Bevrijding Veenendaal

De gevechten en operaties tijdens WOII
Plaats reactie
Heideroos
Lid

Bevrijding Veenendaal

Bericht door Heideroos »

Ik kreeg via een andere site een vraag over wat er gebeurde met duitse troepen in Veenendaal aan het einde van de oorlog.
Het is bekend dat de landstorm ss zich op 10 mei eindelijk overgaf en is afgevoerd naar een kamp of kampen in Elst (Ut.)
Waar zij daarna naartoe gegaan zijn is mij niet bekend.

Algemeen weet ik dat er her en der in Nederland kampen waren waar collaborateurs en krijgsgevangen werden ondergebracht.
In afwachting van proces e.d.

Wie weet er toevallig waar de Veense landstorm terecht is gekomen?
Hancock. I've got lunatics laughing at me from the woods. My original plan has been scuppered now that the jeeps haven't arrived. My communications are completely broken down. Do you really believe any of that can be helped by a cup of tea?
Sander89
Lid

Re: Bevrijding Veenendaal

Bericht door Sander89 »

Nadat ze inderdaad de 10e mei de wapens hadden neergelegd en in het POW kamp te Elst kwamen, werden ze de 22e mei overgebracht naar de Harskamp. In 3 transporten gebeurde dit (22, 23 en 25 mei). Ongeveer 4000 man wordt gevangen gehouden in de Harskamp. Op een handvol buitenlanders na bestaat dit uit hoofdzakelijk Nederlandse Landstormers. 23 juni, Nederlandse Stoottroepen (BS) nemen de bewaking van het kamp over van de Canadezen. De behandeling verslechterd, wat volgt is een opeenstapeling van vele nachtelijke schietpartijen door schietgrage "verzetshelden" met vele doden en gewonden tot gevolg. Juli 1946 worden de gevangenen verder berecht en overgeplaatst naar andere plekken door het land.
Dit zijn enkele zaken die ik uit een dagboek van een Landstormer haalde. Het gaat niet specifiek over de Veenendaalse Landstormers, doch kwamen zij die daar zijn opgepakt wel in hier terecht. Mocht je meer vragen hebben die in detail treden moet je het maar eventjes zeggen.

Grt,
Sander/Rednas ;)
502
Lid

Re: Bevrijding Veenendaal

Bericht door 502 »

Interresant dat dagboek. Staan er ook gevechtsverslagen in?
Plaats reactie