Jim schreef:Er was wel contact met de Japanners maar die peinsde niet over een onvoorwaardelijke overgave.
Na de eerste bom wilde Japan zich nog steeds niet onvoorwaardelijk overgeven.
Maar stelde aan een overgave 4 voorwaarden:
Behoud van de goddelijke positie van de keizer.
Ontwapening en demobilisatie onder verantwoordelijkheid van het keizerlijk hoofdkwartier.
Geen Amerikaanse bezetting.
Berechting van Japanse oorlogsmisdadigers zou aan de Japanse regering moeten worden toevertrouwd.
Erik van Ree in zijn boekje noemt alleen de eerste twee. Het opmerkelijke is dat na de twee atoombommen deze eerste twee Japanse voorwaarden wel degelijk werden ingewilligd. Dat zou reden zijn om de twee atoombommen een oorlogsmisdaad te noemen. Want dan hebben ze de oorlog niet verkort en ook geen Amerikaanse levens gespaard.
Erik van Ree doet ook verslag van de besprekingen die president Truman heeft gevoerd. Daaruit rijst het vermoeden dat de twee atoombommen ook als demonstratie richting de Sovjet-Unie waren bedoeld. En niemand klaagde dat Japanse burgers daar het slachtoffer van werden.
jurgen schreef:De atoombom werd ontwikkeld mede dankzij enkele theoriën die Albert Einstein in zijn wonderjaar 1905 al had neergepend.
Dit klopt niet. Einstein publiceerde in 1905 zijn Speciale Relativiteitstheorie en die heeft niets te maken met de atoombom. De werking daarvan is gebaseerd op de quantummechanica en daar heeft Einstein inderdaad aan meegewerkt. Hij kreeg immers de Nobelprijs voor het Foto-Electrisch Effect. Maar hij was bepaald niet als enige verantwoordelijk voor de quantummechanica: in mijn exemplaar van het studieboek Elementary Modern Physics worden oa genoemd Max Planck, Werner Heisenberg, Niels Bohr, Wolfgang Pauli, Enrico Fermi, John Bardeen, Ernst Rutherford, J Robert Oppenheimer en Murray Gell-Mann.
jurgen schreef:
Wat veel mensen echter niet weten is dat hij, en verschillende andere wetenschappers, vermoedens hadden dat als men de atoombom zou laten vallen de reactie niet zou stoppen.
Hij dacht dat wanneer de atoomkern zich splijt, de enorme hoeveelheden energie die hierbij vrijkwamen de reactiesnelheid en temperatuur doen toenemen.
Waar heb je dit vandaan? Want dit is volstrekt nieuw voor mij en toevallig begrijp ik het principe van de atoombom. Die is trouwens hetzelfde als de gecontroleerde kernsplijting in een kerncentrale. Het gaat om een kettingreactie in een hoeveelheid uranium. Als alle uranium gespleten is houdt ook de kettingreactie op. Dat wisten Einstein en co ook al destijds. Dus als je me hier meer over kan vertellen ben ik je dankbaar.
Wat de holocaust betreft: dat is geen oorlogsmisdaad maar een misdaad tegen de menselijkheid. Het is inderdaad triest dat wo2-freak's sterke punten - want die zijn er - ondergesneeuwd worden door zijn, laat ik het noemen, onzakelijke taalgebruik.