Wie heeft er voorbeelden van Geallieerde oorlogsmisdaden?

De gevechten en operaties tijdens WOII
Plaats reactie
S1991
Lid
Contacteer:

Re: Wie heeft er voorbeelden van Geallieerde oorlogsmisdaden?

Bericht door S1991 »

wo2-freak schreef:En nog iets:

Plaats maar zoveel berichten als je wilt in dit topic, ik ga er niet meer op in. :)
Ik vind dat deze discussie is afgerond, aangezien niemand met nieuwe informatie of goede, sterke argumenten komt.
Overbodig lijkt mij.

Fijne dag nog verder! :D
Je bent echt een lachertje weet je. Ga gewoon in de op de discussies net zoals met Timo aka Ruimteaapje hij weet wel waar hij het over heeft net zoals Veltro over de Italianen in WO2, hun weten van bepaalde zaken gewoon meer ervan af dan jij. Klaar, punt.
Volgens mij ben je echt een zielig mannetje of jongentje om iedereen zwart te maken en uit te schelden zoals tegen Frontovik, LAAT HEM het Russisch leger mooi vinden dat betekent nog niet dat hij een communist is. En hij zegt zelf dat hij niet liever had gehad dat hier nu Sovjets waren, daar verdraai JIJ zijn woorden. :r
Succes om nog ergens anders normaal en serieus over te komen, zoals al gehoord en gelezen in een topic hier ben je al verbannen op het STIWOT forum door je onnozel en kinderachtig gedrag. Door mensen uit te schelden met woorden waar je de betekenis waarschijnlijk nauwelijks van kent en iets wat je gewoon een mede-mens niet aanwenst. :frownno: :r
En zoals Rutger al zei, volg zijn advies op..
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Veltro
Lid

Bericht door Veltro »

Nogmaals een reactie in naam van Timo ons Ruimteaapje:

"Nog maar even een reactie op onze vriend freak...

wo2-freak, je snapt het niet of je wil het niet snappen. In ieder geval verdraai je nu alweer je eigen woorden en die van mij.
wo2-freak schreef:Ik vroeg om bronnen, maar nee. Die kwamen er niet. Het enigste wat jullie doen is er omheen draaien, dat is gewoon zwak en niet durven te zeggen dat jij ongelijkheid hebt, maar ik wel gelijk.
Je vroeg nergens om bronnen voor het feit dat de geallieerden de raketaanvallen niet als oorlogsmisdaad zagen. Je stelde als feit dat die aanvallen als oorlogsmisdaad worden gezien en vroeg waarom...
wo2-freak schreef:Wat ik probeer te zeggen: De Duitsers gebruikten V1 & V2 raketten om de oorlog snel te ''eindigen''. Hierbij kwamen heel veel onschuldige burgers om het leven. Waarom wordt dat dan wel tot oorlogsmisdaad gerekend en de atoombommen op Hiroshima & Nagasaki niet? Omdat zij Duitsers waren?
Wat voor bronnen wil je? Er zijn door het International Military Tribune (IMT) in Nuremberg géén processen gevoerd tegen de betrokkenen omdat ze de aanvallen zelf niet als oorlogsmisdaad beschouwden. Er waren alléén processen tegen betrokkenen in verband met de inzet van dwangarbeiders bij de productie van de raketten. Zie als bron de verslagen van het IMT in het boek van Robert E Conot Justice at Nuremberg (Harper & Row ; New York ; 1983)

Daarnaast is het buitengewoon zwak dat je mensen met gedegen kennis van "wiki-kennis" blijft beschuldigen terwijl bijvoorbeeld Veltro precies aangeeft welke boeken hij heeft en wat daar instaat en wij inmiddels door jouw berichten op het stiwot forum weten dat jij zelf wel gewoon uit wiki citeert (en het dan nog voor elkaar krijgt verkeerd te begrijpen wat er op wiki staat)."
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
HMS Renown
Lid

