Stelling: Executie van Chris Meijer

De gevechten en operaties tijdens WOII
Plaats reactie

Chris Meijer gexecuteerd, Eens of Oneens?

Eens
8
27%
Geen mening
10
33%
Oneens
12
40%
 
Totaal aantal stemmen: 30

Gebruikersavatar
Martijn95
Lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 25 feb 2008, 18:18

Stelling: Executie van Chris Meijer

Bericht door Martijn95 »

Hallo,
ik was gewoon nieuwsgierig wat jullie ervan vinden. Als je niet weet wat er is gebeurd:

NL:http://nl.wikipedia.org/wiki/Chris_Meijer


P.S. Ik weet niet of dit de goede sectie is. Anders moet je ff verplaatsen

P.S.S Wil je ook je reden hieronder zetten??

*Heb de Poll veranderd
Laatst gewijzigd door Martijn95 op 08 nov 2009, 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: Stelling: Executie van Chris Meijer

Bericht door Charly1975 »

Ik heb niet gestemd maar ik zie dat er twee 'oneens' hebben gestemd....blijkbaar zonder reden ?

De reden waarom ik niet gestemd heb is omdat ik het nogal een moeilijke zaak vind, zoals ook al in het Wikipedia artikel staat bleeft Meijer zelf ook erg vaag over zijn werkelijke redenen. Daar tegenover staat dat het ook de schijn had dat ie niet had willen deserteren. Vandaar dat ik niet gestemd heb.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Stelling: Executie van Chris Meijer

Bericht door Jan Klaassen »

Ik zal ook niet stemmen...
Aan de ene kant liep hij wel weg, aan de andere kant is de doodstraf erg zwaar...
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Stelling: Executie van Chris Meijer

Bericht door michiel01 »

Ik denk dat dit een erg lastige situatie is, om over te stemmen en idem waar hij zichzelf in heeft gezet. Ik heb dit onderwerp eens uitgebreid behandeld gehad tijdens een Battlefield tour. Ons werd toen dezelfde vraag gesteld, er is wat te zeggen voor de beslissing die is genomen maar of de beslissing de juiste is geweest is moeilijk te beoordelen denk ik.
Ja hij heeft gedeserteerd en mede omdat hij een leidinggevende functie had is het een zwaarwegend misdrijf. Maar het is lastig te zeggen wat zijn echte intenties zijn geweest en of de wijze waarop de krijgsraad haar oordeel heeft geveld juist zijn geweest. Met het oog op de (op handen zijnde) oorlog en het willen stellen van een voorbeeld kan ik me inbeelden dat de krijgsraad deze beslissing heeft genomen. Anderzijds is de kracht van het voorbeeld ten onder gegaan met de executie van Meijer zelf, wat ik begreep uit het boek over deze zaak heeft de gewone soldaat aan het front niets meegekregen heeft van deze zaak. Deserteren op de Grebbeberg heeft daarna ook wel degelijk plaatsgevonden en de Mil Politie heeft, als ik mijn docent militaire geschiedenis mag geloven, geschoten op "terugtrekkende" militairen dus of het voorbeeld dan gewerkt heeft....

Ik denk dat dit een te lastige kwestie is om over te stemmen je moet en degelijke kennis hebben van deze unieke situatie plus de factoren die hierop van invloed zijn goed tegen elkaar kunnen afwegen.
Gebruikersavatar
OliverP
Lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 22 jun 2009, 13:35

Re: Stelling: Executie van Chris Meijer

Bericht door OliverP »

Ik heb oneens gestemd.

De executie was hoe dan ook onterecht, gezien het vonnis al vantevoren was bepaald. Hier kan dus geen sprake zijn van een eerlijk proces.

Over of hij nu uiteindelijk wel of niet gedeserteerd was, en of de executie om die reden (on)terecht zou zijn geweest, kan ook ik geen uitspraak doen.
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Re: Stelling: Executie van Chris Meijer

Bericht door koos24 »

Onterecht.

