Topic: Alles over het Ardennenoffensief, Hitlers laatste gok

De gevechten en operaties tijdens WOII
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Topic: Alles over het Ardennenoffensief, Hitlers laatste gok

Bericht door S1991 »

Hallo allemaal,

Bij deze open ik een topic over het Ardennenoffensief wat het merendeel van ons wel zal interesseren. Dit topic is een broertje zo kun je het noemen van alles over de Slag om Berlijn.
Deze slag spreekt mij zeer aan daar het om een offensief gaat wat tijdens de winter gepland geworden is en ook in een vrij moeilijk begaanbaar terrein voor Hitlers Panzerdivisies. Ook spreekt het mij aan daar het Hitlers "laatste gok" was om nog de oorlog te winnen.
Alles mag hier gepost worden wat mij betreft maar dat laat ik aan de moderators over. Alle aanvullende informatie qua lectuur, films, ooggetuigen verslagen, After Action Rapports etc. zijn welkom.

Mvg,

Silvano

PS. Moderators als dit een "overbodig" topic is mag die gesloten worden. ;)
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: Topic: Alles over het Ardennenoffensief, Hitlers laatste

Bericht door S1991 »

De volgende Amerikaanse divisies vochten tijdens het Ardennenoffensief. De lijst is wel niet compleet en is alleen van de belangrijkste eenheden. Tevens is het te moeilijk om te achterhalen welke eenheden er precies gevochten hebben, er zijn ongeveer 2000 Amerikaanse(?) eenheden die tijdens het Ardennenoffensief gevochten hebben.

Infantry Divisions:
- US 1st Infantry Division
- US 2nd Infantry Division
- US 4th Infantry Division
- US 5th Infantry Division
- US 9th Infantry Division
- US 26th Infantry Division
- US 28th Infantry Division
- US 30th Infantry Division
- US 35th Infantry Division
- US 75th Infantry Division
- US 76th Infantry Division
- US 78th Infantry Division
- US 80th Infantry Division
- US 83rd Infantry Division
- US 84th Infantry Division
- US 87th Infantry Division
- US 90th Infantry Division
- US 94th Infantry Division
- US 99th Infantry Division
- US 106th Infantry Division

Airborne Divisions:
- US 17th Airborne Division
- US 82nd Airborne Divison
- US 101st Airborne Division

Armored Divisions:
- US 2nd Amored Division
- US 3rd Armored Division
- US 4th Armored Division
- US 5th Armored Division
- US 6th Armored Division
- US 7th Armored Division
- US 9th Armored Division
- US 10th Armored Division
- US 11th Armored Division

US Army Airforce:
- US 8th Airforce
- US 9th Airforce

Army Group:
- US 12th Army Group

Army:
- US 1st US Army
- US 1st Allied Airborne Army
- US 3rd Army

Corps:
- US 3rd Corps
- US 5th Corps
- US 7th Corps
- US 8th Corps
- US 12th Corps
- US 18th Airborne Corps

Other units:
- 99th Infantry Battalion (The Norwegians)
- US 2nd Cavalry Group
- US 4th Cavalry Group
- US 6th Cavalry Group
- US 14th Cavalry Group
- US 102nd Cavalry Group

Hieronder een poster met de emblemen van een aantal van de divisies:
posterbulge.jpg
Laatst gewijzigd door S1991 op 08 jul 2010, 19:24, 3 keer totaal gewijzigd.
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: Topic: Alles over het Ardennenoffensief, Hitlers laatste gok

Bericht door S1991 »

De volgende Duitse divisies vochten tijdens het Ardennenoffensief. Of de lijst compleet is weet ik niet maar dit is wat ik gevonden heb.

Army:
7th Army
Oberkommando West (OKW)
Army Group B

Panzergrenadier Divisions:
3rd Panzergrenadier Division
15th Panzergrenadier Division

Fallschirmjäger Divisions:
3rd Fallschirmjäger Division
5th Fallschirmjäger Division

Brigades:
Führer Begleit Brigade
Führer Grenadierbrigade
150th Panzer Brigade

Panzer Corps + Army:
5th Panzer Army
6th Panzer Army
29th Panzer Corps
47th Panzer Corps
58th Panzer corps

Panzer Divisions + Lehr:
2nd Panzer Division
9th Panzer Divison
Panzer Division Lehr

