Inval in Nederland

De gevechten en operaties tijdens WOII
Gast

Bericht door Gast »

Bij de overval op de brug bij Gennep in de Maaslinie is gene enkele trein, geen pantsertrein en geen personentrein betrokken geweest.

Ik had het ook niet over de verovering van de brug bij gennep maar dat er een trein over de brug van gennep reed en later stoptte en de peellinie in de rug aanviel. Dit is echt gebeurd of je het nou gelooft of niet (die informatie heb ik gehaald uit meerdere betrouwbare bronnen). Je moet in het vervolg is beter lezen.
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Ik heb je bericht goed gelezen, als je zelf van de hak op de tak springt is het vaak onduidelijk. De brug bij Gennep ligt geheel niet in de Peellinie, maar in de Maaslinie. De aktie waar ij aan refereerd staat bekend als de Slag om Mill
Je haalt aan dat ze zomaar met een trein over de brug reden, ik haal slechts aan dat daar wel wat aan vooraf is gegaan. Een beetje vriendelijker reageren mag wellicht ook wel.

De Pantsertrein was inderdaad de Peel-Raamstelling voorbij, maar kon niet terug en werd door Nederlands geschut vernietigd. Je hebt volkomen gelijk dat de Duitse infanteristen uit de goederentrein die de pantsertrein gevolgd was een deel van de Peel-Raamstelling konden innemen, maar pas nadat Duitse versterkingen over de ongeschonden brug bij Gennep waren aangekomen kon de Nederlandse linie geheel doorbroken worden. Men had zeker gehoopt de Duitser langer staande te kunnen houden in de Peellinie en als het bevel tot terugtrekken niet was gekomen, had een gecoordineerde aanval op het doorbroken deel bij Mill zeker de Duitsers kunnen verdrijven.

De opmerkingen die ik heb geplaatst gaan erover dat Nederlandse troepen gedaan hebben wat ze moesten doen en daartoe heel goed in staat waren. Dit geeft aan dat het Nderlandse leger niet in een deplorabele staat was als eerder werd beweerd. Het doorbreken van de Peellinie is ook niet cruciaal geweest voor het Nederlandse verlies. Franse troepen hadden in Brabant zich nog kunnen verweren tegen de Duitse panzers die later opstoomden naar Rotterdam. Als de Moerdijkbruggen niet gelijk in handen waren gevallen van de Duitse para's waren er genoeg troepen in de Vesting Holland om de strijd te voeren. Het in staat stellen dat die troepen zich terug konden trekken op de Vesting Holland, dat was de taak van de Maaslinie en de Peellinie. Die taak is volbracht hoewel het wellicht meer had kunnen uithalen als de Duitsers langer waren tegengehouden. Wellicht had dan rond Dordrecht en de Moerdijk ook meer succes behaald kunenn worden. Dat is echter alleen speculatie.

Je hebt dus volkomen gelijk als je zegt dat troepen uit de treinen bij Mill de Peellinie in de rug hebben aangevallen, dit was echter maar een heel beperkte groep warbij alleen de kazematten bij de spoordoorgang zijn veroverd op de Nederlanders. De prijs voor de Duitsers was ook hoog, zowel de pantsertrein als de goederentrein waarmee de eenheid infanteristen meekwam zijn door Nederlandse acties verloren gegaan en de Duitse troepen aldaar zijn geconcentreerd in een klein corridor. Pas nadat er Duitse artillerie via Gennep was gearriveerd en infanteristen van daaruit de Duitsers te hulp kwamen is de Peellinie werkelijk doorbroken.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
J86
Lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 03 mei 2004, 18:53

Bericht door J86 »

Sneevliet schreef:Ik heb je bericht goed gelezen, als je zelf van de hak op de tak springt is het vaak onduidelijk. De brug bij Gennep ligt geheel niet in de Peellinie, maar in de Maaslinie. De aktie waar ij aan refereerd staat bekend als de Slag om Mill
Je haalt aan dat ze zomaar met een trein over de brug reden, ik haal slechts aan dat daar wel wat aan vooraf is gegaan. Een beetje vriendelijker reageren mag wellicht ook wel.

De Pantsertrein was inderdaad de Peel-Raamstelling voorbij, maar kon niet terug en werd door Nederlands geschut vernietigd. Je hebt volkomen gelijk dat de Duitse infanteristen uit de goederentrein die de pantsertrein gevolgd was een deel van de Peel-Raamstelling konden innemen, maar pas nadat Duitse versterkingen over de ongeschonden brug bij Gennep waren aangekomen kon de Nederlandse linie geheel doorbroken worden. Men had zeker gehoopt de Duitser langer staande te kunnen houden in de Peellinie en als het bevel tot terugtrekken niet was gekomen, had een gecoordineerde aanval op het doorbroken deel bij Mill zeker de Duitsers kunnen verdrijven.