Het proces is oneerlijk verlopen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Re: Stelling: Executie van Chris Meijer

Bericht door Moengoman »

Oneens, Meijer heeft dezelfde straf gekregen als bv Hermann Göring.
Gebruikersavatar
OliverP
Lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 22 jun 2009, 13:35

Re: Stelling: Executie van Chris Meijer

Bericht door OliverP »

Moengoman schreef:Oneens, Meijer heeft dezelfde straf gekregen als bv Hermann Göring.
:roll:
MFO-Veteraan
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 aug 2010, 23:15

Re: Stelling: Executie van Chris Meijer

Bericht door MFO-Veteraan »

Moengoman schreef:Oneens, Meijer heeft dezelfde straf gekregen als bv Hermann Göring.

Ik heb altijd gedacht dat Sergeant Meier gefusileerd was ivm. desertie en niet dat hij zelfmoord heeft gepleegd in zijn cel in afwachting van zijn vonnis :?:

MvG
Sander89
Lid
Berichten: 245
Lid geworden op: 20 jun 2008, 13:51

Re: Stelling: Executie van Chris Meijer

Bericht door Sander89 »

Hij was toch dienstplichtig? In dat geval kan je enkel tot de conclusie 'oneens' komen.
Gebruikersavatar
Bolt Action
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 07 feb 2010, 22:56

Re: Stelling: Executie van Chris Meijer

Bericht door Bolt Action »

Het proces was wel goed onder handen genomen. Op deze pagina wordt enigzins een stuk weggelaten die in het boek van E.H. Brongers "Grebbelinie 1940" wel behandeld wordt. Ik zal hierbij een stuk citeren
Bladzijde 98, "Grebbelinie 1940" door E.H. Brongers
Uiteraard kunnen al deze argumenten worden verzwakt met de opmerking dat het gemakkelijk blijft om te oordelen indien men er zelf niet middenin heeft gezeten. Daarom is het belangrijk om te zien hoe de mensen in de omgeving hebben gereageerd. Welnu, niemand heeft hier zijn post verlaten; allen zijn in hun opstelling gebleven of hebben ter plaatse dekking gezocht. Bij een ander, noordelijker opgesteld stuk, had de kalme en zelfbewuste leiding van de sergeant H. Kamphuis de bediening volkomen rustig gehouden. Een van de soldaten was zelfs in een boom geklommen om eens goed te bekijken wat er allemaal gebeurde. Dezelfde man kwam later als eerste tot de ontdekking dat de vuurmond van Meijer was verdwenen. Dit werdt onmiddellijk gemeld aan de sctiecommandant sergeant J. van den Esschert. Deze trotseerde het Duitse artillerievuur en begaf zich naar de door Meijer in de steek gelaten vuurmond, die hij ogenblikkelijk onder zijn hoede nam.
In de alinea direct daarna blijkt dat hij rustig de tijd heeft genomen de munitie aan het voertuig te haken en weg te rijden.
Bladzijde 98-99, "Grebbelinie 1940" door E.H. Brongers
Meijer was toen al ver weg. Hij had de verontruste opmerkingen van zijn dienstplichtig korporaal in de wind geslagen en zijn besluit uitgevoerd. De munitie was opgeladen en het stuk werd aan de auto gehaakt. Bij deze werkzaamheden was niemand gesneuveld of gewond geraakt, hoewel allen zich bloot moesten geven.
Verder zouden er vele vluchtelingen langs zijn gekomen die de afdeling met hun verhalen zouden hebben gedemoraliseerd, maar ook hier is niks van waar omdat er op het moment dat ze hun opstelling verlieten, de voorpostenstrook nog volledig onder Nederlandse controle, hoewel hier wel een zwaar artillerievuur op lag. De 'vluchtelingen' kwamen dus ook pas later toen deze lijn werdt doorbroken. Op het moment van de desertie lag er dus alleen een storend vuur op de afdeling, en lagen er nog 2 verdedigingslijnen voor hun (voorpostenstrook en hoofdweerstandslijn), een afstand van circa 3 km.

Over het gedeelte met de krijgsraad heb ik nog niks kunnen vinden, maar zodra ik het gevonden heb zal ik hier het citaat plaatsen.

