D-day...

De gevechten en operaties tijdens WOII
US army
Lid

D-day...

Bericht door US army »

Ik ben het boek "Het einde van het Derde rijk" aan het lezen. Hier in staat dat de Geallieerden een "Gostarmy" hadden.
Met rubberen opgeblazen tanks, heeft iemand een idee hoe deze er uit zouden hebben gezien?

En op Point-Du-Hoc staan/stonden bunkers met zwaar geschut in, maar toen de Rangers boven waren, merkte ze dat deze leeg waren.

Waarom hebben de Duitsers die kanonnen verplaats?

thanks
s
"Nuts!" - General MacAuliffe
'Ik schreef mijn naam in een steen om zeker te weten dat ik nooit zou worden vergeten' - Harmen van Straaten

Opzoek naar BOB patched items
Opgeheven account 4914

Re: D-day...

Bericht door Opgeheven account 4914 »

Met de rubberen tanks was Operatie Fortitude (en ook valse radioberichten verzenden naar bezet Frankrijk met de boodschap dat ze zouden landen bij Calais) , om de Duitsers te laten misleiden.
Heb hier wel enkele site's met foto's:

http://www.normandiememoire.com/NM60Ang ... _p5_gb.htm
http://www.go2war2.nl/artikel/570/Opera ... titude.htm

Een foto van een rubberen Sherman tank.
Afbeelding

Nog een interessante foto :

Afbeelding
US army
Lid

Bericht door US army »

Jentyyy bedankt!

Ja, dat van die radioberichten enzo had ik gelezen. dat ze 74 divisies hadden maar eigenlijk 54 ofzo iets.En ook de Dummy's...

Echt leuke foto's!
Ik vind het best wel grappig dat ze zo van die tanks maken.
Was zo'n gostarmy echt nodig?
'Ik schreef mijn naam in een steen om zeker te weten dat ik nooit zou worden vergeten' - Harmen van Straaten

Opgeheven account 4914

Ik denk dat dit eerder was om de Duitsers afteschrikken. Dit onderstaand tekst is niet van Operation Fortitude.

Sorry voor de slechte vertaling :

In juni van 1944, een uitzonderlijke Amerikaanse leger eenheid kwam in actie in Normandië. De wapens inbegrepen honderden opblaasbare tanks en een one-of-a-kind verzameling van geluidseffecten records en zij bij haar slagveld missie zonder een schot te lossen. De eenheid werd officieel heet de 23e hoofdkwartier Speciale Troepen, maar het was bekend om zijn mannen als The Ghost leger.

De missie van deze top-geheime eenheid was het creëren van een reizende road show aan de Duitsers over de locatie en de sterkte van de Amerikaanse troepen op de slagvelden in Europa te misleiden. Van Normandië tot aan de Rijn, gefaseerde zij 20 slagveld misleidingen, het gebruik van een array van springkussens (tanks, vrachtwagens, jeeps, vliegtuigen), geluid vrachtwagens, nep radio-uitzendingen en zelfs farce om de vijand te misleiden

Nog enkele foto's (sorry ik kan het niet laten :P) :

Afbeelding

Afbeelding
US army
Lid

Bericht door US army »

bedankt

Oke, die foto's zijn echt machtig!

Zo'n tank mag ik nog wel hebben van mijn ouders.

Weet er iemand iets meer van die kanonnen?

Opgeheven account 4914

En heb ondertussen al eens gezocht voor je andere vraag.

Toen op 6 juni de Geallieerden met schepen en vliegtuigen Point du Hoc bestookten hebben de Duitsers in aller haast de kanonnen verplaats om vernieling tegen te gaan.
Omstreeks 7 uur bereikten de Amerikanen de kiezelstranden, maar toen waren de kanonnen weg.
Maar ik denk dat die kanonnen naar de Westwall werden verplaats. Maar daar ben ik niet zo zeker van.
S1991
Lid
Contacteer:

Bericht door S1991 »

De kanonnen waren volgens mij al veel eerder verplaatst geworden. Al een week of zo van te voren, daarna hadden de Duitsers daar de telefoonpalen geplaatst.
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Opgeheven account 4914

omgitsme schreef:De kanonnen waren volgens mij al veel eerder verplaatst geworden. Al een week of zo van te voren, daarna hadden de Duitsers daar de telefoonpalen geplaatst.
Ja?, wikipedia en nog enkele site's spreken dit toch tegen.
Maar ja, je moet wiki niet altijd geloven
derwisj
Lid

Bericht door derwisj »

De kanonnen werden verplaatst omdat voor de invasie reeds bombardementen op de pointe du hoc uitgevoerd werden...de installaties op de pointe waren nog niet afgewerkt, er waren maar twee (dacht ik) volledig afgewerkte bunkers, de andere waren nog open betonbeddingen...de kanonnen werden in stelling gezet een paar honderd meter achter de pointe du hoc...waarom ze echter op D-day niet gevuurd hebben ben ik nog niet uit...denk dat de bemanning gewoon zal gevlucht zijn of zo...
pascal
Jan Klaassen
Lid

Bericht door Jan Klaassen »

Inderdaad; uit angst voor beschadiging/vernietiging waren de kanonnen al veel eerder (denk aan ongeveer een week) weggehaald van Pointe de Hoc.

Over de rubberen tanks; deze legers in Zuid-Engeland dienden wel degelijk als afleiding en niet zozeer als afschrikking. Met de tanks op de juiste plek kon men de Duitsers laten geloven dat de eigenlijke invasie bij Calais zou plaatsvinden. Zelfs tijdens D-Day waren hoge officieren nog lange tijd van mening dat het 'slechts een afleiding' was.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Opgeheven account 4914

Jan Klaassen schreef:Inderdaad; uit angst voor beschadiging/vernietiging waren de kanonnen al veel eerder (denk aan ongeveer een week) weggehaald van Pointe de Hoc.

Over de rubberen tanks; deze legers in Zuid-Engeland dienden wel degelijk als afleiding en niet zozeer als afschrikking. Met de tanks op de juiste plek kon men de Duitsers laten geloven dat de eigenlijke invasie bij Calais zou plaatsvinden. Zelfs tijdens D-Day waren hoge officieren nog lange tijd van mening dat het 'slechts een afleiding' was.
Maar er werden ook wel oplaasbare tanks gebruikt aan het front; het zogenaamde Ghost Army...
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Bericht door Kugelblitz »

Die houten tanks zijn wel echt verbazend gedetailleerd en realistisch...
Het bouwen hiervan moet wel enorm veel werk zijn geweest, zeker in grote getalen! Werden deze tanks eigenlijk in de fabriek gemaakt, of in het veld?

Groeten, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
johan willaert
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 3 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

29th Let's Go!!!!!
Jan Klaassen
Lid

Bericht door Jan Klaassen »

Jentyyy schreef:Maar er werden ook wel oplaasbare tanks gebruikt aan het front; het zogenaamde Ghost Army...
Heb je daar een link van ofzo? is namelijk wel interessant :lol:
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Opgeheven account 4914

Na even snuisteren in m'n geschiedenis heb ik de website terug gevonden :
http://ghostarmy.org/

Zeker het filmpje bekijken : http://ghostarmy.org/index.php?page=video
Plaats reactie