SS-Panzer Corps:
1st SS-Panzer Corps
2nd SS-Panzer Corps

SS-Panzer Divisions:
1st SS-Panzer Division (Leibstandarte Adolf Hitler)
2nd SS-Panzer Division (Das Reich)
9th SS-Panzer Division (Hohenstaufen)
12th SS-Panzer Division (Hitlerjugend)

Corps:
53rd Corps
66th Corps
67th Corps
80th Corps
85th Corps

Volksgrenadier Divisions:
9th Volksgrenadier Division
12th Volksgrenadier Division
18th Volksgrenadier Division
26th Volksgrenadier Division
62nd Volksgrenadier Division
79th Volksgrenadier Division
116th Volksgrenadier Division
167th Volksgrenadier Division
212th Volksgrenadier Division
227th Volksgrenadier Division
245th Volksgrenadier Division
272th Volksgrenadier Division
276th Volksgrenadier Division
326th Volksgrenadier Division
340th Volksgrenadier Division
352nd Volksgrenadier Division
560th Volksgrenadier Division

Luftwaffe:
2. Jägerkorps
3. Flugabwehr korps
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: Topic: Alles over het Ardennenoffensief, Hitlers laatste gok

Bericht door S1991 »

De volgende Britse divisies hebben meegevochten tijdens het Ardennenoffensief. Of de lijst klopt weet ik niet maar deze divisies heb ik gevonden.

Army Group:
21st Army Group

Corps:
30th Corps

Airborne Divisions:
6th Airborne Division

Infantry Divisions:
51st Infantry Division (Highland)
53rd Infantry Division (Welsh)

Brigades:
29th Armoured Brigade
33rd Armoured Brigade
34th Tank Brigade

Reserves:
43rd Infantry Division
50th Infantry Division
Guards Armoured Division

Royal Airforce:
Bomber Command
Fighter Command
2nd Tactical Airforce

Meer aanvullende informatie is gewenst !
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: Topic: Alles over het Ardennenoffensief, Hitlers laatste

Bericht door S1991 »

Hier nog een link naar een aantal mappen over de situatie van het Ardennenoffensief.

Situatie vanaf 16 december

Wat lectuur over het offensief:

The Battle of the Bulge; Hitler's Final Gamble by Patrick Delaforce
De Slag om de Ardennen door Robin Cross
A Blood Dimmed Tide by Gerald Astor
Bastogne door Peter Elstob
Kampfgruppe Peiper at the Battle of the Bulge by Dadid Cooke and Wayne Evans
Images of War Battle of the Bulge by Andy Rawson
Normandy to the Bulge; an American Infantry GI in Europe during World War II by Richard D. Courtney
The Battle for the Ardennes by John Strawson
Het ardennenoffensief - Alex Kershaw (specifiek over I&R peloton van het 394nd infanterieregiment van de 99nd division)
Ardennen 44-45 "Hitlers ultieme Blitzkrieg" - Peter Taghon
Hitlers laatste gok - Patrick Delaforce (stond er al bij blijkbaar maar ik heb de Nederlandstalige versie)
Voices from the Battle of the Bulge by Nigel de Lee
The Battle of the Bulge by Stephen W. Sears
Battle of the Bulge; The North Shoulder by Hans Wijers



Als iemand meerdere boeken weet over het Ardennenoffensief laat maar weten kan het hier bij geplaatst worden evenals documentaires en/of films !
Bedankt voor het kijken.

Mvg
Laatst gewijzigd door S1991 op 18 mei 2010, 16:27, 2 keer totaal gewijzigd.
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Gebruikersavatar
Robby101st
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 08 okt 2009, 07:56

Re: Topic: Alles over het Ardennenoffensief, Hitlers laatste gok

Bericht door Robby101st »

Kan het zijn de 28th division er nog bij moet, die hebben daar ook dorpjes bevrijd..

groetjes
http://www.freewebs.com/robby101st/" onclick="window.open(this.href);return false; voor de restauratie van mijn '42 Willys
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: Topic: Alles over het Ardennenoffensief, Hitlers laatste gok

Bericht door S1991 »

Robby101st schreef:Kan het zijn de 28th division er nog bij moet, die hebben daar ook dorpjes bevrijd..

groetjes
Veranderd. ;)
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Gebruikersavatar
US army
Lid
Berichten: 549
Lid geworden op: 11 dec 2009, 16:41
Locatie: Belgium!

