The Geallieerde verovering van Galla e Sidama

De gevechten en operaties tijdens WOII
Moengoman
Lid

Re: The Geallieerde verovering van Galla e Sidama

Bericht door Moengoman »

Dank je, zeer informatief, mijn interesse is nu definitief gewekt. Ik ben dol op dit soort mistige toestanden. Want Veltro's vraag wordt nu alleen maar prangender. Hoe is de politieke strijd tussen Ryckmans en De Vleeschauwer precies verlopen, als er al zo'n strijd was (zie HMSRenown)? Italiaanse duikboten hadden daar natuurlijk maar weinig mee te maken.
HMS Renown
Lid

Bericht door HMS Renown »

Moengoman schreef:Dank je, zeer informatief, mijn interesse is nu definitief gewekt. Ik ben dol op dit soort mistige toestanden. Want Veltro's vraag wordt nu alleen maar prangender. Hoe is de politieke strijd tussen Ryckmans en De Vleeschauwer precies verlopen, als er al zo'n strijd was (zie HMSRenown)? Italiaanse duikboten hadden daar natuurlijk maar weinig mee te maken.

"Hier zijn wij in Belgisch Congo, op dit uitgestrekt Belgische gebied dat de vijand niet geschonden heeft en ook nooit schenden zal. Belgie werd zwaar gewond, doch het blijft leven, overal waar zijn kleuren wapperen. Allen moeten wij, als één man ons rond dit vaandel scharen... De vrede werd niet getekend en zal dit ook niet zijn voor de bevrijding van het grondgebied. Met al onze krachten meer nog dan voorheen, moeten wij arbeiden om de dag der bevrijding nader te brengen. Alle hulpbronnen van de kolonie worden ten dienste gesteld van de geallieerden."

Sorry ik had het beter moeten aanduiden maar dit is de citaat van de gouverneur generaal van Belgisch-Congo. De rest staat er bij geschreven in het boek.

Ik heb natuurlijk wel maar 1 bron. Maar op basis van dit kan ik toch zeggen dat de gouverneur generaal van Congo bereid was om samen te werken met de geallieerden. Was minister de Vleeshauwer trouwens in principe ook niet zijn meerdere?

Ik weet het niet maar misschien moeten we ook eens gaan spitten in het verleden van beide mannen?

Ik heb contact opgenomen met het Afrikamuseum over dit onderwerp maar nog steeds niets gehoord.
LEO
Lid
Contacteer:

Bericht door LEO »

Citaat uit " Veldtocht naar Abessinië ".
" Onze Engelse bondgenoten hadden de wens uitgedrukt om Belgische koloniale troepen in te zetten samen met hun eigen troepen in Soedan om de Italiaanse troepen die massaal aanwezig waren in Abyssinië te bestrijden en tot capitulatie te dwingen. Deze wens werd, na enige aarzeling ingewilligd, en het XIe Bataillon werd klaargestoomd en vervolgens naar Soedan gestuurd."
-De reden van de "aarzeling" wordt niet vermeld.

Een citaat uit " Belgen in Engeland ".
‘Ons geweten verbiedt ons deel te nemen aan deze houding van “minimale oorlogsinspanning”. Om deze reden aanzien de ondergetekenden zich ontbonden van elke verplichting ten opzichte van de Belgische regering, en stellen zij zich ten dienste van de geallieerde naties.’
-Er waren dus duidelijk strubbelingen binnen de Belgische regering in ballingschap.
Veltro
Lid

Bericht door Veltro »

Na een beetje inlezen blijkt het allemaal niet zo ingewikkeld.
Minister voor Koloniën De Vleeschauwer en Goeverneur-Generaal Rijckmans waren voor militaire interventie aan de zijde van de Britten. Echter De Vleeschauwer was een trouwe koningsgezinde en had te kennen gegeven zich te schikken naar elke richtlijn van Leopold III. De Vleeschauwer stuurde op 28 juli 1940 bericht naar Leopold III over de intenties met betrekking tot Kongo. Koning Leopold III’s reactie was echter negatief, aangezien dit hem politiek buitenspel zou zetten.
Het dilemma was dus te kiezen tussen Leopold III en de Britten en dit tegen een achtergrond van een confrontatie te zoeken met een land waarmee men niet in oorlog was en een campagne welke België zelf niets zou opleveren.
De eerste agressieve instelling verdween dus toen Koninklijke goedkeuring uitbleef en werd vervangen door een besluiteloosheid. Uiteindelijk gaf de Britse druk en de situatie van een "gevangen" Koning de doorslag.

Kan iemand nog het volgende bevestigen:
Een Koloniaal bataljon bestaat uit 3 compagnieën en deze uit 3 pelotons.
Ik zit vooral met de pelotons, daar er wordt gesproken in een tekst over 3 pelotons en dan plotseling ook over een machinegeweer peloton.
Is deze onderdeel van de 3, een 4de of is deze los toegevoegd aan het bataljon.
Iemand die het weet?

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Plaats reactie