The Geallieerde verovering van Galla e Sidama

De gevechten en operaties tijdens WOII
Veltro
Lid

The Geallieerde verovering van Galla e Sidama

Bericht door Veltro »

Nadat uit een andere thread bleek dat meer mensen interesse hebben in de strijd om Italiaans Oost-Afrika en dan met name de inzet van de Belgen, leek het mij wel interresant om met z'n allen een beter beeld te creeeren over deze campagne.
Dus laten we allen onze informatie posten (internet/boeken).

Allereerst, om een beter beeld te krijgen over welk gebied we het hebben, post ik hier een foto van een kaart uit de "Guida Dell'Africa Orientale Italiana" uit 1938 van de provincie Galla e Sidama waar de Belgen hebben gestreden.
Ik zal hierop de troepenverplaatsingen gaan aangeven wanneer dat bekend wordt.

Afbeelding

Groet,

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Veltro
Lid

Re: The Geallieerde verovering van Galla e Sidama

Bericht door Veltro »

Als we beginnen bij het begin: waarom nam Belgie deel aan de campagne in Oost-Afrika.
Dit is mij niet geheel duidelijk.

Aanvankelijk (10 juni 1940) interneerde Gouveneur-Generaal Pierre Rijckmans alle Italianen in Belgisch Kongo, maar deze werden later vrijgelaten. Zo'n besluit kan niet worden genomen zonder instemming van zijn superieur: Minister van Kolonien Albert de Vleeschauwer. Deze was, alhoewel hij in de regering te Londen zat, een trouwe volgeling van de Belgische Koning Leopold III welke tegen de inzet van troepen buiten Kongo was.
Dit resulteerde in het feit dat het eerste verzoek tot militaire steun van de Britten (naast de wel verleende economische) werd afgewezen.

Maar dan opeens op 20 December 1940 vertrekt Commandant Emile Janssens vanuit Kongo naar Soedan om militaire steun aan te bieden.

Wat is er in de tussentijd (Juli 1940- December 1940) gebeurd?

Veltro
LEO
Lid
Contacteer:

Bericht door LEO »

Bedankt voor het opstarten Veltro,

Ik ga zo spoedig mogelijk eens terug in mijn documentatie duiken om één en ander op te rakelen. Wordt vervolgt.
HMS Renown
Lid

Bericht door HMS Renown »

Ik heb volgende dingen van de docu: Het journaal van de eeuw.

onderdeel maart 1941:
11 maart 1941: De Force Republique zou de stad Asosa? in Zuid-Ethiopie veroverd hebben.
De Belgische officieren wisten niet zeker welke kant ze moesten kiezen die van de Belgische regering in Londen of die van de koning.
In de docu is er ook een toespraak van minister van kolonien de Vleeshauwer: "Een afstand van 1400 mijl die afgelegd is door de Force Republique zou de Italianen uit West-Ethiopie verdreven hebben. De Belgische troepen namen 9 generaals en 15.000 Italianen gevangen. Deze acties zijn volgens minister de Vleeshauwer een troef om Congo uit te spelen in het kamp van de geallieerden.

De presentator zei nog dat de opmars volledig te danken was aan de Zwarte dragers. In 1942 zou een expeditie naar de Vichy Fransen in West-Afrika zijn gepland maar deze werd afgeblazen.

Ik ga op zoek naar nog info en ik neem contact op met het Afrikamuseum.
LEO
Lid
Contacteer:

Bericht door LEO »

De reden waarom de Force Publique (Congolees binnenlands leger) ging deelnemen aan de geallieerde campagne in Oost-Afrika waren de openlijke Italiaanse aanvallen op de Belgische koopvaardij richting Belgisch-Congo. In eerste instantie werdt de monding van de Congostroom beveiligd. De Belgische regering in ballingschap in Londen was gekant tegen het inzetten van Koloniale troepen buiten de Kolonie.

De Force Publique werdt herdoopt in Belgische Koloniale Troepen en na Brits lobbywerk werdt het herdoopt in " Belgian Corps of Sudan ( BCS)" (?).