De opmerkingen die ik heb geplaatst gaan erover dat Nederlandse troepen gedaan hebben wat ze moesten doen en daartoe heel goed in staat waren. Dit geeft aan dat het Nderlandse leger niet in een deplorabele staat was als eerder werd beweerd. Het doorbreken van de Peellinie is ook niet cruciaal geweest voor het Nederlandse verlies. Franse troepen hadden in Brabant zich nog kunnen verweren tegen de Duitse panzers die later opstoomden naar Rotterdam. Als de Moerdijkbruggen niet gelijk in handen waren gevallen van de Duitse para's waren er genoeg troepen in de Vesting Holland om de strijd te voeren. Het in staat stellen dat die troepen zich terug konden trekken op de Vesting Holland, dat was de taak van de Maaslinie en de Peellinie. Die taak is volbracht hoewel het wellicht meer had kunnen uithalen als de Duitsers langer waren tegengehouden. Wellicht had dan rond Dordrecht en de Moerdijk ook meer succes behaald kunenn worden. Dat is echter alleen speculatie.

Je hebt dus volkomen gelijk als je zegt dat troepen uit de treinen bij Mill de Peellinie in de rug hebben aangevallen, dit was echter maar een heel beperkte groep warbij alleen de kazematten bij de spoordoorgang zijn veroverd op de Nederlanders. De prijs voor de Duitsers was ook hoog, zowel de pantsertrein als de goederentrein waarmee de eenheid infanteristen meekwam zijn door Nederlandse acties verloren gegaan en de Duitse troepen aldaar zijn geconcentreerd in een klein corridor. Pas nadat er Duitse artillerie via Gennep was gearriveerd en infanteristen van daaruit de Duitsers te hulp kwamen is de Peellinie werkelijk doorbroken.

Ik heb ook niet gezegd dat de brug bij gennep in de peellinie ligt maar goed, ik vond gewoon dat je de berichten van mij beter moe(s)t lezen, in mijn ogen sprong ik niet van de hak op de tak en ik vond dat vrij duidelijk was. Ik zal even precies citeren hoe het in het boek: 'Oorlogsjaren 1940-1945 gemeente deurne'. staat:
Door list en bedrog konden in de vroege ochtend van de tiende mei 2 treinen over de Maasbrug bij Gennep komen. De speciaal opgeleide infiltranten hadden hun lessen goed geleerd. Beide treinen konden ongehinderd doorrijden tot achter de Peel-Raamstelling bij Mill. Een kompleet Duits bataljon infanterie kwam eruit en dat begon onmiddelijk onze Peel-Raamstelling in de rug, van binnenuit dus, aan te vallen.
Ik hoop dat het nu duidelijk is en dat we deze discussie hiermee kunnen beeindigen.[/b]
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Nee, want dat citaat klopt namelijk van geen kanten. Lees Brongers, de Jong, Middelkoop en ga de historici maar af er maar op na. De Peellinie is nooit door die eenheid opgerold. Alleen de kazematten bij de Spoordijkdoorgan zijn door hen ingenomen. De overige in de nabijheid gelegen kazematten hebben de stirjd volgehouden. Huzaren zouden de Duitsers verdrijven, maar toen een geconcentreerde aanval op handen was hadden Duitse troepen via de brug bij Gennep infanterie en artillerie aangevoerd. De druk werd toen te groot waarna door dit gat de Duitsers verder konden. De Nederlandse bevelvoerder in Brabant heeft vervolgens alleen vanwege dat gat de gehele Peellinie ontruimd, zelfs daar waar nog geen Duitser gezien was. De gehele verdere linie was nog in tact op da tmoment.

De Pantsertrein is door Nederlandse artillerie in puin geschooten en de Huzaren hebben voor duitse versterkingen kwamen de troepentransporttrein ook in brand getoken.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Mill1940
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 jan 2008, 21:14

Re: Inval in nederland

Bericht door Mill1940 »

Geachte heren,

De Peel-Raamstelling was wel degelijk bedoeld om een grote tegenstand op te werpen en had de zelfde kracht als die van de Grebbe, want dit was namelijk een verlenging. Diepte etc zijn ook gelijk.
Helaas had het opperbevel, nadt de stelling voor 75% gereed was, de opdracht gegeven, deze te verlaten en van elk regiment 1 bataljon, versterkt met een abtterij 6 Veld achter te laten.

De trein is niet door geschut vernield, maar door de aspergeopstelling, die na het doorschrijden gesloten was, ontspoord. Ook de mijnen, die onder de rails gelegd zijn, zijn niet ontploft. De trein is in elkaar gedrukt als een harmonica. de bekende foto's van de om ver geworpen wagons zijn van na en tijdens de berging.