Bericht door HMS Renown »

wo2-freak schreef:
HMS Renown schreef:Wo2-freak schreef
De Duitsers gebruikten V1 & V2 raketten. Jammer dat de Engelsen zich niet overgaven, want het gebruik van die V1 & V2 raketten was veel eerder dan het gebruik van de atoombommen. Als de Engelsen zich nou over hadden gegeven, dan zouden er honderdduizenden mensen levens gespaard blijven. Jammer, dat de Engelsen zich niet overgaven, want doordat hun door bleven vechten, gingen tienduizenden Franse burgers dood na de invasie van Normandië. Honderdduizenden Amerikaanse, Engelse & Franse soldaten. Duizenden burgers in België, Nederland & Luxemburg. Er gingen meer dan 100.000 duizend militairen dood tijdens de invasie van Italië. Nog eens duizenden Duitse burgers werden om het leven gebracht tijdens de bombardementen op Duitse steden.

a. Ik kan nog snappen dat je dat zegt over de situatie 1940-1941. Maar aangezien er toen geen V1 of V2 raketten beschikbaar waren is dat een theorie die kant nog wal raakt.
b) als je het gaat hebben over de situatie na 1943 dan was de situatie voor de DUITSERS veel uitzichtlozer dan voor de ENGELSEN. Ik zie niet in waarom de geallieerden die toen aan de winnende hand waren opeens de oorlog moeten staken omdat Duitsland met zulke terreurwapens op de proppen komt? Sterker nog het zou zelfs de Britse publieke opinie een reden geven waarom ze een atoombom wierpen op Japen en moest het nodig geweest zijn eentje op Duitsland. Tuurlijk, de Duitsland probeerde hen immers ook te terroriseren met de V-wapens.
c) Moesten de Britten zich overgegeven hebben dan waren er nog miljoenen mensen omgekomen in die nazi-kampen. Maar ja het is de geallieerde schuld toch allemaal volgens jou.

En als je het toch op die manier wil spelen: Waren de Duitsers onze streken nooit binnen gevallen of Polen nooit binnen gevallen dan was er nooit geen oorlog geweest. Het was Japan dat de VS aanviel en niet omgekeerd. Het waren de Duitsers die de Britten en de Fransen uit hun tent lokte en niet omgekeerd.
A. Ik heb het nergens over de situatie 1940-1941.
B. Toen de Amerikanen terreurwapens gebruikten op de Japanners, was het einde voor Japan ook nog lang niet in zicht. Japan had nog zowat het hele eigen rijk in handen, op een aantal eilanden na (Okinawa, Iwo Jima o.a). Daarnaast had Japan nog veel andere gebieden in handen, zo werd Wake Island pas laat in 1945 bevrijd.
C. Jij zegt: ''Maar ja, het is de Geallieerde schuld toch allemaal volgens jou.''

Oke, dit is nou echt een KUT opmerking, want wat je hier zegt, is HELEMAAL NIETS van waar. Kun jij mij uitleggen hoe je aan deze uitspraak komt? Waar in mijn berichten kun JIJ terugvinden, dat ik de schuld leg bij de Geallieerden?

Jij zegt: ''Waren de Duitsers onze streken nooit binnen gevallen of Polen nooit binnen gevallen dan was er NOOIT GEEN OORLOG geweest.''

Ben jij dom of lijkt dat maar zo? Jij zegt nu letterlijk: Als de Duitsers de oorlog niet begonnen waren, dan was er altijd oorlog.
Nooit geen oorlog = altijd oorlog.

Ik lach me dood hier, iedereen keert zich tegen mij in dit topic, maar allen plaatsen domme opmerkingen, opmerkingen die anders doen geloven, terwijl het er duidelijk staat. Mensen die zich zelf tegen spreken, liegen over hoe ik denk.

Als jullie echt een discussie willen voeren, doe dat dan goed.
Jij komt mij vertellen hoe ik discussie met voeren? Die is goed! Je gaat zelf lopen als je het niet kan halen met je prulargumenten!

