D-day...

De gevechten en operaties tijdens WOII
US army
Lid

Re: D-day...

Bericht door US army »

machtig filmpje!

Ik wist niet dat men ook al houte tankt bouwde :D
"Nuts!" - General MacAuliffe
'Ik schreef mijn naam in een steen om zeker te weten dat ik nooit zou worden vergeten' - Harmen van Straaten

Opzoek naar BOB patched items
Opgeheven account 4914

Bericht door Opgeheven account 4914 »

En dat ze die nog eens bovenop op een jeep zette, wist ik ook al niet !
wdw
Lid

Bericht door wdw »

US army schreef:Ik ben het boek "Het einde van het Derde rijk" aan het lezen. Hier in staat dat de Geallieerden een "Gostarmy" hadden.
Met rubberen opgeblazen tanks, heeft iemand een idee hoe deze er uit zouden hebben gezien?

En op Point-Du-Hoc staan/stonden bunkers met zwaar geschut in, maar toen de Rangers boven waren, merkte ze dat deze leeg waren.

Waarom hebben de Duitsers die kanonnen verplaats?

thanks
s
voor D-day zijn de bunkers op pointe du hoc zwaar gebombardeert.
daarom verplaatsten ze de kannonen uit de bunkers verder het land in.
toen "de rangers" de top bereikten waren ze er niet meer.dus hergroepeerde ze gewoon op de top,maar algauw werd ook de artillerie vernietigt.
even werden de rangers geisoleerd door de duitsers wachtend tot de geallieerde versterkingen kwamen.
en toen konden ze verder oprukken.
Afbeelding
een bombardement op pointe du hoc.

wat die drijvende sherman tanks betreft:daat gingen ze mee aan land bij omaha. velen van dezen werden vrijwel direct vernietigt door de duitsers.
met als gevolg:de amerikanen kregen geen artillerie of dekking.
daarom ligt het aantal slachtoffers op omaha hoger dan bij de andere stranden.

mvg
ward
US army
Lid

Bericht door US army »

wdw schreef:
US army schreef:Ik ben het boek "Het einde van het Derde rijk" aan het lezen. Hier in staat dat de Geallieerden een "Gostarmy" hadden.
Met rubberen opgeblazen tanks, heeft iemand een idee hoe deze er uit zouden hebben gezien?

En op Point-Du-Hoc staan/stonden bunkers met zwaar geschut in, maar toen de Rangers boven waren, merkte ze dat deze leeg waren.

Waarom hebben de Duitsers die kanonnen verplaats?

thanks
s
voor D-day zijn de bunkers op pointe du hoc zwaar gebombardeert.
daarom verplaatsten ze de kannonen uit de bunkers verder het land in.
toen "de rangers" de top bereikten waren ze er niet meer.dus hergroepeerde ze gewoon op de top,maar algauw werd ook de artillerie vernietigt.
even werden de rangers geisoleerd door de duitsers wachtend tot de geallieerde versterkingen kwamen.
en toen konden ze verder oprukken.
Afbeelding
een bombardement op pointe du hoc.

wat die drijvende sherman tanks betreft:daat gingen ze mee aan land bij omaha. velen van dezen werden vrijwel direct vernietigt door de duitsers.
met als gevolg:de amerikanen kregen geen artillerie of dekking.

mvg
ward
Bedankt,

Maar ik bedoelde niet de drijvende Sherman's.
Ik had het over tanks en andere voertuigen die gemaakt zijn uit rubber of wat het ook mocht zijn. Om als afleiding te dienen. Als Gostarmy
'Ik schreef mijn naam in een steen om zeker te weten dat ik nooit zou worden vergeten' - Harmen van Straaten

wdw
Lid

Bericht door wdw »

Bedankt,

Ik had het over tanks en andere voertuigen die gemaakt zijn uit rubber of wat het ook mocht zijn. Om als afleiding te dienen. Als Gostarmy
sr. daar weet ik nog niets van.
maar het lijkt een interessant onderwep
US army
Lid

Bericht door US army »

wdw schreef:
Bedankt,

sr. daar weet ik nog niets van.
maar het lijkt een interessant onderwep
Geen probleem!

