Wie heeft er voorbeelden van Geallieerde oorlogsmisdaden?
- fritz derochebrune
- Lid
Re: Wie heeft er voorbeelden van Geallieerde oorlogsmisdaden?
Bij oorlogsmisdaden moet men met twee dingen rekening houden:
- Zodra je een grote groep mannen bij elkaar raapt, ze wapens geeft, even wat ophitst en in een gevechtsituatie zet, volgen er ook misdaden. Ieder leger heeft hier last van. Duitsers, Russen, Britten, Amerikanen, Belgen, Nederlanders, als je verder terug gaat heb je ook Pruissen, Oostenrijk-Hongaren, Kruisvaarders, Osmanen, Romeinen, Amerikaanse Pelgrims, Fransen, Jappanners, Chinezen, Mongolen, Vikingen, Confedarets, Unionists,... Ieder van deze 'legers' (of groepen, hoe je ze ook wilt noemen) hebben wel misdaden begaan. Niemand kan een leger vormen waarbij dit niet gebeurd.
- Victor's right. Hoewel dit door veel neo's geroepen wordt, (en ik ZEKER GEEN neo ben), hebben ze op bepaalde hoogte gelijk. "Laat hij die zonder zonden is, de eerste steen werpen." Hoewel het voor velen maar een zin is, zit er een grote waarheid in verborgen. Iemand die plundert, moordt en rooft kan moeilijk iemand anders beschuldigen hiervan.
Desondanks is het zeker dat Duitse eenheden zeker meer misdaden hebben gepleegd dan Geallieerden, vooral wegens hun ideologie.
- Zodra je een grote groep mannen bij elkaar raapt, ze wapens geeft, even wat ophitst en in een gevechtsituatie zet, volgen er ook misdaden. Ieder leger heeft hier last van. Duitsers, Russen, Britten, Amerikanen, Belgen, Nederlanders, als je verder terug gaat heb je ook Pruissen, Oostenrijk-Hongaren, Kruisvaarders, Osmanen, Romeinen, Amerikaanse Pelgrims, Fransen, Jappanners, Chinezen, Mongolen, Vikingen, Confedarets, Unionists,... Ieder van deze 'legers' (of groepen, hoe je ze ook wilt noemen) hebben wel misdaden begaan. Niemand kan een leger vormen waarbij dit niet gebeurd.
- Victor's right. Hoewel dit door veel neo's geroepen wordt, (en ik ZEKER GEEN neo ben), hebben ze op bepaalde hoogte gelijk. "Laat hij die zonder zonden is, de eerste steen werpen." Hoewel het voor velen maar een zin is, zit er een grote waarheid in verborgen. Iemand die plundert, moordt en rooft kan moeilijk iemand anders beschuldigen hiervan.
Desondanks is het zeker dat Duitse eenheden zeker meer misdaden hebben gepleegd dan Geallieerden, vooral wegens hun ideologie.
In persecutione extrema S.R.E. sedebit Petrus Romanus, qui pascet oves in multis tribulationibus: quibus transactis civitas septicollis diruetur, et Iudex tremendus iudicabit populum. Finis.
-
- Lid
Dank je. Ik heb al die dingen niet gedaan, dus ik mag vrijelijk iedere (neo-)nazi beschuldigen van zulke wan- en misdaden. Dat geldt dus ook voor de geallieerde rechters en aanklagers tijdens het Proces van Nürnberg.fritz derochebrune schreef:Iemand die plundert, moordt en rooft kan moeilijk iemand anders beschuldigen hiervan.
Vind je zo'n competitie "wie was het ergste" nou relevant?fritz derochebrune schreef:Desondanks is het zeker dat Duitse eenheden zeker meer misdaden hebben gepleegd dan Geallieerden, vooral wegens hun ideologie.
- fritz derochebrune
- Lid
Ochja, als jij een ander mening hebt, prima. Ik ga hier geen drama van maken. Het is trouwens goed van je dat je alles mooi letterlijk opneemt. Ga gerust je gang en beschuldig iedereen die je wilt!Moengoman schreef:Dank je. Ik heb al die dingen niet gedaan, dus ik mag vrijelijk iedere (neo-)nazi beschuldigen van zulke wan- en misdaden. Dat geldt dus ook voor de geallieerde rechters en aanklagers tijdens het Proces van Nürnberg.fritz derochebrune schreef:Iemand die plundert, moordt en rooft kan moeilijk iemand anders beschuldigen hiervan.