Het startschot voor de campagne werdt gegeven door Kol. Vandermeersch, commandant van het 5de I.R. van het XIde Bataljon van de Koloniale troepen ( nu BCS) onder bevel van commandant Herbiet.
Het BCS werdt versterkt met bewakingsmilities van Belgische bedrijven in Congo en hun vrachtwagens. Bedrijven die zo hun materiele bijdrage leverden.
Het expeditiekorps vertrok vanuit Faradje, over de brug van de Dugu en via Aba richting Juba.

Op 07 maart 1941, na een barre tocht van 3000 km, nam de strijdmacht stelling aan de Ethiopische grens op de flanken van djebel Belatoma.
Op 08 maart 1941 zette de BCS zich in beweging voor een klim naar de 1800 meter hoge Abessijnse plateau's vanwaar het Italiaanse garnizoen van Bari-Kossa (Asosa) kon aangevallen worden. De verplaatsingen gebeurden buiten het zicht van de vijand.

Bij een verrassingsaanval werdt de buitenste verdediging van het garnizoen opgerold en groef de strijdmacht zich in, waarop een nachtelijke beschieting door de Italiaanse artillerie volgde.( datum ?)

De bevelhebbers van het Italiaanse garnizoen besefte echter dat het ging ingesloten worden door de BCS enerzijds en gemotoriseerde troepen van de Britten, komende van Afodi, anderzijds. Het garnizoen besloot zich terug te trekken op Mendi en Addis Abeba. De hoofdorde van het garnizoen bestond uit de 28ste, 55ste en 87ste Koloniale bataljons, het 10de en 86ste artilleriebataljon en de 4de groep Banda-grenstroepen.

Een dag later werdt Asosa ingenomen.

De Belgisch-Congolese strijdmacht werdt later, op 23 maart 1941 ingezet bij de verovering van Gambela, de poort tot Galla-Sida- Mo.

Bron : Commandant O.R. P. Bousmiche

Ik heb spijtig genoeg de namen van de Italiaanse bevelhebbers van het garnizoen van Bari-Kossa niet kunnen traceren.
.
HMS Renown
Lid

LEO schreef:De reden waarom de Force Publique (Congolees binnenlands leger) ging deelnemen aan de geallieerde campagne in Oost-Afrika waren de openlijke Italiaanse aanvallen op de Belgische koopvaardij richting Belgisch-Congo. In eerste instantie werdt de monding van de Congostroom beveiligd. De Belgische regering in ballingschap in Londen was gekant tegen het inzetten van Koloniale troepen buiten de Kolonie.

De Force Publique werdt herdoopt in Belgische Koloniale Troepen en na Brits lobbywerk werdt het herdoopt in " Belgian Corps of Sudan ( BCS)" (?).

Het startschot voor de campagne werdt gegeven door Kol. Vandermeersch, commandant van het 5de I.R. van het XIde Bataljon van de Koloniale troepen ( nu BCS) onder bevel van commandant Herbiet.
Het BCS werdt versterkt met bewakingsmilities van Belgische bedrijven in Congo en hun vrachtwagens. Bedrijven die zo hun materiele bijdrage leverden.
Het expeditiekorps vertrok vanuit Faradje, over de brug van de Dugu en via Aba richting Juba.

Op 07 maart 1941, na een barre tocht van 3000 km, nam de strijdmacht stelling aan de Ethiopische grens op de flanken van djebel Belatoma.
Op 08 maart 1941 zette de BCS zich in beweging voor een klim naar de 1800 meter hoge Abessijnse plateau's vanwaar het Italiaanse garnizoen van Bari-Kossa (Asosa) kon aangevallen worden. De verplaatsingen gebeurden buiten het zicht van de vijand.

Bij een verrassingsaanval werdt de buitenste verdediging van het garnizoen opgerold en groef de strijdmacht zich in, waarop een nachtelijke beschieting door de Italiaanse artillerie volgde.( datum ?)

