Topic: Alles over het Ardennenoffensief, Hitlers laatste gok

De gevechten en operaties tijdens WOII
pieter de vleminck
Lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 10 dec 2003, 20:31
Locatie: denderleeuw oost-vlaanderen belgie

Re: Topic: Alles over het Ardennenoffensief, Hitlers laatste

Bericht door pieter de vleminck »

omgitsme schreef:
pieter de vleminck schreef:Hey Silvano,

IVM de divisies die je poste, de 8ste armored heeft niet meegevochten...

Een zeer goed boek is : Battle of the bulge then and now door Jean Paul Pallud
Hey Pieter,

Helaas je hebt het toch mis hoor. Ze hebben er wel gezeten. Kijk maar in het boek van Robin Cross als ik het goed heb. Heb het nu niet bij de hand maar meen dat ze daar ook bij stonden. Tevens staat het ook op die poster wat ik erbij heb gezet, daar staat ie er ook bij.
Zal eens een 8th Armored Division verzamelaar vragen of de 8th inderdaad in de Bulge gevochten heeft. Volgens hem wel maar zal hem nog eens navragen en vragen of hij het misschien aan een veteraan zou kunnen vragen.

Edit: Zo juist even op het internet na gezocht en zie hier: http://www.8th-armored.org/ Gelijk op de begin pagina zie je al onder de Ribbon bar staan: Ardennes, Rhineland en Central Europe.

Grt
Mja die poster had ik 2 jaar geleden ook al gezien, maar over die heb ik mijn twijfels.

Ik heb net de order of battle in het book van Robin Cross bekeken en kan de 8ste niet weervinden.

Afbeelding

In het boek hitler's last offensive van Peter Elstob staat deze ook niet vermeld.

Afbeelding

En in het boek: Battle of the bulge then and now van Jean Paul Pallud staat ze ook niet

Afbeelding

Verder heb ik nog deze site:

http://users.skynet.be/bulgecriba/usunits.htm

Dus dat zijn vier bronnen waar deze niet voorkomt...
They had a rendez-vous with destiny, we have a rendez-vous with history.
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: Topic: Alles over het Ardennenoffensief, Hitlers laatste

Bericht door S1991 »

Hmm, wel raar dat dan bij de Association van de 8th Armored Division het er wel bij staat? Maar misschien komt het doordat hun misschien rekenen vanaf het begin van het offensief dus vanaf 16 December 1944? En de 8th Armored Division kwam pas aan in Europe in Januari 1945.
Maar ik zal die mede-verzamelaar eens vragen.

Grt
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Gebruikersavatar
Richard1976
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 14 apr 2005, 18:40
Locatie: Roermond
Contacteer:

Re: Topic: Alles over het Ardennenoffensief, Hitlers laatste

Bericht door Richard1976 »

De 8th Armored Disivion is niet in de Ardennen geweest tijdens het Ardennenoffensief. Wel is het zo dat de 8th Armored Division aan de Ardennes-Alsace campagne heeft deelgenomen. Dit is de officiele campagnenaam en deze duurde van 16 dec '44 t/m 25 jan '45 en hierin valt alles wat in het gebied van de Ardennen in het noorden t/m het iets zuidoostelijk gelegen Alsace in Frankrijk in dat tijdsbestek heeft plaatsgevonden. Dus eigenlijk de Duitse aanvallen Wacht am Rhein en Nordwind. Voor meer info. Er zou dus op de site van de 8th Armored Division het volgende moeten staan: Ardennes-Alsace, Rhineland, Central Europe.
Gebruikersavatar
Ardennenfan
Lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 19 jan 2010, 20:52
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: Topic: Alles over het Ardennenoffensief, Hitlers laatste

Bericht door Ardennenfan »

Hallo,

De 8th Armored Division nam inderdaad geen deel aan The Battle of the Bulge. Wel is het zo, wat hier trouwens al werd vermeld, dat de divisie deelnam aan de gevechten in de Elzas sector en later deelnam aan de gevechten in de omgeving van Maastricht met het oog op het doorsteken in Duitsland via een oversteek over de Rijn. Trouwens de divisie staat vermeld op het American memorial in Bastogne voor haar aandeel in de gevechten in het westen, doch niet voor deelname aan het verweer tijdens de Ardennenveldslag.
Bezoek terzake ons weblog voor verdere kennismaking:

http://ardennen-toen-en-nu.skynetblogs.be

Misschien tot nog eens...
pieter de vleminck
Lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 10 dec 2003, 20:31
Locatie: denderleeuw oost-vlaanderen belgie

Re: Topic: Alles over het Ardennenoffensief, Hitlers laatste

Bericht door pieter de vleminck »

Ziezo we zijn er uit.

