Pools vliegtuig in Eindhoven neergestort in aug '42

De gevechten en operaties tijdens WOII
Plaats reactie
r.velde
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 nov 2011, 20:51

Pools vliegtuig in Eindhoven neergestort in aug '42

Bericht door r.velde »

Op 28 augustus 1942 stortte rond 0.30 uur een vliegtuig komend uit noordoostelijke richting brandend neer in deze Woenselsestraat, tussen de Beekstraat en de Eckartse Heiweg te Eindhoven.
Het betrof een Wellington IV, met serienr. Z1245 (code SM-D), die deel uitmaakte van een Poolse bommenwerper eenheid van de RAF: het 305 (Wielkopolska) Squadron Royal Air Force, Ziemia Wielpolska (Land van Groot- Polen).
De Poolse bemanning bestond uit:
Sgt. Jan Pytlak, piloot; (geb. 16.1.1918 te Szamotułach, nabij Poznań)
F/Lt Antoni KIEWNARSKI, navigator;( geboren op 26 januari 1899 in Moskou)
F/Sgt Feliks GAWLAK, marconist; (geb. 15 mei 1918 te Kaczanowo)
Sgt Jozef JANIK, achter boordschutter; (geb. 6.1.1914 Brzostek p Jasło) .
Sgt. Tadeuz Frankowski; (geb. 2-8-1920) bombardier en voorste boordschutter

Het vliegtuig was 27 augustus 1942 om 20.45 uur vertrokken van hun basis in Cammeringham (Ingham) in het Engelse Lincolnshire en op weg voor een bombardement op de Henschel- vliegtuigfabrieken in KasseI, maar het doel werd niet bereikt en ze vlogen toen naar Münster. Op de terugweg werden ze beschoten door een Duitse nachtjager. Boven Eindhoven probeerde Piloot Pytlak waarschijnlijk zijn aangeschoten ‘kist’ nog buiten de stad aan de grond te krijgen, maar dat lukte helaas net niet meer , zodat de bemanning gedwongen was uit het vliegtuig te springen. Dit lukte Kiewnarski, de navigator, en frontschutter Sgt. Frankowski. Het vliegtuig boorde zich rond half een in de nacht van 27 op 28 augustus in Woenselsestraat 101 van de familie Renders in de wijk Vlokhoven te Eindhoven. Het staartstuk van het vliegtuig sloeg echter ook de hele bovenverdieping weg van huisnummer 103 en 105, van de familie Van Liempt. Hierbij kwamen de beide ouders van Theo en zijn twee zusters, die boven lagen te slapen, om het leven: Petrus van Liempt, geb. 17-08-1883, Wilhelmina van Liempt-Terheijden, geb. 06-09-1886 en hun kinderen Catharina, geb. 17-10-1911 en Maria, geb.13-10-1919. Ook de 13-jarige W. Renders , een buurjongen van Theo, vond hierbij de dood.


Ik wil graag weten of iemand mij kan vertellen waar en door welke Duitse jager deze bommenwerper is neer (of aan)geschoten. Of was het de flak in om nabij Eindhoven de boosdoener. Ik wil dit graag aan famileileden van de slachtoffers doorgeven.
Alvast bedankt voor jullie reacties
Gebruikersavatar
rammsander
Lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 31 mar 2010, 15:25
Gegeven: 12 keer
Ontvangen: 9 keer

Re: Pools vliegtuig in Eindhoven neergestort in aug '42

Bericht door rammsander »

De Duitse Luftwaffe had als nachtjager de Messerschmitt Me 110 in dienst! Voorbeeld

Nu weet ik niet of ze er nog meer hadden!

Technische gegevens:

Functie: Messerschmitt Bf 110
Jager, bommenwerper, nachtjager
Maximum snelheid: 560 km/h
Maximum vlieghoogte: 32,800 ft (9997.44 m)
Maximum vliegbereik: 695 mi (1118.46 km)
Motoren: Twee Daimler Benz DB601A-1 motoren
Bewapening: Vijf 7.9mm machinegeweren

Ze hadden een radar voorop zitten waarmee ze 's nachts V=Vijandige vliegtuigen konden opsporen!

Sander
Eripiendo victoriae prosum. "Al helpende dien ik de overwinning"

http://oorlogsleven.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Pools vliegtuig in Eindhoven neergestort in aug '42

Bericht door Jim »

Het toestel is neergeschoten door een nachtjager.(Verdere gegevens helaas onbekend) info lostbombers website.

F/L Kiewnarski, gevangen genomen, ontsnapte van Stalag Luft 3, Sagan, in maart 1944. (The great escape)
Werd weer gevangen genomen in Hirschberg, overgedragen aan de Gestapo, en werd daar vermoord op 31 maart door Gestapo agent Lux. Hij werd gecremeerd. Zijn as is tegenwoordig begraven in Poznan Oude Garnizoens begraafplaats.

Sgt Frankowski werd gewond opgepakt, hij slaagde echter na behandeling te ontsnappen. En was terug in Engeland op 25 oktober 1942. Hij kreeg voor zijn terugkeer de Military Medal.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Jappieyo80
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 mar 2014, 12:04
Locatie: Eindhoven

Re: Pools vliegtuig in Eindhoven neergestort in aug '42

Bericht door Jappieyo80 »

Is er ook een foto bekend van deze Wellington? Zoveel fotos zijn er geloof ik niet van de IV.

Groet, Jasper Donkervoort
Bomber Command - Strike Hard Strike Sure
Gebruikersavatar
davy
Lid
Berichten: 658
Lid geworden op: 03 jan 2005, 23:02
Locatie: België
Ontvangen: 2 keer

Re: Pools vliegtuig in Eindhoven neergestort in aug '42

Bericht door davy »

Mogelijk is hij neergehaald door Hauptmann Siegfried Wandam, 2./NJG 1.
Hij haalde in de nacht van 27 op 28 augustus 1942 om 00.30u een Wellington neer.
Er werden die nacht nog 5 Wellingtons neergehaald, maar deze waren voor middernacht (dus eigenlijk op de 27ste).

Wandam werd later Gruppenkommandeur I./NJG 5, gedecoreerd met het DKiG en sneuvelde zelf op 4 juli 1943 in St.Truiden.
Hij ligt begraven in Lommel Blok 21 graf 238.
Zijn toestel was een Messerschmitt Bf110 G-4.

Andere nachtjagers waren o.a. de Junkers Ju88 en de Dornier Do-217.
Madman
Lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 mei 2007, 15:29
Locatie: Kubaard
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 5 keer

Re: Pools vliegtuig in Eindhoven neergestort in aug '42

Bericht door Madman »

Hoi,

Hans Nauta bevestigde mij vanavond dat het inderdaad Wandam was die deze wellington neerhaalde. Het was zijn 5e abshuss.
Plaats reactie