15/19 Hussars Valkenswaard september 1944

De gevechten en operaties tijdens WOII
Plaats reactie
Heideroos
Lid

15/19 Hussars Valkenswaard september 1944

Bericht door Heideroos »

Degenen die ook wel es op TommyTalk zitten hebben deze daar wellicht ook gelezen. Voor de andere gooi ik hier ook dit balletje even op:
http://www.tommy-talk.com/viewtopic.php?t=8467

Een kennis van een kennis in the UK had een oom die op 17 september 1944 is gesneuveld. Hij ligt begraven in Valkenswaard.
Zijn naam is Walter Batchelor, hij was 23 toe hij stierf en ingedeeld bij de "C" Sqn. 15th/19th The King's Royal Hussars.

Dat heb ik van mijn kennis doorgekregen. Zij proberen meer over Walter te weten te komen.
Ik heb zelf een poging gewaagd om de Hussars op te sporen. Wat er zo te vinden is:
- Onderdeel van 3rd infantry div.
- Na d-day naar normandie gestuurd als recce unit voor 11th armoured
en dan is er een gat en staan we ineens in 1945 in duitsland en is der krieg forbei...
XXXcorps battle order doorgespit, geen hussars..

Heeft iemand een idee? De neef van Walter gaat dit jaar naar het graf toe.
Zou mooi zijn als we hem wat meer over Walter kunnen vertellen.

Update: Dankzij the nice folks at Tommy Talk ben ik er inmiddels achter dat de Hussars waren ingedeeld bij 11th armoured division en erop uitgestuurd waren om de 101st Airborne bij Nuenen te ondersteunen.
Walter schijnt bij "Hoek" gesneuveld te zijn. Hoek zou een gehucht bij Bergeijk kunnen zijn.
Walter is op de 17e gesneuveld (de eerste dag) dus zal bij de allereerste tanks hebben gezeten die de grens overkwamen.
Hancock. I've got lunatics laughing at me from the woods. My original plan has been scuppered now that the jeeps haven't arrived. My communications are completely broken down. Do you really believe any of that can be helped by a cup of tea?
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 51 keer
Ontvangen: 93 keer

Navraag

Bericht door asjemenou »

Heideroos schreef:Een kennis van een kennis in the UK had een oom die op 17 september 1944 is gesneuveld. Hij ligt begraven in Valkenswaard. Zijn naam is Walter Batchelor, hij was 23 toe hij stierf en ingedeeld bij de "C" Sqn. 15th/19th The King's Royal Hussars.
Het vervelende aan dit soort speuracties is dat je meestal stuit op de "privagebescherming" van zo'n persoon. Zeker wanneer je geen eerste lijns familielid van de persoon in kwestie bent. Ondanks het feit hoe goed je bedoelingen ook zijn. Ik heb hier zelf ook enige ervaring mee. Wat de neef van Walter Batchelor het beste kan doen is om zelf navraag te gaan doen. Hij is tenslotte een neef van de persoon in kwestie en heeft meer kans dan wie dan ook. Hij kan bijvoorbeeld gaan informeren bij de Commonwealth War Graves Commission, zie http://www.cwgc.org/ of een Britse veteranenvereniging zoals http://www.veterans-uk.info/index.html. Wellicht hebben dit soort instellingen aantekeningen over Walter Batchelor. Wellicht is er bij zo'n veteranenvereniging nog een veteraan in leven die zich Walter Batchelor kan herinneren.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Heideroos
Lid

Re: 15/19 Hussars Valkenswaard september 1944

Bericht door Heideroos »

Er is in een paar dagen al best van info boven water gekomen (TT), waarvan de familie in Engeland al bijzonder van onder de indruk is.
Zij wisten tot voor kort alleen een datum en dat hij in Valkenswaard is begraven.
Als we de familie naar instanties kunnen verwijzen en er komen feiten boven water, zijn we al een eind verder.
Hancock. I've got lunatics laughing at me from the woods. My original plan has been scuppered now that the jeeps haven't arrived. My communications are completely broken down. Do you really believe any of that can be helped by a cup of tea?
Heideroos
Lid

Bericht door Heideroos »

Ik heb een foto gekregen van Walter
Afbeelding
Heideroos
Lid

Bericht door Heideroos »

Ik krijg dit net uit Engeland binnen:
(CWGC)
Walter originally buried in Plot II Row A Grave 14 in 'La Colonie' map refrence MR 36892. His remains were re-located in April 1945.

La Colonie/Kolonie? iemand?
peter01
Lid

Bericht door peter01 »

Heideroos,
In Belgie net over de grens onder bergeijk ligt Kolonie (boven Lommel net over het kanaal).
In Neerpelt (iets rechts van Lommel) zijn oorlogsgraven van enkele britten, in Lommel Polen.
Op 17 september 1944 wordt vanuit Neerpelt en het naburige Lommel het startsein gegeven van de grote Operatie Market Garden.
Peter.
Plaats reactie