info gezocht: FSJ in Hengelo in april 1945

De gevechten en operaties tijdens WOII
Plaats reactie
pistole38
Lid
Berichten: 252
Lid geworden op: 19 jan 2009, 22:35
Locatie: NH
Contacteer:

info gezocht: FSJ in Hengelo in april 1945

Bericht door pistole38 »

Hallo Iedereen,

Ik ben op zoek naar informatie over Fallschirmjagers die in in maart/april het twentekanaal bij Hengelo verdedigd hebben.
Sinds enkele weken ben ik per toeval in contact gekomen met een oud-veteraan die also radio-operator werkte in de staf van Gen. Meindl.
Hij heeft een erg indrukkend c.v. (oa Oostfront, Gesprongen met de eerste aanvalsgolf op kreta (20 mei 1941), normandie) en
uiteindelijk heeft hij maart/april 1945 ook in Hengelo gezeten.

Aangezien ik zelf in Hengelo opgegroeid ben, is het natuurlijk erg interessant om uit te zoeken waar hij precies gestationeerd was
en hopelijk kunnen jullie daarbij helpen. In Hengelo heeft hij 2-3 weken gezeten en was hij ondergebracht bij een Nederlands huishouden.
Op een gegeven moment heeft hij de leiding gekregen over 8.8cm Flak om tanks te bestrijden. Door gebrek aan munitie en brandstof zijn ze
in de nacht teruggetrokken naar Duitsland.

Ik had ook verwacht dat hij misschien tijdens market garden rond arnhem/nijmegen geweest zou zijn, maar hier is hij niet geweest volgens hem.

Alle info die jullie hebben is welkom :)

Bedankt,
Dennis
http://www.pistole38.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Tiger502
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 jul 2011, 19:56

Re: info gezocht: FSJ in Hengelo in april 1945

Bericht door Tiger502 »

De gevechten rond het Twentekanaal waren zeer zwaar. Bij Oele werd fanatiek strijd geleverd door de Duitsers (Herman Goering Divisie) en dit alles stond nog in het teken van Operation Plunder. Check dat dus even, daar zul je veel over kunnen terug vinden.
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: info gezocht: FSJ in Hengelo in april 1945

Bericht door panzer lehr »

Tiger502 schreef:De gevechten rond het Twentekanaal waren zeer zwaar. Bij Oele werd fanatiek strijd geleverd door de Duitsers (Herman Goering Divisie) en dit alles stond nog in het teken van Operation Plunder. Check dat dus even, daar zul je veel over kunnen terug vinden.
Ben je daar zeker van voor zover ik weet heeft de Herman Goring divisie nooit in Nederland gezeten.Er waren er 2 en vochten zo goed als enkel aan het oostfront.
http://www.axishistory.com/index.php?id=2640
http://www.axishistory.com/index.php?id=2639
Tiger502
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 jul 2011, 19:56

Re: info gezocht: FSJ in Hengelo in april 1945

Bericht door Tiger502 »

Ja vreemd is dat, ik kwam het ook al tegen maar het staat toch in de boeken zo geschreven. Ik denk dat het een Field Division betrof ipv die elite eenheid. In het boek "Canadezen in Actie" staat het vermeld als zowel het boek "Canada en Brabant-Een band voor altijd".
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: info gezocht: FSJ in Hengelo in april 1945

Bericht door Bert-Jan »

en je daar zeker van voor zover ik weet heeft de Herman Goring divisie nooit in Nederland gezeten.Er waren er 2 en vochten zo goed als enkel aan het oostfront.

Ik was vorig jaar in de essenburgh in Hierden. en daar stond aan gegeven dat de Herman Goring divisie daar had uitgerust na de slag om Arhnem.
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: info gezocht: FSJ in Hengelo in april 1945

Bericht door panzer lehr »

Ik weet wel van het regiment general Göring dat die in Nederland hebben gezeten tijden de mei dagen van 1940.De divisie was toen nog lang niet actief. :)
http://www.axishistory.com/index.php?id=2706
Tiger502
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 jul 2011, 19:56

Re: info gezocht: FSJ in Hengelo in april 1945

Bericht door Tiger502 »

Wat raar, ik snap hier niks van. De ene bron van mij bovengenoemd spreekt toch werkelijk over de Herman Göring divisie maar het boekje Canada & Brabant, een band voor altijd, spreekt over de Herman Göring Brigade. Even uitzoeken...
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: info gezocht: FSJ in Hengelo in april 1945

Bericht door michiel01 »

bertjan schreef:en je daar zeker van voor zover ik weet heeft de Herman Goring divisie nooit in Nederland gezeten.Er waren er 2 en vochten zo goed als enkel aan het oostfront.

