tanks in de 2de wereldoorlog

De gevechten en operaties tijdens WOII
Plaats reactie
safenhuub
Lid

tanks in de 2de wereldoorlog

Bericht door safenhuub »

Beste oorlogsliefhebbers,

In het kader van een taak voor Kritische Benadering zijn wij op
zoek naar de aantallen tanks in het Duitse en Franse leger tijdens
WO 2, meer specifiek mei 1940. Met dit bedoelen we niet het aantal tanks dat effectief in
gebruik was tijdens de oorlog, maar de aantallen die beide legers
in bezit hadden. Indien hierop geantwoord kan worden, gelieve ook een degelijke
bronvermelding mee te geven.

Dank bij voorbaat

Kpl. KBO Zavoloko
149 SSMW
joeri_zavoloko@hotmail.com

Kpl. KBO Hubrechts
149 SSMW
pieter_hubrechts@hotmail.com
Charly1975
Lid

Re: tanks in de 2de wereldoorlog

Bericht door Charly1975 »

Studiegenoten ?: klik
We're fools to make war
On our brothers in arms

(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Dave
Lid

Bericht door Dave »

DE TWEEDE WERELDOORLOG (DEEL I ): RAYMOND CARTIER

Duitsland 2574 tanks , Frankrijk 2475 en GB 600. Ik vermoed dat het Britse aantal duidt op het aantal stuks in Frankrijk aanwezig. Er wordt niets vermeld over de tanksterkte van België, Nederland en Luxemburg.

EUROPA IN OORLOG: NORMAN DAVIES

hier worden enkele Duitse produktiecijfers gegeven ivm tanks. In 1939 zou Duitsland 247 tanks geproduceerd hebben. In 1940 1643. Misschien nuttig in de wetenschap dat de Duitsers 217 tanks verloren tijdens de campagne in Polen. Deze verliezen worden bevestigd in het boek DE GESCHIEDENIS VAN DE WAFFEN SS van CHRISTOPHER AILSBY.

STANDAARD GESCHIEDENIS VAN DE TWEEDE WERELDOORLOG

Op 10 mei start Duitsland met 2700 tanks waarvan slechts 627 Mark III en IV. De geallieerden beschikken over 3000 tanks. de aantallen worden niet per land vermeld.

DE TWEEDE WERELDOORLOG: LUC DE VOS

België 270 tanks, Nederland 40, GB 640, Frankrijk 3250 tegen 2445 Duitse tanks.

Dit is wat ik kan vinden in mijn documentatie.

Hopelijk kunnen deze gegevens van nut zijn.

mvg,

Dave
Jan Klaassen
Lid

Bericht door Jan Klaassen »

Dave schreef: DE TWEEDE WERELDOORLOG: LUC DE VOS

Nederland had volgens mij helemaal geen tanks...en zeker geen 40... :S (in 1940 dan)
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
michiel01
Lid

Bericht door michiel01 »

Nederland had 2 Franse Renault tanks, waarvan 1 in Zeeland stond en de andere tijdens manoeuvres eerder in 39/40 afgeknakt en niet inzetbaar was. Bron.... eeuh ja dat is geloof ik Ltkol Bongers, maar vraag me niet welk boek van hem.
xaffe
Lid

Bericht door xaffe »

Oke, dat is al heel wat bruikbare informatie! Bedankt!

Mochten er nog bruikbare zaken naar bovenkomen, alvast bedankt!

