Wat ging er mis op Omaha?

De gevechten en operaties tijdens WOII
Gebruikersavatar
broeloe
Lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 29 mar 2005, 17:46

Wat ging er mis op Omaha?

Bericht door broeloe »

Waarom vielen er veel meer doden op Omaha beach dan welk strand dan ook?
Welke fouten maakten de geallieerde commandanten op Omaha?
Wie vrede wil bereidt zich voor op oorlog
Gebruikersavatar
Sherman
Lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 04 mei 2007, 19:39
Locatie: Naaldwijk

Re: Wat ging er mis op Omaha?

Bericht door Sherman »

"De Duitsers hadden hun verdediging goed voorbereid. Overal onder de hoogwaterlijn lagen obstakels op het strand en sommige delen van het gebied, met name boven de hoogwaterlijn, waren voorzien van landmijnen. Bovendien bood het langzaam afhellende strand een prima schootsveld voor de verdedigers die zich verschansten in bunkers bovenop de ruim dertig meter hoge kliffen. Aanvankelijk werd het gebied verdedigd door een samenraapsel van uit Polen en Rusland afkomstige troepen, maar vlak voor de invasie werden ze vervangen door de Duitse 352ste divisie. Deze behoorde tot de best getrainde troepen in het gebied.

De landing op Omaha Beach leidde tot grote geallieerde verliezen. De inleidende bombardementen en beschietingen waren slordig uitgevoerd en hadden weinig schade aangericht. Van de 29 Duplex Drive Sherman tanks die met een soort kraag om konden blijven drijven, gingen bij de landing 27 stuks verloren, waardoor de infanterie weinig vuursteun kreeg. De soldaten uit de landingsvaartuigen moesten 30 meter door ondiep water waden om het strand te bereiken. Volgens het oorlogsdagboek van de 1ste divisie waren alle officieren en sergeanten van de divisie binnen tien minuten na het neerlaten van de landingskleppen gewond of dood. De divisie had geen leiding meer en reageerde nergens meer op. Na een uur bevonden de mannen zich nog steeds op het strand, in dekking tegen hevig machinegeweervuur. Pas na de landing van brigadegeneraal Norman Cota kregen de troepen weer wat moed, en ten slotte lukte het om door de Duitse linies te breken".
bron: wikipedia.

ik denk dat dit stuk al voor een groot gedeelte antwoord geeft op je vraag. aangezien het van wikipedia komt, zal er vast wel wat op of aanmerkingen op komen ;).

groeten,

Ruben
Nuts!
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Wat ging er mis op Omaha?

Bericht door jurgen »

Hierover was vorige week nog een documentaire op canvas.

Ze hadden ook de pech dat het net eb was toen ze landden wat de lengte van het strand nog een stuk langer maakte en de troepen hadden helemaal geen radiocontact meer, aldus een veteraan die erbij was.

Volgens de docu was de reden dat men alsnog kon doorstoten dat ongeveer 500 rangers die op point du hoc aan land moesten gaan ook op Omaha aankwamen.
V1Oliver
Lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 24 feb 2008, 13:57
Locatie: Beveren-Waas

Re: Wat ging er mis op Omaha?

Bericht door V1Oliver »

De 352ste infanteriedivisie waarvan ze niet wisten dat die er was, had nog een artilleriebrigade, waardoor ze het de Amerikanen nog extra lastig maakten.
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: Wat ging er mis op Omaha?

Bericht door Jurrie »

Een groot deel van de kust werd voor de landing kapotgebombardeerd door vliegtuigen / scheepgeschut. Als ik het goed heb landde men echter net een 2 km verkeerd, waar de kustlijn (en dus de verdediging) nog redelijk intact was.

En als de verdediging goed ingericht is (gebruik makende van natuurlijke omgeving etc) heb je niet veel man nodig om een landing (deels) te verijdelen

Greetz,

Jurrie
Gebruikersavatar
broeloe
Lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 29 mar 2005, 17:46

Re: Wat ging er mis op Omaha?

Bericht door broeloe »

Dus als ik het goed begrijp dan was het puur bad luck voor de mannen op Omaha.
Je kan dus niet zeggen dat de bevelvoering op Omaha slechter was dan die van de Britten, Canadezen of de Amerikanen bij Utah.
Wie vrede wil bereidt zich voor op oorlog
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Re: Wat ging er mis op Omaha?

Bericht door Moengoman »

Zoals gewoonlijk is het raadzaam om hier eens te kijken:

http://www.go2war2.nl/artikel/1620/1
GGS
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 jun 2009, 17:06

Re: Wat ging er mis op Omaha?

Bericht door GGS »

Dus als ik het goed begrijp dan was het puur bad luck voor de mannen op Omaha.
Je kan dus niet zeggen dat de bevelvoering op Omaha slechter was dan die van de Britten, Canadezen of de Amerikanen bij Utah.
Het was een samenloop van omstandigheden. Er zijn honderden redenen waarom het niet ging zoals gepland,
maar de belangrijkste waren toch:

-Ze wouden niet 's nachts landen, waardoor ze moesten landen terwijl het laagtij was waardoor
de GI's dus een veel grotere afstand moesten afleggen.
-Het voorafgaande bombardement ging niet zoals voorzien.Door wolken hadden de piloten een beperkt zicht
waardoor ze geen risico wouden lopen hun eigen troepen te bombarderen.Ze dropten dus 'safe', helaas wel enkele kilometers
achter de kustlijn waardoor er geen kraters waren om in te schuilen en de duitse defensie niet was verzwakt.
-Omaha was gewoon het zwaarst verdedigde strand.In vergelijking met Omaha Beach was Juno bijvoorbeeld
'a walk in the park' te noemen.
-De Amerikanen hadden het zeer lastig met MG-nesten uit te schakelen.Meestal bevonden deze zich zelf niet
in bunkers, maar in gewone houten constructies. Zo vond er een waar bloedbad plaats te WN62, waar 2 MG-nesten
(o.a. met Heinz Severloh dacht ik, leeft nog steeds.) honderden mannen hebben neergemaaid.

