HET WONDER VAN DUINKERKEN

De gevechten en operaties tijdens WOII
Gebruikersavatar
Isaf13
Lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 sep 2008, 19:06

HET WONDER VAN DUINKERKEN

Bericht door Isaf13 »

Waarom heeft de "Duitse Wehrmacht het "Britse Expeditieleger" laten ontsnappen in Duinkerken ?
Was het misschien omdat Hitler wilde tonen aan zijn generaals dat "Hij" de baas was?

Henry
In oorlogstijd dient de waarheid altijd omringd te worden door een lijfwacht van leugens.
Gebruikersavatar
Sturmkreuz
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 nov 2007, 20:12

Re: HET WONDER VAN DUINKERKEN

Bericht door Sturmkreuz »

Omdat Hitler nog altijd hoopte op vrede met Engeland.
Gebruikersavatar
Ruimteaapje
Lid
Lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:29

Re: HET WONDER VAN DUINKERKEN

Bericht door Ruimteaapje »

Dat Hitler hiermee vrede met Engeland hoopte te bewerkstelligen is er één van vele theoriën. Er zijn tal van theoriën onder historici maar het probleem is juist dat niemand het weet. Mocht iemand menen zeker te weten dat zijn theorie de juiste is dan hoop ik dat hij deze stevig wil onderbouwen. Een simpele "omdat" mededeling zoals hierboven volstaat natuurlijk niet.
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
Gebruikersavatar
Maj.Cain
Lid
Berichten: 1349
Lid geworden op: 13 okt 2004, 17:07
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: HET WONDER VAN DUINKERKEN

Bericht door Maj.Cain »

Ik las dit op de Engelse Wiki:
On 24 May, Hitler had visited General Gerd von Rundstedt's headquarters at Charleville. Von Rundstedt advised him that the infantry should attack the British forces at Arras, where they had shown themselves capable of significant action, while Kleist's armour held the line West and South of Dunkirk in order to pounce on the Allied Forces retreating before Army Group B.[1] This order allowed the Germans to consolidate their gains and prepare for a southward advance against the remaining French forces. In addition, the terrain around Dunkirk was considered unsuitable for armour,[4] so the destruction of the Allied forces was initially assigned to the Luftwaffe and the German infantry organised in Army Group B. The true reason for Hitler's decision to halt the German armour is a matter of debate. The most popular theory is that Von Rundstedt and Hitler agreed to conserve the armour for future operations further South - namely for Operation Fall Rot.[4] Another theory was that Hitler was still trying to establish diplomatic peace with Britain before Operation Barbarossa so the Germans could have an potential allied force against the Russians.

De Duitsers hadden natuurlijk nooit verwacht dat een vloot aan Britse pleziervaartuigen en dergelijke een reddingsactie zouden gaan uitvoeren.
Als dit ook niet was gebeurt dan was het wonder niet geschied en hadden de Duitse Luftwaffe en Wehrmacht in mijn optiek de Britten en Fransen opgerold...

As they say in England: Just in the nick of time!


http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Dunkirk
Laatst gewijzigd door Maj.Cain op 24 okt 2008, 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Red Devils of Arnhem/Oosterbeek
http://www.156PARA.com
Gebruikersavatar
502
Lid
Berichten: 269
Lid geworden op: 04 okt 2007, 19:25

Re: HET WONDER VAN DUINKERKEN

Bericht door 502 »

Hoezo zouden de Duitsers dat nooit verwacht hebben? Niet om jou wat te verwijten hoor, maar de oversteek lijkt in de situatie voor de hand liggend. En de luftwaffe had alles van de kaart kunnen vegen maar dat is niet gebeurt(?).
Gebruikersavatar
Maj.Cain
Lid
Berichten: 1349
Lid geworden op: 13 okt 2004, 17:07
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: HET WONDER VAN DUINKERKEN

Bericht door Maj.Cain »