Re: Topic: Alles over het Ardennenoffensief, Hitlers laatste gok

Bericht door US army »

omgitsme schreef: Als iemand meerdere boeken weet over het Ardennenoffensief laat maar weten kan het hier bij geplaatst worden evenals documentaires en/of films !
Bedankt voor het kijken.

Mvg
Films:
Battle of the Bulge (1965) (is niet echt een super film)
Ook is er een aflevering van Band Of Brothers (ik denk zelfs meerdere) waar ze mee doen aan Ardennenoffensief.
Saints and Soldiers (2003) http://www.imdb.com/title/tt0373283/

Boek: A Time for Trumpets by Charles Mac Donald. (een persoonlijke geschiedenis van het Ardennenoffensief)
"Nuts!" - General MacAuliffe
'Ik schreef mijn naam in een steen om zeker te weten dat ik nooit zou worden vergeten' - Harmen van Straaten

Opzoek naar BOB patched items
Opgeheven account 4914

Re: Topic: Alles over het Ardennenoffensief, Hitlers laatste gok

Bericht door Opgeheven account 4914 »

US Army; Ja er zijn inderdaad 2 afleveringen van BoB tijdens het Ardennenoffensief namelijk aflevering 6 (Bastogne) en 7 (The breaking point).
Groeten
Gebruikersavatar
US army
Lid
Berichten: 549
Lid geworden op: 11 dec 2009, 16:41
Locatie: Belgium!

Re: Topic: Alles over het Ardennenoffensief, Hitlers laatste gok

Bericht door US army »

Om deze topic niet te laten sterven en ik het een interessante slag vindt. heb ik nog eens wat zoek werk gedaan.
oorlogsmisdaad ...

De Groep "Peiper" onder leiding van SS -er Joachim Peiper kwam op 17 december 1944 tijdens zijn opmars langs Baugnez het Amerikaanse Batterij "B" 285ste veld artillerie bataljon en een deel van het 291ste ingenieurs bataljon tegen, de strijd was hard maar zeer kort, de Amerikanen moesten met alleen geweren en mitrailleurs het opnemen tegen zware tanks, dit was onbegonnen werk en de commandant gaf het teken van overgaven !

De Amerikaanse soldaten lieten hun wapens vallen en Peiper leidde hen naar een weide.

Daarna werd het bevel gegeven het vuur te openen ( weten nog niet wie, Joachim Peiper of een andere officier , maar de groep ' Peiper' was de verantwoordelijke ) de Amerikaanse krijgsgevangen werden neergemaaid in de weide, het sneeuw kleurde rood !

80 krijgsgevangen werden vermoord , enkele konden vluchten en vertelden deze slachting dan ook meteen door !

Op 13 januari 1945 werd het gebied pas veroverd door de Amerikanen en de lijken werden ontdekt, bevroren in het sneeuw. Joachim Peiper werd later gevat en veroordeeld samen met andere oorlogsmisdadigers.

Bron: http://users.telenet.be/jeroenWO2/Het%2 ... ensief.htm (verder ook een interessante site hier over)
"Nuts!" - General MacAuliffe
'Ik schreef mijn naam in een steen om zeker te weten dat ik nooit zou worden vergeten' - Harmen van Straaten

Opzoek naar BOB patched items
Gebruikersavatar
Westwall
Lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 20 okt 2008, 15:23

Re: Topic: Alles over het Ardennenoffensief, Hitlers laatste gok

Bericht door Westwall »

@ Us army

Ik denk wel dat iedereen (of iig de meesten) van dit forum, dit verhaal herkennen :wink:
Gebruikersavatar
US army
Lid
Berichten: 549
Lid geworden op: 11 dec 2009, 16:41
Locatie: Belgium!

Re: Topic: Alles over het Ardennenoffensief, Hitlers laatste gok

Bericht door US army »

Westwall schreef:@ Us army

Ik denk wel dat iedereen (of iig de meesten) van dit forum, dit verhaal herkennen :wink:
Denk ik ook wel, maar toch ja...
"Nuts!" - General MacAuliffe
'Ik schreef mijn naam in een steen om zeker te weten dat ik nooit zou worden vergeten' - Harmen van Straaten

Opzoek naar BOB patched items
Gebruikersavatar
Stefan
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 23 jan 2007, 19:13

Re: Topic: Alles over het Ardennenoffensief, Hitlers laatste gok

Bericht door Stefan »

Wat US Army schrijft over Peiper, heet ook wel "Het bloedbad van Malmedy".
Een klein stukje informatie over deze oorlogsmisdaad.
  • Het Bloedbad van Malmedy refereert aan een oorlogsmisdaad in de Tweede Wereldoorlog waarbij negentig Amerikaanse krijgsgevangenen werden gedood door de Duitsers. Het bloedbad vond plaats op 17 december 1944 door Kampfgruppe Peiper, een Duitse gevechtseenheid tijdens de Slag om de Ardennen.