MVG,

Xavier
Sander89
Lid

Bericht door Sander89 »

Jan Klaassen schreef:
Dave schreef: DE TWEEDE WERELDOORLOG: LUC DE VOS

Nederland had volgens mij helemaal geen tanks...en zeker geen 40... :S (in 1940 dan)
Wellicht dat ze de tanks die in Nederlandsch Indië stonden meetellen? Daar hadden we aardig wat staan. Daarnaast hadden we in NL zelf een aantal tankette's (stuk of 5 meen ik te herinneren, met namen van katachtigen), soort mini-tanks. Ik meen dat dit er 5 waren, gelegerd bij de artillerie. De foto ervan heb ik helaas niet meer, maar het zag eruit als een klein rupsvoertuig met een Vickers MG erop.
dutchhelmets
Lid
Contacteer:

Bericht door dutchhelmets »

volgens mijn gegevens (niet altijd juist...) had Nedrland op 10 Mei 1940 2 Renault FT-17 Tanks, 3 pantserrupstrekkers( in Ede), 12 pantserwagens m36 en 14 pantserwagens m38(waaronder 2 commando wagens).

groet,
i'd rather die scared to death than die bored to death
Jan Klaassen
Lid

Bericht door Jan Klaassen »

michiel01 schreef:Nederland had 2 Franse Renault tanks, waarvan 1 in Zeeland stond en de andere tijdens manoeuvres eerder in 39/40 afgeknakt en niet inzetbaar was. Bron.... eeuh ja dat is geloof ik Ltkol Bongers, maar vraag me niet welk boek van hem.
Heb hier een bron:
http://home.tiscali.nl/~grebbelinie/ges ... isTank.htm
Die schrijft over 1 tank, welke niet te gebruiken was... En die tank in Zeeland, is dat geen echte Franse tank die meekwam met de Fransen destijds?
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Sander89
Lid

Bericht door Sander89 »

Nederland trok ten strijde met 32 moderne pantserwagens. Om precies te zijn 12 M.36, 14 M.38 en 6 M.39 – bewapend met een 37 mm Bofors kanon en drie mitrailleurs m.u.v. twee M.38 commandowagens die geen kanon hadden [echter wel een houten dummy]. Daarnaast een vijftal oude Cardon-Lloyd carriers en drie volkomen verouderde Morris wagens. Aangetekend dient te worden dat de pantserwagens in de bewapening van de types M.36, M.38 en M.39 modern tot zeer modern waren en op de kepe beschouwd beter waren dan hun Duitse gelijken, zeker qua hoofdbewapening en terreingang. De bepantsering was echter minder goed.
http://www.zuidfront-holland1940.nl/ind ... =landmacht

Afbeelding
Dave
Lid

Bericht door Dave »

Ik ben toevallig het boek aan het lezen HITLERS TROEPEN van Guido Knopp. Deze neemt een tekst over van de historicus KARL-HEINZ Frieser die spreekt over 4200 geallieerde tanks tegen 2400 Duitse bij het begin van de westerse campagne. Wat me gewoon opvalt is dat vele bronnen helemaal niet overeenstemmen. waarschijnlijk kan men dit doortrekken naar alle naakte cijfers. Dan vraag ik me nog af of het zin heeft cijfers in naslagwerken te vermelden?
OliverP
Lid

Bericht door OliverP »

@safenhuub:
Als eerste wil ik je er op wijzen dat hier (hoop ik) geen oorlogsliefhebbers zijn, maar slechts mensen die in de geschiedenis van de oorlog en/of krijgskunde geïnteresseerd zijn. :wink:

Het probleem met de van elkaar afwijkende aantallen zal altijd blijven; de één telt de reserves mee, de ander alleen de daadwerkelijk ingezette troepenonderdelen. Als je het goed wil doen, zou je dus eerst voor jezelf duidelijk moeten krijgen welke getallen voor jou van belang zijn. Pas dan kun je op zoek naar relevante informatie in bijvoorbeeld archieven van de betrokken partijen. Vooral als je specifiek de aantallen voor mei 1940 wil hebben, staat je denk ik behoorlijk wat werk te wachten.

@Dave:
Ik beschouw Guido Knopp nou niet echt als een geschiedschrijver die zijn data goed verifieert. Hij is imo meer een schrijver die voor het snelle en gemakkelijke geld gaat... :roll: Maar dit terzijde.
Plaats reactie