De eigenlijke doorbraak is er gekomen toen verschillende Amerikaanse destroyers héél dicht tot bij de kustlijn kwamen varen
om zo een beter zicht te hebben op de duitse stellingen waarmee ze het lastig hadden.
Enkele jaren toen ik op Omaha was er nog met een veteraan gesproken en hij zei me letterlijk:
'I could throw a rock at those destroyers, they were that close to the beach'.

G
Gebruikersavatar
mtdr
Lid
Berichten: 371
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:43
Locatie: Gld

Re: Wat ging er mis op Omaha?

Bericht door mtdr »

GGS schreef:
(o.a. met Heinz Severloh dacht ik, leeft nog steeds.) honderden mannen hebben neergemaaid.
Nee, Heinrich Severloh overleden op 14 januari 2006.
Verzamel D-Day Soldbucher.
GGS
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 jun 2009, 17:06

Re: Wat ging er mis op Omaha?

Bericht door GGS »

Dan heb ik me vergist. Misschien is het 'de andere'(kan even niet op zijn naam komen) die wel nog
steeds leeft.

Het waren btw prachtige beelden toen een televisiezender een afspraak regelde tussen Severloh en een Amerikaanse
veteraan, ze hadden elkaar nog nooit gezien maar vlogen elkaar in de armen, en beiden hadden geen greintje wrok.


G
Gebruikersavatar
mtdr
Lid
Berichten: 371
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:43
Locatie: Gld

Re: Wat ging er mis op Omaha?

Bericht door mtdr »

GGS schreef:Dan heb ik me vergist. Misschien is het 'de andere'(kan even niet op zijn naam komen) die wel nog
steeds leeft.
Als je Franz Gockel bedoelt, die is overleden op 22 november 2005.
GGS schreef:Het waren btw prachtige beelden toen een televisiezender een afspraak regelde tussen Severloh en een Amerikaanse
veteraan, ze hadden elkaar nog nooit gezien maar vlogen elkaar in de armen, en beiden hadden geen greintje wrok.
Ik denk dat je de ontmoeting met soldaat David Silva bedoelt? Ze ontmoeten elkaar 60 jaar na D-day op omaha beach, nadat ze dacht ik al langer contact hadden.
Verzamel D-Day Soldbucher.
Gebruikersavatar
mtdr
Lid
Berichten: 371
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:43
Locatie: Gld

Re: Wat ging er mis op Omaha?

Bericht door mtdr »

Stukje netwerk waar ze ook aandacht besteden aan deze ontmoeting: http://www.netwerk.tv/node/3751 (bekijk reportage; er gaat ook een stukje over een ander onderwerp dus even doorspoelen :wink: )
Verzamel D-Day Soldbucher.
GGS
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 jun 2009, 17:06

Re: Wat ging er mis op Omaha?

Bericht door GGS »

Bedankt voor de link mtdr, blijkbaar moet ik mezelf wat meer up-to-date houden !
airborne101st
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 jul 2009, 16:52

Re: Wat ging er mis op Omaha?

Bericht door airborne101st »

wat er egt is mis gegaan is dat aleen de parasjutisten goet waren voorbereit de gewone soldaten niet daardoor werden ze in de pan gehakt ook heeft het 101st airborne goet gevochte zoals de mensen onder dik winter

Wat er echt mis is gegaan, is dat alleen de parachutisten goed waren voorbereidt.
De gewone soldaten niet, waardoor ze in de pan werden gehakt.
Ook heeft het 101st. Airborne goed gevochten zoals de mensen onder Dick Winters.


Edit Stefan:
Graag leven we hier op het forum Algemeen Beschaafd Nederlands na, we proberen dit zo goed mogelijk na te leven.
Ik heb je tekst aangepast, besteed wat meer tijd aan je spelling. Een spelfout heeft iedereen wel eens, maar dit gaat net iets te ver!
Vriendelijke groet,
Stefan.
Robbert A
Lid
Berichten: 226
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:00

Re: Wat ging er mis op Omaha?

Bericht door Robbert A »

lol, wat airborne101st zegt kan je toch amper serieus noemen? die moet dus echt leren wat er werkelijk is gebeurd.

de ''gewone soldaten'' waren wel degelijk getraind, goed zelfs met het bestormen van stranden. dat leerden ze in Engeland.
maarja zo zie je maar weer hoe Hollywood de geschiedenis kan verheerlijken :?

maar ontopic, ik dacht dat de Amerikanen juist bij hoogwater landde, om de kruizen te ontlopen.
kan dat?
''het spijt me dat ik het uniform heb aangetrokken, niet dat ik deelgenomen heb aan de gevechten, maar dat ik het uniform heb aangetrokken. Er zit een onuitwisbare vlek op'' --- Nederlandse oud-SSer

The Pacific, Hell was just an ocean away
Plaats reactie