Wat ik bedoel te zeggen is dat de Royal Navy aardig wat schepen verloor tijdens de evacuaties en steeds meer problemen ondervonden om de manschappen van de stranden en pieren/docks te krijgen.
Als er niet zoveel dappere burgers zich hadden aangemeld en hun schepen beschikbaar hadden gesteld, dan had er in mijn optiek nooit zoveel manschappen de overkant en blighty gehaald.
Ik denk ook niet dat de Duitsers dit hadden verwacht en zij voor de tactiek kozen om de Britten en Fransen op te rollen door hun beschietingen en luchtaanvallen (bottleneck).
Als die flottila aan plezierschepen en dergelijke nooit was uitgevaren/opgezet, dan hadden de Britten en Franse troepen misschien nog een paar dagen vol kunnen houden maar daarna was het dan curtains geweest...
Maar dit zijn puur mijn gedachten.
Red Devils of Arnhem/Oosterbeek
http://www.156PARA.com
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Re: HET WONDER VAN DUINKERKEN

Bericht door koos24 »

Ruimteaapje schreef:Dat Hitler hiermee vrede met Engeland hoopte te bewerkstelligen is er één van vele theoriën. Er zijn tal van theoriën onder historici maar het probleem is juist dat niemand het weet. Mocht iemand menen zeker te weten dat zijn theorie de juiste is dan hoop ik dat hij deze stevig wil onderbouwen. Een simpele "omdat" mededeling zoals hierboven volstaat natuurlijk niet.

Inderdaad.

Het is een van de, vooral in neo-nazi kringen, erg populaire theorien over Duinkerken.
Hiermee wil men de blunder van Hitler om de KO niet uit te delen wat vergoeilijken.

Had Hitler echt een gebaar naar de Engelsen willen maken had hij het hele Engelse korps
gevangen genomen, goed behandeld en na een maand of wat als gebaar vrijgelaten.
Dit deed hij bijvoorbeeld ook met de Nederlandse krijgsgevangen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Gebruikersavatar
502
Lid
Berichten: 269
Lid geworden op: 04 okt 2007, 19:25

Re: HET WONDER VAN DUINKERKEN

Bericht door 502 »

Zat net "Weapons of War - Leibstandarte" te kijken.
De volgende verklaring:

"De 7de Panzer Div. van Rommel werd aangevallen door Britten en ontaarde in de eerste panzerslag bij Arras. De duitsers schrokken hiervan, ook Hitler werd hiervan nerveus. Hitler wou zn troepen/materieel sparen voor zware straatgevechten die al in Calais gaande waren".

Inderdaad werd er ook gezegd dat de Duitsers er voor kozen de boel plat te te schieten door middel van luchtaanvallen en atillerie.
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Re: HET WONDER VAN DUINKERKEN

Bericht door koos24 »

502 schreef:Zat net "Weapons of War - Leibstandarte" te kijken.
De volgende verklaring:

"De 7de Panzer Div. van Rommel werd aangevallen door Britten en ontaarde in de eerste panzerslag bij Arras. De duitsers schrokken hiervan, ook Hitler werd hiervan nerveus. Hitler wou zn troepen/materieel sparen voor zware straatgevechten die al in Calais gaande waren".

Inderdaad werd er ook gezegd dat de Duitsers er voor kozen de boel plat te te schieten door middel van luchtaanvallen en atillerie.
De meest "ganbare" theorie is dat Hitler zenuwachtig werd, bekijk even de kaart en je zal zien dat de Duitse linkerflank
helemaal open ligt in de dagen voor Duinkerken.
Op papier beschikten de Fransen nog over een aanzielijke troepenmacht ten zuiden van de Duitsers.
Terecht dus dat Hitler zich zorgen maakte over een flankaanval, zijn grote oorlog was de eerste wereldoorlog en daar werd, tijdens de eerste slag aan de Marne ( 6 september 1914 tot 9 september 1914) het Duitse leger teruggeslagen door een flankaanval.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Gebruikersavatar
Isaf13
Lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 sep 2008, 19:06

Re: HET WONDER VAN DUINKERKEN

Bericht door Isaf13 »

Omdat Hitler nog altijd hoopte op vrede met Engeland kan ik niet geloven.
Waarom liquideerde de SS dan eerst een 90-tal Britse en Franse krijgsgevangenen in Wormhout als je hoopt op een vrede met Engeland?
Ik ben eerder van mening dat Hitler niet zijn "tanks" maar zijn "generaals" wou stoppen in Duinkerken.