De troepentrein is later door een combinatie van de aanwezige infanterie en 6-Veld EN de inmiddels gearriveerde 2RHM vernield.

De kazematten langs de spoorlijn vanaf S-533 tot aan 525 zijn door III-481RI en de patreinbemanning veroverd, echter een klein stuk is door 2 RHM heroverd.
In het noorden en tegenover Mill hebben de eenheden van 254 en 256 Divisie vele kazematten uitgeschakeld en later veroverd, soms met point-blanc gerichte schoten uit de PAK 37.

1-3/ 1-6 en eenheden van 3-14 en 2-2RI hebben weerstand geboden tot 00.00uur 11 mei 1940 (op sommige locaties langer tot in de vroege ochtend) en zijn na bevel, samen met 2RHM terug getrokken. Echter vele kleine groepen waren toen al op weg richting vak Veghel, omdat de situatie onhoudbaar was.
De Duitsers dorsten niet verder op te rukken ivm de nacht en de verwachte nederlandse weerstand, die er niet was.

Indien meer info, dan gaarne met mij contact opnemen en wil ik u graag eens over het gevechtsveld rondleiden of een lezing verzorgen.
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Re: Inval in nederland

Bericht door Moengoman »

Boy schreef:Ik vroeg me af wat de ECHTE zwakke plek in nederland was waardoor de duitsers eigelijk nederland in kwamen.
Bijvoorbeeld welke linie's waren nou niet goed en welke wel.
De ECHT zwakke plek was natuurlijk de luchtverdediging. Al had het Nederlandse leger standgehouden aan de IJssel, de Maas, de Peellinie, de Grebbelinie of waar dan ook, al had het Nederlandse leger de Duitsers teruggejaagd over de grens, dan nog was Rotterdam platgebombardeerd en desnoods een paar steden er bij. De oorlog was voor Nederland al verloren voor er één Duitse soldaat voet over de grens had gezet dankzij de vernietigende aanval op de Nederlandse luchtmacht in de vroege ochtend van 10 mei. Wie me niet gelooft: ook dat kleine stukje Zeeland moest overgegeven worden na het bombardement op Middelburg. De Duitsers kwamen niet verder en verloren hun geduld.
Om één of andere reden wordt dit steeds weer vergeten. :?
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Re: Inval in nederland

Bericht door PPL »

Nu dit Topic weer leven wordt ingeblazen zal ik het verplaatsten naar #Gevechten & Operaties.
Daar komt het beter tot zijn recht.
Genoemd onderdeel bestond nog niet in 2004.

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Re: Inval in nederland

Bericht door koos24 »

Moengoman schreef:
Boy schreef:Ik vroeg me af wat de ECHTE zwakke plek in nederland was waardoor de duitsers eigelijk nederland in kwamen.
Bijvoorbeeld welke linie's waren nou niet goed en welke wel.
De ECHT zwakke plek was natuurlijk de luchtverdediging. Al had het Nederlandse leger standgehouden aan de IJssel, de Maas, de Peellinie, de Grebbelinie of waar dan ook, al had het Nederlandse leger de Duitsers teruggejaagd over de grens, dan nog was Rotterdam platgebombardeerd en desnoods een paar steden er bij. De oorlog was voor Nederland al verloren voor er één Duitse soldaat voet over de grens had gezet dankzij de vernietigende aanval op de Nederlandse luchtmacht in de vroege ochtend van 10 mei. Wie me niet gelooft: ook dat kleine stukje Zeeland moest overgegeven worden na het bombardement op Middelburg. De Duitsers kwamen niet verder en verloren hun geduld.
Om één of andere reden wordt dit steeds weer vergeten. :?
Dat Nederland moest capituleren op 15 mei 1940 werd bespoedigd door het bombardement op Rotterdam, dit werd er echter niet door veroorzaakt.
Militair gezien had Nederland weinig meer te winnen toen de 7e panzerdivisie de vesting holland binnentrok via de Moerdijk.
Ook zonder bombardement op Rotterdam was de Duitse aanval geslaagd, de Grebbelinie doorbroken, Duitse troepen tot in Rotterdam aktief, Nederlandse luchtmacht uitgeschakeld enz.

Het Duitse leger heeft in Nederland nooit een overmacht gehad, wel kon het zijn troepen geconcentreerd inzetten.

