Is Nederland bevrijd door de Amerikanen?

De gevechten en operaties tijdens WOII
Plaats reactie
DirkvdM
Lid

Is Nederland bevrijd door de Amerikanen?

Bericht door DirkvdM »

Ik ben opgegroeid met het idee dat Nederland in WOII is bevrijd door de Amerikanen, maar recentelijk heb ik daar verschillende mensen aan horen/lezen twijfelen, dus ben ik het eens gaan uitzoeken. De belangrijkste conclusie is dat dit niet aan één enkele natie toe te schrijven is, wat de vraag (bijna) onzinnig maakt. Het was namelijk onderdeel/gevolg van het verslaan van Duitsland cum sui door de geallieerden als geheel en een extra complicatie is nog dat de eenheden die in Nederland streden vaak combinaties waren van verschillende nationaliteiten. Zo zijn Canadezen en Polen bij britse en amerikaanse legers ingedeeld. Toch moet er een beter antwoord op de vraag te geven zijn. Wat ik gevonden heb is dat de Amerikanen Zuid en Midden Limburg hebben bevrijd en hebben deelgenomen aan Market Garden waarbij Oost Brabant werd bevrijd (eigenlijk als 'neveneffect'omdat het doel doorstoten naar Duitsland was). Klopt dat en is dat alles?
Maar ook meer in het algemeen, hoeveel soldaten hebben in Nederland gevochten bij de bevrijding (direct of als 'neveneffect') en hoe groot was het aandeel van de verschillende nationaliteiten? Zou je kort door de bocht kunnen stellen dat we voornamelijk door de Canadezen zijn bevrijd, zoals ik wel heb gehoord? Of evt de Polen zoals ik een iemand heb horen beweren?
Ruimteaapje
Lid
Lid

Re: Is Nederland bevrijd door de Amerikanen?

Bericht door Ruimteaapje »

Limburg is voornamelijk door de Amerikanen bevrijd, de rest van Nederland vooral door de Canadezen in samenwerking met Britse en Poolse eenheden. Je stelling is dus feitelijk juist.
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
special air service
Lid

Bericht door special air service »

Om even op nationaliteiten in te gaan.

702 Franse SAS'ers zijn hier in Noord-Nederland gedropt en hebben ook zeker hier hun aandeel gehad. Misschien een klein groepje, maar niet minder belangrijk.

Voor de rest precies zoals Ruimteaapje zegt. Voornamelijk Canadezen met Britten en Polen.
iknowdintoo
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door iknowdintoo »

702 SAS'ers? Ik dacht dat de SAS alleen in kleine groepjes van max. 6 personen opereerde. En dan alleen Fransen? Hebben we het hier allebei over de Special Air Service, of zit ik nu fout?
ammo
Lid
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 45 keer

Bericht door ammo »

iknowdintoo schreef:702 SAS'ers? Ik dacht dat de SAS alleen in kleine groepjes van max. 6 personen opereerde. En dan alleen Fransen? Hebben we het hier allebei over de Special Air Service, of zit ik nu fout?
700 franse para,s operatie Amherst
Nemo Me Impune Lacessit
iknowdintoo
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door iknowdintoo »

Aha, dus geen SASers?
Jim
Lid
Ontvangen: 24 keer

Bericht door Jim »

iknowdintoo schreef:Aha, dus geen SASers?
Wel SAS ers. De SAS werd op een gegeven moment ook standaard in parachute springen getraind en door sommigen als zijnde parachutist beschouwd. De betreffende militairen waren van de Franse SAS. De SAS kon opereren in kleine groepje maar ook als grote eenheden achter vijandelijke linies.

Er heeft ook een Amerikaanse infantrie divisie "Timberwolves" in N-Brabant gevochten. Een Poolse Tank divisie en een Poolse Parachutisten brigade heeft in Nederland gevochten.
Ook Belgische SAS eenheden hebben in Nederland gevochten (ook Amherst) Verder vlogen verschillende nationaliteiten al dan niet in eigen eenheden bij de RAF waarvan vele in Nederland begraven liggen. Maar ook de Nederlandse Prinses Irene brigade (met Nederlanders en afstamelingen van Nederlanders uit groot deel van de wereld en o.a. ook Surinamers) heeft gevechten geleverd in Nederland.
Veel individuen uit andere landen hebben bij de geallieerden in Nederland gevochten. Waaronder ook Duitsers en Oostenrijkers voornamelijk van Joodse afkomst.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Jasper J
Lid

Bericht door Jasper J »

Jim de amerikaanse timberwolfs vochten dacht ik ook in west-brababnd onderandere bevrijding van standaarbuiten klopt dat?

MVG
Aude Audenda
Jim
Lid
Ontvangen: 24 keer

Bericht door Jim »

Jasper J schreef:Jim de amerikaanse timberwolfs vochten dacht ik ook in west-brababnd onderandere bevrijding van standaarbuiten klopt dat?
MVG
Eerlijk gezegd geen idee. De 104th Timberwolfs Division kwam in oktober 1944 voor het eerst in actie in de Nederlandse plaatsjes Achtmaal en Zunderd. En ze zijn daarna ook in België in actie geweest maar waar geen idee.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Plaats reactie