Als je wat meer wilt weten over die tanks enz. kijk naar de vorige posten, staan mooie sites en foto's op enz

Pieter F
Lid

Bericht door Pieter F »

panzer lehr
Lid

Bericht door panzer lehr »

Die valse tanks en voertuigen maakten deel uit van pattons spookleger om de duitsers te misleiden en bij calais te houden .
maar de kannonen op point du hoc zijn vernietigt door de rangers ik heb ergens gelezen dat er ook een amerikaanse para bij de gevechten betrokken was
?
Opgeheven account 4914

Beste Forumleden,
ik ben hier in het bezit van een documentaire.
Maar die kan ik niet via youtube uploaden.
In hierin wordt hier alles over operatie Fortitiude en Point Du Hoc behandeld.
Groeten
Pieter F
Lid

Bericht door Pieter F »

Wat is de titel van de docu?
Opgeheven account 4914

Pieter F schreef:Wat is de titel van de docu?
De titel is D-Day Bloody omaha.
Stevo
Lid
Contacteer:

Bericht door Stevo »

wdw schreef:wat die drijvende sherman tanks betreft:daat gingen ze mee aan land bij omaha. velen van dezen werden vrijwel direct vernietigt door de duitsers.
Het dodental bij Omaha ligt hoger maar niet alleen daardoor.

Volgens Dan Van Der Vat's D-day (bron) het volgende :

Het was oorspronkelijk de bedoeling dat de drijvende tanks, DD (duplex drive) tanks, 2 mijlen vanuit de zee tewater zouden worden gelaten via LCT's waarna ze de laatste 2 mijl al varend zouden overbruggen tot het landingsstrand.

Van de 29 DD's die tijdens het begin van de aanvalsgolf te water werden gelaten ter hoogte van Omaha lagen er 27 op de bodem daar ze gezonken waren. Niet door toedoen van de Duitsers maar door het feit dat er een zware zee stond. DD's waren geen partij voor hoge golven en veraderlijke stromingen. Eenmaal men door had dat die dingen hun werk niet deden werden ze onmiddelijk te land afgeleverd door LCT's.
Op andere aanvalsstranden deed de DD het dan wel weer goed al varend omdat de golven lager waren.

Stevo
Bessie Braddock: Sir, you are drunk.
Churchill: And you, madam, are ugly. But in the morning, I shall be sober.
Stevo
Lid
Contacteer:

Bericht door Stevo »

Er bestonden tenandere ook namaak parachutisten tijdens D-day die ze Rupert's noemden en die werden gedropt om het werkelijke aantal para's te masceren. Geniaal!
Bessie Braddock: Sir, you are drunk.
Churchill: And you, madam, are ugly. But in the morning, I shall be sober.
vortex
Lid

Bericht door vortex »

Stevo schreef:Er bestonden tenandere ook namaak parachutisten tijdens D-day die ze Rupert's noemden en die werden gedropt om het werkelijke aantal para's te masceren. Geniaal!
In het Legermuseum (Brussel) vind je alvast dergelijke poppetjes. Tijdens/vanaf Erfgoeddag (25/04/2010, thema "FAKE" ) kun je in dit museum trouwens wat meer leren over fake-oorlogsvoering.
Jan Klaassen
Lid

Bericht door Jan Klaassen »

panzer lehr schreef: maar de kannonen op point du hoc zijn vernietigt door de rangers
Nee. In ieder geval niet op pointe du hoc zelf.
Het geschut bovenop pointe du hoc was, zoals gezegd, al eerder door de Duitsers zelf weggehaald uit angst voor vernietiging door bombardementen. De stukken stonden even verderop in het bos, waar ze door een aantal Rangers onklaar zijn gemaakt.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Plaats reactie