Wat ging er mis op Omaha?

De gevechten en operaties tijdens WOII
irish guards
Lid

Re: Wat ging er mis op Omaha?

Bericht door irish guards »

Maar ze zouden ook steun krijgen van sherman dd tanks.
( volgensmij 40 maar er zijn er maar 6 aan land gekomen )
Opgeheven account 4914

Bericht door Opgeheven account 4914 »

Ik heb een documentaire gezien en op dvd van Canvas. De Duitsers hadden enkele kilometers verder in land geschut geplaatst die recent is gevonden. Daardoor zouden er veel verliezen geleden zijn. Maar doordat een divisie (ik dacht Rangers maar de hoeveelste vraag me niet) op het juiste moment verkeerd gevaren was is het toch gelukt. Ze moesten namelijk verder ergens geland zijn.
US army
Lid

Bericht door US army »

irish guards schreef:Maar ze zouden ook steun krijgen van sherman dd tanks.
van die drijvende tanks?
ja, meer dan 90% was voor het strand aan zinken gebracht ofzo.
"Nuts!" - General MacAuliffe
'Ik schreef mijn naam in een steen om zeker te weten dat ik nooit zou worden vergeten' - Harmen van Straaten

Opzoek naar BOB patched items
S1991
Lid
Contacteer:

Bericht door S1991 »

US army schreef:
irish guards schreef:Maar ze zouden ook steun krijgen van sherman dd tanks.
van die drijvende tanks?
ja, meer dan 90% was voor het strand aan zinken gebracht ofzo.
De Sherman Duplex Drive tanks hadden een scherm van canvas en werden aangedreven door de tankmotoren en drijvende gehouden door een opvouwbaar canvasscherm dat na de landing omlaag zakte zodat het kanon direct de vijand onder vuur kon nemen. Zodoende landden deze DD-tanks mee met de landingsvaartuigen om direct de gelandde soldaten vuurondersteuning te geven.
Dan had je ook nog een DUKW, ik weet niet of je die misschien bedoeld?

DUKW:
Afbeelding

Sherman Duplex Drive tank:
Afbeelding
Afbeelding
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Pieter F
Lid

Bericht door Pieter F »

Hij bedoelt de DD-tanks. Van de DUKW's, die artillerie-eenheden aan land moesten zetten, is een zo mogelijk nog groter percentage verloren gegaan geloof ik.
Jan Klaassen
Lid

Bericht door Jan Klaassen »

Jentyyy schreef:Maar doordat een divisie (ik dacht Rangers maar de hoeveelste vraag me niet) op het juiste moment verkeerd gevaren was is het toch gelukt. Ze moesten namelijk verder ergens geland zijn.
Het was inderdaad zo dat een deel van de voor Pointe Du Hoc bestemde Rangers daar niet is geland. Ze zijn alleen niet verkeerd gevaren; ze zijn niet aan land gegaan omdat ze geen signalen kregen van de top. Als de aanval door het (volgens mij) 2de bataljon Rangers zou lukken, dan zouden er nog meer Rangers aan land gaan (die dit te weten zouden komen door een oranje signaalvuur). Zou de aanval niet lukken, dan zouden de Rangers doorvaren naar Omaha om vanaf dat strand om pointe-du-hoc heen te trekken en het langs achteren aan te vallen.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Isaf13
Lid

Bericht door Isaf13 »

Vergeet niet de batterij van Grandcamp-Maisy.
Groeten,
In oorlogstijd dient de waarheid altijd omringd te worden door een lijfwacht van leugens.
panzer lehr
Lid

Bericht door panzer lehr »

wat er mis ging op omaha beach ik geloof dat omaha verdedigt werd door een regiment van de 352 ste infanterie divisie en dat was een divisie met gevechtservaring ze waren in frankrijk op rust en om terug uitgerust te worden dat wa sdenk ik de oorzaak van de zware verliezen corrigeer me moest ik fout zitten
S1991
Lid
Contacteer:

Bericht door S1991 »

panzer lehr schreef:wat er mis ging op omaha beach ik geloof dat omaha verdedigt werd door een regiment van de 352 ste infanterie divisie en dat was een divisie met gevechtservaring ze waren in frankrijk op rust en om terug uitgerust te worden dat wa sdenk ik de oorzaak van de zware verliezen corrigeer me moest ik fout zitten
In de gehele Normandy landing sectoren zaten divisies van het Oostfront dus die hadden al ervaring. Maar bij Omaha was het geval dat de Amerikaanse Inlichtingendienst niet wist dat er nog 1 divisie gelegerd was. Deze hadden ze over het hoofd gezien, weet even niet meer de naam van de divisie.
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Pieter F
Lid

Bericht door Pieter F »

Van de aanwezigheid van de 352. waren de Amerikaanse inlichtingendiensten niet op de hoogte.
panzer lehr
Lid

omgitsme schreef:
panzer lehr schreef:wat er mis ging op omaha beach ik geloof dat omaha verdedigt werd door een regiment van de 352 ste infanterie divisie en dat was een divisie met gevechtservaring ze waren in frankrijk op rust en om terug uitgerust te worden dat wa sdenk ik de oorzaak van de zware verliezen corrigeer me moest ik fout zitten
In de gehele Normandy landing sectoren zaten divisies van het Oostfront dus die hadden al ervaring. Maar bij Omaha was het geval dat de Amerikaanse Inlichtingendienst niet wist dat er nog 1 divisie gelegerd was. Deze hadden ze over het hoofd gezien, weet even niet meer de naam van de divisie.
De 711 infanterie divisie kun je niet echt getraint noemen het was meer een statische divisie de enigste andere divisie met gevechts ervaring die ik weet in de normandy sector was de 21 ste panzer divisie heeft nog gevochten in noord afrika en fjr 6 was er ook en verder een aantal ost legionen ze hebben ook de pech gehad dat de bombardementen op omaha te ver land inwaarts waren
wo2-freak
Lid

Bericht door wo2-freak »

Panzer, gebruik hier en daar punten en komma's. Dat is makkelijker lezen :)
Stefan
Lid

Bericht door Stefan »

wo2-freak schreef:Panzer, gebruik hier en daar punten en komma's. Dat is makkelijker lezen :)
Voor de controle op punten en komma's zijn wij voor.
Is al reeds contact hierover geweest.

Vriendelijke groet,

Stefan.
panzer lehr
Lid

Stefan schreef:
wo2-freak schreef:Panzer, gebruik hier en daar punten en komma's. Dat is makkelijker lezen :)
Voor de controle op punten en komma's zijn wij voor.
Is al reeds contact hierover geweest.

Vriendelijke groet,

Stefan.
Ja gij hebt in de week een pb erover gestuurd ik was ze er in dit bericht vergeten in te zetten.
Plaats reactie