info gezocht: Horsa landing in Dongen 17 september 1944

De gevechten en operaties tijdens WOII
Plaats reactie
mdwe
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 mei 2011, 16:51

info gezocht: Horsa landing in Dongen 17 september 1944

Bericht door mdwe »

Hallo,

Ik ben op zoek naar alle informatie die er voor handen is over de voortijdige landing van Horsa no. 413, waarbij vermoedelijk papieren zijn buitgemaakt die informatie bevatten over een gedeelte van de operatie Market-Garden.
Alle info is welkom: o.a. wie zaten er in het zweefvliegtuig? Wie heeft de bemanning overmeestert en krijgsgevangen gemaakt, info uit Duitse oorlogslogboeken.
Ik weet dat er hier verder in het forum al een draadje hierover is geweest, maar ik wil toch meer weten.

Alvast bedankt,

Mark
Dongen
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: info gezocht: Horsa landing in Dongen 17 september 1944

Bericht door Jim »

Dit verhaal staat beschreven in het boek Operation Market-Garden Then and now.
blz 173. Samenvatting:

One of the persistent myths of Market-Garden, first divulged by Generaloberst Student in 1947 and repeatedin almost every book on the operation since, is the story that the full plan of the whole operation fell into German hands on D_Day. According to Sudent 'two hours(after the landin), the enemy attack orderfor the airborne operation was in my possession at my command post. .....

The glider in question was not a Waco but one of the Horsas bringing Brownings I Airborne CorpsHQ to Groesbeek........
Horsa 413...... carried a Phantom GHQ Signals Liaison detachment consisting of Captain Peter Astbury, Lieutenant Prentiss (an attached American signals officer) and six other ranks. A gunfight developed with about 40 Germans in witch RASC Sergeant Russell Greenhalgh... was killed, after witch the other ten men surrendered. Before doing so, they tried to destroy all secret documents, but apparently one was overlooked. This particular paper - Beutepapier.... was however not the full operational plan as claimed by Student, but only the operational order of the 101st Airborne Division wich opend with a general outline of Market-Garden. .......
The most valuable information to be taken from the captured order were the details of the 101st Division's second and third lifts.......

op blz 71 vanTugs and gliders to Arnhem staat een verslag van een van de aanwezige Signalman David Fulton.
Hij verteld dat Greenhalgh gedood werd door een steelhandgranaat. Daarna werd al het geheim materiaal vernietigd en daarna gaf men zich over.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
mdwe
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 mei 2011, 16:51

Re: info gezocht: Horsa landing in Dongen 17 september 1944

Bericht door mdwe »

Ok. bedankt voor je reactie, deze info kende ik al, waar ik erg nieuwsgierig naar ben of er via Duitse communicatie wordt gesproken over buitgemaakte papieren......
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: info gezocht: Horsa landing in Dongen 17 september 1944

Bericht door Jim »

mdwe schreef:Ok. bedankt voor je reactie, deze info kende ik al, waar ik erg nieuwsgierig naar ben of er via
Duitse communicatie wordt gesproken over buitgemaakte papieren......
In het avond rapport van de Ic Heeresgruppe B wordt melding gemaakt van een Beutepapier met de vermelding dat de Amerikaanse 101e luchtlandingsdivisie opdracht heeft om de overgangen bij Veghel, St.Oedenrode en Son te bezetten voor het XXX engelse korps.. (Afbeelding van dat gedeelte te vinden in het boek Operation Market-Garden Then and Now. blz 173

Verder is de enige (overdreven) informatie over buitgemaakte papieren is afkomstig van Student zelf (na de oorlog 1947).
Horsa Chalk Number 413. Glider pilots S/sgt Jock Cambell + sgt David Monk A-squadron. Lading Jeep + trailer,motorfiets, vouwfiets, 6 manschappen Phantom (Signals)Detachment, Captain Astbury, en een Amerikaanse Signals officier Lt Prentiss (toegevoegd aan de Phantom eenheid) en RASC sgt Greenhalgh, "die meelifte", (gesneuveld).

Verslag van David Fulton:
http://www.marketgarden.com/2010/UK/vet ... ulton.html
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
robinj
Lid
Berichten: 354
Lid geworden op: 23 jul 2011, 19:47
Locatie: Arnhem

Re: info gezocht: Horsa landing in Dongen 17 september 1944

Bericht door robinj »

Dit verhaal van de crash met de buit wordt ook genoemd in een brug te ver van cornelius ryan.
On wings of history they turned from home to live eternally
skybound they roam
In all of history, never before was more owed to so few

Fighter pilots in exile!
Plaats reactie