    Dit bloedbad was het onderwerp van een rechtszaak tijdens het Dachauproces in 1946.

    De route gevolgd door de Kampfgruppe Peiper. De kruising van Baugnez waar het bloedbad plaatsvond is met rood omcirkeld.Tijdens de Slag om de Ardennen had het 6e SS-Panzerleger onder bevel van generaal Sepp Dietrich de opdracht om door de geallieerde verdedigingslinies te breken tussen Monschau en Losheimergraben. Hun doel was Antwerpen te veroveren. Kampfgruppe Peiper was onderdeel van het 6e SS-Panzerleger. Nadat de Kampfgruppe door de Amerikaanse linies was gebroken, werd het Peiper’s taak om de Maasbrug rond Hoei te veroveren.

    De beste wegen waren gereserveerd voor de 1e SS-Panzerdivisie Leibstandarte SS Adolf Hitler. Peiper moest de secundaire wegen gebruiken, die echter onbruikbaar bleken voor de zware voertuigen van zijn Kampfgruppe. Om zijn missie te laten slagen moest Peiper snel de bruggen veroveren. Daarvoor moesten hij en zijn Kampfgruppe oprukken door een gebied dat reeds door de Amerikanen was veroverd. Een ander probleem was dat de Kampfgruppe door zijn brandstof heenraakte. Ten slotte had Hitler de opdracht gegeven dat de vijand angst aan te jagen met een snelle en genadeloze aanval. Sepp Dietrich bevestigde dit tijdens de rechtszaken.

    Peipers uitbraak en het eerste bloedbad.

    Al vanaf het begin gingen de Duitse operaties aan het front niet van een leien dakje door de grote weerstand van de Amerikaanse soldaten. Peiper hoopte gebruik te kunnen maken van een opening in de verdedigingslinie op 16 december, de eerste dag van het offensief. In werkelijkheid werd hij echter opgehouden door grote verkeersopstoppingen achter het front terwijl de Duitse infanterie, die een gat in de Amerikaanse linies moest slaan, op zijn komst wachtte. Pas op 17 december lukte het de Kampfgruppe om door te breken richting Honsfeld. Hier vond het eerste bloedbad plaats. Soldaten van Peiper’s Kampfgruppe vermoorden tientallen Amerikaanse krijgsgevangenen.

    Na Honsfeld te hebben veroverd, week Peiper een paar kilometer af van zijn toegewezen route in de hoop een brandstofdepot in Büllingen te veroveren. Daar vond later nog een afslachting van krijgsgevangenen plaats. Op dit moment bevond Peiper zich achter de vijand. Als hij van Büllingen naar Elsenborn was gegaan, dan zou hij twee Amerikaanse eenheden vast kunnen zetten. Peiper besloot echter terug te keren naar zijn oude route en eerst Ligneuville te veroveren. Deze beslissing bleek lastig vanwege het moeilijk begaanbare terrein en de slechte kwaliteit van de wegen. Uiteindelijk bleek het onmogelijk om direct door te reizen naar Ligneuville, en was Peiper gedwongen weer van zijn route af te wijken. Hij en zijn Kampgruppe trokken daarom richting de kruizing van Baugnez, welke zich bevond tussen Malmedy, Ligneuville en Waimes.


    Tussen 12 en 1 uur in de middag bereikte de Duitse Kampfgruppe de kruizing. Ondertussen was een Amerikaans konvooi bestaande uit 30 voertuigen, die voornamelijk bij de 285th Field Artillery Observation Battalion (FAOB) hoorden, op weg naar Ligneuville. Hun doel was zich bij Sankt Vith weer aan te sluiten bij de 7th Armored Division. Peiper’s groep zag het konvooi, en opende het vuur. Door het eerste en laatste voertuig in de kolonne uit te schakelen brachten ze het gehele konvooi tot stilstand. De soldaten van het konvooi hadden enkel geweren en kleine vuurwapens. Al snel moesten ze zich overgeven.

