KaaBee schreef:Inderdaad was er op het dek luchtafweergeschut geplaatst. In mijn optiek een legitiem verdedigingsmiddel en geen aanvalssysteem, de term afweer zegt het eigenlijk al. Vanuit de lucht, en zeker in het donker, zou de Wilhelm Gustloff veel minder snel aangezien worden als ocean liner en eerder ten prooi vallen aan jachtvliegers. Daarbij handelt het hier niet om een enorme troepenverplaatsing (8% van de opvarenden was militair), in tegenstelling tot de primaire taken die de Queen Mary en de Queen Elizabeth uitvoerden.
Ik wist overigens helemaal niets van het door jou beschreven tot zinken brengen van de Cap Arcona. Dit is het zeker waard om meer over te weten te komen. Heb jij iets van een link of zo? Zou super zijn.
Luchtafweer geschut op zich is een legitiem doel waar deze ook geplaatst is. Het feit dat militairen op het schip zaten hoe klein hun aandeel ook was maakt het al een legitiem doel. Daarbij kan een aanvaller niet zien hoe groot of klein het aandeel militairen is. Had het schip gevrijwaard van aanvallen willen zijn dan had er geen geschut en geen militairen aan boord mogen zijn en het schip met rode kruis tekens of witte vlaggen gemarkeerd moeten zijn.
In dezelfde catergorie valt ook het het aanvallen van treinen. De treinen in bezet Europa zijn niet alleen gebruikt om burgers te vervoeren. Ook treinen met of zonder luchtafweer geschut vervoerden vaak genoeg militair belangrijke goederen dus waren doel voor geallieerde jachtvliegtuigen. Bij ogenschijnlijke burger treinen was de locomotief het doel. In Nederland is het gebeurd (lokatie niet helemaal bekend maar dit is volgens mij ook op dit forum besproken), vielen jagers een locomotief aan. Er waren ook wagons met Duitse soldaten en toen de trein stopte beschoten deze de vliegtuigen. Toen de piloten in de gaten kregen dat ze beschoten werden vielen ze ook de wagons aan waarbij burger slachtoffers zijn gevallen.
De Duitse televisie heeft eens een mooie documentaire over de Cap Arcona uitgezonden. Daarbij kwamen ook een paar overlevende gevangenen aan het woord.
Het is nog niet helemaal Duidelijk hoe zich deze tragedie heeft voltrokken. Naar het schijnt heeft het Zweedse rode kruis de Engelsen ingelicht dat er ook schepen waren met gevangenen. Deze eisten dat alle schepen met gevangenen geen geschut zouden vervoeren en witte vlaggen hijsen. Dit werd echter door de Duitsers geweigerd, in sommige berichten. Oogetuigen spreken zich tegen.(Ik kan me voorstellen dat op bepaalde door SS bemande schepen dit niet gebeurd is of vlaggen eventueel weer verwijderd?) Op 3 mei besloten de Engelsen tot een laatste aanval op een aantal schepen. Hierbij wordt o.a. de Cap Arcona getroffen.
Via Google is er ontzettend veel te vinden: Een ooggetuige verslag van een Nederlander die het meemaakte.
http://www.vriendenkringneuengamme.nl/i ... n&Itemid=9
De Britse dossiers van de luchtmacht liggen vast tot 2045. Als er al dan niet wat zinnigs in die dossiers staat zijn ze dan pas vrij.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944