Huzaren met de polen in Ede 1940

De gevechten en operaties tijdens WOII
Gebruikersavatar
Andre1983nl
Lid
Berichten: 415
Lid geworden op: 22 jun 2007, 12:30
Locatie: Hollum Ameland

Huzaren met de polen in Ede 1940

Bericht door Andre1983nl »

Nu dat ik boeken koop en op het internet rondneus over info van de Huzaren(verschillende regimenten) kwam ik deze foto tegen in 2 boeken.

Afbeelding

Hier heb ik een kort verhaal overgetikt van uit het boek: Het paardenvolk in mei 1940.
In het boek: De Nederlandse cavalerie in de Meidagen van 1940 word het iets uitgebreider verteld.(maar niet echt VEEL meer informatie er over)
Voor Hotel-pension Langenberg in Ede kwamen de Huzaren van 4 RH op 10 mei met elders opgepikt haveloos gekleed gezelschap van circa 30 man aan dat zich uitgaf voor ontluchte Poolse gevangenen uit Duitsland. Waar kwamen zij zo opeens vandaan, waar wilden zij hee en wat was hun bedoeling? Mogelijk was dit de zelfde overvalploeg die eerder bij Didam in de Achterhoek gevangen waren genomen doch wist te ontvluchten. Een dergelijke list werd er ook beschreven in annalen voor de krijgskunst in het Boek Jo-zua 9, de list der Gibionieten: "Zo handelen zij arglistig en veinsden zich gezanten te zijn en vroegen een verbond te sluiten."
Ook in Ede wist men geen raad mee waarna de groep werd doorgezonden. Vlak voor de Grebbelinie werden zij nogmals gesignaleerd.


Toch maar het verhaal uit het boek: De Nederlandse cavalerie in de Meidagen van 1940 overtikken.
We zullen thans bezien hoe het de cavaleristen om Ede vergig:

Daar kwam alleen het 1e Eskadron, dat die plaats naar het oosten beschermde, in contact met de vijand. Dit onderdeel bestond uit Huzaren te paard, versterkt met een peloton van 3 pantserwagens. Er was stelling genomen in de bosrand aan de westzijde van de Ginkelse Heide, over een breedte de liep van de verkeersweg naar Arnhem tot en met de spoorlijn Ede-Arnhem. Bij het peloton aan de spoorweg vond een merkwaardig voorval plaats.
Op een gegeven moment naderden een dertigtal vreemde figuren in stalkleding, deels met kaalschoren hoofden, deels zonder schoenen. Na aanhouding vertekden ze uit Duitsland ontvluchte Polen te zijn, die naar Engeland wilden. Men heefd ze onder geleide doorgestuurd. Daarna zijn ze ten westen van Ede opnieuw gezien, toen zonder geleide. Vlak voor de Grebbelinie konden worden ze ingehaald, maar wat er vervolgens vervolgse met hen gebeurde is nimmer duidelijk geworden. In de beschikbare gegevens wordt er nergens meer gewang gemaakt. Daar de vijand op diverse plaatsen in Nederland vermomde overvalploegen op bijna overeenkomstige wijze heefd ingezet, lijkt het vrijwel zekder dat de z.g. polen in werkelijkehid Duitsers waren zijn geweest. Waarschijnlijk hebben ze opdracht gekregen om te infilteren en onrust te zaaien, mogelijk door middel van sabotage en geruchten. Ze vormen wellicht een verklaring voor veronderstelde sabotagemeldingen en vreemde schietpartijen die door zovele commandaten zijn gemeld.
Ondertussen zit ik op dit forum te zoeken kwam dit tegen http://wo2forum.nl/viewtopic.php?f=4&t=5856
Schrijver Evert van de Weerd (68) van 'Ede in Wapenrok' bleek nog wel in staat een van de verslagleggers te traceren. Hij had in 1999 een telefoongesprek met Prins, de militair die de Polen op het station in Maarsbergen oppikte. Van de Weerd kreeg van de vroegere chauffeur te horen dat hij de Polen bij de roomskatholieke kerk in Culemborg afleverde. "Logisch lijkt het mij," zegt Van de Weerd, "dat Prins in Maarsbergen in zijn auto ook enkele bewakers meekreeg." Die zouden van de Vierde Compagnie Politietroepen (militaire politie) geweest moeten zijn, want die lagen in dat gebied.

Prins kan in ieder geval zijn bewering dat hij de Polen naar Culemborg bracht, niet herhalen, net zomin als hij kan bevestigen dat leden van de militaire politie meereden. Want ook Prins is inmiddels dood.

Van de Weerd en Crebolder gaan ervan uit dat leden van de militaire politie de groep vreemdelingen executeerden. De haveloze Polen zouden, zo moeten die Nederlanders aangenomen hebben, Duitsers zijn die in vermomming de boel achter de linies moesten saboteren. Helemaal ondenkbaar is die theorie niet. In de eerste oorlogsdagen liepen nogal wat verklede Duitsers in Nederland rond, veelal gehuld in namaakuniformen van de militaire politie. Vooral bruggen probeerden ze zo in handen te krijgen.