Jij gaat me komen vertellen dat de Japanners in 1945 een kans hadden om de Amerikanen en de Britten te verslaan in het verre oosten? Laat me niet lachen! Je bent zelf dom. Zo van die zever als een land dat vredelievend is bereid zich voor op oorlog is belachelijk. Het zijn zo van die mensen die oorlog veroorzaken en daarbij miljoenen onschuldige mensen hun leven verwoesten.
Laatst gewijzigd door HMS Renown op 19 jul 2009, 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
LEO
Lid
Contacteer:

Bericht door LEO »

Jongens, stop ermee. Ik vindt het fair dat jullie de kennis die je hebt wil overdragen naar mensen die hunkeren naar informatie en die dat waarderen. Niks mis mee en heel positief.

Maar deze egotripper die zich wo2-freak noemt wil absoluut zijn gelijk halen, alhoewel jullie trachten hem uit te leggen dat het niet zo is als in zijn dromen. Tenslotte spreken we hier over een gebeurtenis die de wereld op zijn kop zette en miljoenen mensenlevens heeft gekost. Negeer hem, tenzij hij tot inkeer komt (wat ik betwijfel).

Dit is uiteraard mijn eigen mening waardaan jullie zich niet gebonden hoeven te voelen.

Groeten,

Leo.
Moengoman
Lid

Bericht door Moengoman »

Jim schreef:Er was wel contact met de Japanners maar die peinsde niet over een onvoorwaardelijke overgave.
Na de eerste bom wilde Japan zich nog steeds niet onvoorwaardelijk overgeven.
Maar stelde aan een overgave 4 voorwaarden:
Behoud van de goddelijke positie van de keizer.
Ontwapening en demobilisatie onder verantwoordelijkheid van het keizerlijk hoofdkwartier.
Geen Amerikaanse bezetting.
Berechting van Japanse oorlogsmisdadigers zou aan de Japanse regering moeten worden toevertrouwd.
Erik van Ree in zijn boekje noemt alleen de eerste twee. Het opmerkelijke is dat na de twee atoombommen deze eerste twee Japanse voorwaarden wel degelijk werden ingewilligd. Dat zou reden zijn om de twee atoombommen een oorlogsmisdaad te noemen. Want dan hebben ze de oorlog niet verkort en ook geen Amerikaanse levens gespaard.
Erik van Ree doet ook verslag van de besprekingen die president Truman heeft gevoerd. Daaruit rijst het vermoeden dat de twee atoombommen ook als demonstratie richting de Sovjet-Unie waren bedoeld. En niemand klaagde dat Japanse burgers daar het slachtoffer van werden.
jurgen schreef:De atoombom werd ontwikkeld mede dankzij enkele theoriën die Albert Einstein in zijn wonderjaar 1905 al had neergepend.
Dit klopt niet. Einstein publiceerde in 1905 zijn Speciale Relativiteitstheorie en die heeft niets te maken met de atoombom. De werking daarvan is gebaseerd op de quantummechanica en daar heeft Einstein inderdaad aan meegewerkt. Hij kreeg immers de Nobelprijs voor het Foto-Electrisch Effect. Maar hij was bepaald niet als enige verantwoordelijk voor de quantummechanica: in mijn exemplaar van het studieboek Elementary Modern Physics worden oa genoemd Max Planck, Werner Heisenberg, Niels Bohr, Wolfgang Pauli, Enrico Fermi, John Bardeen, Ernst Rutherford, J Robert Oppenheimer en Murray Gell-Mann.
jurgen schreef: Wat veel mensen echter niet weten is dat hij, en verschillende andere wetenschappers, vermoedens hadden dat als men de atoombom zou laten vallen de reactie niet zou stoppen.
Hij dacht dat wanneer de atoomkern zich splijt, de enorme hoeveelheden energie die hierbij vrijkwamen de reactiesnelheid en temperatuur doen toenemen.
Waar heb je dit vandaan? Want dit is volstrekt nieuw voor mij en toevallig begrijp ik het principe van de atoombom. Die is trouwens hetzelfde als de gecontroleerde kernsplijting in een kerncentrale. Het gaat om een kettingreactie in een hoeveelheid uranium. Als alle uranium gespleten is houdt ook de kettingreactie op. Dat wisten Einstein en co ook al destijds. Dus als je me hier meer over kan vertellen ben ik je dankbaar.