MVG Henry
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Re: HET WONDER VAN DUINKERKEN

Bericht door koos24 »

Isaf13 schreef:Omdat Hitler nog altijd hoopte op vrede met Engeland kan ik niet geloven.
Waarom liquideerde de SS dan eerst een 90-tal Britse en Franse krijgsgevangenen in Wormhout als je hoopt op een vrede met Engeland?
Ik ben eerder van mening dat Hitler niet zijn "tanks" maar zijn "generaals" wou stoppen in Duinkerken.

MVG Henry
Dat liquideren is niet op zijn bevel gebeurd, en frontsoldaten hebben weinig inzicht in de politieke
situatie, zo is het altijd geweest en zo zal het altijd zijn.

Maar ik ben het met je eens dat Hitler in de mei dagen '40 wel inzag dat een vrede met Engeland
niet veel kans van slagen had.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Re: HET WONDER VAN DUINKERKEN

Bericht door Moengoman »

Ruimteaapje schreef:Er zijn tal van theoriën onder historici maar het probleem is juist dat niemand het weet.
Dat klopt, want er staat niets zwart op wit. Dat geeft amateurs als ik natuurlijk de kans uitgebreid op de duim te zuigen, wat ik nu dan ook ga doen. En daarbij ga ik ook nog eens uit bovenstaande berichtjes jatten. Bedenk bovendien dat ik onderstaande deels baseer op een boek van Len Deighton over de Slag om de Lage Landen, dat ik bijna 20 jaar geleden gelezen heb en dat mijn geheugen enige overeenkomsten vertoont met een vergiet en iedere lezer is vervuld van gepast wantrouwen.

http://chrito.users1.50megs.com/karten/ ... mai40a.gif
http://chrito.users1.50megs.com/karten/dunk30mai40.gif

of als dat niet werkt:

http://www.wwiidaybyday.com/
Klik Index of Maps
Klik Frankreichfeldzug 1940
Klik eerst in een nieuw venster Frankreich 24.Mai 1940
Klik dan Situation around Dünkirchen 30.Mai

Laten we eerst vaststellen dat Operatie Dynamo briljant gepland en uitgevoerd is. De Duitsers hadden het niet verwacht, er niet op geanticipeerd en deden Britse nieuwsberichten over de evacuatie af als propaganda. Pas na de oorlog raakten ze overtuigd. Het belangrijke verrassingselement was dus volop aanwezig.
Steeds weer wordt Göring's bluf vergeten. Die had beweerd (weet iemand de preciese datum?) dat zijn Luftwaffe elke poging tot evacuatie de grond in kon boren. Hitler gunde zijn oude maat graag die eer.
Ook moet men in gedachten houden dat rond 25 mei de omsingeling van het BEF bij Duinkerken vooral door Duitse tanks tot stand was gebracht. Het gebied rond Duinkerken leent zich niet voor tankoperaties. Hitler wist dat, want in WO-1 had hij zelf in die omgeving gezeten. Tenslotte was in Warschau, september 1939, al gebleken dat tanks ongeschikt zijn voor straatgevechten. DIt is de achtergrond van het zo vaak verfoeide Tweede Haltbevel, dat mi volkomen terecht was. Het is tekenend dat zelfs Rommel en Guderian - die het Eerste Haltbevel vrolijk hadden genegeerd - gehoorzaamden.
Zoals bekend was het een essentieel onderdeel van Plan Geel dat de tanks zelfstandig opereerden en de infanterie er achter aan hobbelde. Die had dan ook een flinke achterstand toen de evacuatie begon. En juist die infanterie was nodig om Duinkerken in te nemen.
Tenslotte kon de Duitse infanterie, toen die eenmaal gearriveerd was, ook geen doorbraak bewerkstelligen. De Engelsen werden achteruitgedreven, hun front werd steeds kleiner, maar dat vonden ze helemaal niet erg want ze hadden naarmate Operatie Dynamo vorderde steeds minder soldaten beschikbaar.