Vind je zo'n competitie "wie was het ergste" nou relevant?fritz derochebrune schreef:Desondanks is het zeker dat Duitse eenheden zeker meer misdaden hebben gepleegd dan Geallieerden, vooral wegens hun ideologie.
Groeten,
Der Fritz
In persecutione extrema S.R.E. sedebit Petrus Romanus, qui pascet oves in multis tribulationibus: quibus transactis civitas septicollis diruetur, et Iudex tremendus iudicabit populum. Finis.
-
- Lid
Uit het boek"Laatste vlucht uit Stalingrad" van Van Welde Lucien, Vlaming en ex-lid van Organisatie Todt.
Tijdens zijn krijgsgevangenschap in een kamp bewaakt door de Amerikanen, verklaart hij hetvolgende:
Op een zekere nacht maakten een aantal SS mannen van de gebrekkige bewaking gebruik en sloegen op de vlucht.
Ze kwamen niet ver want 's anderendaags hadden de Amerikanen hen alweer te pakken.
Terug in het kamp werden ze door twee Amerikaanse bewakers uitgekleed en aan handen en voeten vastgenomen en
steeds opnieuw in de prikkeldraad geworpen.
Na enkele keren bloedde hun lichaam overal en bleven er stukken aan de prikkeldraad hangen.
De marteling duurde tot ze allemaal dood waren.
De andere gevangenen moesten deze afschuwelijke bestraffing bijwonen.
Ik vond dit een regerechte moord en ik denk dat ik met mijn mening niet alleen stond.
Tijdens zijn krijgsgevangenschap in een kamp bewaakt door de Amerikanen, verklaart hij hetvolgende:
Op een zekere nacht maakten een aantal SS mannen van de gebrekkige bewaking gebruik en sloegen op de vlucht.
Ze kwamen niet ver want 's anderendaags hadden de Amerikanen hen alweer te pakken.
Terug in het kamp werden ze door twee Amerikaanse bewakers uitgekleed en aan handen en voeten vastgenomen en
steeds opnieuw in de prikkeldraad geworpen.
Na enkele keren bloedde hun lichaam overal en bleven er stukken aan de prikkeldraad hangen.
De marteling duurde tot ze allemaal dood waren.
De andere gevangenen moesten deze afschuwelijke bestraffing bijwonen.
Ik vond dit een regerechte moord en ik denk dat ik met mijn mening niet alleen stond.
-
- Lid
Fritz,fritz derochebrune schreef:Ochja, als jij een ander mening hebt, prima. Ik ga hier geen drama van maken. Het is trouwens goed van je dat je alles mooi letterlijk opneemt. Ga gerust je gang en beschuldig iedereen die je wilt!Moengoman schreef:Dank je. Ik heb al die dingen niet gedaan, dus ik mag vrijelijk iedere (neo-)nazi beschuldigen van zulke wan- en misdaden. Dat geldt dus ook voor de geallieerde rechters en aanklagers tijdens het Proces van Nürnberg.fritz derochebrune schreef:Iemand die plundert, moordt en rooft kan moeilijk iemand anders beschuldigen hiervan.
Groeten,
Der Fritz
fijn dat je er geen drama van maakt, ik ook niet. Ook fijn dat ik een andere mening mag hebben. Maar ik heb je nergens van beschuldigd. Het spijt me dat je dat zo opvat (en ik heb hoogst zelden ergens spijt van). Ik wilde je alleen een serieuze vraag stellen. Daar heb ik nog geen antwoord op gekregen. Ik nam je post namelijk wel degelijk serieus. Jammer dat dat omgekeerd niet het geval is.
Als mijn formulering je op één of andere manier gekwetst of beledigd heeft, biedt ik bij voorbaat mijn verontschuldigingen aan.
Groeten terug,
Moengoman
- fritz derochebrune
- Lid
Hallo Moengoman,Moengoman schreef: Fritz,
fijn dat je er geen drama van maakt, ik ook niet. Ook fijn dat ik een andere mening mag hebben. Maar ik heb je nergens van beschuldigd. Het spijt me dat je dat zo opvat (en ik heb hoogst zelden ergens spijt van). Ik wilde je alleen een serieuze vraag stellen. Daar heb ik nog geen antwoord op gekregen. Ik nam je post namelijk wel degelijk serieus. Jammer dat dat omgekeerd niet het geval is.