Wat de holocaust betreft: dat is geen oorlogsmisdaad maar een misdaad tegen de menselijkheid. Het is inderdaad triest dat wo2-freak's sterke punten - want die zijn er - ondergesneeuwd worden door zijn, laat ik het noemen, onzakelijke taalgebruik.
Uncle Goose
Lid
Contacteer:

Bericht door Uncle Goose »

Hoop dat het hier nog niet gepost is (topic is een beetje te lang geworden om alles door te lezen) maar de geallieerden hebben zich ook op zee schuldig gemaakt aan oorlogsmisdaden, men kan het Laconia incident als voorbeeld nemen maar ook de vele beschietingen van duitse U-boot bemanningen die reeds in het water lagen te spartelen.
Verzamelaar van gasmaskers, alle landen en alle tijden. Momenteel ongeveer 400 verschillende gasmaskers in de collectie.
HMS Renown
Lid

Uncle Goose schreef:Hoop dat het hier nog niet gepost is (topic is een beetje te lang geworden om alles door te lezen) maar de geallieerden hebben zich ook op zee schuldig gemaakt aan oorlogsmisdaden, men kan het Laconia incident als voorbeeld nemen maar ook de vele beschietingen van duitse U-boot bemanningen die reeds in het water lagen te spartelen.
Het Laconia incident als voorbeeld? In hoeverre noem jij het Laciona incident een voorbeeld van oorlogsmisdaden? Het schip had militair personeel aan boord dus mocht tot zinken gebracht worden. De aanval van de Amerikaanse bommenwerpers daarna is inderdaad een misdaad. In principe is zelfs het zogenaamde Laciona-bevel dat Donitz uitvaardigde na het incident een misdaad omdat het is vast gelegd dat als een schip tot zinken wordt gebracht het schip dat hier voor verantwoordelijk, verplicht is om de overlevenden aan boord te nemen. Maar naar omstandigheden is het misschien zelfs begrijpelijk waarom hij er voor in Neurenberg nooit voor is veroordeeld.

Geef mij is een incident waarbij geallieerde schepen op U-boot bemanningen geschoten hebben?
koos24
Lid

Bericht door koos24 »

HMS Renown schreef:
Uncle Goose schreef:Hoop dat het hier nog niet gepost is (topic is een beetje te lang geworden om alles door te lezen) maar de geallieerden hebben zich ook op zee schuldig gemaakt aan oorlogsmisdaden, men kan het Laconia incident als voorbeeld nemen maar ook de vele beschietingen van duitse U-boot bemanningen die reeds in het water lagen te spartelen.
Het Laconia incident als voorbeeld? In hoeverre noem jij het Laciona incident een voorbeeld van oorlogsmisdaden? Het schip had militair personeel aan boord dus mocht tot zinken gebracht worden. De aanval van de Amerikaanse bommenwerpers daarna is inderdaad een misdaad. In principe is zelfs het zogenaamde Laciona-bevel dat Donitz uitvaardigde na het incident een misdaad omdat het is vast gelegd dat als een schip tot zinken wordt gebracht het schip dat hier voor verantwoordelijk, verplicht is om de overlevenden aan boord te nemen. Maar naar omstandigheden is het misschien zelfs begrijpelijk waarom hij er voor in Neurenberg nooit voor is veroordeeld.

Geef mij is een incident waarbij geallieerde schepen op U-boot bemanningen geschoten hebben?
USS Wahoo (SS-238)

Geallieerde onderzeeboot die op Japanse overlevenden schoot.
(zie mijn posting in deze draad)

Voorbeelden van geallieerden schepen die op U-boot bemanning schoten ken ik niet.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Uncle Goose
Lid
Contacteer:

HMS Renown schreef:

Bij het Laconia incident hebben de geallieerden achteraf zelf toegegeven dat zij eigenlijk een oorlogsmisdaad hadden begaan, een reddingsoperatie in volle gang bombarderen waarbij de duikboot zelf een rode kruis vlag over zijn kanon had gelegd is gewoonweg niet goed te spreken.