De bevelhebbers van het Italiaanse garnizoen besefte echter dat het ging ingesloten worden door de BCS enerzijds en gemotoriseerde troepen van de Britten, komende van Afodi, anderzijds. Het garnizoen besloot zich terug te trekken op Mendi en Addis Abeba. De hoofdorde van het garnizoen bestond uit de 28ste, 55ste en 87ste Koloniale bataljons, het 10de en 86ste artilleriebataljon en de 4de groep Banda-grenstroepen.

Een dag later werdt Asosa ingenomen.

De Belgisch-Congolese strijdmacht werdt later, op 23 maart 1941 ingezet bij de verovering van Gambela, de poort tot Galla-Sida- Mo.

Bron : Commandant O.R. P. Bousmiche

Ik heb spijtig genoeg de namen van de Italiaanse bevelhebbers van het garnizoen van Bari-Kossa niet kunnen traceren.
.
Op het journaal van de eeuw zeiden ze juist dat de koning tegen de inzet van Belgische troepen buiten Congo was. Minister De Vleeshauwer zag juist de acties van de Force Republique als een troefkaart om Congo in het kamp van de geallieerden in te schakelen. Hij komt natuurlijk met cijfers na de expeditie. Zou hij van mening veranderd zijn?
LEO
Lid
Contacteer:

Bericht door LEO »

Aangezien de "Force Publique" plotseling veranderde in "Belgian Corps of Sudan" na lobbywerk van de Britten neem ik aan dat het in Londen gebeurde. De Britten konden moeilijk gaan lobby'en bij Leopold III in bezet België. Logisch toch. Ik zie niet in welke invloed Leopold III in 1941 nog zou kunnen gehad hebben op de koloniale troepen.
Veltro
Lid

Bericht door Veltro »

Kijk wat ik heb gevonden !!!!!!!!!!!!!!

http://www.archive.org/details/TheBelgi ... gnEthiopia

Veltro
HMS Renown
Lid

LEO schreef:Aangezien de "Force Publique" plotseling veranderde in "Belgian Corps of Sudan" na lobbywerk van de Britten neem ik aan dat het in Londen gebeurde. De Britten konden moeilijk gaan lobby'en bij Leopold III in bezet België. Logisch toch. Ik zie niet in welke invloed Leopold III in 1941 nog zou kunnen gehad hebben op de koloniale troepen.
Inderdaad daar heb je zeker gelijk in.

Interesant Veltro!
Veltro
Lid

Bericht door Veltro »

“De reden waarom de Force Publique (Congolees binnenlands leger) ging deelnemen aan de geallieerde campagne in Oost-Afrika waren de openlijke Italiaanse aanvallen op de Belgische koopvaardij richting Belgisch-Congo.”

Ik ben van mening dat dit slechts een voorwendsel is voor de deelname aan de strijd. Ik heb zojuist namelijk wat research gedaan en er waren geen openlijke Italiaanse aanvallen op de Belgische koopvaardij.
Er zijn slechts 2 Belgische koopvaardijschepen ooit aangevallen door Italiaanse duikboten.

De eerste was de Kabalo. Deze was op weg van Groot-Brittannië naar Ghana en Sierra Leone als onderdeel van het Britse konvooi OB.223d. Het schip was tevens bewapend en verduisterd.
Het schip werd tot zinken gebracht door de Salvatore Todaro op 15/10/1940.

Het tweede schip was de Portugal. Deze werd tot zinken gebracht op 20/1/1941 toen men al in oorlog was!

Het tweede argument dat vaak wordt gegeven zijn de acties van het Corpo Aero Italiano vanuit België. Echter het gaat hier niet om een bezettingsmacht, maar om een luchtkorps dat vanuit België opereerde (het was daar trouwens gelegerd, omdat de Duitsers de Italianen de Belgische vliegvelden had toegewezen). De operaties waren dus niet gericht tegen België, maar tegen GB en acties tegen GB hadden eerder ook niet tot een oorlogsverklaring geleid.