2 boeken die een compleet beeld van de mei dagen '40 schetsen zijn;

http://www.go2war2.nl/artikel/1267/Mei- ... gebied.htm

http://www.boekenroute.nl/gasten/gtn1Bo ... oekID=7037
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Re: Inval in Nederland

Bericht door Moengoman »

Dat klopt, maar je spreekt me eigenlijk niet tegen. Ik beweer dit: als de 7e pantserdivisie bij Moerdijk was tegengehouden, de Grebbelinie stand had gehouden of wat dan ook, dan had het bombardement toch de beslissing gebracht.
gamer0004
Lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:55
Contacteer:

Re: Inval in Nederland

Bericht door gamer0004 »

Niet echt. Winkelman zat heel erg te twijfelen en uiteindelijk heeft de hopeloze situatie in combinatie met vrees voor nog meer bombardementen hem ertoe gebracht de strijd toch maar op te geven. Als de situatie beter was geweest was het niet zo verlopen.
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Re: Inval in Nederland

Bericht door Veltro »

Ik sluit mij aan bij Moengoman. Het hele Nederlandse militaire apparaat was opgezet ter bescherming van Holland. Of dit een juist uitganspunt is doet even niet ter zake, maar het speerpunt tot verdediging van Holland waren de verdedigingslinies. Dat deze doctrine totaal verouderd was bewees de Duitse Luftwaffe, aangezien deze Holland in puin kon veranderen zonder dat de verdedigingslinies doorbroken waren. Nederland verloor dus zoals Moengoman aangaf reeds de oorlog zonder dat Duitsland de grens was overgetrokken daar het haar strategie (de bescherming van Holland) niet kon waarmaken en dit door een te zwakke luchtverdediging.
Naast het feit dat de Nederlandse strategie niet deugde door gebrek aan luchtbescherming, vraag ik mij af of de burgerbevoling en de gewone soldaat het moreel hoog hadden kunnen houden wanneer Rotterdam, Den Haag, Amsterdam, Utrecht oftewel de randstad was platgegooid.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
gamer0004
Lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:55
Contacteer:

Re: Inval in Nederland

Bericht door gamer0004 »

Als de Duitsers de grens niet hadden overgestoken dan had men vesting Holland niet overgegeven. Zo simpel is dat.
De luchtverdediging was niet geweldig, maar had bij grootscheepse bombardementen wel flink veel schade aan kunnen richten. Dit gebeurde niet in R'dam omdat daar door de Duitse troepen de batterijen vernietigd of overgenomen waren.
Winkelman en de regering waren bereidt te vechten en levens op te offeren, zolang de strijd niet uitzichtloos was.
Daar de strijd toch niet veel langer volgehouden kon worden én vanwege de bombardementen besloot Generaal Winkelman zich maar over te geven. Het was echter nog steeds een zeer lastige beslissing voor hem.
Het heeft absoluut meegespeelt, maar was niet de belangrijkste reden.
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Re: Inval in Nederland

Bericht door koos24 »

Moengoman schreef:Dat klopt, maar je spreekt me eigenlijk niet tegen. Ik beweer dit: als de 7e pantserdivisie bij Moerdijk was tegengehouden, de Grebbelinie stand had gehouden of wat dan ook, dan had het bombardement toch de beslissing gebracht.
Moeilijk, interessante discussie :)
Stel dat de Nederlandse troepen de Moerdijk hadden heroverd, en de Grebbelinie had standgehouden.Had Winkelman dan na een bombardement op Rotterdam en / of Utrecht de handdoek in de ring gegooid :?

Ik zeg heel eerlijk dat ik het niet weet :frownno:
Laatst gewijzigd door koos24 op 27 jan 2008, 23:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
gamer0004
Lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:55
Contacteer:

Re: Inval in Nederland

Bericht door gamer0004 »

Na Rotterdam: nee.
Toen Rotterdam was gebombardeerd werd alleen die stad overgegeven. De rest van het land zou door blijven vechten.
Toen Utrecht ook nog eens bedreigd werd, de Grebbelinie viel en de eerste Duitse troepen de Moerdijkbrug over waren besloot hij tot capitulatie.
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Re: Inval in Nederland

Bericht door koos24 »

gamer0004 schreef:Na Rotterdam: nee.
Toen Rotterdam was gebombardeerd werd alleen die stad overgegeven. De rest van het land zou door blijven vechten.
Toen Utrecht ook nog eens bedreigd werd, de Grebbelinie viel en de eerste Duitse troepen de Moerdijkbrug over waren besloot hij tot capitulatie.

Op 12 mei om 16.45 gingen de eerste voertuigen van een verkenningsafd. 9. panzerdivision de Moerdijk over 13 mei rond 05.20 volgde de hoofdmacht, ongeveer 12 uur later brak de Nederlandse verdediging op de Grebbeberg.
De eerste bommen op Rotterdam vielen op 14 mei rond 13.20
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Plaats reactie