Als mijn formulering je op één of andere manier gekwetst of beledigd heeft, biedt ik bij voorbaat mijn verontschuldigingen aan.
Groeten terug,
Moengoman
Ik wil mij ook excuseren van mijn kant, ik kwam bot over. Het is inderdaad zo dat ik je post wat verkeerd opvatte, meer spottend dan vragend. Dat gaf mij echter niet het recht om een bot antwoord te geven, excuses!
Je hebt inderdaad gelijk dat de rechters geen oorlogsmisdaden hebben begaan. Dat passend in mijn 1e post, kun je zeggen dat ik mezelf tegenspreek. Ik nam 'Geallieerden' echter als het geheel i.p.v. van alles per individu te bekijken. Dat was wat ik bedoelde toen ik sprak over "de pot en de ketel" (om het maar even kort te zeggen).
Oja, ik ben je nog steeds een antwoord verschuldigd! Ikzelf vind de competitie 'wie is het ergste' zeker niet relevant. Ik heb echter wel eens deelgenomen aan gelijkaardige discussies op andere fora, en ben tot de conclusie gekomen dat bij het niet schrijven van die zin, je een stortvloed aan tegenreacties krijgt: 'de Duitsers waren honderd keer erger,... etc.." Dit wilde ik voorkomen in mijn belang en natuurlijk ook dat van dit topic, want het laatste wat bij zulk een serieus topic nodig is, zijn wel een hoop van dat soort posts.
Ik ben echter heel blij dat je een beleefde manier mijn vergissing duidelijk maakte, maar weinig mensen zouden dit doen. Daarom zeg ik: bedankt! Nogmaals mijn excuses, en ik hoop dat we deze vervelende situatie neer kunnen leggen.
Met vriendelijke groet,
Fritz
- Nick U
- Lid
ik heb het wel eens in een ander topic verteld: iedereen kent het fenomeen Esprit de corps ( vergeef me als ik het verkeerd spel, frans is nooit mn beste vak geweest) Bij SS'ers om als voorbeeld te nemen was dit erg aanwezig ( Theodor Eicke- totenkopf)
De russen namen nog wel eens een verdwaalde SS'er gevangen, dan martelden ze m, en dan kwamen die duitser z'n kameraden, want je laat je kameraad niet creperen.op die manier liepen ze in een hinderlaag met altijd wel een paar slachtoffers.
je zal mij overigens niet horen zeggen dat alleen de russen dit deden....
De russen namen nog wel eens een verdwaalde SS'er gevangen, dan martelden ze m, en dan kwamen die duitser z'n kameraden, want je laat je kameraad niet creperen.op die manier liepen ze in een hinderlaag met altijd wel een paar slachtoffers.
je zal mij overigens niet horen zeggen dat alleen de russen dit deden....
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.
Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
- 502
- Lid
Het schijnt dat de Canadezen in Zeeland ook behoorlijk aan het plunderen/muiten geweest zijn...
-
- Lid
Mijn opa is een Zeeuw, en woonde er ook tijdens de oorlog, die heeft altijd gezegd dat de Duitsers beter waren voor de bevolking dan de Canadezen, ze hielden groot huis,vooral veel voedsel geplunderd!502 schreef:Het schijnt dat de Canadezen in Zeeland ook behoorlijk aan het plunderen/muiten geweest zijn...
Maar hoe slecht ze ook waren, me opa zegt altijd: in '45 zag ik de eerste tank van me leven, en daarvan was/is hij zo van onder de indruk dat alle slechte dingen hem niet erg intereseren qua diezelfde Canadezen.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
- Mobiusdick
- Lid
ik heb er een van oma gehoord,
toen de woonplek van mijn Oma bevrijd werd door de Britten, stond er in hun buurt een grote boerenschuur. Deze vol zat met Duitse gewonden. De Britten die mijn Oma en familie bevrijd hebben hadden er geen zin om de gewonden te verplaatsen en staken simpelweg de schuur in brand. Dit speelde zich af in Zevenbergen/Klundert in 1944 geloof ik.
Mijn Oma kan zich het moment nog heel helder voor ogen halen.
toen de woonplek van mijn Oma bevrijd werd door de Britten, stond er in hun buurt een grote boerenschuur. Deze vol zat met Duitse gewonden. De Britten die mijn Oma en familie bevrijd hebben hadden er geen zin om de gewonden te verplaatsen en staken simpelweg de schuur in brand. Dit speelde zich af in Zevenbergen/Klundert in 1944 geloof ik.