Conclusie welke men hieruit kan trekken is dat de oorlogsverklaring van 21 November 1940 tegen Italië niet een gevolg was van enige agressie vanuit Italië. Dit kan gezien worden, met als gevolg de komende acties in Oost-Afrika, als een daad van agressie, iets wat men dus duidelijk met (valse) verklaringen over Italiaanse agressie tegen Belgische koopvaardij wilde verdoezelen.
De oorlogsverklaring lijkt dus een zuivere politieke keuze. En aangezien de Belgische regering hier eerst zeer huiverig tegenoverstond, lijkt het mij dus dat de Britten toch enige druk hebben uitgeoefend. Dit zou de ommezwaai kunnen verklaren van de Belgische ministers die boven alles afhankelijk waren van hun Britse gastheer.

Wat denken jullie hierover?

Ik ga me nu ook oven in het militaire gebeuren storten!!

Veltro
LEO
Lid
Contacteer:

Bericht door LEO »

Inderdaad Britse druk. Alleen al de naamsverandering van de strijdmacht doet zoiets vermoeden.
HMS Renown
Lid

Inderdaad, dat is zeer aannemelijk. Goede uitleg Veltro!
Veltro
Lid

Bericht door Veltro »

Laten we beginnen met een overzicht van de aanwezige troepen.
De volgende partijen waren betrokken: de Belgen, Commenwealth troepen, Ethiopiers en Italianen.
Laten we met de Belgen beginnen.
De strijdmacht "Force Publique" in Belgisch Kongo:

Gouverneur-generaal: Pierre Ryckmans
Opperbevelhebber: Luitenant-Generaal Paul Ermens (kan iemand dit bevestigen)

1ste Koloniale Brigade (Wat is de officiele legerterm voor een Belgische Koloniale brigade?)
Iste Bataljon van de Koloniale troepen (Wat is de officiele legerterm voor een Belgische Koloniale bataljon?)
IIde Bataljon van de Koloniale troepen
IIIde Bataljon van de Koloniale troepen
2de Koloniale Brigade
IVde Bataljon van de Koloniale troepen
Vde Bataljon van de Koloniale troepen
VIde Bataljon van de Koloniale troepen

? Artillerie eenheden (Iemand info?)
? Genie eenheden (Iemand info?)

Formatie 1ste Reserve:

3de Koloniale Brigade
VIIde Bataljon van de Koloniale troepen
VIIIste Bataljon van de Koloniale troepen
IXde Bataljon van de Koloniale troepen
4de Koloniale Brigade
Xde Bataljon van de Koloniale troepen
XIde Bataljon van de Koloniale troepen
XIIde Bataljon van de Koloniale troepen

Formatie 2de Reserve

5de Koloniale Brigade

XIIIde Bataljon van de Koloniale troepen
XIVde Bataljon van de Koloniale troepen
XVde Bataljon van de Koloniale troepen
6de Koloniale Brigade
XVIde Bataljon van de Koloniale troepen
XVIIde Bataljon van de Koloniale troepen
XVIIIde Bataljon van de Koloniale troepen

Iemand aanvullingen oa van de kustbeschermingseenheden?

Dan heb ik van het oorspronkelijke Belgian Corps of Sudan als ingezet tijdens de acties tegen Asosa & Gambela:

Commandant: Luitenant-kolonel Edmond Van der Meersch (Hij werd eerder beschreven als commandant van het 5de Infanterie Regiment, maar ik kan niks vinden over dit regiment. Daarnaast gaf hij niet enkel opdracht tot, maar deed ook zelf mee met de campagne)

XIde Bataljon van de Koloniale troepen: Majoor Isidore Herbiet (1002 man (inclusief dragers))
1ste compagnie (Beschrijvingen liepen tot 3de compagnie. Kan iemand bevestigen dat een Koloniaal bataljon bestond uit 3 compagnienen)
2de compagnie
3de compagnie: Compagniekommandant Jef Van Fleteren (Wat is de rang van deze persoon?)

