1st airborne divisie

De gevechten en operaties tijdens WOII
Plaats reactie
stevens
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 aug 2011, 18:45

1st airborne divisie

Bericht door stevens »

Hallo ik ben nieuw op dit forum en daar voor eerst iets over mij zelf. Ik heet Remi en woon in Arnhem en ben geinteresseerd in met name operatie Market Garden.
Hiervoor heb ik een aantal vragen en hoop dat er iemand is die mij kan helpen.

1. De kleur nummers van de twee kleuren die gebruikt zijn voor het pegasus embleem (op voertuigen).
2. De kleur nummer van het census nummer. Dit is blauw en volgens mij is dit blue-drab klopt dit?
3. Wat zijn de maten van het pegasus embleem dat op de voertuigen zat.

Alle info is welkom, alvast bedankt.
Met groeten,
Remi.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: 1st airborne divisie

Bericht door Jim »

1) De kleur nummers. Geen nummers. De kleur werd officieel omschreven als Maroon en Cambridge Blue.
Daardoor gebeurd het dat kleuren tint verschillen vertronen. Er waren ook transfers voor het embleem. Maar mogelijk werd er ook een sjabloon gebruikt. Echter niet alle pegasus emblemen werden direct op het voertuig aangebracht. Ook werden er metalen platen gebruikt waarop het embleem stond (sjabloon/gezeefdrukt?) en deze werden op het voertuig aangebracht.

2) Kleurcensus nummer. Een officieel voorschrift: Army Counsel Instructions no 1672- 17 november 1942
Daarin staat (Blue in the case of airborne formations). Beide kleuren blauw /wit schijnen voor te zijn gekomen.

3) Officieel mocht het embleem niet groter afgebeeld worden als 24,1 cm bij 21,6 cm (hoog). De afbeeldings formaat was natuurlijk afhankelijk van de lokatie op het voertuig. Tegenwoordig gebruikt men vinyl stickers.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
stevens
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 aug 2011, 18:45

Re: 1st airborne divisie

Bericht door stevens »

Beetje laat, had niet gezien dat er een antwoord was gekomen op mijn vraag, maar bedankt.

Met groeten
Remi.
Plaats reactie