DD tanks op Utah Beach

De gevechten en operaties tijdens WOII
Plaats reactie
Ruben210
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 06 dec 2011, 22:10
Locatie: Kalken (België)

DD tanks op Utah Beach

Bericht door Ruben210 »

Ik was bezig met wat opzoekwerk en op de ene website staat dat de Amfibietanks door de hoge golven te vroeg op het strand kwamen waardoor ze geen bescherming kregen en er een groot deel werd vernield.
Op een andere website staat er dat door de grote golven werd besloten de tanks niet op eigen kracht te laten varen. ze zouden afgezet worden. de Duitsers wisten enkele tanks uit te schakelen maar over het algemeen was dit een geslaagde inzet.
Nu vraag ik me af wat juist is iemand een idee?
Gebruikersavatar
Glenn
Lid
Berichten: 177
Lid geworden op: 12 jan 2012, 13:52
Locatie: Lier (België)

Re: DD tanks op Utah Beach

Bericht door Glenn »

De tanks afzetten was een beslissing van 1 of 2 tank commandanten voor hun eigen regiment.
Die beslissing bleek de beste, want andere tank eenheden werden afgezet op de voorziene manier met alle gevolgen vandien.
Te vroeg, te ver van boord gegaan en onderweg door golfslag op den duur gezonken.

Zoiets was het denk ik.
Gebruikersavatar
one_O_five
Lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 16 jul 2011, 08:07
Locatie: Kelmis (Be)
Contacteer:

Re: DD tanks op Utah Beach

Bericht door one_O_five »

Op Utha Beach zijn de tanks te water gelaten op wat men voor de voorziene plaats hield, met de bekende gevolgen.
De misverstanden die op sommige websites ontstaan zijn te wijten aan het feit dat de Britse marinecommandant die verantwoordelijk was voor de DD tanks heeft op eigen initiatief het bevel gegeven dat de landingsboten korter bij de kust moesten gaan lossen.
Zo als ge wel zult weten zijn op de Britse stranden de DD tanks wel aan land gekomen.
Plaats reactie