    Terwijl de Kampfgruppe geleid door Peiper verder trok richting Ligneuville, werden de gevangen Amerikanen naar een veld gebracht waar zich ook andere gevangenen bevonden. Volgens getuigen waren er honderdtwintig gevangenen aanwezig op het veld. Om nog onbekende redenen openden de Duitsers onverwacht het vuur en slachtten alle gevangenen af. Een paar Duitse soldaten beweerden later dat de gevangenen hadden geprobeerd te ontsnappen. Anderen beweerden dat sommige gevangenen erin waren geslaagd hun wapens terug te pakken en de Duitsers onder vuur namen. Van de 88 lichamen die een maand later werden gevonden, had een groot aantal schotwonden in het hoofd. Dit suggereerde dat het wel degelijk ging om een massale executie van krijgsgevangenen.

    Zodra de Duitsers begonnen te schieten, probeerden enkele gevangenen te vluchten. De meeste werden tijdens hun vluchtpoging neergeschoten, maar enkele haalden een café. De Duitsers staken het gebouw in brand, en schoten de gevangenen die het brandende gebouw probeerden te verlaten dood. Sommige gevangenen probeerden aan het bloedbad te ontkomen door zich te laten vallen en dood te houden. De Duitse troepen namen echter het zekere voor het onzekere en controleerden alle lichamen. Als er nog levende gevangen tussen werden gevonden, werden ze alsnog gedood.

    Ondanks alles overleefden een paar gevangenen het, al waren ze zwaar gewond. Ze slaagden er in de Amerikaanse troepen bij Malmedy te bereiken. In totaal bereikten 43 overlevenden de geallieerde troepen. Direct na hun aankomst bij het front werden de overlevenden ondervraagd. Allemaal legden ze dezelfde verklaring af over het bloedbad dat had plaatsgevonden.

    De eerste overlevenden van het bloedbad werden opgepikt door een patrouille van de 291st Combat Engineer Battalion rond 2:30. De inspecteur-generaal van de First Army hoorde drie tot vier uur later over het bloedbad. Later die dag bereikten de verhalen over de Duitse wandaad de Amerikaanse troepen. Als gevolg hiervan besloot een Amerikaanse eenheid geen gevangenen meer te nemen, maar elke Duitser ter plekke te executeren.

    Daar de kruising bij Baugnez een niemandsland was tot de geallieerden met succes een tegenaanval hadden ingezet, werden de lichamen pas rond 14 januari 1945 ontdekt. De lichamen werden gefotografeerd en meegenomen voor autopsie en identificatie. Uiteindelijk werden 72 lichamen gevonden op het veld, en nog eens 12 verderop.

    Autopsie toonde aan dat ten minste twintig van de slachtoffers kogelwonden hadden in hun hoofd, veroorzaakt door een schot van op korte afstand. Enkele andere lichamen hadden slechts een enkele schotwond aan de slaap. Bovendien lagen de meeste lichamen in een klein gebied bij elkaar, wat suggereert dat de slachtoffers bij elkaar waren gebracht voor een massale executie.

    Peiper gaat door.

    Na de slachtpartij op het veld bij de kruising trok de Kampfgruppe van Peiper verder. Onderweg slachtten ze nog meer krijgsgevangen en ook burgers af. Leden van Peiper’s groep doodden tenminste nog acht andere Amerikaanse gevangenen in Ligneuville.

    Vanuit Stavelot, Cheneux, La Gleize en Stoumont kwamen op 18, 19 en 20 december berichten van nog meer slachtpartijen onder Amerikaanse krijgsgevangenen. Op 19 december 1944 probeerden de Duitsers de brug over de Amblève in Stavelot in handen te krijgen. Hierbij slachtten Peiper’s troepen 100 Belgische burgers af.

    Amerikaanse troepen konden Peiper eindelijk stoppen in de smalle Amblève-vallei door de bruggen aldaar op te blazen. Amerikaanse troepen omsingelden de Kampfgruppe in Stoumont en la Gleize. Peiper en 800 van zijn soldaten konden aan de Amerikanen ontkomen door weg te vluchten door een bos. Hierbij lieten ze al hun zware wapens en machines achter, waaronder verschillende Tiger II tanks.

    Tijdens de slag rond Gleize ving de Kampfgruppe van Peiper de Amerikaanse officier Harold D. McCown. McCown wist van het bloedbad bij Malmedy, en confronteerde Peiper hiermee. Volgens McCown vertelde Peiper hem dat hij geen schuld had aan het bloedbad. Hij en zijn soldaten waren immers al verder getrokken toen het bloedbad plaatsvond. McCown hielp Peiper later bij diens verdediging tijdens de rechtszaken in 1946.