Ik was vorig jaar in de essenburgh in Hierden. en daar stond aan gegeven dat de Herman Goring divisie daar had uitgerust na de slag om Arhnem.
De HG opleidingseenheid zat in Utrecht op de Kromhout, is aan het eind van de oorlog inderdaad in de omgeving van Hengelo ingezet. Mogelijk dat hij tot deze eenheid behoorde?

Ik zoek nog altijd een tsjech die deserteerde uit deze eenheid en later de kogel kreeg.
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: info gezocht: FSJ in Hengelo in april 1945

Bericht door panzer lehr »

Deze eenheid heeft ook in de buurt van Antwerpen gevochten. :) Maar zou april al lang aan het oostfront hebben gezeten.
http://www.ww2.dk/ground/goering/ersrgt.htm
Tiger502
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 jul 2011, 19:56

Re: info gezocht: FSJ in Hengelo in april 1945

Bericht door Tiger502 »

Dan denk ik inderdaad dat het de opleidingseenheid betrof die bij Hengelo vocht. Het schijnt ook dat dit erg jeugdige soldaten waren. Vroegste datum wanneer deze eenheid in actie kwam kan ik terug vinden tot oktober 1944. Zouden dit soms fallschirmjägers zijn?
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: info gezocht: FSJ in Hengelo in april 1945

Bericht door panzer lehr »

Die waren al van september in actie onder andere bij de slag om Geel. Droegen die mannen ook ss camo zoals de rest van de Herman Gorings divisie's ?
Tiger502
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 jul 2011, 19:56

Re: info gezocht: FSJ in Hengelo in april 1945

Bericht door Tiger502 »

Nee, volgens mij die vierkantige groene cammo, niet die rondjes cammo van de ss
wilhelm2
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 16 jun 2011, 23:24

Re: info gezocht: FSJ in Hengelo in april 1945

Bericht door wilhelm2 »

In Holland waren 3 Duitse divisies gelegerd, hierbij voegde zich in mei 1944, op aandringen
van veldmaarschalk Rommel, als kader voor een vierde eenheid, de SS staf Dehmelhuber,
die in geval van een aanval het bevel over de stand-by eenheden van de SS en over het
opleidingsregiment "Hermann Goering" zou overnemen.

Dit is dus niet de Hermann Goering Divisie maar een hiervan losstaande opleidingseenheid.

Wilhelm
pistole38
Lid
Berichten: 252
Lid geworden op: 19 jan 2009, 22:35
Locatie: NH
Contacteer:

Re: info gezocht: FSJ in Hengelo in april 1945

Bericht door pistole38 »

Bedankt voor alle reacties tot dusver. Ik weet de volgende geschiedenis van hem.
In het begin van de oorlog is hij gewond geraakt in Polen. Daarna heeft hij de fallschirmjager opleiding in Hildesheim gevolgd. Vanuit hier is hij naar griekenland gegaan en heeft hij meegedaan aan de invasie van Kreta ( als radio operator in de staf van Generaal Meindl). In zomer 1941 heeft hij in Rusland gevochten, in de buurt van Moskou (mid sectie?). Hierna na tjechieslovakije gegaan voor verdere radio training. Hierna 2 jaar in frankrijk gezeten. Van eind Februari tot ergens in Maart/April heeft hij vervolgens in Hengelo gezeten bij het twentekanaal. Hij was hier nog steeds radio operator in de staf van Meindl. In hengelo werd hem opgedragen om de 8.8cm kanon te bedienen tegen tanks. Gebrek aan munitie en brandstof zorgden ervoor dat ze moesten terugtrekken naar Duitsland. Vlak hierna is hij in Duitsland gevangen genomen.

Dat is alles wat ik over hem weet tot nu toe. Mijn ouders wonen naast de oelerbrug dus ik ben erg benieuwd wat zich hier allemaal heeft afgespeeld. Ik zal eens informeren of deze oude veteraan nog meer weet van die tijd :)

Bedankt voor alle hulp en alle nieuwe info is meer dan welkom!

groeten,
Dennis
http://www.pistole38.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie