HET WONDER VAN DUINKERKEN

De gevechten en operaties tijdens WOII
HMS Renown
Lid

Re: HET WONDER VAN DUINKERKEN

Bericht door HMS Renown »

Moengoman schreef:Hitler heeft bevel gegeven om de pantsers voor Duinkerken te laten stoppen omdat
1) het gebied rond Duinkerken uit drassige kleigrond bestaat en dus ongeschikt is voor tanks.
2) Duinkerken zelf een stedelijk gebied is waar tanks niet kunnen manoeuvreren.
3) De Weermacht die tanks nog nodig had voor het vervolg; de Slag om Frankrijk zelf.

Van de Hitler's staf (Keitel en Jodl) weet ik het niet, maar Von Rundstedt, Guderian en Rommel waren het er hoogstwaarschijnlijk volkomen mee eens. En zij hadden het eerste Stopbevel vrolijk genegeerd.

Verander het woord "oosten" liever in "zuiden". Naar het oosten ging hij pas een jaar later.
Volkomen mee eens Mongoeman, een theorie als een geheime sympathie voor het Britse rijk van Hitler lijkt me dan ook volledig uit den boze.
Isaf13
Lid

Bericht door Isaf13 »

Geheime sympatie voor het Britse rijk zeker niet maar er waren toch geheime vredesonderhandelingen als ik me niet vergis.

Hoogachtend,
In oorlogstijd dient de waarheid altijd omringd te worden door een lijfwacht van leugens.
Moengoman
Lid

Bericht door Moengoman »

Dat heb ik vaker gelezen, zonder enige concrete vermelding van plaats, tijd en personen. Voorlopig geloof ik er dan ook niet veel van, maar ik wil het ook niet helemaal uitsluiten.
In ieder geval is er in Churchills publieke optreden in die periode geen enkele aanwijzing te vinden dat hij bereid was over vrede te onderhandelen. Hitler deed een verkapte oproep op de partijdag te Neurenberg in juli 1940; Churchill bleef zwijgen.
LEO
Lid
Contacteer:

Bericht door LEO »

Een week na Duinkerken lanceerde Churchill een oproep tot het formeren van commandogroepen. Zelfs de naam " commando's " kwam van hem. De Boeren in de tweede Boerenoorlog noemden hun overvalgeurrilla's zo.

Geheime vredesonderhandelingen kan je volgens mij uitsluiten. Wie zou over wat gesproken hebben ?
De eerste Britse commando-overvallen gebeurden op de Kanaaleilanden. Dat was Churchill's antwoord op Hitlers toespraak in de Kroll opera. De juiste datum van de Britse overvallen heb ik zo direct niet bij de hand.
panzer lehr
Lid

Bericht door panzer lehr »

Ik dacht dat ik ergens gelezen had dat hitler de wehrmacht liet halt houden op vraag van herman goering.
om de luftwaffe het karwij te laten afmaken zonder dat bevel was de britse b.e.f misschien vernietigd ?
wo2-freak
Lid

Bericht door wo2-freak »

Ik geloof ook niet dat Hitler hoopte op vrede met Engeland. Engeland had duidelijk laten weten dat ze in oorlog was met Nazi-Duitsland. Al vanaf 1939 wist Adolf Hitler dit en hij had voor de Slag om Frankrijk en tijdens geprobeerd vrede te sluiten met Engeland. Dit is niet gelukt en zou ook nooit gebeuren. Bij Duinkerken wist hij dit dus zeker en dan blijft de enige optie over: het materieel was nodig voor andere slagen/gevechten, zoals eerder is gezegt. Als Hitler 1 jaar ''moeite'' heeft gedaan om vrede te sluiten met Engeland, waarom zou hij dan een aantal maanden na Duinkerken de Slag om Engeland beginnen? En trouwens, nog vóórdat Hitler Polen aanviel had Engeland laten weten dat als Duitsland zoiets zou doen, ze de oorlog zouden verklaren aan Duitsland. Dus Hitler wist nog voordat WO2 uitbrak hij eigenlijk nooit vrede zou kunnen sluiten met Engeland...

En het is niet zo dat er niemand is omgekomen tijdens de evacuaties. Er zijn zeker duizenden Engelsen & Fransen soldaten omgekomen, schepen zijn tot zinken gebracht, de Luftwaffe heeft aanvallen uitgevoerd op de stranden en noem maar op. De Duitsers waren nog druk bezig met het veroveren van de rest van Frankrijk..
Moengoman
Lid

Bericht door Moengoman »

panzer lehr schreef:Ik dacht dat ik ergens gelezen had
Men kan op allerlei plaatsen van alles en nog wat lezen. Of het behoorlijke geschiedschrijving betreft is een andere vraag. In de serieuze bronnen die ik ken is er niets over terug te vinden.
panzer lehr schreef:dat hitler de wehrmacht liet halt houden op vraag van herman goering.
om de luftwaffe het karwij te laten afmaken
Andersom. Hitler had het haltbevel al gegeven en zat met het probleem hoe de Engelse evacuatie te voorkomen. Toen schepte Göring op dat zijn Luftwaffe het alleen wel aankon. De Duitsers hebben lange tijd geloofd dat dat inderdaad gelukt was. Toen ze hoorden dat er meer dan 300 000 geallieerde soldaten waren ontsnapt konden ze het nauwelijks geloven.
panzer lehr schreef:zonder dat bevel was de britse b.e.f misschien vernietigd ?
Nee, dankzij de excellente defensieve strategie van Lord Gort, de bevelhebber van de BEF en dankzij de geweldige improvisatie van de Royal Navy hadden de Duitsers geen enkele mogelijkheid de evacuatie te beletten.
Nieuwkomer
Lid
Lid

