Drama aan de Donckselaan (Ridderkerk.)

De gevechten en operaties tijdens WOII
Plaats reactie
Gebruikersavatar
KNIL.
Lid
Berichten: 320
Lid geworden op: 09 feb 2010, 17:57
Locatie: Zuid holland

Drama aan de Donckselaan (Ridderkerk.)

Bericht door KNIL. »

Drie dagen na de capitulatie van Duitsland pleegden Duitse soldaten een oorlogsmisdaad aan de Donckselaan in Ridderkerk.
Hier de link:
http://www.de3master.nl/index.php?page=24&section=11

het monument op de Donckselaan:
http://img203.imageshack.us/img203/2982/naamloossa.png
wo2-freak
Lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 feb 2008, 21:37

Re: Drama aan de Donckselaan (Ridderkerk.)

Bericht door wo2-freak »

Interessant, ik heb het stuk dan ook gelezen. Hoeveel mensen zouden de dood hebben gevonden in Europa, na de officiële Duitse capitulatie? Op Texel gaven de Duitsers zich pas 2 of 3 weken later over volgens mij, waar er ook nog gevechten waren. Ik had eens gehoord dat er Duitse SS'ers na de Duitse capitulatie als partizanen door bleven vechten, of dit waar is weet ik niet. Weet iemand heer misschien meer over?
Gebruikersavatar
KNIL.
Lid
Berichten: 320
Lid geworden op: 09 feb 2010, 17:57
Locatie: Zuid holland

Re: Drama aan de Donckselaan (Ridderkerk.)

Bericht door KNIL. »

wo2-freak schreef:Interessant, ik heb het stuk dan ook gelezen. Hoeveel mensen zouden de dood hebben gevonden in Europa, na de officiële Duitse capitulatie? Op Texel gaven de Duitsers zich pas 2 of 3 weken later over volgens mij, waar er ook nog gevechten waren. Ik had eens gehoord dat er Duitse SS'ers na de Duitse capitulatie als partizanen door bleven vechten, of dit waar is weet ik niet. Weet iemand heer misschien meer over?

ook een voorbeeld: de schietpartij de Dam terwijl een grote menigte aan het feestvieren was.
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: Drama aan de Donckselaan (Ridderkerk.)

Bericht door S1991 »

wo2-freak schreef:Interessant, ik heb het stuk dan ook gelezen. Hoeveel mensen zouden de dood hebben gevonden in Europa, na de officiële Duitse capitulatie? Op Texel gaven de Duitsers zich pas 2 of 3 weken later over volgens mij, waar er ook nog gevechten waren. Ik had eens gehoord dat er Duitse SS'ers na de Duitse capitulatie als partizanen door bleven vechten, of dit waar is weet ik niet. Weet iemand heer misschien meer over?
In een kamp in Tsjecho-Slowakije (weet even niet meer hoe die heet) was na de capitulatie van Duitsland nog gevochten door SS soldaten. Maar na 1 dag waren de gevechten alweer voorbij aangezien ze allemaal gesneuveld waren door soldaten van de US 1st Inf. Div.
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Drama aan de Donckselaan (Ridderkerk.)

Bericht door jurgen »

In Praag zijn er nog verschillende schermutselingen geweest tussen achterblijvende Duitsers en Russen tot 11 mei 1945.
Gebruikersavatar
KNIL.
Lid
Berichten: 320
Lid geworden op: 09 feb 2010, 17:57
Locatie: Zuid holland

Re: Drama aan de Donckselaan (Ridderkerk.)

Bericht door KNIL. »

dit verhaal spreekt mij zeer aan omdat dit in het dorp is waar ik woon.
Wat mij ook nog een brok in me keel geeft is dat als je bijv. om 7 uur in de zomer de straat inrijd en even stopt bij het monument dat het doodstil in die straat is. (het is natuurlijk een dorp.)
En dan nog erbij denken dat daar achter dat huis een verschrikkelijk drama heeft afgespeeld dat maakt je wel even stil. (en dat je ook precies op de locatiie waar het voorgevallen is staat.)
Brute moord is natuurlijk vele malen voorgekomen maar toch bij elke plaats waar iets is voorgevallen krijg ik toch steeds altijd weer een brok in m'n keel.
Plaats reactie