    Kampfgruppe Peiper kon zich later herbewapenen en nam deel aan de slag om de Ardennen. In de gevechten erop bleef de Kampgruppe krijgsgevangenen doden. Hoeveel slachtoffers de Kampfgruppe in totaal heeft gemaakt is niet bekend. Bronnen variëren van 538 tot 749 krijgsgevangenen.

    Nasleep en rechtszaak.

    Gedenkplaat voor de slachtoffers van het bloedbad. Elke zwarte steen in de muur staat voor een slachtoffer.

    De veroordeelden tijdens de rechtszaak: Sepp Dietrich, Fritz Krämer, Hermann Priess, Joachim Peiper, Manfred Coblenz, Arndt Fischer, Hans Gruhle, Hans Henneck, Gustav Knittel, Werner Kuhn en Erich Munkemer.

    De Amerikanen veroverden de plaats van het bloedbad op 13 januari 1945. Door het koude weer waren de meeste lichamen goed bewaard gebleven. De omvang van het bloedbad had niet alleen op de Amerikaanse troepen in Europa, maar ook op de Verenigde Staten een grote impact.

    Het bloedbad leidde tot een reeks rechtszaken tegen Peiper en de nog levende leden van zijn Kampfgruppe. De hoogste officier die terecht stond was Generaal Sepp Dietrich, commandant van de 6th SS Panzer Army waar Peiper’s eenheid deel van uitmaakte. Meer dan 70 mensen moesten voor de rechtbank verschijnen. De rechter legde aan 43 van hen de doodstraf op, maar deze werden nooit uitgevoerd. 22 anderen kregen levenslang, en acht een kortere gevangenisstraf.

    Na de uitspraak werd de manier waarop de rechtbank had gehandeld onderwerp van discussie. Eerst in Duitsland en later ook in de Verenigde Staten. De zaak werd voorgelegd aan het Hooggerechtshof, die echter geen uitspraak kon doen. De zaak werd vervolgens onder de loep genomen door een sub-comité van de Amerikaanse Senaat. Een jonge senator uit Wisconsin, Joseph McCarthy, gebruikte de situatie in zijn voordeel om zijn politieke profiel te vergroten. Hij nam de verdediging van de veroordeelde mannen op zich door te beweren dat de rechtbank hen geen eerlijk proces had gegeven.

    Nog voordat de senaat de zaak goed kon bekijken, waren veel van de opgelegde doodstraffen al ongedaan gemaakt door extra rechtszaken uitgevoerd door het Amerikaanse leger. Alle veroordeelde gevangenen werden tijdens de jaren 50 vrij gelaten. De laatste die vrij kwam was Peiper, in december 1956.

    Uiteindelijk werd op 6 juli 1948 een grote rechtszaak gerelateerd aan de oorlogsmisdaden tegen de inwoners van Stavelot. Dit gebeurde voor een Belgische rechtbank in Luik. Tien mannen die onderdeel uitmaakten van Kampfgruppe Peiper stonden terecht. Een werd vrijgesproken. De anderen werden wel schuldig bevonden en kregen straffen opgelegd van 10 tot 15 jaar.

    Bron: Wikipedia.
Groeten Stefan.
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: Topic: Alles over het Ardennenoffensief, Hitlers laatste gok

Bericht door S1991 »

Bedankt jongens.
Zal binnenkort een stuk schrijven over de Noord-flank van het Ardennenoffensief. Tevens mag in mijn inziens hier ook gesproken worden over Operation Bodenplatten en Nordwind.
Tevens over de grondtroepen en luchtmacht.
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Gebruikersavatar
US army
Lid
Berichten: 549
Lid geworden op: 11 dec 2009, 16:41
Locatie: Belgium!

Re: Topic: Alles over het Ardennenoffensief, Hitlers laatste gok

Bericht door US army »

Veel mensen denken bij het Ardenneoffensief direct aan Amerikanen en Duitsers.
Maar ook hebben er Britten mee gevochten. Weet iemand hier wat meer over?
"Nuts!" - General MacAuliffe
'Ik schreef mijn naam in een steen om zeker te weten dat ik nooit zou worden vergeten' - Harmen van Straaten

Opzoek naar BOB patched items
Plaats reactie