Bericht door Nieuwkomer »

Heeft iemand er ooit aan gedacht, dat dit gewoon minder tijd koste?
Ik bedoel op dat moment hadden ze echt wel wat beters te doen dan al die Geallieerden neerschieten, zoiezo koste het veel ammo wat ze later in de strijd tegen Frankrijk nog goed konden gebruiken, en ik ben van mening dat Hitler het belangrijker vond om Engeland over te nemen dan om die 'paar' Britten te vermoorden.
Of je het een wonder kan noemen of gewoon tactisch bedacht het blijft een aparte questie.
Think out of the box!
wo2-freak
Lid

Bericht door wo2-freak »

Het zal helemaal niets met munitie te maken hebben gehad. Duitsland was toen nog op volle sterkte en munitie, brandstof, wapens waren er genoeg om de Slag om Frankrijk voort te zetten.
Nieuwkomer
Lid
Lid

Om de slag tegen frankrijk voor te zetten zeer zeker, maar de slag tegen engeland daarin tegen zagen ze toch al problemen in ;)
Ik denk dat we verder moeten kijken dan enkel Duinkerken, de Wehrmacht was zo gek nog niet en met 1914-1918(1919 eing.) nog vers in het geheugen is het helemaal niet zo raar dat ze de Britten lieten gaan.
Think out of the box!
wo2-freak
Lid

Bericht door wo2-freak »

Je hebt het over de Slag om Engeland, maar als de Duitsers meteen de Engelsen hadden uitgeschakeld bij Duinkerken, dan zouden ze sowieso weinig munitie nodig gehad hebben voor de Slag om Engeland, aangezien het grootste deel van het Britse leger al uitgeschakeld zou zijn. Snap je wat ik bedoel? :)
Nieuwkomer
Lid
Lid

Je moet het denk ik zien vanuit een ander oogpunt.
Door de Britten te laten gaan bij Duinkerken heeft Engeland waarschijnlijk gedacht wat een lafaards zijn die Duitsers, en dit is waarschijnlijk precies wat de Wehrmacht wilde, door te laten denken dat ze lafaards waren konden ze minder gecontroleerd een aanval op Engeland plannen welke vervolgens mislukte maar dat is een heel ander verhaal.
Plus het feit dat ze de fury van de Britten niet over zich heen kregen zou ook wel mee gespeeld hebben.
Think out of the box!
Jan Klaassen
Lid

Bericht door Jan Klaassen »

Hier net in het boek 'De Evolutie van de Oorlog' (jazeker; zware tabak x)) de mening van Martin van Creveld gelezen. Volgens hem wilde von Rundstedt juist dat zijn formaties halt hielden, om hun konvooien de tijd te geven weer dichterbij te komen. Hoe dat dan vervolgens zat met Hitler en mogelijke vrede met de Engelsen, dat staat er verder niet ;) maar het is een mogelijkheid...
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Moengoman
Lid

Bericht door Moengoman »

Precies. De Duitsers hadden voldoende munitie, manschappen en materiaal om Duinkerken in te nemen, maar het was allemaal op de verkeerde plaats, namelijk niet in de buurt van Duinkerken. De uitzondering was tanks, maar juist die waren ongeschikt voor de straatgevechten daar.
Maw de Weermacht had tijd nodig om versterkingen aan te laten rukken. En precies die hoeveelheid tijd gebruikten de Engelsen om de BEF weg te halen.

Hoe dat zat met Hitler en de mogelijkheid tot vrede met de Engelsen is ook al eenvoudig. Hitler veronderstelde onterecht dat de Engelsen wel om vrede zouden vragen na de overgave van Frankrijk. Op de partijdag te Neurenberg deed hij zelfs een verkapt vredesaanbod. Churchill reageerde niet.
En waarom zou hij ook? De BEF was verslagen, ja. De RAF en de Royal Navy allesbehalve. De bevoorrading vanuit de VSA was problematisch, maar verzekerd.
De evacuatie van Duinkerken had net zoveel met de Slag om Engeland te maken als de belegering van Leningrad met de belegering van Berlijn.
wo2-freak schreef:Je hebt het over de Slag om Engeland, maar als de Duitsers meteen de Engelsen hadden uitgeschakeld bij Duinkerken, dan zouden ze sowieso weinig munitie nodig gehad hebben voor de Slag om Engeland, aangezien het grootste deel van het Britse leger al uitgeschakeld zou zijn. Snap je wat ik bedoel? :)
Nee. Noch de RAF noch de Royal Navy konden overwonnen worden met geweerkogels en tankgranaten.
Stevo
Lid
Contacteer:

Bericht door Stevo »

wo2-freak schreef:Je hebt het over de Slag om Engeland, maar als de Duitsers meteen de Engelsen hadden uitgeschakeld bij Duinkerken, dan zouden ze sowieso weinig munitie nodig gehad hebben voor de Slag om Engeland, aangezien het grootste deel van het Britse leger al uitgeschakeld zou zijn. Snap je wat ik bedoel? :)
Vreemde redenering vooral omdat de Battle of Britain veelal een slag om de beheersing van het luchtruim was. Het is daarna voor Goring en zijn Luftwaffe gewoon steil bergaf gegaan. Laat ons niet vergeten dat ze zowat gedecimeerd zijn geworden tijdens de Battle of Britain en nooit hebben kunnen recupereren alhoewel de oorlog dan nog 4 jaar diende te worden verder gezet wat luchtgevechten betrof.

Stevo
Bessie Braddock: Sir, you are drunk.
Churchill: And you, madam, are ugly. But in the morning, I shall be sober.
Plaats reactie