Ik kan momenteel niet uit het hoofd zeggen welke U-boot bemanning beschoten zijn geweest maar het kwam wel voor.
Verzamelaar van gasmaskers, alle landen en alle tijden. Momenteel ongeveer 400 verschillende gasmaskers in de collectie.
HMS Renown
Lid

Uncle Goose schreef:
HMS Renown schreef:

Bij het Laconia incident hebben de geallieerden achteraf zelf toegegeven dat zij eigenlijk een oorlogsmisdaad hadden begaan, een reddingsoperatie in volle gang bombarderen waarbij de duikboot zelf een rode kruis vlag over zijn kanon had gelegd is gewoonweg niet goed te spreken.

Ik kan momenteel niet uit het hoofd zeggen welke U-boot bemanning beschoten zijn geweest maar het kwam wel voor.
Wil je het dan is voor me opzoeken?

Dat zal waarschijnlijk ook de reden zijn dat Donitz nooit is veroordeeld voor het geven van dit bevel na het incident.
Moengoman
Lid

Bericht door Moengoman »

Dat verband is mij niet duidelijk. Want jij-bakken was niet toegestaan tijdens het Neurenberger proces. Formeler gezegd: het feit dat Geallieerden hetzelfde (zouden) hebben gedaan als de Duitsers kon nooit een rechtvaardiging zijn. Het was de verdedigers dan ook verboden te doen wat wij hier doen, namelijk voorbeelden van Geallieerde oorlogsmisdaden geven.
Dönitz is wel degelijk veroordeeld voor oorlogsmisdaden:

http://www.go2war2.nl/artikel/1716/Vonn ... F6nitz.htm

Met name het bevel om geen overlevenden van getorpedeerde schepen te redden is hem aangerekend. Er is een verband met het Laconia-bevel.
Het bewijsmateriaal toont verder aan dat er geen maatregelen tot redding werden genomen en dat beklaagde bevel gaf dat die niet mochten worden genomen. Het argument van de Verdediging is dat de veiligheid van de duikboot, als eerste regel op zee, voorrang heeft op redding en dat de ontwikkeling van vliegtuigen het redden onmogelijk maakt. Dit mag zo zijn, maar het Protocol is overduidelijk. Als de commandant geen redding kan uitvoeren kan hij volgens de bepalingen van het Protocol een koopvaarder niet tot zinken brengen en moet haar ongehinderd zijn periscoop laten passeren. Deze bevelen bewijzen dus dat Dönitz schuldig is aan schending van het Protocol.
Het Protocol is een Marine-Protocol uit 1936, mede ondertekend door Duitsland.
Het Tribunaal achtte niet bewezen dat Dönitz opdracht heeft gegeven om op schipbreukelingen te schieten. Dat is iets anders.
Wie Dönitz' verdediging tegen de beschuldiging van nalatigheid wil lezen:

http://www.go2war2.nl/artikel/1576/Verh ... nitz-1.htm
http://www.go2war2.nl/artikel/1593/Verh ... nitz-2.htm
http://www.go2war2.nl/artikel/1625/Verh ... nitz-3.htm
http://www.go2war2.nl/artikel/1482/Slot ... F6nitz.htm
Uncle Goose
Lid
Contacteer:

[quote="Moengoman"
Het Tribunaal achtte niet bewezen dat Dönitz opdracht heeft gegeven om op schipbreukelingen te schieten. Dat is iets anders.
[/quote]

Bij mijn weten is het beschieten van schipbreukelingen door Duitse U-boten slechts één keer voorgevallen. De verantwoordelijke kapitein is op persoonlijk bevel van Dönitz geëxecuteerd.
HMS Renown
Lid

