HET WONDER VAN DUINKERKEN

De gevechten en operaties tijdens WOII
Gebruikersavatar
502
Lid
Berichten: 269
Lid geworden op: 04 okt 2007, 19:25

Re: HET WONDER VAN DUINKERKEN

Bericht door 502 »

Maj.Cain schreef:De BBC heeft een mooie film/serie uitgebracht over Duinkerken, daar zag ik ook een bekend gezicht uit BoB in mee spelen.
Kijken waard voor wie de serie nog niet kent.

Cain

Heb je een link of titel hiervan?
Gebruikersavatar
Ruimteaapje
Lid
Lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:29

Re: HET WONDER VAN DUINKERKEN

Bericht door Ruimteaapje »

D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
Gebruikersavatar
iknowdintoo
Lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 10 okt 2007, 17:33
Locatie: Terherne, Friesland
Ontvangen: 1 keer

Re: HET WONDER VAN DUINKERKEN

Bericht door iknowdintoo »

Hij kopieert het niet goed, gewoon een ) erachter zetten.
Robbert A
Lid
Berichten: 226
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:00

Re: HET WONDER VAN DUINKERKEN

Bericht door Robbert A »

hmmm zeer interessante teksten, maar volgens mij vergeten jullie 1 ding...
dat is het Nederlandse leger....
ik had ergens gelezen dat de Nederlandse leger lang genoeg stand hield, bij o.a de afsluitdijk, Dordrecht en nog wat steden, dat de Duitsers niet bij de Engelsen konden komen.
en de Engelsen hadden daardoor tijd genoeg om te ontsnappen.
''het spijt me dat ik het uniform heb aangetrokken, niet dat ik deelgenomen heb aan de gevechten, maar dat ik het uniform heb aangetrokken. Er zit een onuitwisbare vlek op'' --- Nederlandse oud-SSer

The Pacific, Hell was just an ocean away
Gebruikersavatar
502
Lid
Berichten: 269
Lid geworden op: 04 okt 2007, 19:25

Re: HET WONDER VAN DUINKERKEN

Bericht door 502 »

Robbert A schreef:hmmm zeer interessante teksten, maar volgens mij vergeten jullie 1 ding...
dat is het Nederlandse leger....
ik had ergens gelezen dat de Nederlandse leger lang genoeg stand hield, bij o.a de afsluitdijk, Dordrecht en nog wat steden, dat de Duitsers niet bij de Engelsen konden komen.
en de Engelsen hadden daardoor tijd genoeg om te ontsnappen.
Nee de gevechten in Ned. staan totaal los met Duinkerken.
Robbert A
Lid
Berichten: 226
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:00

Re: HET WONDER VAN DUINKERKEN

Bericht door Robbert A »

502 schreef:
Robbert A schreef:hmmm zeer interessante teksten, maar volgens mij vergeten jullie 1 ding...
dat is het Nederlandse leger....
ik had ergens gelezen dat de Nederlandse leger lang genoeg stand hield, bij o.a de afsluitdijk, Dordrecht en nog wat steden, dat de Duitsers niet bij de Engelsen konden komen.
en de Engelsen hadden daardoor tijd genoeg om te ontsnappen.
Nee de gevechten in Ned. staan totaal los met Duinkerken.
oh oke, dan heb ik het vast verkeerd gelezen
''het spijt me dat ik het uniform heb aangetrokken, niet dat ik deelgenomen heb aan de gevechten, maar dat ik het uniform heb aangetrokken. Er zit een onuitwisbare vlek op'' --- Nederlandse oud-SSer

The Pacific, Hell was just an ocean away
Gebruikersavatar
Maj.Cain
Lid
Berichten: 1349
Lid geworden op: 13 okt 2004, 17:07
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: HET WONDER VAN DUINKERKEN

Bericht door Maj.Cain »

Welcome back m8 ;)
Red Devils of Arnhem/Oosterbeek
http://www.156PARA.com
Gebruikersavatar
Ruimteaapje
Lid
Lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:29

Re: HET WONDER VAN DUINKERKEN

Bericht door Ruimteaapje »

Hahaha, thanks! :wink:
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Re: HET WONDER VAN DUINKERKEN

Bericht door Moengoman »

502 schreef:
Robbert A schreef:hmmm zeer interessante teksten, maar volgens mij vergeten jullie 1 ding...
dat is het Nederlandse leger....
ik had ergens gelezen dat de Nederlandse leger lang genoeg stand hield, bij o.a de afsluitdijk, Dordrecht en nog wat steden, dat de Duitsers niet bij de Engelsen konden komen.
en de Engelsen hadden daardoor tijd genoeg om te ontsnappen.
Nee de gevechten in Ned. staan totaal los met Duinkerken.
Dat is niet helemaal waar, al is het verband erg indirect. Verschillende Duitse eenheden hadden dankzij de Nederlandse verdediging een vertraging van twee dagen, twee dagen die de Weermacht eind mei bij Duinkerken goed had kunnen gebruiken. Als Nederland zich volgens Duitse planning al op 12 mei had overgegeven, was de omsingeling van de BEF al eerder tot stand gekomen. Hoeveel eerder is onmogelijk te zeggen; hoeveel extra krijgsgevangenen dat had opgeleverd al evenmin.
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Re: HET WONDER VAN DUINKERKEN

Bericht door koos24 »

Moengoman schreef:
502 schreef:
Robbert A schreef:hmmm zeer interessante teksten, maar volgens mij vergeten jullie 1 ding...
dat is het Nederlandse leger....
ik had ergens gelezen dat de Nederlandse leger lang genoeg stand hield, bij o.a de afsluitdijk, Dordrecht en nog wat steden, dat de Duitsers niet bij de Engelsen konden komen.
en de Engelsen hadden daardoor tijd genoeg om te ontsnappen.
Nee de gevechten in Ned. staan totaal los met Duinkerken.
Dat is niet helemaal waar, al is het verband erg indirect. Verschillende Duitse eenheden hadden dankzij de Nederlandse verdediging een vertraging van twee dagen, twee dagen die de Weermacht eind mei bij Duinkerken goed had kunnen gebruiken. Als Nederland zich volgens Duitse planning al op 12 mei had overgegeven, was de omsingeling van de BEF al eerder tot stand gekomen. Hoeveel eerder is onmogelijk te zeggen; hoeveel extra krijgsgevangenen dat had opgeleverd al evenmin.
Duitsland is er nooit vanuit gegaan dat Nederland zich op 12 mei zou overgeven.
Volgens de planning moest de Moerdijk op 12 mei bereikt worden.

