de vrouw hier bedoeld wordt Mevr. VAN DE ROEL is, kan dit kloppen? Zij is door 6 leden van de Witte brigade verkracht en nadien gestorven.
MARKET GARDEN schreef:
staf schreef:1944, Antwerpse ZOO

Laten we proberen de bron te vermelden, het menselijke geheugen is een prima bron maar de tand des tijds
speelt vaak parten, verder is het menselijk geheugen selectief.
Heb je het rechtstreeks van haar zus gehoord of via via?
Isaf13
Lid

Bericht door Isaf13 »

Ik denk dat de misdaden gepleegd door het "Verzet" de "Patizanen" of hoe je ze ook mag noemen, hier niet thuishoren.
Misschien kan er iemand eens een nieuw onderwerp over opstarten?
Lijkt mij nog altijd een zeer gevoelig thema te zijn.
MVG Henry
In oorlogstijd dient de waarheid altijd omringd te worden door een lijfwacht van leugens.
Ruimteaapje
Lid
Lid

Bericht door Ruimteaapje »

staf schreef:Op een dag werd ze geslagen en gefolterd door de helden van de Witte Brigade en nadien werd ze door een stuk of zeven Engelse soldaten verkracht. Ze overleed enkele dagen later aan haar verwondingen.
Sturmkreuz schreef:Ik denk dat de vrouw hier bedoeld wordt Mevr. VAN DE ROEL is, kan dit kloppen? Zij is door 6 leden van de Witte brigade verkracht en nadien gestorven.
Er zitten duidelijke verschillen in de verhalen. Mocht één van de verhalen kloppen, welke van de twee is dan waar? Of gaat het hier om twee verschillende verhalen.
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
Sturmkreuz
Lid

Bericht door Sturmkreuz »

Isaf13 schreef:Ik denk dat de misdaden gepleegd door het "Verzet" de "Patizanen" of hoe je ze ook mag noemen, hier niet thuishoren.
Misschien kan er iemand eens een nieuw onderwerp over opstarten?
Lijkt mij nog altijd een zeer gevoelig thema te zijn.
MVG Henry
En waarom niet? Eigenlijk heb je gelijk, want zij hebben geen kant gekozen.
Isaf13
Lid

Bericht door Isaf13 »

Alle verzetsorganisaties kozen toch de kant van de geallieerden, of niet soms?

Henry
Plaats reactie