De Utrechtse historicus Jos Smeets schreef in 1997 een proefschrift over het Korps Politietroepen dat functioneerde van 1919 tot 1940, tussen de twee wereldoorlogen in. Ze werden gerekruteerd uit de beste soldaten en onderofficieren. Volgens Smeets waren de politietroepers harde jongens, bekend om hun discipline en zeer wel in staat tot het executeren van de groep vermeende Polen. "Ze hebben ook het vuur geopend op Nederlandse soldaten die van de Grebbeberg wegvluchtten. Ze hebben drie of vier deserterende soldaten gefusilleerd," zegt Smeets.

Toch heeft de Utrechtse historicus moeite met de theorie van Crebolder en Van de Weerd. Allereerst kan hij maar moeilijk geloven dat uit een kamp in Duitsland ontsnapte Poolse krijgsgevangenen door twee linies heen, de Duitse en de Nederlandse, de Veluwezoom -Wolfheze/Oosterbeek- kunnen bereiken- daar waar ze voor het eerst gezien werden.

Nog meer moeite heeft hij met de gedachtegang dat de Polen verklede Duitsers waren; dat ze als Duitse soldaten gewoon door hun eigen linie 'wandelden' en zich daarna omkleedden en zogenaamd als ontsnapte Poolse krijgsgevangenen in de Nederlandse linies terechtkwamen. In theorie kan het, zegt Smeets, maar hij vindt het tegelijkertijd wel een erg absurde redenering.

Hij houdt het daarom op een mythe, in ieder geval wat betreft het liquideren en begraven in Culemborg. Dat de Polen werden neergeschoten en begraven in Culemborg vernamen de auteurs van 'Ede in wapenrok' van Jan van Alphen. Deze 77-jarige inwoner van Deil is amateur-onderzoeker van oorlogsgebeurtenissen. Hij zegt zijn informatie al in mei 1940 te hebben verkregen van zich terugtrekkende Nederlandse legeronderdelen. Later verrichtte hij verder onderzoek waaruit gebleken zou zijn dat de groep Polen uit 21 man bestond. Ze werden volgens de man uit Deil ondergebracht in de katholieke Barbarakerk in Culemborg. Na hun executie zouden ze zijn begraven in het Rondeel, even buiten de stad.
Dus op zoek naar het boek: Ede in Wapenrok :yes:
Ik verzamel Repro ... omdat ik dan zeker weet dat het echt NEP is!

Regiment Huzaren!
Ik zoek info, foto's en items over Huzaren/Cavalerie.

Soldiers wins the war & Generals gets the the Credits
Gebruikersavatar
Andre1983nl
Lid
Berichten: 415
Lid geworden op: 22 jun 2007, 12:30
Locatie: Hollum Ameland

Re: Huzaren met de polen in Ede 1940

Bericht door Andre1983nl »

Ik had mijn eerste reply nog niet afgemaakt en ik moest naar werk.

Wie heefd hier meer info over en/of foto's?
Ik verzamel Repro ... omdat ik dan zeker weet dat het echt NEP is!

Regiment Huzaren!
Ik zoek info, foto's en items over Huzaren/Cavalerie.

Soldiers wins the war & Generals gets the the Credits
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: Huzaren met de polen in Ede 1940

Bericht door Bert-Jan »

ik heb ooit een stuk ergens gelezen dat ze gezocht hebben naar het graf van deze "Polen....."
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Huzaren met de polen in Ede 1940

Bericht door michiel01 »

Er is inderdaad onderzoek gedaan in het Rondeel. Echter is er tot op heden nooit enig "bewijs" gevonden dat zij daar liggen. In een andere "versie" worden de Polen betiteld als in Duitse dienst zijnde militairen welke deserteerden en zodoende in Nederlandse handen terechtkwamen. Menig (amateur)historicus heeft zich al eens over deze kwestie gebogen. Door het gebrek aan fysiek bewijs, deze foto is geloof ik ook de enige in zijn soort, is het lastig over deze zaak te oordelen.
Gebruikersavatar
mark
Lid
Berichten: 266
Lid geworden op: 09 jan 2005, 03:44

Re: Huzaren met de polen in Ede 1940

Bericht door mark »

Nou, dat lijken me geen verklede Brandenburgers hoor, vreemde manier van opereren voor die mannen.
Volgens een boekje wat ik heb zijn de Brandenburgers alleen ingezet om enkele grens-bruggen in te nemen, wat in de meeste gevallen mislukte.

Maar wel vreemd dat ze onder begeleiding weggevoerd worden en dan later zonder begeleiding weer aangetroffen worden.
'signatures are like assholes, everybody's got one'
Gebruikersavatar
kindzjal
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 feb 2010, 19:21

Re: Huzaren met de polen in Ede 1940

Bericht door kindzjal »

CULEMBORG - Deserteurs van het Nederlandse leger zouden ooggetuige zijn geweest van de executie, mei 1940, van 21 Polen in natuurgebied Het Rondeel. Althans dat beweert Jan van Alphen, amateur - historicus uit Deil.