Moengoman schreef:Dat verband is mij niet duidelijk. Want jij-bakken was niet toegestaan tijdens het Neurenberger proces. Formeler gezegd: het feit dat Geallieerden hetzelfde (zouden) hebben gedaan als de Duitsers kon nooit een rechtvaardiging zijn. Het was de verdedigers dan ook verboden te doen wat wij hier doen, namelijk voorbeelden van Geallieerde oorlogsmisdaden geven.
Dönitz is wel degelijk veroordeeld voor oorlogsmisdaden:

http://www.go2war2.nl/artikel/1716/Vonn ... F6nitz.htm

Met name het bevel om geen overlevenden van getorpedeerde schepen te redden is hem aangerekend. Er is een verband met het Laconia-bevel.
Het bewijsmateriaal toont verder aan dat er geen maatregelen tot redding werden genomen en dat beklaagde bevel gaf dat die niet mochten worden genomen. Het argument van de Verdediging is dat de veiligheid van de duikboot, als eerste regel op zee, voorrang heeft op redding en dat de ontwikkeling van vliegtuigen het redden onmogelijk maakt. Dit mag zo zijn, maar het Protocol is overduidelijk. Als de commandant geen redding kan uitvoeren kan hij volgens de bepalingen van het Protocol een koopvaarder niet tot zinken brengen en moet haar ongehinderd zijn periscoop laten passeren. Deze bevelen bewijzen dus dat Dönitz schuldig is aan schending van het Protocol.
Het Protocol is een Marine-Protocol uit 1936, mede ondertekend door Duitsland.
Wie Dönitz' verdediging tegen de beschuldiging van nalatigheid wil lezen:

http://www.go2war2.nl/artikel/1576/Verh ... nitz-1.htm
http://www.go2war2.nl/artikel/1593/Verh ... nitz-2.htm
http://www.go2war2.nl/artikel/1625/Verh ... nitz-3.htm
http://www.go2war2.nl/artikel/1482/Slot ... F6nitz.htm
Ik heb nooit zoveel gelezen over het Laciona incident en de tijd liet me ook niet toe dat ik er meer over zou lezen. Daarom heb ik snel Wikipedia nagelezen over de details er van er stond ik citeer "Bij de Processen van Neurenberg in 1946 werd Dönitz veroordeeld voor diverse oorlogsmisdaden, maar niet voor het uitgeven van het Laconia-Befehl: http://nl.wikipedia.org/wiki/Laconia-incident Dit zal waarschijnlijk een fout zijn op wikipedia.

Mijn excuses ik had me beter moeten inlezen.
Moengoman
Lid

Bericht door Moengoman »

Excuses zijn nergens voor nodig - deze hele draad is ontstaan omdat ik het één en ander beweerde zonder me te hebben ingelezen. Volgens mij heeft Wikipedia het inderdaad bij het verkeerde eind, maar daar hebben we dit forum voor, toch?
Wat het beschieten van schipbreukelingen door Duitsers betreft, ook dat onderwerp komt aan de orde in de links die ik hierboven heb gegeven. Het citaat komt uit het vonnis.
Ik kan iedereen met een avondje vrij aanraden de verhoren, de slotverklaring en het vonnis door te lezen. De leesstof is fascinerend, terwijl de verhoren van Räder mij veel te technisch zijn - tonnage van schepen en zo. Dönitz vertelt levendig over wat hij heeft meegemaakt. De kruisverhoren zijn bikkelhard, maar Dönitz houdt zich goed staande.
wingco320
Lid

Bericht door wingco320 »

Dönitz heeft trouwens zijn leven te danken aan Admiraal Nimitz. De Russische delegatie wilde hem als enige ter dood veroordelen vanwege dat niet redden van schipbreukelingen. Admiraal Nimitz - C-in-C US Pacific Fleet - merkte toen nogal droog op: Dat deden wij ook niet.
Jodl: "Mein Führer, het gaat goed met de oorlog." Hitler: "Meent u dat nou?" "Ja, onze troepen in het Westen rukken op naar het Oosten en die in het Oosten naar het Westen."
Plaats reactie