Zelfde misvatting gebeurt ook wel eens met de 3de infanterie divisie.
They had a rendez-vous with destiny, we have a rendez-vous with history.
Gebruikersavatar
Akko
Lid
Berichten: 1048
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:14
Locatie: den Belgique

Re: Topic: Alles over het Ardennenoffensief, Hitlers laatste

Bericht door Akko »

Ja ik had die misvatting met de 3d inf div.
Zijn er nog zo divisies waar velen denken dat deze meegevochten hebben, maar in de Ardennen-Alsace hebben gevochten?
Delete mijn account, ik ben het forum zijn kinderachtigheid beu zoals velen al hebben ondervonden.
pieter de vleminck
Lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 10 dec 2003, 20:31
Locatie: denderleeuw oost-vlaanderen belgie

Re: Topic: Alles over het Ardennenoffensief, Hitlers laatste

Bericht door pieter de vleminck »

Akko schreef:Ja ik had die misvatting met de 3d inf div.
Zijn er nog zo divisies waar velen denken dat deze meegevochten hebben, maar in de Ardennen-Alsace hebben gevochten?
Hey Akko, ik zou zeggen ga de vier bronnen eens na en vergelijk, ik heb je al via msn een schema doorgestuurd dus daar mag je je natuurlijk ook op basseren.

Hier het schema waar ik het over heb. Dit is iets dat ik zelf bij een gezocht heb aan de hand van divies vergelijken uit verschillende bronnen en zelf opzoeken per divisie , waar ze wanneer zaten en onder welk leger en korps ze zaten. Let niet op de kringetjes en kruisjes naast bebaalde divisies.

Afbeelding

Hier staan ze met de kentekens is wel niet compleet...

Afbeelding

Mochten er opmerkingen zijn , laat het me gerust weten. Ik hoop dat jullie er iets aan hebben.
They had a rendez-vous with destiny, we have a rendez-vous with history.
Gebruikersavatar
Akko
Lid
Berichten: 1048
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:14
Locatie: den Belgique

Re: Topic: Alles over het Ardennenoffensief, Hitlers laatste

Bericht door Akko »

Ja kan het zijn dat de 8 ID ook heeft gevochten in de Ardennen - Alsace?
Ik heb de 4 bronnen nagegaan en niets gevonden. Maar het staat wel in de GICG.

Nogmaals bedankt voor het schema man

Grt
Delete mijn account, ik ben het forum zijn kinderachtigheid beu zoals velen al hebben ondervonden.
pieter de vleminck
Lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 10 dec 2003, 20:31
Locatie: denderleeuw oost-vlaanderen belgie

Re: Topic: Alles over het Ardennenoffensief, Hitlers laatste

Bericht door pieter de vleminck »

Akko schreef:Ja kan het zijn dat de 8 ID ook heeft gevochten in de Ardennen - Alsace?
Ik heb de 4 bronnen nagegaan en niets gevonden. Maar het staat wel in de GICG.

Nogmaals bedankt voor het schema man

Grt
Jep, Noord Frankrijk en de Rein
They had a rendez-vous with destiny, we have a rendez-vous with history.
pieter de vleminck
Lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 10 dec 2003, 20:31
Locatie: denderleeuw oost-vlaanderen belgie

Re: Topic: Alles over het Ardennenoffensief, Hitlers laatste

Bericht door pieter de vleminck »

Hey

Hier nog een goede site voor informatie te zoeken over infanterie divisies, je klikt op een divisie en dan hellemaal vanonder staat in welk land en waar in dat land ze gevochten heeft.

http://www.history.army.mil/documents/e ... OB-TOC.htm
They had a rendez-vous with destiny, we have a rendez-vous with history.
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: Topic: Alles over het Ardennenoffensief, Hitlers laatste