"Drie Nederlandse militairen hebben omstreeks 12 of 13 mei 1940 21 Polen geëxecuteerd en begraven in natuurgebied Het Rondeel, nabij Culemborg. De Polen zijn omgebracht in de buurt van landhuis De Bol.

"Neergelegd met drie karabijnen en twee revolvers. Op de vlucht neergeschoten. Tijdens hun transport van Culemborg naar landhuis De Bol, het toenmalige buitenverblijf van de Jezuïeten.

"Ze konden daar niet naar binnen, want de deur was gebarricadeerd. De Polen werden onrustig. Ze probeerden hun bewakers te overmeesteren en te ontvluchten. Waarna een bloedbad volgde."

Het is een verslaglegging van Jan van Alphen, amateur-historicus uit Deil. Het gaat volgens hem onbetwistbaar om een oorlogsmisdaad. Keiharde bewijzen heeft hij niet. Zijn vrij gedetailleerde beschrijving van de vermeende massa-executie is naar eigen zeggen gestoeld op een tiental getuigenissen.

Van Alphen: "Van deserteurs van het Nederlandse leger en enkele inwoners van Beusichem en Culemborg. Anonieme getuigenissen. De deserteurs willen hun naam en rang niet prijsgeven. Uit vrees voor strafrechtelijke vervolging voor hun vlucht uit het leger tijdens de Tweede Wereldoorlog."

BRON: Gelderlander
"In the End, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends. "
- Martin Luther King Jr.
Gebruikersavatar
kindzjal
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 feb 2010, 19:21

Re: Huzaren met de polen in Ede 1940

Bericht door kindzjal »

Het Vaderland van Maandag 6 mei 1940.
Bijlagen
art6mei1940_polen.jpg
"In the End, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends. "
- Martin Luther King Jr.
Gebruikersavatar
Andre1983nl
Lid
Berichten: 415
Lid geworden op: 22 jun 2007, 12:30
Locatie: Hollum Ameland

Re: Huzaren met de polen in Ede 1940

Bericht door Andre1983nl »

We want more info! _/-\o_

Ik pak de atlas erbij zien als we de route van de polen op kaart kunnen zetten.


ALS het Polen zijn .... waar in Duitsland is een POW kamp dicht in de buurt van de grens?
Ik verzamel Repro ... omdat ik dan zeker weet dat het echt NEP is!

Regiment Huzaren!
Ik zoek info, foto's en items over Huzaren/Cavalerie.

Soldiers wins the war & Generals gets the the Credits
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Re: Huzaren met de polen in Ede 1940

Bericht door Alex »

Misschien eens langs het NIMH, om daar wat te gaan zoeken?
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Gebruikersavatar
kindzjal
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 feb 2010, 19:21

Re: Huzaren met de polen in Ede 1940

Bericht door kindzjal »

Andre1983nl schreef:We want more info! _/-\o_

Ik pak de atlas erbij zien als we de route van de polen op kaart kunnen zetten.


ALS het Polen zijn .... waar in Duitsland is een POW kamp dicht in de buurt van de grens?
Als het Poolse krijgsgevangenen waren dan is er maar een optie:

STALAG VI F: Bocholt (40 Km van Arnhem).
Bijlagen
stalag VIF.jpg
bocholt.jpg
"In the End, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends. "
- Martin Luther King Jr.
Gebruikersavatar
Andre1983nl
Lid
Berichten: 415
Lid geworden op: 22 jun 2007, 12:30
Locatie: Hollum Ameland

Re: Huzaren met de polen in Ede 1940

Bericht door Andre1983nl »

Bedankt voor jullie reacties zover!
Ik verzamel Repro ... omdat ik dan zeker weet dat het echt NEP is!

Regiment Huzaren!
Ik zoek info, foto's en items over Huzaren/Cavalerie.

Soldiers wins the war & Generals gets the the Credits
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: Huzaren met de polen in Ede 1940

Bericht door D_Dutch »

Hieronder twee krantenartikelen uit "De Gelderlander", met betrekking tot soortgelijke situaties;

Dinsdag 7 mei 1940
Knipsel 2.jpg
Woensdag 8 mei 1940
Knipsel1.jpg
Janno
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 apr 2012, 22:53

Re: Huzaren met de polen in Ede 1940

Bericht door Janno »

Recent is nieuwe informatie over deze "Polen" boven tafel gekomen.
Zie http://www.nostalgischede.nl/Leger/polen.html
Janno
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 apr 2012, 22:53

Re: Huzaren met de polen in Ede 1940

Bericht door Janno »

Omdat de site http://www.nostalgischede niet meer actief is, kan daar het verhaal met de aanvullende info over de Polen niet
meer geraadpleegd worden.

Maar ik ben de auteur van dat artikel, en ik stel het graag ter beschikking.
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Huzaren met de polen in Ede 1940

Bericht door michiel01 »

Hallo Janno,

graag, je mag het hier gerust plaatsen!

michiel
Plaats reactie