Op 8 maart 1940 schrijft Von Bock (bevelhebber Heeresgruppe B) in het document "Beurteilung der Lage der HGR.B."
Dat hij verwachtte op de 3e oorlogsdag de Moerdijkbruggen te bereiken met de 18e Armee en hiermee de weg te versperren
voor Franse / Britse troepenbewegingen vanuit Vlaanderen / Zeeland naar de vesting Holland.
Hoe lang het Nederlands leger de Vesting Holland dan nog zou kunnen houden kon hij vooraf niet aangeven.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Gebruikersavatar
Isaf13
Lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 sep 2008, 19:06

Re: HET WONDER VAN DUINKERKEN

Bericht door Isaf13 »

De terugtrekking uit Duinkerken, met codenaam “Operatie Dynamo”, ving aan op 26 mei. Aanvankelijk werd gehoopt dat maximaal 45.000 manschappen zouden gered worden. Uiteindelijk zouden het er 338.000 worden.
Lord Gort had instructies ontvangen om de Franse en Belgische collega’s niet in te lichten over het feit dat de evacuatie begonnen was. Ten Zuid-0osten van Duinkerken trokken de Britten hun eenheden terug, waarbij zeven Franse divisies alleen kwamen te staan tegenover de oprukkende Duitsers. De Fransen vochten verder tot hun munitie uitgeput was en slaagden erin, zoals de Belgen, om de Duitse strijdkrachten, die anders beschikbaar waren geweest om de perimeter rond Duinkerken te bestormen, bezig te houden.
In oorlogstijd dient de waarheid altijd omringd te worden door een lijfwacht van leugens.
Gebruikersavatar
Isaf13
Lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 sep 2008, 19:06

Re: HET WONDER VAN DUINKERKEN

Bericht door Isaf13 »

Is de bewering wel juist, dat Groot-Brittannië in de steek is gelaten door haar Franse en Belgische geallieerden?
In oorlogstijd dient de waarheid altijd omringd te worden door een lijfwacht van leugens.
LEO
Lid
Berichten: 646
Lid geworden op: 30 apr 2005, 16:17
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: HET WONDER VAN DUINKERKEN

Bericht door LEO »

Neen....juist omgekeerd. De Britten trokken zich onaangekondigd terug. Operatie Dynamo begon op 26 mei '40, het Belgische leger capituleerde op 28 mei. Het Belgische leger leverde zelfs achterhoedegevechten die de Britten (en Fransen) toelieten om te verzamelen op de stranden rond Duinkerken. Ook de Franse beschuldiging aan de Belgen hield geen steek. De Belgische verdedigingslijn Koninkshooik/Waver was niet doorbroken maar moest terugtrekken omdat de Duitsers door de Franse verdediging bij Sedan waren gebroken
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Re: HET WONDER VAN DUINKERKEN

Bericht door koos24 »

LEO schreef:Neen....juist omgekeerd. De Britten trokken zich onaangekondigd terug.

Je kan je ook afvragen hadden de Britten nog veel keus na de Duitse doorbraak bij Sedan?
Een omsingeling dreigde, het was een kwestie van tijd dat de Duitse troepen de kust zouden bereiken.
Alleen de kust van Belgie / noord Frankrijk bood een goede ontsnappings mogelijkheid.

A) De afstand tussen Engeland en het vaste land is daar klein.

B) Ze zouden de operatie verder naar het zuiden niet onder dekking van de RAF kunnen uitvoeren.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
LEO
Lid
Berichten: 646
Lid geworden op: 30 apr 2005, 16:17
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: HET WONDER VAN DUINKERKEN

Bericht door LEO »

koos24 schreef:
LEO schreef:Neen....juist omgekeerd. De Britten trokken zich onaangekondigd terug.

Je kan je ook afvragen hadden de Britten nog veel keus na de Duitse doorbraak bij Sedan?
Een omsingeling dreigde, het was een kwestie van tijd dat de Duitse troepen de kust zouden bereiken.
Alleen de kust van Belgie / noord Frankrijk bood een goede ontsnappings mogelijkheid.

A) De afstand tussen Engeland en het vaste land is daar klein.

B) Ze zouden de operatie verder naar het zuiden niet onder dekking van de RAF kunnen uitvoeren.
Ook de Belgen en de Fransen hadden geen keus meer na de Duitse doorbraak bij Sedan. De Franse generaal Weygand was pas benoemd als vervanger van Gamelin. Hij kwam met de idee van een tegenaanval door de Belgen en de Fransen om de Duitse doorstoot af te snijden. Wegens tijdgebrek is deze aanval niet volledig ontwikkeld, er schortte ook wat aan de onderlinge communicatie. Ondertussen deden de Britten, bij monde van Admiraal Keyes, demarches bij Leopold II om de wapens nog niet neer te leggen en achterhoedegevechten uit te voeren om de ontsnapping van de Britten te vergemakkelijken.

Leo
Plaats reactie