Bericht door S1991 »

pieter de vleminck schreef:Hey

Hier nog een goede site voor informatie te zoeken over infanterie divisies, je klikt op een divisie en dan hellemaal vanonder staat in welk land en waar in dat land ze gevochten heeft.

http://www.history.army.mil/documents/e ... OB-TOC.htm
Bedankt Pieter. Fijne site indeed.
Wederom bij 8th Armored Division: Ardennes. Blijf het maar vreemd vinden eerlijk gezegt.
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Gebruikersavatar
Richard1976
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 14 apr 2005, 18:40
Locatie: Roermond
Contacteer:

Re: Topic: Alles over het Ardennenoffensief, Hitlers laatste

Bericht door Richard1976 »

omgitsme schreef:Wederom bij 8th Armored Division: Ardennes. Blijf het maar vreemd vinden eerlijk gezegt.
:roll: Tja een klein foutje die steeds weer wordt overgenomen zoals zoveel. Nogmaals het is de Ardennes-Alsace campaign. En niets anders.
pieter de vleminck
Lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 10 dec 2003, 20:31
Locatie: denderleeuw oost-vlaanderen belgie

Re: Topic: Alles over het Ardennenoffensief, Hitlers laatste

Bericht door pieter de vleminck »

omgitsme schreef:
pieter de vleminck schreef:Hey

Hier nog een goede site voor informatie te zoeken over infanterie divisies, je klikt op een divisie en dan hellemaal vanonder staat in welk land en waar in dat land ze gevochten heeft.

http://www.history.army.mil/documents/e ... OB-TOC.htm
Bedankt Pieter. Fijne site indeed.
Wederom bij 8th Armored Division: Ardennes. Blijf het maar vreemd vinden eerlijk gezegt.
Als je hellemaal beneden gaat kijken zie je nergens Belgia of Luxemburg vermeld, dus het zullen de franse ardennen geweest zijn...
They had a rendez-vous with destiny, we have a rendez-vous with history.
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: Topic: Alles over het Ardennenoffensief, Hitlers laatste

Bericht door S1991 »

pieter de vleminck schreef:
omgitsme schreef:
pieter de vleminck schreef:Hey

Hier nog een goede site voor informatie te zoeken over infanterie divisies, je klikt op een divisie en dan hellemaal vanonder staat in welk land en waar in dat land ze gevochten heeft.

http://www.history.army.mil/documents/e ... OB-TOC.htm
Bedankt Pieter. Fijne site indeed.
Wederom bij 8th Armored Division: Ardennes. Blijf het maar vreemd vinden eerlijk gezegt.
Als je hellemaal beneden gaat kijken zie je nergens Belgia of Luxemburg vermeld, dus het zullen de franse ardennen geweest zijn...
Dan zal de 26th Infantry Division ook in de Franse Ardennen gevochten hebben? Terwijl ook bij hun gezegt wordt dat ze aan het Ardennenoffensief mee gevochten hebben (wel vanaf 16 Dec.)
In ieder geval bedankt voor de discussie.
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
pieter de vleminck
Lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 10 dec 2003, 20:31
Locatie: denderleeuw oost-vlaanderen belgie

Re: Topic: Alles over het Ardennenoffensief, Hitlers laatste

Bericht door pieter de vleminck »

Dan zal de 26th Infantry Division ook in de Franse Ardennen gevochten hebben? Terwijl ook bij hun gezegt wordt dat ze aan het Ardennenoffensief mee gevochten hebben (wel vanaf 16 Dec.)
In ieder geval bedankt voor de discussie.
Neen kijk maar naar wat ik van de sie gecopierd heb, hellemaal vanonder bij de 26ste divisie, zoals je ziet zaten ze van 19 dec tot 24 jan in luxemburg.

19 Dec 44 Eischen Luxembourg
22 Dec 44 Redange Luxembourg
25 Dec 44 Grosbous Luxembourg
30 Dec 44 Donnal Luxembourg
8 Jan 45 Eschdorf Luxembourg
20 Jan 45 Bavigne Luxembourg
22 Jan 45 Doncols Luxembourg
24 Jan 45 Boevange Luxembourg
They had a rendez-vous with destiny, we have a rendez-vous with history.
Plaats reactie