En in zijn uiteindelijke form bij de slag om Saio:

Bevelhebber: Generaal-majoor Auguste Gilliaert
Commandant: Luitenant-kolonel Leopold Dronkers Martens

Luitenant-kolonel Edmond Van der Meersch
XIde Bataljon van de Koloniale troepen: Majoor Isidore Herbiet

Vde Bataljon van de Koloniale troepen: Majoor Boniface Robyn
IVde Bataljon van de Koloniale troepen: Majoor Antoine Duperoux

3rde Batterij Veldartillerie
4de Batterij Veldartillerie (64 man)
? Mortar Company Stokes 80mm (Misschien dezelfde eenheid als onderstaande)
3rde Compagnie infanterieartillerie (137 man (inclusief dragers))
3rde Compagnie Bereden Fusiliers
? Engineer Company
Mobiel hospitaal

Iemand aanvullingen?

Graag jullie feedback!

Veltro
Moengoman
Lid

Bericht door Moengoman »

Veltro schreef:Wat denken jullie hierover?
Het is opmerkelijk dat de Belgen nog de moeite namen om een voorwendsel te zoeken. Na 1 september 1939 was de volgende redenering voldoende reden: de vrienden van mijn vijand zijn mijn vijanden. Het lijkt mij dat de Belgische regering in ballingschap na de Slag om Frankrijk een positie probeerde in te nemen ergens tussen Frankrijk en Nederland. De legale regering van Frankrijk zat in Vichy. Nogal wat Franse koloniën weigerden zich daarom aan te sluiten bij de geallieerden en de Britten hadden geen diplomatieke middelen om daar iets aan te doen. De legale regering van Nederland zat in Londen en zette de oorlog voort. Duitse krijgsgevangenen en ook alle Duitse burgers in Suriname werden op 10 mei vast gezet in een kamp en bleven dat vijf jaar lang.
De Belgen zaten met een staatshoofd in Brussel en een regering in Londen. Het is opmerkelijk dat Belgisch Congo nog zo lang buiten de strijd bleef. De Engelse regering had het waarschijnlijk te druk met de luchtoorlog en besteedde pas na een paar maanden aandacht aan de Belgische kolonie. De Engelsen stelden de Belgen voor de keuze, diplomatieker verwoord dan ik het nu doe: meedoen of vertrekken.
HMS Renown
Lid

Moengoman schreef:
Veltro schreef:Wat denken jullie hierover?
Het is opmerkelijk dat de Belgen nog de moeite namen om een voorwendsel te zoeken. Na 1 september 1939 was de volgende redenering voldoende reden: de vrienden van mijn vijand zijn mijn vijanden. Het lijkt mij dat de Belgische regering in ballingschap na de Slag om Frankrijk een positie probeerde in te nemen ergens tussen Frankrijk en Nederland. De legale regering van Frankrijk zat in Vichy. Nogal wat Franse koloniën weigerden zich daarom aan te sluiten bij de geallieerden en de Britten hadden geen diplomatieke middelen om daar iets aan te doen. De legale regering van Nederland zat in Londen en zette de oorlog voort. Duitse krijgsgevangenen en ook alle Duitse burgers in Suriname werden op 10 mei vast gezet in een kamp en bleven dat vijf jaar lang.
De Belgen zaten met een staatshoofd in Brussel en een regering in Londen. Het is opmerkelijk dat Belgisch Congo nog zo lang buiten de strijd bleef. De Engelse regering had het waarschijnlijk te druk met de luchtoorlog en besteedde pas na een paar maanden aandacht aan de Belgische kolonie. De Engelsen stelden de Belgen voor de keuze, diplomatieker verwoord dan ik het nu doe: meedoen of vertrekken.
Ik vind volgende citaat van Congo gouverneur Pierre Ryckmans terug in "Het Guldenboek van de Belgische weerstand". Dit verklaarde hij op 18 mei 1940.