Kortom, als je het mij vraagt hadden de Duitsers eenvoudig de middelen niet om de evacuatie tegen te houden. Het Wonder van Duinkerken is onder meer het resultaat van Lord Gort's bevelvoering, die het maximale uit een hopeloze situatie wist te halen. De man zou later op even briljante wijze de verdediging van Malta organiseren.

Voor meer gedetailleerde informatie:

http://www.go2war2.nl/artikel/1217/1

waar ik het deels dus niet mee eens ben.

Het verhaaltje dat Hitler een groots gebaar zou willen maken is flauwekul. Zoals al opgemerkt is het beter onderhandelen over vrede met 200 000 krijgsgevangen in de achterzak. Het komt wellicht hier vandaan:

http://www.militaryhistoryonline.com/ww ... chill.aspx
It was in the position of Prime Minister that Churchill made the most important political decision of his life. After assuming the Premiership on May 10, 1940, he was forced only two weeks later to decide whether to sign a settlement with Germany or continue the fight. The Conservative Party led by former Prime Minister Chamberlain and Lord Halifax favored this settlement offered by Italy’s Benito Mussolini and supported by France’s Paul Reynaud.
De vraag komt dan in me op: stel Hitler had tussen 25 en 30 mei werkelijk een groots aanbod gedaan: terugtrekking van alle Duitse troepen uit Noorwegen, Denemarken, Nederland, België, Luxemburg en wat Frankrijk betreft herstel van de grenzen van 1914? Hitler's uiteindelijke doel was tenslotte de vernietiging van de Sovjet-Unie, niet de bezetting van geheel West-Europa. Zou Churchill in staat zijn geweest een dergelijk aanbod te weerstaan?
Hitler heeft hier wellicht nog eens een flinke politieke blunder gemaakt door deze gelegenheid te negeren. Dat zou mijn relatief lage dunk van zijn staatsmanschap bevestigen.
Gebruikersavatar
Isaf13
Lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 sep 2008, 19:06

Re: HET WONDER VAN DUINKERKEN

Bericht door Isaf13 »

Nog een andere theorie:
"Die Wehrmacht-Angriff auf Europa" part 1/5 t.e.m 5/5.
Te vinden op "Youtube",is wel in het duits.

MVG Henry
In oorlogstijd dient de waarheid altijd omringd te worden door een lijfwacht van leugens.
Gebruikersavatar
502
Lid
Berichten: 269
Lid geworden op: 04 okt 2007, 19:25

Re: HET WONDER VAN DUINKERKEN

Bericht door 502 »

Isaf13 schreef:Omdat Hitler nog altijd hoopte op vrede met Engeland kan ik niet geloven.
Waarom liquideerde de SS dan eerst een 90-tal Britse en Franse krijgsgevangenen in Wormhout als je hoopt op een vrede met Engeland?
Ik ben eerder van mening dat Hitler niet zijn "tanks" maar zijn "generaals" wou stoppen in Duinkerken.

MVG Henry
Volgens mij was dat een persoonlijk geschil voor de betreffende LSSHA soldaten. Wormhoudtdrama onstond volgens mij omdat het gerucht ging dat Sepp Dietrich was gevallen in 1 van de gevechten.
Gebruikersavatar
Maj.Cain
Lid
Berichten: 1349
Lid geworden op: 13 okt 2004, 17:07
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: HET WONDER VAN DUINKERKEN

Bericht door Maj.Cain »

De BBC heeft een mooie film/serie uitgebracht over Duinkerken, daar zag ik ook een bekend gezicht uit BoB in mee spelen.
Kijken waard voor wie de serie nog niet kent.

Cain
Red Devils of Arnhem/Oosterbeek
http://www.156PARA.com
Plaats reactie