Gevechten in Twente

De gevechten en operaties tijdens WOII
Plaats reactie
starter
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 mar 2010, 21:28

Gevechten in Twente

Bericht door starter »

Wie kan mij wat meer vertellen over gevechten die plaats hebben gevonden in Twente?
Met nadruk op wat zich rond de bevrijding rond Enschede heeft plaatsgevonden?
pistole38
Lid
Berichten: 252
Lid geworden op: 19 jan 2009, 22:35
Locatie: NH
Contacteer:

Re: Gevechten in Twente

Bericht door pistole38 »

Bij het CBR in enschede (op de weg naar hengelo-waarbeek) is volgens mij redelijk hard gevochten. Er staat een gedenksteen voor 20 (?) omgekomen
tank bemanningsleden. Verder is er boven de campus in enschede een luchtgevecht geweest waarbij een spitfire neergeschoten is. Tenminste zoiets heb ik ooit een keer ergens gelezen.

In twente stonden ook V1 lanceer installatie die gericht was om deze raketten af te schieten op antwerpen vanwege het ardennen offensief.
Deze stonden in de buurt van rijssen en Deventer.

Dat is het enige wat ik weet. :/
http://www.pistole38.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Patrick.S
Lid
Berichten: 245
Lid geworden op: 26 apr 2007, 09:44
Contacteer:

Re: Gevechten in Twente

Bericht door Patrick.S »

Er is in Enschede zwaar gevochten door de Guards Armoured Division.Er liggen ook op de oosterbegraafplaats een aantal mannen van deze divisie,dit gebuerde allemaaal ron de paasdagen in Enschede.Hier en foto van de gedenksteen waar Pistole het over had.

Afbeelding
Verzamelinteresse:
Brits:43rd Wessex Infantry Division en Guards Armoured division.
Canadees:4th Canadian Armoured Division
US:Armored en Tank Destroyer eenheden en 79th en 90th Infantry Division.
Gebruikersavatar
502
Lid
Berichten: 269
Lid geworden op: 04 okt 2007, 19:25

Re: Gevechten in Twente

Bericht door 502 »

Wat info:

Tussen Haaksbergen en Enschede was zwaar gevochten tijdens de Paasdagen van '45. r werden jachtbommenwerpers gebruikt om Duitse troepen colonnes aan te vallen. Ongeveer 300 Fallschirmjäger hielden nog een poos stand bij de Lonnekerbrug.
In Haaksbergen zelf werd op sommige plaatsen flink gevochten.

In april werd er hevig gevochten ten zuiden van Delden wel te verstaan bij de sluis bij Wiene en de Annabrinkbrug. De geallieerden eenheid die aanviel met 2 of 3 compagnieën werden omsingeld.
De Slag om Delden kosten 67 doden en vele gewonden aan de Allies kant.

Ook bij het plaatsje Weerselo werd gevochten.

Op 5 april begon de slag om Wierden. Hier werd 5 dagen verwoed gevochten en de stad aan kannonvuur blootgesteld. Typhoon jachtbommenwerpers werden enkele malen ingezet tegen de Duitsers zonder uitwerking.
Na die 5 dagen trokken de Duitsers zich terug in het bosgebied tussen Nijverdal en Hellendoorn en kregen versterking van zo'n 1000 man en een aantal tanks.
Toch kwam het vreemdgenoeg niet tot een tegen aanval maar trokken zij terug richting Raalte.

Het gros van de Duitse verdediging behoorden tot de Herman Goering Divisie.

Dit waren een beetje de grote gevechten in Twente volgens mij.
Plaats reactie