Dit schrijft het boek heel kort over de veldtocht:

"Iedereen kent de glorieuze en bliksemsnelle zegetocht door Abessynie; iedereen weet hoe, met drie bataillons en twee batterijen, gehinderd door hun uitrusting die op de rug moest worden gedragen, uitgeput door ontberingen, hun rangen gedund door talloze epidemieeen, voortdurend in gevechten gewikkeld in een ongezond land, de Belgische Koloniale troepen na dagen en nachten van onophoudende patrouilles, in enkele uren Saio omsingelden en veroverden, met zijn negen generalen en vijftienduizend manschappen van Gallo Sidamo. In Nigeria met zijn ruw klimaat vormden deze zelfde Belgische koloniale troepen, samen met die van West-Afrika, de vooruitgeschoven posten die met de wapens van de levensader verdedigden welke, aan de andere zijde van de Sahara, de West-Afrikaanse haven verbond met de Egyptische opslagplaatsen en de vliegvelden langsheen de Middellandse Zee."

"Hier zijn wij in Belgisch Congo, op dit uitgestrekt Belgische gebied dat de vijand niet geschonden heeft en ook nooit schenden zal. Belgie werd zwaar gewond, doch het blijft leven, overal waar zijn kleuren wapperen. Allen moeten wij, als één man ons rond dit vaandel scharen... De vrede werd niet getekend en zal dit ook niet zijn voor de bevrijding van het grondgebied. Met al onze krachten meer nog dan voorheen, moeten wij arbeiden om de dag der bevrijding nader te brengen. Alle hulpbronnen van de kolonie worden ten dienste gesteld van de geallieerden. In het midden-oosten, bewaakte ons dapper kleurlingenleger, gedurende maanden tientallen kilometers opslagplaatsen, oorlogshavens, stations, kaaien, gevangenenkampen. Wanneer zijn uitputtende en soms hallucineerde bewakingsdienst ten einde was, hernam de zwarte zijn opleiding tot de nieuwe oorlog, een intense opleiding, waarbij de menselijke natuur tot de uiterste grenzen van haar fysische kracht en nerveuze weerstand werd gedreven. Door deze aanwezigheid in het Midden-Oosten hebben wij reeds opgeleidde troepen in de mogelijkheid gesteld zonder tijdsverlies naar de vuurlinie op te rukken, en tegelijkertijd deed de buitengewone waakzaamheid van de zwarte soldaten met 90% het cijfers verminderen van de dagelijkse diefstallen, welke door plunderende Bedoeien, in de wapensopslagplaatsen werden gepleegd. De waarde van onze bewakingstroepen heeft niet alleen de nederlaag van Rommel verhaast, zij heeft een nog veel aanzienlijker belang gehad. Haar blijvende verwezenlijkingen bestaan niet enkel uit vliegvelden en gebouwen. Zelfs niet in het sportief voorbeeld dat uitgaat van die ongehoorde tocht van bijna 6000 km; waarbij 800 voertuigen bijna zonder een enkel verlies van Kano tot Kairo trokken, door streken waar voorheen nog nooit een vrachtwagen gereden had. Doch het is meer dan dat. Het is dit kostbare feit voor de toekomst: gedurende de glorierijke maanden van de verovering der Middellandse Zee vertegenwoordigers wij ginds, in de schoot der verenigde naties, het strijdende Belgie. Zouden wij hier stilzwijgend de bewonderenswaardige heldendaden kunnen voorbijgaan van het Militair Veldhospitaal dat, onder bevel van Kolonel Dokter Thomas, Congo eind 1940 verliet eerst naar Kenya en Italiaans Oost-Afrika gezonden werd, waar het deelnam aan de gevechten van Somali en Abyssynie, en vervolgens naar Madagascar met de tweede Oost-Afrikaanse divisie. Hoe zouden wij ons niet met diepe ontroering zijn merkwaardige prestaties herinneren in Birma, in de Chin Hills en in de vallei van de Chindwin, waar men er in slaagde de zeven en zestig voertuigen en driehonderd ton materieel nu eens over bergwegen, welke gedurende mousson met een gladde laag leem waren bedekt, dan weer over de sponsachtige bodem van het oerwoud leidde. "

Amai ik wist zelfs niet dat wij een eenheid in Birma hadden gehad maar kom. Sorry voor het taalgebruik maar het boek dateert uit 1948.
Laatst gewijzigd door HMS Renown op 03 jan 2009, 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie