Kleve/Nijmegen Reichswald.

De gevechten en operaties tijdens WOII
Plaats reactie
RvdS
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 sep 2013, 12:40
Locatie: Kranenburg

Kleve/Nijmegen Reichswald.

Bericht door RvdS »

Beste Forum leden,

Ik heb mij sinds vandaag aangemeld op dit forum aangezien ik wat vragen heb over de regio waar ik zelf woon achtig ben namelijk het gebied tussen Kleve en Nijmegen.

Ik loop zelf wekelijks door de bossen met mijn honden (Reichswald) en heb hier al een aantal verschillende bunkers tegengekomen die echt helemaal nergens op het internet te vinden zijn, geen foto's, geen locaties geen informatie helemaal niets.

Ook in een boek wat ik heb "Westwall van Kleve bis Basel" staan deze bunkers ook niet vermeld.

Wie kan mij hier meer over vertellen, tevens er moeten er nog meer zijn ook zou ik deze graag vinden en willen bekijken !

Graag kom ik in contact met iemand die meer weet of ze weet te vinden, mag via PB zijn.

Groeten,
Roy
Lowtjuh
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 dec 2013, 13:24

Re: Kleve/Nijmegen Reichswald.

Bericht door Lowtjuh »

Ik weet van horen zeggen dat ze bestaan waar is het ergens precies want zoek met een detector.
Hoor graag van je.

Lowtjuh
Bedee
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 29 dec 2013, 23:45

Re: Kleve/Nijmegen Reichswald.

Bericht door Bedee »

Als je praat over Westwall dan zijn er maar weinig bunkers hier in de buurt. Maar hier in de bossen vind je wel een aantal versterkte opstellingen. Niet veel zover mij bekend, maar in ieder geval een tweetal. Langs de weg naar Grafwegen.
JeroenL
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 feb 2014, 20:03
Locatie: Bedburg-Hau

Re: Kleve/Nijmegen Reichswald.

Bericht door JeroenL »

Hallo Roy en de rest
Ik woon sinds een jaar aan het Reichswald en raak steeds meer geïnteresseerd in zijn geschiedenis. Ik ben de loopgraven al tegengekomen maar ik ben al een tijdje op zoek naar de bunkers. Aangezien het bos zo groot is ben ik ze nog niet tegengekomen. Kan je (of jullie anderen) mij vertellen waar ik ongeveer moet zoeken?
Ook ik kan niet erg veel informatie erover vinden op het internet. En datgene wat er staat is veelal Duits waar ik nog niet zo goed in ben.

Ik hoor graag van jullie allen =)
puck
Lid
Lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 29 dec 2011, 18:56

Re: Kleve/Nijmegen Reichswald.

Bericht door puck »

..
Gezocht alles van de Luchtbeschermingsdienst.
Bedee
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 29 dec 2013, 23:45

Re: Kleve/Nijmegen Reichswald.

Bericht door Bedee »

Jeroen...

Voor zover mij nu bekend is, en als je het weet kun je het ook vinden op het internet, zijn de bunkers die zich langs de grens bevinden uit de eerste WO.
Nederland was neutraal maar voor de zekerheid hebben de Duitsers toentertijd hier kleine bunkers gebouwd. Hoofdzakelijk als observatie posten.
Als je ze ziet dan zie je dat ook meteen, klein en meerdere naast elkaar.
Door het verdrag van Versaille zijn alle bunkers (voor zover bekend) zeer goed door de Franse Genie vernietigd in 1922.

Tussen Elten, Heerenberg en dan weer het Reichswald stonden deze bunkers opgesteld.

Locaties:
Als je van Milsbeek de St Jansberg oprijd zie je in de bocht een bankje staan aan de rechterkant. Als je hier in loopt dan zie je ze links in het bos staan.
Verder op de Freudenberg (Bij grafwegen)
en nog een aantal links en rechts allen langs de rand van de grens.

Verder staat er nog een Smitse op de Brandenberg en een monument van het oude smal spoor, waar tijdens de eerste WO eventuele munitie en voeding werd aangevoerd.

VOOR DE DUIDELIJKHEID.... Het heeft geen nut hier te zoeken naar spullen middels een detector, de Fransen hebben in 1922 goed opgeruimd en in de jaren erna natuurlijk ook.
en het is niet toegestaan hier te zoeken.

Verder niet echt interessant, er zijn in jouw buurt meer geschiedkundige WW2 zaken te vinden.
Fuglesang
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 17 mei 2012, 13:10

Re: Kleve/Nijmegen Reichswald.

Bericht door Fuglesang »

Daarnaast is en blijft het Reichswald levensgevaarlijk gebied.
Ik woon er ook in de buurt en heb de kraters gezien. Enorm.
Ook zie ik nog steeds bomsplinters van fosforgranaten naar boven komen.
Erg leuk, maar niet alles is even goed doorzocht en ik ben er heilig van overtuigd dat er nog steeds onontplofte munitie onder de aarde ligt.
Tussen Nijmegen en het Reichswald is gedurende de oorlog lang onafhoudelijk beschoten.
Geïnteresseerd in SA en (Alg.) SS, NSB, Germaanse en Nederlandse SS
RvdS
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 sep 2013, 12:40
Locatie: Kranenburg

Re: Kleve/Nijmegen Reichswald.

Bericht door RvdS »

Fuglesang schreef:Daarnaast is en blijft het Reichswald levensgevaarlijk gebied.
Ik woon er ook in de buurt en heb de kraters gezien. Enorm.
Ook zie ik nog steeds bomsplinters van fosforgranaten naar boven komen.
Erg leuk, maar niet alles is even goed doorzocht en ik ben er heilig van overtuigd dat er nog steeds onontplofte munitie onder de aarde ligt.
Tussen Nijmegen en het Reichswald is gedurende de oorlog lang onafhoudelijk beschoten.
De afgelopen tijd ben ik weer regelmatig in het bos te vinden, het zij met mijn paard of met mijn honden.

Het weekend ook weer zeer goed zichtbare schuttersputjes, loopgraven en dergelijke gezien. Bunkers nog steeds maar 1, en 1 Duitse ww2 telefoonaansluitingspunt.

Iemand al wat meer gevonden.

Gr
Bedee
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 29 dec 2013, 23:45

Re: Kleve/Nijmegen Reichswald.

Bericht door Bedee »

RvdS

Zoals ik al eerder heb aangegeven, nu dan van de andere kant. Van Breedeweg naar Milsbeek, op het moment dat je Links en Rechts bos hebt zie je aan de Linke kant een Bankje. Zet daar je paard neer en loop dan het bospad op, aan de linke kant zie je er al een staan. Een Bunker.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Kleve/Nijmegen Reichswald.

Bericht door asjemenou »

Voor de geïnteresseerden, eind vorig jaar heeft het tijdschrift "40-45 Toen en Nu" aandacht besteed aan de slag om het Reichswald. Het betreft uitgave nummer 159 welke grotendeels besteed is aan deze slag. Zelf heb ik deze uitgave rond de jaarwisseling in de AKO boekhandel gekocht. Misschien is hij daar nu nog wel te koop. Zo niet, dan is hij waarschijnlijk nog wel te bestellen; http://www.sipublicaties.nl/default.asp?pagina=toenennu .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie