Canadese aanwezigheid op de Duivelsberg

De gevechten en operaties tijdens WOII
Plaats reactie
pklinkenberg
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 jun 2014, 15:32

Canadese aanwezigheid op de Duivelsberg

Bericht door pklinkenberg »

Beste,

Als amateur WO2 historicus onderzoek ik de gebeurtenissen op de Duivelsberg, ten Zuid-oosten van Nijmegen.
Over de Amerikaanse aanwezigheid op de Duivelsberg, 17 sept. '44 - 12 nov. '44 is veel gepubliceerd en mij bekend:
19/9 - 24/9 508th PIR eenheid.
Afgelost door 504th eenheid, tot 11/10.
11/10 - 11/11 eenheid van 505th PIR.
Eenheden van de 505th PIR worden op 11 nov. '44 afgelost door de 9th North Nova Scottia Highlanders: Te lezen In "2nd Survey Regt. R.C.A. to R.C.A., 2nd Corps, 7 dec '44".

De periode 11 nov. '44 - begin febr. '45 (winter periode, defensieve fase) is voor mij nog een onbeschreven blad.
Wie kan mij daar meer over vertellen; welke eenheden hebben op de Duivelsberg gelegen in die periode?
Liefst met bronvermelding (uit b.v. War diaries, etc.).

vriendelijke groet,
Paul Klinkenberg
Bedee
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 29 dec 2013, 23:45

Re: Canadese aanwezigheid op de Duivelsberg

Bericht door Bedee »

Paul,

Ben redelijk thuis in de Operatie Veritable.
Na Market Garden is er "relatief" weinig bekend wat er gebeurt is in de omgeving Groesbeek. De Duivelsberg staat nog steeds op mijn lijstje om uit te zoeken wat daar allemaal gebeurt is, 508 op de Duivelsberg is eigenlijk al een vergeten gevecht laat staan de tijd daarna.
De 2nd Canadian Infantery division heeft het toentertijd daar overgenomen, maar veel samengestelde eenheden in die tijd.
Kijk eens naar CMHQ-155.pdf te vinden op het net met google. Daar staat iets in over de voorbereiding.

Hopelijk even een setup voor je om iets te vinden hierover, niet eenvoudig aangezien vele archieven ZELF in persoon bezocht moet worden.

ALs ik nog iets heb, en dat heb ik zeker dan laat ik je het weten...

P.s. Sinds je stukje over Mysterieuze tekens, loop ik anders door het bos.... Bedankt daarvoor. Wat weet je van de ingegraveerde text GROESSBEEK.

Bernhard
pklinkenberg
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 jun 2014, 15:32

Re: Canadese aanwezigheid op de Duivelsberg

Bericht door pklinkenberg »

Dank,
CMHQ-155.pdf is mij bekend.
Tja, ik weet dat het moeilijk is om iets over de Canadezen idn die periode te vinden...
De inscriptie "Goessbeek" is mij niet bekend. Kun je vertellen waar ik die kan vinden?

groet, Paul
Plaats reactie