Eerlijk gezegd weet ik niet wat ik van deze stelling moet zeggen. Aan de ene kant hebben ze toendertijd gelijk gehad, maar aan de andere kant is de doodstraf ook wel overdreven. Maar ja, dan moet je nagaan dat we geen doodstraf meer kennen sinds 1870, m.u.v. het oorlogsrecht.
Bron = Wikipedia Doodstraft_in_Nederland
De doodstraf was in Nederland eeuwenlang de zwaarst mogelijke straf, maar is sinds 1870 afgeschaft (met uitzondering van oorlogsrecht). Uiteindelijk wordt in 1983 in de Grondwet bepaald: de doodstraf kan niet worden opgelegd (artikel 114). Sindsdien kent Nederland de doodstraf niet meer, zowel voor misdrijven die in vredestijd als in oorlogstijd zijn gepleegd.
Laatst gewijzigd door Bolt Action op 07 aug 2010, 22:58, 2 keer totaal gewijzigd.
GerjanNL
Lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 05 aug 2010, 13:41

Re: Stelling: Executie van Chris Meijer

Bericht door GerjanNL »

oneens als je hem daarvoor hebt geëxecuteerd zouden ze alle overlevenden van de fronten kunnen executeren. Nederland was in de dikke minderheid en slechtere wapens en bijna allemaal hadden ze geen training ze waren gewoon bakker ofzo iets. Daarbij valt het nog geen eens tegen dat ze er niet eerder tussenuit knepen. Doordat er hartstikke veel snipers in de bomen zaten van de ss. Je hoefde je koppie boven het randje uit te steken en er zat een gaatje in dus ik vind het behoorlijk onterecht
Gebruikersavatar
Panzer Meyer
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 19 sep 2010, 16:06
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Stelling: Executie van Chris Meijer

Bericht door Panzer Meyer »

GerjanNL schreef:oneens als je hem daarvoor hebt geëxecuteerd zouden ze alle overlevenden van de fronten kunnen executeren. Nederland was in de dikke minderheid en slechtere wapens en bijna allemaal hadden ze geen training ze waren gewoon bakker ofzo iets. Daarbij valt het nog geen eens tegen dat ze er niet eerder tussenuit knepen. Doordat er hartstikke veel snipers in de bomen zaten van de ss. Je hoefde je koppie boven het randje uit te steken en er zat een gaatje in dus ik vind het behoorlijk onterecht
Ik vind dit een rare redenatie, de man lag nog niet eens onder vuur en ging er zonder opdracht daarvoor vandoor. Ik denk niet dat dit voor alle overlevenden van de fronten gold. Naar mijn mening (gebaseerd op wat ik in het Wikipedia artikel lees) is Chris Meijer terecht geexecuteerd, alhoewel de rechtzaak hierover duidelijk te wensen over liet
http://tanks1.hyves.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Stelling: Executie van Chris Meijer

Bericht door patrickh »

Oneens gestemd,hieruit blijkt alweer hoe onzinnig oorlog is...al of niet gedeserteerd,dit verdient mijns inziens NOOIT de doodstraf.Deze is tenslotte onheroepelijk,en je ziet wat er dan gebeurt,dik 60 jaar later is er nog onduidelijkheid over!
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Re: Stelling: Executie van Chris Meijer

Bericht door Darryl »

Ik heb ook niet gestemt maar ik wil wel nog even reageren.

Ik vind dat hij zich niet had mogen terug trekken. Hij was sectiecommandant van 2 stukken PAG. Vertrekt met 1 en laat het andere achter zonder ze in kennis te stellen? Beetje vreemd. 1,5km verder sneuvelen wel je strijdmakkers en op de deze manier laat je ze naar mijn menig wel in de steek. Ik neem aan dat de rest van de troepen rekende op steun van 2 stukken geschut. Als dan blijkt dat er 1 stuk met bemanning ontbreekt en dat zelfs de commandant verdwenen is...

Maar ik vind de straf daarintegen veels te zwaar. Ipv de doostraf was er ook nog een andere optie. Je kon 20 jaar cel krijgen.
Maar er moest een voorbeeld gesteld worden, dus koos men voor de doodstraf, die ook nog eens geen effect heeft gehad op de rest van het leger. Dit nieuws heeft de stellingen niet eens bereikt.
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Plaats reactie