Mijn Oma kan zich het moment nog heel helder voor ogen halen.
- Heideroos
- Lid
Hoe weet je dat zo zeker? Vergeet de Japanners en de Russen niet. (alleen WO2) Daarbij zijn de Duitsers heul veul geholpen werden door "vrijwilligers".fritz derochebrune schreef:Desondanks is het zeker dat Duitse eenheden zeker meer misdaden hebben gepleegd dan Geallieerden, vooral wegens hun ideologie.
De gezamelijke overwinnaars hebben genoeg "misdaden" in de doofpot hebben gestopt onder het mom "Het waren toch maar Duitsers/Jappen/SS'ers/NSB'ers/etc. etc."
Begrijp me niet verkeerd: Ik ben absoluut GEEN neo! Maar we moeten de zaken ook weer niet mooier afspiegelen dan ze in werkelijk zijn geweest.
Een oorlog (om het even welke) brengt de duistere kanten van de mens naar buiten.
Aan beide kanten!
Om op de vraag terug te komen: In het boek D-day van Ryan staat een verhaal van een britse marine-man die op d-day zijn kans schoon zag een Duitse helm te bemachtigen. Hij volgde een groep Canadezen die met 6 Duitse krijgsgevangen naar achter een duin marcheerden. Aangekomen zag hij de Duitsers op de grond liggen. Alle 6 de keel doorgesneden.
"..."
Hancock. I've got lunatics laughing at me from the woods. My original plan has been scuppered now that the jeeps haven't arrived. My communications are completely broken down. Do you really believe any of that can be helped by a cup of tea?
-
- Lid
De voorbeelden zijn talloos, een waar ik onlangs achter kwam was dat er in een massagraf 200 Waffen SS'ers van de 17.SS Götz von Berlichingen gevonden waren, allemaal kapot geslagen door heren van de 42nd Infantry Division. Ironische is dat je daar nooit iemand over hoort.
Je kan echter blijven zoeken naar geallieerde oorlogsmisdaden, je vindt ze overal groot en klein, maar uiteindelijk horen oorlogsmisdaden bij oorlog. Iedereen die er aan participeert zal vroeg of laat ermee betrokken worden. Ook in heden ten dagen in Afghanistan.
Je kan echter blijven zoeken naar geallieerde oorlogsmisdaden, je vindt ze overal groot en klein, maar uiteindelijk horen oorlogsmisdaden bij oorlog. Iedereen die er aan participeert zal vroeg of laat ermee betrokken worden. Ook in heden ten dagen in Afghanistan.
We moeten de gealieerde misdaden wel in het perspectief zetten van de ideologie. Bij de geallieerden was het ideologisch "not done" om dergelijke misdaden te begaan of te plannen. Echter geallieerde eenheden / manschappen al dan niet geconfronteerd met Duitse misdaden hadden er minder moeite mee om "oog om oog , tand om tand" toe te passen. geregeld door de vingers gezien door hogere figuren.Heideroos schreef:Hoe weet je dat zo zeker? Vergeet de Japanners en de Russen niet. (alleen WO2) Daarbij zijn de Duitsers heul veul geholpen werden door "vrijwilligers".fritz derochebrune schreef:Desondanks is het zeker dat Duitse eenheden zeker meer misdaden hebben gepleegd dan Geallieerden, vooral wegens hun ideologie.
De gezamelijke overwinnaars hebben genoeg "misdaden" in de doofpot hebben gestopt onder het mom "Het waren toch maar Duitsers/Jappen/SS'ers/NSB'ers/etc. etc."
Begrijp me niet verkeerd: Ik ben absoluut GEEN neo! Maar we moeten de zaken ook weer niet mooier afspiegelen dan ze in werkelijk zijn geweest.
Een oorlog (om het even welke) brengt de duistere kanten van de mens naar buiten.
Aan beide kanten!
En de Duitse / As oorlogsmisdaden waren niet zuiver militair van aard. Millioenen burgers zijn vermoord omdat deze niet in de Duitse ideologie pasten. In de Duitse ideologie was het gerechtvaardigd (misdaden tegen o.a. minderwaardige burgers)
Graag wel iets vertellen. Het gaat hier over de Amerikaanse 42nd Infantry Division. (Er is ook een Britse)Sander89 schreef:De voorbeelden zijn talloos, een waar ik onlangs achter kwam was dat er in een massagraf 200 Waffen SS'ers van de 17.SS Götz von Berlichingen gevonden waren, allemaal kapot geslagen door heren van de 42nd Infantry Division. Ironische is dat je daar nooit iemand over hoort.
En het verhaal is redelijk recent zonder veel bewijzen dat de betreffende eenheid hier voor verantwoordelijk is.
Gevonden op wikipedia:
Some members of the 17th SS Panzer Grenadiers allege that about two hundred SS grenadiers belonging to the I Battalion, 38th SS Regiment, were eventually captured by the 42nd Infantry Division and were subsequently massacred.
The fate of these men had been shrouded in mystery for many years. Eyewitnesses to what happened to these men were not forthcoming. Eventually, shortly after the war, some citizens of that city directed Red Cross officials to what turned out to be a mass grave which yielded two hundred bodies, all in Waffen-SS uniforms. The grave was located just west of the city. Nothing was done to identify these men or how they came to be there until 1976, when the remains of one of the corpses was positively identified as that of SS-Hauptsturmführer Kukula, the commander of I Battalion, SS Panzergrenadier Regiment 38. Further autopsies on the other bodies soon followed, showing that many of the men in that grave had been beaten to death with blunt instruments (possibly rifle butts). Most had been shot at very close range, suggesting that a massacre had taken place.[4]
Deze eenheid was zelf echter ook niet zo bang om de eigen handen vuil te maken aan burgers en (gewonde) krijgsgevangenen.
Blijft spijtig dat in dit geval Amerikanen en of Fransen zich op hetzelfde pad hebben begeven als de Duitsers.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
-
- Lid
Wat een vraag, wat een vraag... ik kan er zo al een aantal opnoemen:
- Hiroshima
- Nagasaki
- Hiroshima
- Nagasaki
- fritz derochebrune
- Lid
Niet direct een oorlogsmisdaad, maar wel een verhaal waarvan blijkt dat de Amerikanen niet altijd graag gezien werden.
Het speelt zich af in Gronsveld, Zuid Limburg, na het Ardennen-offensief. Dit schreef secretaris Christiaan Bouchoms van Gronsveld's schutterij erover:
"In de school bij het Kerkplein waren wekenlang negers ondergebracht. Ze schoten, om zich te vermaken, door de bovenkant der vogelstang, midden op het grote Kerkplein, welke stang hierdoor nogal beschadigd werd. De geweren der schutterij - die op de zolder der school in kisten bewaard werden en door de Duitschers die in de school begin van de oorlog ingekwartierd werden, rustig op hun plaats gelaten werden - werden door de negers op het platte dak achter de school, kris-kras door elkaar heen geworpen, waar ze geruime tijd in den regen bleven liggen. Toen ik dit vernomen heb, ben ik naar den commendant over die school, ook een neger, gegaan. Nadat ik alles over die geweren had uitgelegd, heeft hij aan den troep order gegeven de geweren naar beneden te brengen. Zoo kregen wij ze alle terug. Zij werden toen veilig elders opgeborgen."
Natuurlijk werden er ook goede dingen gedaan, zo heeft een Amerikaanse legerarts in hetzelfde dorp bijvoorbeeld geholpen bij een bevalling.
Het speelt zich af in Gronsveld, Zuid Limburg, na het Ardennen-offensief. Dit schreef secretaris Christiaan Bouchoms van Gronsveld's schutterij erover:
"In de school bij het Kerkplein waren wekenlang negers ondergebracht. Ze schoten, om zich te vermaken, door de bovenkant der vogelstang, midden op het grote Kerkplein, welke stang hierdoor nogal beschadigd werd. De geweren der schutterij - die op de zolder der school in kisten bewaard werden en door de Duitschers die in de school begin van de oorlog ingekwartierd werden, rustig op hun plaats gelaten werden - werden door de negers op het platte dak achter de school, kris-kras door elkaar heen geworpen, waar ze geruime tijd in den regen bleven liggen. Toen ik dit vernomen heb, ben ik naar den commendant over die school, ook een neger, gegaan. Nadat ik alles over die geweren had uitgelegd, heeft hij aan den troep order gegeven de geweren naar beneden te brengen. Zoo kregen wij ze alle terug. Zij werden toen veilig elders opgeborgen."
Natuurlijk werden er ook goede dingen gedaan, zo heeft een Amerikaanse legerarts in hetzelfde dorp bijvoorbeeld geholpen bij een bevalling.